Kan de beste klassiske verkene vinne på å bli transkribert til orgel? Hvilke nye dimensjoner kan åpnes? Nils Henrik Asheim prøver å besvare dette ved å overføre Edvard Griegs «Ballade» og Geirr Tveitts «Hundrad Hardingtonar» til konserthusorgelets fargepalett. Det er blitt et prosjekt som bør vekke stor interesse.

  • LWC1151 Katalognummer
  • 7090020181738 EAN
  • CD Format
  • 2018 Utgivelsesår
  • Klikk her    Digital nedlastning

Kan de beste klassiske verkene vinne på å bli transkribert til orgel? Hvilke nye dimensjoner kan åpnes? Nils Henrik Asheim prøver å besvare dette ved å overføre Edvard Griegs «Ballade» og Geirr Tveitts «Hundrad Hardingtonar» til konserthusorgelets fargepalett. Det er blitt et prosjekt som bør vekke stor interesse.
Les mer

Artist
Asheim, Nils Henrik (orgel)

Komponist
Grieg, Edvard | Tveitt, Geirr

Plateselskap
Lawo Classics

Verk ... Les mer

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Blunderbuss | Lorange, Anette

 
 

Produktbeskrivelse

GRIEG OG TVEITT TIL ORGELET

Kan de beste klassiske verkene vinne på å bli transkribert til orgel? Hvilke nye dimensjoner kan åpnes? Nils Henrik Asheim prøver å besvare dette ved å overføre Edvard Griegs «Ballade» og Geirr Tveitts «Hundrad Hardingtonar» til konserthusorgelets fargepalett. Det er blitt et prosjekt som bør vekke stor interesse.

Balladen er Griegs største verk for piano solo. Gjennom en storslått, episk variasjonsrekke over en norsk folketone skrev han seg ut av sorgen over tapet av foreldrene, ekteskapsproblemer og kunstnerisk stagnasjon. Asheims orgelversjon følger de rastløse stemningsskiftene i verket, fra det lyriske til det triumferende.

Geirr Tveitt traff en gullåre når han kombinerte folketonene fra Hardanger med sin unike sans for harmonikk og orkestrering. Asheim har tatt utgangspunkt i fargerikdommen fra «Hundrad Hardingtonar» for orkester, og øst av hele orgelets lager av kreative klangkombinasjoner. Utvalget teller 18 stykker, fra den uttrykksfulle «Vélkomne med Æra» via den suggererende «Hardingøl» til den mystiske «Folgafodne fortél ingjenting».

Etter fem år mener Asheim at husets instrument er modent for sin første CD-utgivelse. Det 65-stemmers konserthusorgelet fra Ryde & Berg i Fredrikstad har høstet lovord for sin organiske, varme klang og benyttes flittig av utøvere fra inn- og utland.

Nils Henrik Asheim (f. 1960) er komponist og organist, utdannet ved Norges Musikkhøgskole i Oslo og ved Sweelinck-konservatoriet i Amsterdam. Som komponist har han skrevet både kammerverk og orkesterverk, samt dramatisk musikk og stedsspesifikke verk. Han er kjent for sin personlige improvisasjonsstil på orgel, og har to ganger mottatt Spellemannprisen, i tillegg til en rekke komposisjonspriser. Siden 2012 har han vært ansatt som organist i Stavanger konserthus.

 

ANMELDELSER

Asheim åpner nye horisonter
«Med Geirr Tveitts folketoner åpnet Asheim nye horisonter. [...] Vi hørte altså stykkene annerledes, på nytt, men med de rike klangfargene som fins hos Tveitt, ivaretatt.»
Arnfinn Bø-Rygg – Stavanger aftenblad, 28.05.18 (konsertanmeldelse) anmeldelse_LWC1151_stavanger_aftenblad.pdf

