Både Elise Båtnes og Håvard Gimse formidler det litt rufsete og rå som også finnes i sonatene, og er helt på plass når virtuositeten folder seg ut. Lars O. Flydal – Vårt Land

  • LWC1118 Katalognummer
  • 7090020181301 EAN
  • CD Format
  • 2016 Utgivelsesår

Både Elise Båtnes og Håvard Gimse formidler det litt rufsete og rå som også finnes i sonatene, og er helt på plass når virtuositeten folder seg ut. Lars O. Flydal – Vårt Land
Les mer

Artist
Båtnes, Elise (fiolin) | Gimse, Håvard (piano)

Komponist
Prokofiev, Sergei

Plateselskap
Lawo Classics

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Blunderbuss | Granberg, Anna-Julia

 
 

Produktbeskrivelse

PERSONLIGE PROKOFJEV

Mens den første fiolinsonaten fant sitt uttrykk i ulende vind på kirkegården, er den andre, som opprinnelig var en fløytesonate, mer preget av skyfri himmel og fravær av bekymringer. Begge fiolinsonatene er dedisert til fiolinlegenden David Oistrakh, som også spilte deler av den første i Prokofjevs begravelse. På denne innspillingen består overgangen mellom lys og mørke av fem melodier. De var i utgangspunktet ordløse sanger for vokal og piano, skrevet under Prokofjevs opphold i USA, men ble senere transkribert for fiolin og piano til konsertbruk under tiden i Paris.

Elise Båtnes begynte å spille fiolin fire år gammel og debuterte fire år senere som solist sammen med Trondheim Symfoniorkester. Hun fyller i dag stillingen som 1. konsertmester i Oslo-Filharmonien, og hennes konsertvirksomhet omfatter solist-oppdrag med anerkjente orkestre og dirigenter over hele verden. Hun har tidligere gitt ut fem CD-er på LAWO Classics.

Håvard Gimse har etablert seg som en av Norges fremste musikere med et ekspansivt repertoar som favner over 30 fremførte pianokonserter. Han er ettertraktet både som solist og som kammer-musiker. Som kammermusiker gjester han jevnlig Wigmore Hall, hvor han spiller flere konserter inneværende år.

 

ANMELDELSER

«Det ville vært vanskelig ikke å gi denne innspillingen toppkarakter: Elise Båtnes fanger perfekt inn den sørgmodige, strittende ynden i Prokofjevs fiolinmusikk, og jeg har ofte tenkt, når jeg har hørt Håvard Gimse spille andre komponister, at han ville være noe for Prokofjev – og det viser seg her.»
Martin Anderson – Klassiskmusikk.com, 08.03.17 anmeldelse_LWC1118_Klassiskmusikk.com.pdf

Sonatar under Stalin
«Fiolinisten Elise Båtnes, fyrstekonsertmester i Oslo-Filharmonien og Noregs mest røynde klaverakkompagnatør, Håvard Gimse, kjem no med ei sterk innspeling av Prokofjevs sonatar for dei to instrumenta. I Sonate for fiolin og klaver nr. 1 i f-moll, op. 80, som blei til i fyrste halvdel av 1940-åra, maktar musikarane å formidla ei uhyggjeleg trykkjande kjensle. Båtnes’ djupe feleakkordar har mørk kraft i seg, og unisonopartia (der fiolin og klaver spelar same melodien) er både samspela og samtenkte.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid  anmeldelse_LWC1118_Dagogtid.pdf

«Elise Båtnes er kjent for sin slanke tone i fiolinen, foruten et gehør som aldri svikter. Nå har hun fått med seg Håvard Gimse på Lawo til å spille Fiolinsonate nr. 1 & 2, samt hans såkalte Mélodies, op. 35. Det gjør de alldeles nydelig og finstemt i forhold til hverandre, Gimse er en trollmann til å lytte til de andre han spiller med.»
Ståle Wikshåland - Dagbladet  anmeldelse_LWC1118_Dagbladet.pdf

Lek og lengsel  i frodig samspill
«Både Elise Båtnes og Håvard Gimse formidler det litt rufsete og rå som også finnes i sonatene, og er helt på plass når virtuositeten folder seg ut. Fiolinen har mye krevende krydder som skal drysses ut med nennsom teknikk, slik Elise Båtnes viser at hun behersker til fulle. Begge musikerne har musikalske reflekser som gir respons på dybdene i musikken – uten å overta for komponisten.»
Lars O. Flydal – Vårt Land anmeldelse_LWC1118_Vartland.pdf

«The distinguished Norwegian artists Elise Båtnes and Håvard Gimse offer a different perspective, but it is one that has firm stylistic grounding and a persuasive interpretative viewpoint of its own. [...] their playing has in general a sharper edge to the projection, which is by no means out of place in this music.»
Geoffrey Norris – Gramophone, mai 2017  review_LWC1118_Gramophone.pdf

Die Dunkle und die Lichte
«Prokofiev’s works for violin and piano are presented on this CD in lively performances by Norwegian musicians Elise Batnes, violin, and Havard Gimse, piano.»
Uwe Krusch – Pizzicato, 09.06.17 https://www.pizzicato.lu/die-dunkle-und-die-lichte/

