Sorter produkter

Patientia - Övinge, Sara (violin)

Denne utgivelsen markerer på sett og vis en musikalsk hjemkomst for Sara Övinge, siden hun har valgt en litt mer kronglete karrierevei enn fiolinister flest. Sara har oppsøkt og fordypet seg i samtidsmusikk, iransk musikk, komposisjon, impro, artpop og en hel del annet. Hele hennes praksis vitner om et sterkt indre behov for å være en medskapende musiker, en som setter sitt preg på det musikalske uttrykket på en mer gjennomgripende måte enn bare å spille det som står på stativet. This release marks a musical homecoming for Sara Övinge, since she has chosen a slightly more convoluted career path than most violinists. Sara has sought out and immersed herself in contemporary music, Iranian music, composition, improvisation, and art-pop amongst several other musical pursuits. Her entire modus operandi points to a strong and intrinsic need to be a 'co-creating' musician, one who leaves her mark on the musical expression in a more comprehensive way than simply playing the notes on the stand. 

 
Sigurd Lie Songs, Vol. 1 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Sigurd Lie var en av de store og talentfulle komponistene rundt århundreskiftet til 1900-tallet. Det som står igjen etter komponisten er noe instrumentalmusikk og musikk for mannskor. Men først og fremst omlag 75 sanger som i liten grad har blitt framført etter hans død. Tekstene til sangene er skrevet av norske poeter som bl.a. Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder og Per Sivle. Over to utgivelser, hvor denne er den første (Vol. 1), løfter Kielland og Mortensen alle sangene fram i lyset, og lar dem skinne. Sigurd Lie was one of the eminent and gifted composers at the end of the nineteenth century. His body of work includes instrumental music and music for male choir and, above all, around 75 songs seldom performed after his death. The song texts were written by Norwegian poets, among them Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder and Per Sivle. This is the first of two releases in which Kielland and Mortensen illuminate all the songs and let them shine. 

 
 
 
Borrowed, Not Stolen... - Woodpeckers Recorder Quartet

«Borrowed, Not Stolen…» er blokkfløytekvartetten Woodpeckers’ første ensemble-CD. Til tross for blokkfløytens overveldende popularitet under høybarokken, finnes det overraskende lite originale verk for besetningen blokkfløytekvartett. At Woodpeckers allikevel presenterer et program fra denne epoken byr på noen utfordringer, men også mye frihet. Derfor har de kalt CD-en «Borrowed, Not Stolen…». “Borrowed, Not Stolen…” is recorder quartet Woodpeckers’ first ensemble CD. Despite the overwhelming popularity of the recorder during the High Baroque, there is a serious lack of original Baroque repertoire for recorder quartet. That Woodpeckers nonetheless choose to present a programme from this epoch poses a few challenges, but offers significant freedom as well. That is how the title of their CD, “Borrowed. Not Stolen”, was brought into being.  

 
 
 
Stravinsky/Poulenc/Debussy - Stalheim, Amalie (cello) / Hadland, Christian Ihle (piano)

Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadland framfører verk for cello og piano av Igor Stravinskij, Francis Poulenc og Claude Debussy på sin duo-debututgivelse. For alle tre verkene på dette albumet er dialogen mellom cello og piano i sentrum. Essensielt for disse tre verkene er det å «snakke samme språk» som duopartneren, å tørre å være spontan og ikke være redd for å utfordre og stole på hverandre. On their debut duo release, Amalie Stalheim and Christian Ihle Hadland present works for cello and piano by Igor Stravinsky, Francis Poulenc and Claude Debussy. For all three pieces on this album, dialogue between cello and piano is at the center. Essential for these three pieces is to speak the same language as your duo partner, to dare to be spontaneous and not be afraid to challenge and trust in each other. 