Mektige orgel
«Det er to ting som slår deg ved denne innspillingen: (1) Orgelets enorme kraft. Det gjør Griegs verk til et atskillig mektigere musikkstykke enn det normalt låter som og (2) Geirr Tveitts hardingtoner framstår med en melodisk og enkel skjønnhet på en helt annen måte enn i orkester- eller klaverutgavene. [...] Denne skiva bør utstyres med samme etikett som Rolling Stones-skivene: Må spilles høyt!»
Kjell Moe – Kuturspeilet.no http://www.kulturspeilet.no/mektige-orgel/

Tenker helt nytt
«Denne platen er i det hele tatt et funn. Musikken er fabelaktig spilt, verkene er tilsvarende godt re-komponert gjennom transkriberingen og registreringen, og den inspirerer ikke bare til videre lytting, men virkelig også til et besøk eller flere i Stavanger Konserthus.»
Magnus Andersson – Klassekampen, 25.06.18 anmeldelse_LWC1151_klassekampen.pdf 

Modig og idérik
«Griegs musikk fungerer faktisk meget godt for orgel [...] Asheim gir musikken magi som i «Huldrahaugjen», mystikk som i «Folgafodne fortel ingjenting». Ja, og i de mildt sagt brautende «Storskrytarstev» og «Hardingøl», får organisten musikken til å gnistre. Når det gjelder klang, så har innspillingens lydteknikere all ære av sin jobb. Dette er en utrolig opplevelse å få rett inn i stua!»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 19.08.18 http://klassiskcd.blogspot.com/2018/08/nils-henrik-asheim-er-en-modig-musiker.html

«Asheim made an extensive choice that he performs with a lot of character on the beautiful warm sounding Ryde & Berg organ from the Concert Hall in Stavanger.»
Jan de Kruijff – Musicalifeiten https://musicalifeiten.nl/cd-recensies/t/tveitt-hundrad-hardingtonar-ged.html

Orgelbrusmaskinen
«Som ulike, utfyllende eksempler på konserthusorgelets mangfoldige klang- og uttrykksregister, er de derimot gode. Og Asheim – som også er en av landets ledende komponister – har med kyndig øre visst å brette ut nyansene på denne platen.»
Emil Bernhardt – Morgenbladet 20.07.18 anmeldelse_LWC1151_morgenbladet.pdf

   

 

VIDEO

 

 

 

Verk

EDVARD GRIEG (1843–1907)

1)    Ballade, opus 24 /// 22:32

       Ballade i form av variasjoner over en

       norsk folkevise

 

 

GEIRR TVEITT (1908–1981)

       Hundrad Hardingtonar (utdrag)

2)    Vélkomne med Æra /// 04:12

3)    Flyteljod /// 00:38

4)    Friarføter /// 01:37

5)    Dan fagraste Viso pao Joræ /// 03:06

6)    Guds Godhet og Guds Storhet /// 03:12

7)    Storskrytarstev /// 02:07

8)    Langeleiklåt /// 01:20

9)    Graot og Laott aot ein Baot /// 02:17

10) Huldrahaugjen /// 04:34

11) Dan långje, långje Vettranåttæ /// 02:10

12) Stavkyrkjestev /// 02:22

13) Fjedlmannsjento /// 01:37

14) So stilt dei ror på Glittrefjord /// 03:27

15) Å høyre du Songjen i Fossaduren /// 02:08

16) Trollstemt Hardingfela /// 03:17

17) Hardingøl /// 02:49

18) Siste Farvel /// 03:45

19) Folgafodne fortél ingjenting /// 04:16

The Steinmeyer Organ in Nidaros Cathedral - Draagen, Magne H. (orgel)

NIDAROSDOMENS STOLTHET – I ALL SIN PRAKT 

 
 
 
César Franck: Organ Works - Boysen, Bjørn (orgel)

César Francks betydning for fransk musikkliv i høyromantikken er stor. Han ble etter hvert ansett som en av de fremste i sin samtid, både som utøver, komponist og etter hvert orgelprofessor ved konservatoriet i Paris. 

 
 
 

×Tips en venn

Widor Orgelsymfoni 5 & 6 <span>-</span> Nordstoga, Kåre Widor Orgelsymfoni 5 & 6 Nordstoga, Kåre

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 54.162.239.233)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt