FANTASTISK DUOPLATE FRA SØSTRENE BÅTNES
Verkene på denne innspillingen, utgitt av Lawo Classics, er skrevet av komponister som selv var fiolinister. Med andre ord kjenner de instrumentene godt, noe som også kommer fram i musikken. De tre verkene er vidt forskjellige, men alle er ekspressive, idiomatiske og i nær kontakt med en utøvertradisjon. Alle gir også fiolinen og bratsjen ganske likestilte roller.
Elise Båtnes og Henninge Landaas er søstre og kollegaer. De har spilt sammen i over 30 år, og repertoaret som her spilles har vært en del av deres musikalske oppvekst. Slektskapet gir seg utslag i en musikalsk fortrolighet som gir oss lyttere en sjelden blanding av musikalsk nerve og presisjon. De er henholdsvis konsertmester og alternerende solobratsjist i Oslo-Filharmonien. Dette er CD nr. 2 i en serie på flere med Oslo Philharmonic Chamber Group.
THE BÅTNES SISTERS - FANTASTIC DUO RECORDING
The works on this recording, released by LAWO Classics, are written by composers who themselves played the violin. Their intimate knowledge of the instruments is clearly evident in the music. The three works differ greatly from one another, yet each is expressive, idiomatic, and reveals close connections to a living performative tradition. Moreover, in all of them the violin and viola have equal roles.
Elise Båtnes and Henninge Landaas are sisters and musical colleagues. They have played together for more than 30 years, and the repertoire heard here has been a part of their musical upbringing. This kinship is reflected in the intimacy of expression which provides the listener with an exceptional blend of musical feeling and precision. Elise and Henninge are first concertmaster and co-principal viola, respectively, of the Oslo Philharmonic. This is the second in a series of recordings with the Oslo Philharmonic Chamber Group.
ANMELDELSER/REVIEWS
Søskendynamitt!
"Elise Båtnes og Henninge Båtnes Landaas er praktfulle i sin formidling av Mozart, Brustad og Halvorsen. Albumet inneholder to herlige Mozart-duetter der søstrene viser et glitrende samspill og praktfull musisering. Mozart (1756-1791) har gjort fiolinen og bratsjen likeverdige i disse duettene, og det er nydelig å høre hvordan utøverne både akkompagnerer hverandre og blomstrer som solister på hvert sitt instrument. Her kombineres en gripende varm klang med eminent teknikk og et beundringsverdig musikalsk uttrykk. I Bjarne Brustads (1895-1978) fire capricci for fiolin og bratsj møter norsk folkemusikk det "klassiske". Et fantastisk verk som er spekket med herlig, utfordrende rytmikk og harmonier, og som formidles aldeles enestående! Avslutningsvis får vi servert Johan Halvorsens (1864-1935) "Passacaglia", som er en rekomposisjon av finalesatsen i Händels suite nr. 7 i g-moll. Og en mer overbevisende og frisk fremføring skal du lete lenge etter! Båtnes-duoens samspill og uttrykk er til å få frysninger av. Individuelt er de mestere på hvert sitt instrument med en musikalitet som bare er å nyte, og sammen er de dynamitt! De to følger hverandres musisering til punkt og prikke. Det er som om de trakterer samme instrument. Det er fortsatt tidlig i 2012, men innspillingen av Mozart, Brustad og Halvorsen må være et av årets mest imponerende utgivelser."
Yngvil Bjellaanes - Adresseavisen LWC1028_adresseavisen_s1.pdf, LWC1028_adresseavisen_s2.pdf
Inderlig godt strengespill
"Dette er musikk av fiolinister - for fiolinister, selv om en av utøverne er bratsjist. Og når musikken til tre store komponister blir så glitrende fremført, får man en opplevelse som er av sjeldent godt merke. Det er to musikere av et sterkt kaliber som formidler musikken på denne cd-plata. Elise Båtnes og Henninge Båtnes Landaas er søstre og de har sentrale roller i Oslo Filharmoniske orkester. Elise som konsertmester og Henninge som alternerende solo-bratsjist. I tillegg er sistnevnte en av fire ypperlige formidlere i Vertavo-kvartetten. Med andre ord, skal man kjøpe inn en cd med strålende strengespill så gjør det allerede nå. For her er to sprudlende Mozart-duetter, ett inderlig Brustad-verk, og når det hele toppes med ett strålende 'ekstranummer' signert Halvorsen er det bare å gi seg over.
"Ekstranummeret" - Johan Halvorsens "Passacaglia" over musikk av Händel blir her framført mer levende enn undertegnede noen gang har hørt det. Det er som om musikerne spiller i de samme åndedrag. Også i Mozart-duettene er samspillet en fryd å lytte til. Man blir oppstemt av slikt spill. Platas "djerve" valg er Bjarne Brustads "Capricci" fra 1931, og igjen blir man slått av hvor enkelt det hele klinger. I tillegg formidler de to klangfarger som maler frem eventyrbilder for lytteren. Musikalsk fortrolighet - både ovenfor komponistene og ovenfor medmusikeren, er noe som lyser over denne innspillingen. Her er det musikalsk inderlighet så det monner!"