Fargerike Prokofiev
«Elise Båtnes og Håvard Gimse står bak en av årets mest suverene klassiske utgivelser. [...] Elise Båtnes har hatt en strålende utvikling de siste årene og har en herlig modenhet i spillet, og Gimse er den perfekte partner. Sam- tidig er det tekniske arbeidet, lyd og produk- sjon strålende. [...] Framført av Båtnesog Gimse er dette enda et eksempel på at vi her hjemme kan produsere musikk på topp internasjonalt nivå. Det kunst- neriske resultatet fortjener superlativer.»
Kjell Hillveg – Dagsavisen, 15.07.17 anmeldelse_LWC1118_Dagsavisen.pdf

«Sergej Prokofiev er en komponist som tiltaler lytteren. Musikken er inderlig - og når den formidles slik Elise Båtnes gjør på denne innspillingen, blir det en meget god opplevelse. [...]Denne platen anbefales varmt!»
Trond Erikson – den klassiske CD-bloggen, 02.01.18 http://klassiskcd.blogspot.no/2018/01/tiltalende-fiolinmte.html 

"Els dos joves intèrprets, entusiastes i competents, fan una interpretació de les Sonates per a violí i piano brillants i suggeridores. Un encantador duet que posa en relleu la genialitat de Serguei Prokofiev."
Marçal Borotau - Sonograma review_LWC1118_Sonograma_magazine.pdf

 

 

 

 

Sporliste

Prokofiev, Sergei:

Violin Sonata No. 2 in D major, Op. 94
1) I. Moderato /// 08:26
2) II. Presto /// 04:56
3) III. Andante /// 03:44
4) IV. Allegro con brio /// 07:05

5 Mélodies, Op. 35
5) I. Andante /// 02:26
6) II. Lento, ma non troppo /// 02:38
7) III. Animato, ma non allegro /// 03:26
8) IV. Andantino, un poco scherzando /// 01:20
9) V. Andante non troppo /// 03:08

Violin Sonata No. 1 in F minor, Op. 80
10) I. Andante assai /// 06:51
11) II. Allegro brusco /// 06:54
12) III. Andante /// 06:57
13) IV. Allegrissimo /// 07:18

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Trace of Lament - Sandvik, Audun (cello) / The Norwegian Radio Orchestra / Norwegian Chamber Orchestra

Musikken på denne utgivelsen er skrevet av komponister som ofte jobber med audiovisuelle uttrykk. I arbeidet med verkene sine er de i dia­log med et startpunkt; en historie, et uttrykk, en omgivelse, en emosjon – en serie bilder og han­dlinger som fordrer samspill. Dette premisset fascinerer cellist Audun Sandvik. The music in this release is written by composers well-versed in working with audiovisual expression. When working on their creations, there is a clear point of departure; a story, a musical expression, an environment, an emotion. This is a series of images and actions that requires interaction, and proved to be a tantalising premise for cellist Audun Sandvik. 

 
 
Eyvind Alnæs: Piano Concerto & Symphony - Oslo-Filharmonien / Gimse, Håvard (piano) / Aadland, Eivind (dirigent)

Eyvind Alnæs’ første symfoni ble uroppført i 1900. I 2010 ble den hentet frem igjen, og nå begeistrer den tydelige innflytelsen fra Tsjaikovskij og Rakhmaninov. Eyvind Alnæs’s first symphony was premiered in 1900. Since receiving new attention in 2010, the work, with its early influence of Tchaikovsky and Rachmaninoff, now meets with enthusiastic approval. 

 
Hvoslef Chamber Works No. II - Hvoslef Chamber Music Project

«Hvoslef Chamber Works No. II» er den andre i en serie på ni CD-er med Ketil Hvoslefs samlede kammermusikk. “Hvoslef Chamber Works No. II” is the second in a series of nine CDs featuring Ketil Hvoslef’s collected chamber music. 

 
 
 
Stravinsky/Poulenc/Debussy - Stalheim, Amalie (cello) / Hadland, Christian Ihle (piano)

Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadland framfører verk for cello og piano av Igor Stravinskij, Francis Poulenc og Claude Debussy på sin duo-debututgivelse. For alle tre verkene på dette albumet er dialogen mellom cello og piano i sentrum. Essensielt for disse tre verkene er det å «snakke samme språk» som duopartneren, å tørre å være spontan og ikke være redd for å utfordre og stole på hverandre. On their debut duo release, Amalie Stalheim and Christian Ihle Hadland present works for cello and piano by Igor Stravinsky, Francis Poulenc and Claude Debussy. For all three pieces on this album, dialogue between cello and piano is at the center. Essential for these three pieces is to speak the same language as your duo partner, to dare to be spontaneous and not be afraid to challenge and trust in each other. 

 
 
Recordare VENEZIA - Barokkanerne / Christophersen, Ingeborg (blokkfløyter)

Barokkanerne og blokkfløytevirtuosen Ingeborg Christophersen tar oss med til Venezia, Adriater-havets perle, som i over tusen år var en av verdens rikeste maktbastioner. Barokkanerne, together with recorder virtuoso Ingeborg Christophersen, take us to Venice, a pearl of the Adriatic, and for over a thousand years once one of the world’s most formidable bastions of power. 

 
 
 
Aksiom - Aksiom

Aksiom er et av Norges ledende unge ensembler for samtidsmusikk og jobber hovedsakelig med nyskreven nordisk musikk og improvisasjon. Aksiom is one of Norway’s leading young ensembles for contemporary music and works mainly with new Nordic music and improvisation. 

 

×Tips en venn

Prokofiev, Sergei: Violin Sonatas <span>-</span> Båtnes, Elise (fiolin) / Gimse, Håvard (piano) Prokofiev, Sergei: Violin Sonatas Båtnes, Elise (fiolin) / Gimse, Håvard (piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 98.84.18.52)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt