DEN SYNGENDE OBO
Trygve Aarvik har i mange tiår vært en av Norges ledende oboister. Som solooboist i Kringkastingsorkestret mellom 1981 og 2018 er han nok også Norges mest eksponerte oboist, med utallige opptredener i radio og fjernsyn. «Alle» har hørt Trygves syngende obo. Nå trer han frem som solist i tre verk av sentrale norske komponister.
Det nyeste og bredest anlagte av dem er en konsert for obo og orkester av Kjell Habbestad. I tillegg to skjulte klassikere: «Cantus VIII» av Egil Hovland for obo og strykekvartett og «Konsert for obo og strykere» av Johan Kvandal. Strykekvartetten består av Kolbjørn Holthe og Henrik Hannisdal på fiolin, Jon Sønstebø på bratsj og Frida Fredrikke Waaler Wærvågen på cello. Dirigent er Ingar Bergby.
I «Cantus VIII» møter vi essensen av flere av Hovlands mange inspirasjoner, både fra modernismen og hans nære forhold til kirkemusikken. Hos Kvandal er folkemusikken mer fremtredende, og særlig i 2. satsen i hans konsert for obo og strykere gis Trygve rom for å briljere i de lange og vakre obo-linjene. Kjell Habbe-stads obokonsert er bestilt av Trygve Aarvik og urfremført sammen med Kringkastingsorkestret i 2012. I likhet med Hovland er Habbestad i all sin stilistiske allsidighet godt plassert i kirkemusikken. I obokonserten henter Habbestad inspirasjon fra kjente dikt (Plath, Celan, Bjerke mfl.) Verket beveger seg gjennom alle plan av den menneskelige eksistens, fra dagliglivet, gjennom følelsesliv og minner, og ender på et åndelig-religiøst plan. Med sin brede orkesterpalett og en virtuos orkesterstemme er verket et markant tilskudd til norsk musikk generelt og oborepertoaret spesielt.
Og Trygve Aarvik har tross alt vært oboist i Norges mest allsidige orkester. Sammen med KORK spiller han bonussporet «What a Wonderful World».
THE SINGING OBOE
Trygve Aarvik has been one of Norway’s leading oboists for decades. As the solo oboist in the Norwegian Radio Orchestra between 1981 and 2018, he is also the most heard oboist in Norway, with countless radio and television broadcasts to his name – “everyone” has heard Trygve’s singing oboe. Now he steps forth as soloist in works by three central Norwegian composers.
The newest and most broadly conceived work among them is a concerto for oboe and orchestra by Kjell Habbestad, in addition to two hidden classics, “Cantus VIII” by Egil Hovland for oboe and string quartet and “Concerto for Oboe and Strings” by Johan Kvandal. The string quartet consists of Kolbjørn Holthe and Henrik Hannisdal on violins, Jon Sønstebø on viola and Frida Fredrikke Waaler Wærvågen on cello; Ingar Bergby is conducting.
In “Cantus VIII” we find the essence of several of Hovland’s many sources of inspiration: both post-war musical modernism and his close relations to sacred music. In Kvandal, the influence from folk music is more prominent, and Trygve is in particular given the opportunity to amaze with long, beautiful lines for the solo oboe in the second movement of the concerto. Kjell Habbestad’s concerto for oboe was ordered by Trygve Aarvik and had its world premiere with Aarvik and the Norwegian Radio Orchestra in 2012. For all his stylistic eclecticism, one finds that Habbestad is firmly based in the sacred music tradition, like Hovland. Habbestad draws inspiration from famous poems (Plath, Celan, Bjerke and more). The piece traverses through all the planes of human existences, from everyday life, through emotions and memories, and ends on a spiritual-religious level. With broad orchestral brushstrokes and a virtuoso solo part, the concerto is an important contribution to Norwegian music in general and to the oboe repertoire in particular.