 
 
Åsmund Feidje: Chamber Works - Feidje, Åsmund

På denne utgivelsen hører vi ett knippe av Norges fremste musikere og ensembler fremføre kammermusikk av Åsmund Feidje. Feidje er en av våre mest sentrale scene-komponister, med mer enn 150 produksjoner bak seg i teatersammenheng. Han har mottatt Radioteatrets «Blå fugl» og vunnet Edvardprisen to ganger, for sin musikk til «Jobs Bok» og «Keiser og Galileer». Han har komponert musikk for ballettkompanier hjemme og ute, bl.a. for de norske, finske og islandske nasjonalballettene. Innimellom har han rukket å skrive kammermusikk, den kan du høre her. A host of Norway's leading musicians and ensembles perform chamber music by Åsmund Feidje. Feidje is one of Norway’s most high profile stage composers, and has provided music for more than 150 theatrical productions. He has received NRK’s Radio Theatre prize – aka the Blue bird - as well as the Edvard Prize twice, for his music for Job’s Book and Emperor and Galilean. He has composed music for ballet companies both in Norway and abroad, including those for the Norwegian, Finnish and Icelandic national ballets. When he has had the chance, he has also managed to gift us with his chamber music, presented for your listening pleasure here. 

 
 
 
Live in Bremen - Karlsson, Kenneth (piano) / Torgersen, Hilde (mezzo-soprano)

Det er med stor glede vi presenterer en skjult skatt – en over 30 år gammel live-innspilling med musikerekteparet Hilde Torgersen og Kenneth Karlsson. Bakgrunnen for denne innspillingen var en invitasjon de fikk til å holde en konsert i Bremen i 1992. Initiativtaker var den norske pianisten Darlén Bakke, som etter endte studier ved Musikkhøgskolen hadde flyttet til Tyskland. Hennes ønske om å presentere norsk musikk i Tyskland resulterte i festivalen «Bremen meets Oslo», hvor flere norske musikere og komponister var invitert til å delta. 

 
 
 
J. S. Bach: Partitas Nos. 1, 5 & 6 - Mortensen, Nils Anders (piano)

Dette er den første av to utgivelser hvor pianist Nils Anders Mortensen presenterer Bachs partitaer for tangenter. Disse seks partitaene, BWV 825-830, ble publisert hver for seg fra og med 1726, deretter, i 1731, som en samling kalt Clavier-Übung. This is the first of two releases on which pianist Nils Anders Mortensen presents Bach’s partitas for keyboard. These six partitas, BWV 825-830, were published individually from 1726 onwards, and in 1731 as a collection called Clavier-Übung.  

 
 
Critical Bands - Lemur

Aurora Records presenterer Critical Band med LEMUR! Ensemblet består av Bjørnar Habbestad (fløyter), Hild Sofie Tafjord (horn), Lene Grenager (cello) og Michael Francis Duch (bass). Utgivelsen ble sluppet digitalt og på CD 5. mai 2023, og er ensemblets første album på Aurora. 

 
Trio Brax - Rokkones, Ola Asdahl (tenor saxophone) / Neher, Julia (viola) / Osadchuk, Sergej (piano)

Trio Brax er et kammermusikkensemble med base i Tromsø, og som ble grunnlagt i 2015. I dette som er deres første innspilling viser de frem musikk av de tre norske komponistene Kjell Habbestad, Håvard Lund, og Helge Iberg, samt musikk av Paul Hindemith. Med den uvanlige kombinasjonen av bratsj, tenorsaksofon og piano, står Trio Brax fram som en sjelden blomst innenfor klassisk kammermusikk. Trio Brax is a chamber music ensemble based in Tromsø, Northern Norway, founded in 2015. In this first recording they showcase music by the three Norwegian composers; Kjell Habbestad, Håvard Lund, and Helge Iberg, as well as music by Paul Hindemith. With the unusual combination of viola, tenor saxophone and piano, Trio Brax is an odd flower in the world of classical chamber music. 

 
 
Johan Kvandal: Complete String Quartets - Engegård Quartet

Komponisten Johan Kvandal (1919–1999) er en av Norges viktigste, og mest spilte, komponister fra det 20. århundre. For første gang samles samtlige av hans verk for strykekvartett, som favner over fire tiår i Kvandals liv, på én utgivelse. The composer Johan Kvandal (1919–1999) is one of Norway's most important, and most performed, composers of the 20th century. For the first time ever, his complete works for string quartet, spanning four decades of his life, are presented on one album. 

 
 
Arne Nordheim: The Tempest - Suite from the Ballet - Gardner, Edward (conductor) / Bergen Philharmonic Orchestra / Mordal, Beate (soprano) / Carpenter, Jeremy (baritone)

Arne Nordheim var Norges fremste og mest respekterte komponist fram til sin død i 2010, og en av få skikkelser i vestlig samtidsmusikk som var i stand til å bevege seg bort fra tradisjonelle harmoniske relasjoner samtidig som han bevarte en distinkt evne til å kommunisere bredt med sin slående, fysiske musikk. Arne Nordheim was Norway’s most significant and respected composer until his death in 2010, and one of the few figures in contem­porary western music who proved himself able to move beyond traditional harmonic re­lationships while maintaining a distinct ability to communicate widely through his striking, physical music. 