Trond Erikson - Smaalenene LWC1028_smaalenene.pdf
"[…] Det tar Elise Båtnes (fiolin) og Hennige Båtnes Landaas (bratsj) nøyaktig elleve minutter å overbevise oss om at dette er en liten nasjonalskatt. Nok en gang, helnorsk midt i en lyskjegle utenfra. Driv og litt over (i positiv mening) behagelig temperatur, det vipper oss av pinnen. Vi finner det samme dype drivet i Johan Halvorsens Händel-passacaglia, energi og spilt i én pust. Dette var et av Heifetz/Primroses yndlingsnumre når de slo seg sammen, det skinner av den. Men energien og fylden er det Båtnes/Båtnes Landaas som leverer."
Olav Egil Aune - Vårt Land LWC1028_vartland-s2.pdf
I og med strengene
"Det slår meg alt fra åpningssporet på Elise Båtnes og Henninge Båtnes Landaas' nye utgivelse, hvor åpen og avkledd musikken er; når musikerne er få. Uttrykksmulighetene er på en måte enda mer begrensede i møtet mellom fiolin og bratsj, enn hva de er når instrumentene spiller alene. Tosomheten innbyr til dragkamp og dialoger, til virtuos eleganse og imitasjon. Ensomheten har en annen varhet. Uten andre å lene seg på, rettes tolkningen mot det helt personlige. Lytterens konsentrasjon retter seg fullt og helt mot den ene melodien, det ene forløpet, og ikke noe annet. […] Forskjellen ligger i valg av intensitet; og det årvåkne, velformede spillet til Båtnes og Landaas fremstår som beste utvei. […] Det er bare at Båtnes og Landaas spiller bedre, ja, uovertruffent bra. De er hjulpet i utgangspunktet av et lydbilde som er direkte, med utøverne nært på. De er derved også gjort sårbare, og synes la dette bli en mulighet, til å spille med samme årvåkne konsentrasjon som om de tolket helt alene. Versjonen deres av Mozart er klangfull, med ekstremt velfunderte forløp, hvor også de lette, nær banale vendingene blir gitt en viss tyngde. En Mozart med all sin lekenhet gjør seg godt når han blir tatt på alvor.
Detaljarbeid. […] Båtnes og Landaas er på sin side fleksible når de tolker det samme stykket. De leker med hver tone, nyansert og tydelig, ingen detalj er uviktig. De vil noe mye mer med stykket enn bare teksten: Og intensiteten i dette tilfellet får handle om det som gir retning, om nyanser av trykk fra buen - og ned til kjernen av strengene."
Ida Habbestad - Aftenposten LWC1028_aftenposten.pdf
Glitrende og lekent duospill
Kammermusikalsk underholdning som svinger som ei kule. Det lille, idealistiske norske platemerket LAWO, har i løpet sitt korte "liv", rukket å gjøre seg kraftig bemerket. Både gjennom et dristig repertoarvalg, men også sin bevisste satsing på til dels etablerte, men også relativt ukjente norske artister. De er med andre ord temmelig uredde med hensyn til stoff og utøvere. Høydepunktet hittil - i mine ører - er den suverene Mozart-Brahms CD-en som kom for et par år siden, der musikere fra Oslo filharmonien med klarinettisten Leif Arne Tangen Pedersen i spissen kastet seg med stor suksess over to av musikkhistoriens kammermusikalske mesterverker. De to store mesteres klarinettkvintetter. En utgivelse som høstet mange bravoord, fra en samlet kritikerstand. Også internasjonalt. Med på den utgivelsen var også vår allsidige fiolinist Elise Båtnes, og med henne i spissen vil LAWO presentere mer kammermusikk av Brahms. (...) Med seg på bratsj har Elise Båtnes sin søster Henninge, og når man lytter til spillet de to søstrene leverer, kan det ikke herske noen tvil om at det neppe kan være første gangen de har satt notene på stativene og lagt i vei. For spillet er så lekent og forlokkende at det går svært lang tid mellom hver gang man hører noe tilsvarende. De varierer dynamikken mellom forte og piano på en suveren måte og det gir musikken ekstra liv. Den rytmiske snerten er til å ta og føle på, og her er en musikantisk lekenhet som det ikke er så ofte vi fornemmer. Det er ingen tvil om at de to musikerne kan dette med å lytte til hverandre. Det blir en slags musikalsk badminton, der notene fyker som presise fjærballer over nettet. Dette er kammermusikalsk underholdning. Det svinger som ei kule. Morsomt å få med seg dette at de to duoene er såpass forskjellige i utrykket at de tydelig ikke smidd over samme lest. For gjennomføringen i nummer to, er av en langt mer dramatisk bygning. Med mer kromatikk enn den første og der den siste satsen er et flott sett med seks variasjoner, av ganske forskjellig oppbygning. Resten av CD-en er viet norsk musikk. Bjarne Brustads fire "Capricci" for samme besetning. Herlig musikantisk musikk, som virkelig lever opp til tittelen lekfulle saker. Et opus, som definitivt har plassert Bjarne Brustads navn fast i norsk musikkhistorie. Også slutter de det hele med Johan Halvorsens "Passacaglia", basert på en cembalosats av Handel. En mesterlig transkripsjon av en av Handels mest kjente stykker for tasteinstrument. Rart, for øvrig at de, som så mange, også har hoppet over Sarabanden, fra samme samling. Det skulle være plass nok på den resterende delen av CD-en. Men ryktene vil ha det til at det er en oppfølger på gang, og Sarabanden er tiltenkt en plass på den. Så får vi bare sette oss ned å nyte den drøye timen musikk som fyller ukens utvalgte. For den inneholder et strykerlek som det er lenge siden jeg har hørt maken til.