ANMELDELSER/REVIEWS
[…] Aarvik og hans medmusikere (Kolbjørn Holthe, fiolin - Henrik Hannisdal, fiolin - Jon Sønstebø, bratsj og Frida Fredrikke Vaaler Værvågen, cello) gir et meget godt musikalsk bilde i dette verket. Samspillet er rett og slett utsøkt. Så kaster Aarvik og orkesteret seg inn i norsk samtidsmusikk. Obokonserten til Kjell Habbestad (f. 1955) er bestilt av Aarvik selv og han urframførte verket i 2012. Musikken utfordrer både solist og orkestermusikere - og igjen ble jeg slått av hvor varmt og enkelt det hele klinger. Og det er kanskje det som kjennetegner en musiker med spilleglede og en masse erfaring i bagasjen. Obokonserten er spennende og framføringen gir oss i sofaen en veldig god opplevelse. Så er det Johan Kvandal (1919-1999) som avslutter en musikalsk rikholdig innspilling med «Konsert for obo og strykere» - igjen nydelig spill fra solist Trygve Aarvik - og strykerne i Kringkastingsorkesteret lager et vakkert musikalsk vevet teppe under den dyktige dirigenten Ingar Bergby. Et lite ekstranummer hører også med på en "avgangskonsert" «What a wonderful world» kan like gjerne bære undertittelen «What a wonderful musician». Det er bare å si tusen takk til en strålende - og pensjonert - musiker!» Trond Erikson, Den klassiske CD bloggen, 07.01.2019
“[…] We want to emphasize that Trygve Aarvik, who has been one of Norway's leading oboists for decades, has been a soloist in the Norwegian Radio Orchestra from 1981 to 2018. […] With undeniable professionalism, blazing brilliantly with his interpretations, the Norwegian oboist addresses a Concerto for Oboe and Orchestra, op.89, by Kjell Habbestad, as well as two unknown classics, Cantus VIII, op.129, by Egil Hovland, the Concerto for Oboe and String Quartet, op.46, by Johan Kvandal and Concerto for Oboe and Strings by Johan Kvandal, and the short play What a Wonderful World, arranged by Øivind Westby.” Nuria Serra, Sonograma Magazine, 29.01.2020
"Concert pieces with oboe are still rare. This CD with three works by Norwegian composers is all the more astonishing: by Egil Hovland (Cantus VIII, 1986), Kjell Habbestad (Concerto op. 89, 2012) and Johan Kvandal (Concerto op. 46, 1977). All of them are neither part of the former avant-garde, nor do their scores evolve neo-romantic. Rather, Hovland and Kvandal - based on Hindemith and Bartók - continued to think of modernity personally and with typical Scandinavian melancholy, even Habbestad is not caught in mere gestures. The last track (What a Wonderful World) meets the tone of Trygve Aarvik and the motto of the production in a double sense: Singing Oboe." Michael Kube, nmz.de, Mai 2020
EGIL HOVLAND (1924–2013)
Cantus VIII for Oboe and String Quartet, Op. 129
01) I. /// 04:24
02) II. /// 05:48
03) III. /// 01:39
KJELL HABBESTAD (1955*)
Concerto for Oboe and Orchestra, Op. 89
04) I. Allegro affannoso /// 10:08
05) II. Adagio profondo /// 09:00
06) III. Scherzo /// 02:09
07) IV. Finale – Maestoso con dignità – Contemplativo, con elevantezza – Con forza, appassionato – Con solennità pietoso, ma listesso tempo /// 10:22
JOHAN KVANDAL (1919–1999)
Concerto for Oboe and String Orchestra, Op. 46
08) I. Allegro non troppo /// 06:38
09) II. Adagio /// 07:32
10) III. Allegro /// 06:19
BOB THIELE (1922–1996) /
GEORGE DAVID WEISS (1921–2010)
Arr.: ØIVIND WESTBY
11) What a Wonderful World /// 02:30
Kommentarer