 
Hvoslef Chamber Works No. VIII - Hvoslef Chamber Music Project

«Hvoslef Chamber Works No. VIII» er den nest siste i en serie på ni CD-er med Ketil Hvoslefs samlede kammermusikk. Ideen om å samle alle Hvoslefs 38 kammermusikalske verker på CD ble unnfanget av fiolinisten Ricardo Odriozola og pianisten Einar Røttingen, begge med bakgrunn i mange års samarbeid med komponisten. “Hvoslef Chamber Works No. VIII” is the next-to-last in a series of nine CDs of Ketil Hvoslef’s complete chamber music. The idea of recording 38 of Hvoslef’s chamber music works was conceived of by violinist Ricardo Odriozola and pianist Einar Røttingen, both with backgrounds spanning many years of collaboration with the composer. 

 
 
 
Jon Øivind Ness: Marmæle/Mørkgånga - Trondheim Symphony Orchestra & Opera / Lie, Marianne Baudouin (cello)

På denne utgivelsen får vi presentert to nyere verk av samtidskomponist Jon Øivind Ness, framført av cellist Marianne Baudouin Lie og Trondheim Symfoni-orkester, under ledelse av Kai Grinde Myrann. With this release, we are presented with two recent works by contemporary composer Jon Øivind Ness, performed by cellist Marianne Baudouin Lie and the Trondheim Symphony Orchestra, and conducted by Kai Grinde Myrann. 

 
Skumring - Hidle, Ida Løvli (accordion)

«Skumring» er akkordeonist Ida Løvli Hidles første soloalbum. Her har hun samlet verker av fire nordiske samtidskomponister: Svenske Staffan Mossenmark, norske Trygve Brøske, danske Jesper Koch og finske Kalevi Aho. Felles for komponistene er at de har latt seg inspirere av natur og mørke skoger der huldre og andre eventyrlige og mystiske vesener lusker mellom trærne. “Skumring” (eng. Twilight) is accordionist Ida Løvli Hidle's debut solo album, where she has collected works by four Nordic contemporary composers: the Swede Staffan Mossenmark, Norwegian Trygve Brøske, Dane Jesper Koch, and the Finn Kalevi Aho. What all four composers have in common is their shared inspiration of nature, in particular dark forests where hulders and other enchanted and mysterious creatures lurk between the trees. 

 
 
Henrik Hellstenius: Places of Sounds and Words - Hellstenius, Henrik / Holmertz, Elisabeth / Cikada / asamisimasa

«Places of Sounds and Words» inneholder verker hvor språk og lyder fra våre omgivelser inngår i det musikalske materialet for komponisten Henrik Hellstenius. Musikken på denne utgivelsen stiller spørsmålet om hvordan forholdet er mellom omgivelsens lyd og den musikalske lyden, eller mellom språket og den musikalske lyden. Hva skjer når lyden fra menneskemengder, trafikk, samtaler, fugler og dyr settes inn i musikalske sammenhenger med instrumenter og sang? “Places of Sounds and Words” features works in which language and sounds from the world around us become part of the musical material of composer Henrik Hellstenius. The music on this release probes the nature of the relationship between sounds from the real world and musical sounds, and between language and musical sounds. What happens when the sounds of crowds, traffic, conversations, birds and animals are placed in a musical context with instruments and singing? 

 
 
Britten/Hagen/Strauss - Ensemble Allegria

Musikk kan ikke skapes ut av intet. Slik er både metamorfose og variasjon noe man finner i alle komposisjoner av et visst omfang, det være seg mer eller mindre bevisst. Bekjennelsen til et forbilde forbinder alle de tre verkene på denne CD-en. Britten hadde et nært forhold til sin lærer Frank Bridge, og viser dette gjennom sine variasjoner. Strauss siterer Ludwig van Beethovens tredje symfoni i sine «Metamorfoser» og Hagen tar igjen utgangspunkt i dette verket i sine «Strauss-fragmenter». Music cannot be created out of nothing. Whether deliberate or not, we find metamorphosis and variation in all compositions of a certain scope. All three composers on this CD stand in debt to an older colleague. Britten had a close association with his teacher Frank Bridge and reveals this through his variations. Strauss explicitly cites Ludwig van Beethoven’s third symphony in his “Metamorphoses”, and Hagen bases his “Strauss Fragments” on this latter work. 

