DEN BLÅ BLOMST
Tittelen BLAUE BLUME reflekterer flere sider ved musikken på denne CD-en. I Robert Schumanns grensesprengende Fantasi op. 17, en symfoni for klaver, folder "Romantikkens blå blomst" seg ut i all sin individuelle, Schumannske prakt. Frèdéric Chopins klaverpoesi er representert med hans aller første Mazurka (op. 6 nr. 1) og hans tredje Ballade (op. 47), musikk som også er beslektet med dette begrepet. Torstein Aagaard-Nilsens verk BLUE TRACES stammer fra komponistens "blå periode".
Dette spennende samtidsverket er inspirert av malerier av de tre samtidskunstnerne John Petter Havnerås, Elin Alver og Thor Erdahl som alle er gjengitt i en fargesprakende booklet, meditasjoner over fargen blå - Gjennom alle toner klinger det i menneskets fargerike drøm på jorden vár tone for den som lytter i stillhet.
THE BLUE FLOWER
The title BLAUE BLUME mirrors several aspects of the music on this CD. In Robert Schumann’s ground-breaking Fantasy opus 17, a symphony for piano, the Blue Flower of Romanticism blossoms in all its individual, Schumannesque splendour. Frédéric Chopin’s piano poety is represented by his very first Mazurka (opus 6, no. 1) and his Ballade no. 3 (opus 47), also music related to this concept.
Torstein Aagaard-Nilsen’s piece BLUE TRACES originated during the composer’s “blue period.” This exciting contemporary work is inspired by the paintings of three contemporary artists, John Petter Havnerås, Elin Alver, and Thor Erdahl. All three works are reproduced in a richly coloured booklet, meditations on the colour blue. "Through all the notes. In earth’s many-coloured dream. There sounds one soft long-drawn note. For the one who listens in secret."
ANMELDELSER/REVIEWS
Lengsel og lidenskap
"Rune Alver med overbevisende Schumann-tolkning. Schumanns Fantasie op. 17 er tilegnet Liszt - som mente den var uegnet til offentlig fremførelse. Rune Alver deler ikke denne bekymringen. På hans nye plate får stykket en overbevisende tolkning som understreker de ville, forrevne kvalitetene som trolig ikke Liszt til å betenke seg i sin tid. Her er erkeromantisk lengsel og lidenskap, ruiner, fragmenter og ironi - alt i inslipt musikalsk formulering. I førstesatsen holder Alver spenningen oppe gjennom alle bølgebevegelsene helt frem til det avsluttende Beethoven-sitatet. Og han får fint frem motsetningen mellom den ville Florestan og den milde Eusebius […] Og som avslutning Torstein Aagaard-Nilsens Blue Traces - et stemningsfullt stykke samtidsmusikk som passer int inn i den romantiske sammenhengen."
Peter Larsen - Bergens Tidende LWC1019_bergenstidende.pdf
Rune Alvers musikalske blomster er blå som vårens blåveis
"Det er en stille lavmælt og stemningsfull konsert Rune Alver gir. Ikke bare er spillet stødig, det ligger dybde hva gjelder både det rent tekniske som musikkforståelse, i tolkningene.Rune Alvers framføring gjør at man føler det går en tråd fra Chopin, via Schumann til Aagaard-Nilsen. Selvsagt er det forskjell, men pianisten binder stykkene sammen. Jeg hører gjerne på «Blaue Blume» enten jeg lager middag eller slapper av på sofaen."
Per Ivar Henriksbø - Gudbrandsdølen LWC1019_gudbrandsdolen.pdf
Solo-piano
"Bergenseren Alver farer kloden rundt med sitt eminente pianospill, og hans tredje album viser hvorfor. Han tar for seg verker av to komponister fra 1800-tallet. Frederic Chopins «Mazurka i fiss-moll» og «Ballade i Assdur », og Robert Schumanns «Fantasie opus 17», og gir lytterne en helt suveren følelse av både innlevelse og dyktighet."
Geir Hovensjø - Østlendingen LWC1019_ostlendingen.pdf
"Rune Alvers behandling av Chopin og Schubert er tiltrekkende naturlig: Han synes ganske enkelt å la musikken folde seg ut i hendene sine - det er ingen følelse av at han tvinger «en fortolkning» på musikken. Men min hovedinteresse i hans program er Blue Traces av Torstein Aagaard-Nilsen. Jeg vil ha hatt vanskelig for å gjette at dette var av en norsk komponist: Det første verket er i en skjør Debussy-lignende språk som omformes over den sentrale scherzoen til en mer messiansk stil."
Martin Anderson - Klassisk musikkmagasin LWC1019_klassisk_musikkmagasin.pdf
"Pianist Rune Alver har stilt det nye verket sammen med Frederic Chopin og Robert Schumann og spiller alt fintfølende og klart."
Astrid Kvalbein - Aftenposten LWC1019_aftenposten.pdf
"Og jo visst; Schumann og Chopin er vakkert, imponerende og storslått. Aagaard-Nilsens verk er undrende, fantasifullt og meget lyttbart. Han har skapt musikk ut i fra egne assosiasjoner rundt maleriene og er på mange måter med på å utdype det uttrykk kunstnerne formidler. Og han er med på å trigge lytterens egne fantasier - rundt en blå tanke. Rune Alver imponerer også med fremførelsen av dette verket, og bekrefter en særs god allsidighet."
Trond Erikson - Smaalenen LWC1019_smaalenene.pdf
"You only have to listen to the opening bars of Rune Alver’s Blue Flower album to see what I mean about the sound. Here the Norwegian label LAWO gives him an audio spectrum of crystalline sharpness and no little degree of warmth as well; the difference between these two discs is like night and day. Alver proves himself a fine Chopin player with two highly characterized yet forcefully projected performances."
Steven E. Ritter - Fanfare LWC1019_Fanfare.pdf
FRÉDÉRIC CHOPIN
01. Mazurka fiss-moll op. 6 nr. 1 03:13
02. Ballade Ass-dur op. 47 07:33
Schumann, Robert
Fantasie op. 17 C-Dur
03. 1 Durchaus phantastisch und leidenschaftlich vorzutragen 13:03
04. 2 Mäßig. Durchaus energisch 08:07
05. 3 Langsam getragen. Durchweg leise zu halten 10:46
Aagaard-Nilsen, Torstein
Blue Traces (2006-2010)
06. 1 Lento poetico, poco ad lib. sempre 06:14
07. 2 Vivace, con eleganza 02:16
08. 3 Poco pesante e largamente 07:43
Kommentarer