Kjell Hillveg - Dagsavisen LWC1028_dagsavisen.pdf
"Det er kjekt med ei plate som syner at somme norske strykarar ikkje står attende for kollegaene i dei store kulturnasjonane på kontinentet. Syskenparet Elise Båtnes og Henninge Båtnes Landaas sit båe sentralt plasserte i Oslo filharmoniske orkesters strykeseksjon, den fyrste rusta med fiolin, den andre med bratsj. Jamvel om formatet er det minste i kammermusikksjangeren, får det effektfulle spelet på dette albumet musikken til å klinga som meir enn duett. Dette ligg sjølvsagt ikkje berre hjå utøvarane; særleg i den syngjelege andresatsen av Mozarts Strykeduo for fiolin og bratsj i B-dur, KV 424, er det flust med dobbeltgrep, som gjer klangbiletet feitt og fint."
Sjur Haga Bringeland - Dag og tid LWC1028_dagogtid.pdf
Med overskudd.
"FIOLINISTEN ELISE BÅTNES HAR ALLIERT seg med sin bratsjspillende søster, Henninge Båtnes Landaas, til duett på Lawo. Det er en allianse som spruter av overskudd, i tillegg til at det spilles så sikkert med hensyn til intonasjon at det alene ville ha vært en fryd. Vi får mest Mozart, to duoer, KV 423 & 424 som har strykekvartettformat over seg. De er ikke så ofte spilt. Her får vi sjansen til å nyte dem på øverste hylle. I tillegg får vi Bjarne Brustads fire Capricci fra 1931, idiomatisk Brustad på sitt beste, i tillegg til Johan Halvorsens overskuddspregede Passacaglia over et tema av Händel.
Sannelig en fin bukett."
Ståle Wikshåland - Dagbladet LWC1028_dagbladet.pdf
"Massesvis av bratsjsonater venter på å bli tatt opp for første gang. Spiller er ikke like overbevisende i fiolin/bratsj-CDen, der det faktisk finnes en sjeldenhet mellom de godt opptråkkede stiene til Mozart og Halvorsen: Bjarne Brustads fire 'Capricci' fra 1931 - de to første heller mekaniske, men Brustads gode humør våkner opp i tide til de to siste."
Martin Andersson - Klassisk Musikkmagasin LWC1028_klassisk_musikkmagasin.pdf
"Urgently recommended across the board."
Robert Maxham - Fanfare LWC1028_Fanfare.pdf
"[…] Speed, bite, character, warmth and technical command. […] A well-balanced programme."
Jonathan Woolf - Music Web international LWC1028_Music_Web_international.pdf
Ren fröjd att lyssna till
"[…] Att de spelat tillsammans i mer än 30 år märks. Stundtals känns det som om de spelade på samma instrument – och med en musikalitet som är en ren fröjd att lyssna till."
Mikael Bengtsson - Norran LWC1028_norran.pdf
Mozart, Wolfgang Amadeus
(1756-1791)
Streichduos für Violine und Viola (1783)
Streichduo Für Violine und Viola G-dur KV 423
1. I. Allegro – 09:43
2. II. Adagio – 03:28
3. III. Rondeau, Allegro – 05:03
Streichduo Für Violine und Viola B-dur KV 424
4. I. Adagio – Allegro – 10:23
5. II. Andante cantabile – 03:09
6. III. Thema: Andante Grazioso – Variazioni I - VI - Allegro – 07:48
Brustad, Bjarne
(1895-1978)
Capricci for Violin and Viola (1931)
7. I. Moderato – 02:45
8. II. Lento – 02:39
9. III. Allegretto – 02:16
10. IV. Vivace – 03:17
Halvorsen, Johan
(1864-1935)
11. Passacaglia für Violine und Bratsche frei nach Händel (1893) – 06:27
Kommentarer