 
 
Seraph - Helseth, Tine Thing (trompet) / Ensemble Allegria

Tine Thing Helseth er tilbake med en ny utgivelse – «Seraph» – denne gang i samspill med Ensemble Allegria. Helseth og Allegria har hatt et tett samarbeid i mange år, og sammen har de spilt på bl.a. Festspillene i Bergen, Nordlysfestivalen i Tromsø, Oslo Kammermusikkfestival og Hovedscenen på Operaen. Repertoaret på utgivelsen er mer og mindre kjente verker for trompet og strykeorkester av norske og utenlandske komponister, hvor de fire første er skrevet for denne besetningen, mens de tre siste er arrangert av Jarle Storløkken. Tine Thing Helseth is back with a new release – “Seraph” – this time together with Ensemble Allegria. Helseth and Allegria have had a close association for many years and have appeared together at the Bergen International Festival, the Northern Lights Festival in Tromsø, the Oslo Chamber Music Festival, and on the main stage at the Norwegian National Opera. This release features some familiar as well as lesser known works for trumpet and string orchestra by composers from Norway and abroad, with the first four written for this instrumentation, while the last three were arranged by Jarle Storløkken. 

 
 
Olli Mustonen: String Quartet No. 1 and Piano Quintet - Mustonen, Olli (piano) / Engegård Quartet

Denne utgivelsen er en viktig milepæl i samarbeidet mellom Engegårdkvartetten og den finske komponisten og pianisten Olli Mustonen. Verkene vi får høre på CD-en er Mustonens strykekvartett nr. 1 fra 2016, bestilt og urfremført av Engegårdkvartetten, og et litt tidligere verk – klaverkvintetten fra 2014 – her framført av Mustonen selv, i samspill med kvartetten. This release is an important milestone in the collaboration between the Engegård Quartet and Finnish composer and pianist Olli Mustonen. The recording includes Mustonen's String Quartet No. 1 from 2016, commissioned and premiered by the Engegård Quartet, and a slightly earlier work, the Piano Quintet from 2014. 

 
Out of Step - Lien, Lars (saxophone) / Osadchuk, Sergej (piano)

Denne innspillingen er kulminasjonen av en flere år lang prosess der utøverne – saksofonist Lars Lien og pianist Sergej Osadchuk – har dypdykket i verk fra komponister i sin egen nærhet. This recording is the culmination of a process spanning several years, in which the performers - saxophonist Lars Lien and pianist Sergej Osadchuk - delved into the works of composers found right in their own backyard. 

 
 
 
Nils Henrik Asheim: Salmenes bok - Oslo Domkor / Sydnes, Vivianne (conductor) / Nordstoga, Kåre (organ) / Asheim, Nils Henrik (organ)

Etter 24 års modningstid utgis Nils Henrik Asheims verk «Salmenes bok» på CD. Det timelange verket ble skrevet til innvielsen av Oslo domkirkes nye Ryde & Berg-orgel i 1998. Det benytter begge orglene i domkirken (med Nordstoga på kororgelet og Asheim på hovedorgelet) til å skape en omsluttende klang rundt koret som framfører 21 tekster fra Bibelens salmer, i et kontrastfylt og rikt tonespråk. Resultatet er en unik lytteropplevelse, en magisk sammensmelting av stemmer og orgel. After aging the past 24 years, Nils Henrik Asheim’s work “Salmenes bok” (“The Book of Psalms”) has now been released on CD. The hour-long work was written for the dedication of Oslo Cathedral’s new Ryde & Berg organ in 1998. It features both organs in the cathedral (with Kåre Nordstoga on the choir organ and Asheim playing the main organ) to create a surround sound around the choir singing 21 texts from the biblical Psalms in a rich tonal language equally rich in contrast. The result is a unique listening experience, a magical fusing of voices and organ. 

 
 
Vintersong - Sæther, Daniel (countertenor)

«Vintersong» er Daniel Sæthers andre soloalbum med ny musikk for kontratenor og barokkinstrumenter. Utgivelsen inneholder musikk av samtidskomponistene Knut Vaage, Herman Vogt og Kjell Mørk Karlsen, og albumets tittel er hentet fra samtidspoeten Hanne Bramness’ diktsamling med samme navn, som også danner tekstgrunnlaget for Vaages verk. “Vintersong” is Daniel Sæther’s second solo album of new music for countertenor and baroque instruments. The release features music of contemporary composers Knut Vaage, Herman Vogt and Kjell Mørk Karlsen, and the album’s title, taken from a collection of poetry of the same name by contemporary poet Hanne Bramness, is also the textual foundation for Vaage’s work. 

 
 
Loudmouthed Beauty - Farr, Clare (bass trombone)

Til tross for et storkjeftet rykte, bor det mye skjønnhet i basstrombonen. Målet med denne innspillingen er å vise fram basstrombonen fra alle dens beste sider: stor og skjør, fargerik og fleksibel, deilige basstoner og nydelige melodilinjer. Ved å bestille og spille inn nye verk samt å alliere seg med gode musikkvenner, ønsker Clare Farr å fargelegge og løfte et konsertrepertoar for basstrombone. Despite its loudmouthed reputation, there is so much beauty in the bass trombone. The aim of this album is to showcase all the best sides of the bass trombone: robust yet fragile, colourful and flexible, juicy bass notes and beautiful melodies. By commissioning and playing new works and allying herself with great musical friends, Clare Farr has attempted to give new colour to the bass trombone repertoire. 

 
 
Per Arne Glorvigen: Violent Tenderness / Kykelipi / Polaco - Glorvigen, Per Arne / GLO2020 / Quatuor Diotima

Den norske bandeonisten og komponisten Per Arne Glorvigen presenterer tre av sine egne komposisjoner på denne utgivelsen: «Violent Tenderness» og «Polaco», hvor vi får høre ham i samspill med den fremragende, franske strykekvartetten Quatuor Diotima, og sangsyklusen «Kykelipi», hvor han spiller med sitt eget ensemble GLO2020, og hvor tekstene er hentet fra Jan Erik Volds legendariske diktsamling fra 1969. 

 
 
Ricercare - Ssens Trio

Ssens Trio er ute med sin tredje CD-utgivelse på LAWO Classics. Mens debutalbumet (LWC1122) inneholdt trioer av Beethoven og oppfølgeren (LWC 1170) var viet Mozart, er det på denne utgivelsen duket for norsk musikk. Ssens Trio dykker ned i det norske repertoaret, og ønsker med denne utgivelsen å framheve fire verker for stryketrio som fortjener å være en del av det internasjonale stryketrio-repertoaret. Ssens Trio is out with its third CD release on the LAWO Classics label. While the debut album (LWC1122) featured trios of Beethoven and its successor (LWC1170) was devoted to Mozart, this release spotlights Norwegian music. With this deep dive into the Norwegian repertoire, Ssens Trio wishes to call attention to four works for string trio deserving of inclusion in the international string trio repertoire. 

 
Trace of Lament - Sandvik, Audun (cello) / The Norwegian Radio Orchestra / Norwegian Chamber Orchestra

Musikken på denne utgivelsen er skrevet av komponister som ofte jobber med audiovisuelle uttrykk. I arbeidet med verkene sine er de i dia­log med et startpunkt; en historie, et uttrykk, en omgivelse, en emosjon – en serie bilder og han­dlinger som fordrer samspill. Dette premisset fascinerer cellist Audun Sandvik. The music in this release is written by composers well-versed in working with audiovisual expression. When working on their creations, there is a clear point of departure; a story, a musical expression, an environment, an emotion. This is a series of images and actions that requires interaction, and proved to be a tantalising premise for cellist Audun Sandvik. 

 
 
Jean Sibelius: Orchestral Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Popelka, Petr (conductor) / Norwegian Radio Orchestra

På denne platen tar Marianne Beate Kielland, Kringkastingsorkestret og Petr Popelka nettopp for seg mange av disse orkestrerte sangene. Resultatet er en fortettet utgivelse med 18 sanger, med tekster fra dikt av kjente svenske og finske poeter, hvor Sibelius forteller om kjærlighet, svik, sorg, og savn. Å få spille inn Sibelius orkestrerte sanger har vært en stor drøm for Marianne Beate Kielland. Resultatet har blitt en sterk plate, full av følelser og vakre toner, og vidunderlig klangbehandling av Kringskastingsorkestret under ledelse av sjefdirigent Petr Popelka. On this recording Marianne Beate Kielland and the Norwegian Radio Orchestra under conductor Petr Popelka have engaged with many of these orchestrated versions, producing an intense album of eighteen songs based on poems of familiar Swedish and Finnish poets, in which Sibelius tells of love, betrayal, grief and longing. Marianne Beate Kielland has long dreamed of recording the orchestrated songs of Sibelius. The result is an outstanding album filled with feeling and beautiful music, and the scintillating sound of the Norwegian Radio Orchestra under Chief Conductor Petr Popelka. 

 
Botschaft des Ridicolas - Holmertz, Elisabeth (soprano) / Karlsson, Kenneth (piano)

Når den kompromissløse duoen Elisabeth Holmertz og Kenneth Karlsson endelig slipper sitt lenge etterlengtede album på LAWO Classics, er det norsk og tysk samtidsmusikk som står på menyen. På «Botschaft des Ridicolas» får vi høre «Got Lost» av Helmut Lachenmann – et 30 minutter langt vilt og poetisk verk som har blitt en moderne klassiker, og som visstnok er en av komponistens egne favoritter; den stille, sensuelle og melankolske «Meditasjon over Georges de La Tour XVII» av Jon Øivind Ness, og til sist Rolf Wallins pønkete og desperate «...though what made it has gone». When the uncompromising duo Elisabeth Holmertz and Kenneth Karlsson finally release their long-awaited album on LAWO Classics, we find Norwegian and German contemporary music on the menu. On “Botschaft des Ridicolas” we hear “Got Lost” by Helmut Lachenmann - a 30-minute long wild and poetic work that has become a modern classic, and which is supposedly one of the composer's own favorites; the quiet, sensual, melancholic “Meditasjon over Georges de La Tour XVII” by Jon Øivind Ness; and finally Rolf Wallin's desperate, punk work “...though what made it has gone.” 

 
 
Herman Vogt: Light Shall Shine - Dahl, Anders Eidsten (organ)

På CD-en «Light Shall Shine» fremfører organist Anders Eidsten Dahl tre verk av Herman Vogt på det storslagne Carsten Lund-orgelet i Bragernes kirke. Utgivelsen er blitt til gjennom et samarbeid mellom utøver og komponist som strekker seg over 10 år. Musikken spenner over en stor palett i tonespråket, alt fra en enkel og ganske naivistisk musikk, til kompleks polyfoni. On the CD “Light Shall Shine” organist Anders Eidsten Dahl performs three works of Herman Vogt on the magnificent Carsten Lund organ in Bragernes Church. The release is the result of a collaboration over more than ten years between the performer and the composer. The music spans a wide palette in its tonal language, everything from simple and naivist music to complex polyphony. 

 
 
Lamento - Oslo Circles / Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano)

Midt i pandemien spilte barokkensemblet Oslo Circles inn sin nye CD «Lamento» for LAWO Classics. Solisten – mezzosopran Marianne Beate Kielland – er gruppens mangeårige samarbeidspartner, og sammen presenterer de melankolsk og vakker italiensk barokkmusikk fra 1600-tallet. In the midst of the pandemic the baroque ensemble Oslo Circles recorded its new CD, “Lamento”, for LAWO Classics. The soloist — mezzo-soprano Marianne Beate Kielland — has performed with the group for many years, and together they present beautiful and melancholy Italian baroque music from the seventeenth century. 

 
 
Tango 4 Strings - Sponberg, Atle (violin) / Moen, Ann-Helen (soprano) / Orkester Innlandet

Orkester Innlandets nye utgivelse på LAWO Classics – «Tango 4 Strings» – er i sin helhet viet tangoen. Tangoen som uttrykksform har lenge ligget Orkester Innlandets kunstneriske leder, fiolinisten Atle Sponberg, spesielt nært. Det føltes derfor naturlig – og på høy tid – for orkesteret å gir ut en CD med tango som gjennomgangstema. Orchestra Innlandet’s new release on the LAWO Classics label — “Tango 4 Strings” — is devoted in its entirety to the tango. The ensemble’s artistic director, violinist Atle Sponberg, has long felt a close connection to the tango as a realm of expression. Thus it seemed natural — and high time — for the orchestra to release an album with the tango as its recurring theme.