RAGA ON THE ROCKS
Den norsk-indiske fiolinisten Harpreet Bansal har skapt seg et internasjonalt navn som en original og nyskapende fortolker av raga, musikksjangeren som for alvor ble kjent i vesten gjennom Beatles og deres samarbeid med Ravi Shankar. På «Parvat», som er hennes debututgivelse på LAWO Classics, tar Harpreet ragaen inn i en symfonisk klangverden sammen med de eminente medsolistene Vojtěch Procházka på harmonium og Sanskriti Shrestha på tabla, og et strålende opplagt Kringkastingsorkester dirigert av Hannu Koivula.
«Parvat» betyr «fjell» på det urgamle indiske språket sanskrit, og symboliserer at verket er stort anlagt og fylt av kontraster: luftighet og tyngde, lys og mørke, filosofisk ro og lidenskapelig utfoldelse. Verket er bygd opp i tre deler: «Puria Dunasri» er orkestrert av Jan Martin Smørdal og er basert på ragaen av samme navn. Etter en bredt anlagt og nærmest impresjonistisk sats spiller solistene del to alene; navnet «9 ½» er hentet fra delens komplekse rytmiske struktur. Siden glir musikken over i en ny del i en ny raga: «Bhimpalasi» åpner med en utsøkt fagottsolo fra KORKs Embrik Snerte, før en dansende melodi brer seg ut over en kraftfull orkestrering signert Jon Øivind Ness.
«Parvat» er verken fusion eller crossover, det er en musikk som er indisk og vestlig samtidig. Kanskje er det andre-generasjonsmusikk?
Harpreet Bansal (f. 1980) er født i Oslo av indiske foreldre. Hun begynte tidlig å studere raga med sin far, Guru Harbhajan Singh Bansal, og har senere studert både vestlig og nordindisk klassisk musikk ved Norges musikkhøgskole.
RAGA ON THE ROCKS
The Norwegian-Indian violinist Harpreet Bansal has established an international reputation as an original and innovative interpreter of raga, the musical genre that began attracting serious attention in the West through the Beatles and their collaboration with Ravi Shankar. On “Parvat”, her debut album on the LAWO Classics label, Harpreet takes the raga into the world of symphonic sound, together with her distinguished fellow soloists Vojtěch Procházka on harmonium and Sanskriti Shrestha on tablas, and a radiantly willing Norwegian Radio Orchestra led by Hannu Koivula.
“Parvat”, meaning “mountain” in the ancient Indian language Sanskrit, symbolizes that this is a large-scale work filled with contrasts: lightness and heaviness, light and darkness, philosophic tranquility and passionate development. The work is in three parts: “Puria Dunasri” was orchestrated by Jan Martin Smørdal and is based on the raga of the same name. After a sweeping, in a sense impressionistic movement, the soloists play alone in part two. The title, “9 ½” is taken from the movement’s complex rhythmic structure. The musicians then glide over into a new part and a new raga: “Bhimpalasi” opens with an exquisite bassoon solo by Norwegian Radio Orchestra’s Embrik Snerte, before a dancing melody spreads across a vigorous orchestration by Jon Øivind Ness.
“Parvat” is neither fusion nor crossover; it is both Indian and Western at the same time. Second-generation music, perhaps?
Harpreet Bansal (b. 1980) was born in Oslo to Indian parents. She began studying ragas at an early age with her father, Guru Harbhajan Singh Bansal. She later studied both Western and North Indian classical music at the Norwegian Academy of Music.
ANMELDELSER/REVIEWS
“Norwegian musical maestro Harpreet Bansal has offered what will likely be one of the most unique albums of 2022. The violinist and composer has teamed up with top drawer musicians for compositions that combine the Indian classical tradition with contemporary jazz. The 37-minute long, three-piece offering also injects various other influences into what can best be described as a surprising musical ride loaded with feeling, emotion, and drama. It offers more the deeper you go into the compositions. Some may find it hard to access this treasure-filled album, but it is worth finding if you enjoy classical, jazz and world music.” The Eastern Eye, Asjad Nazir, 18.02.2022
«Fiolinisten og komponisten Harpreet Bansal (1980) har allerede skapt seg et internasjonalt navn med sine tolkninger av raga - en musikksjanger som nok en del har stiftet bekjentskap med gjennom The Beatles og Ravi Shankar. Nå gir Bansal oss en klanglig naturopplevelse av de helt store.Musikken er for oss iskalde nordboere er smått mystisk i Bansals tapning. Hennes magiske fiolinspill er delikat og søkende, men samtidig overbevisende. De sarte, men inderlige fiolintonene blender seg med et lydlandskap der et harmonium og et nydelig opplagt Kringkastingsorkester fargelegger Bansals skapende.[...] Herlig rett og slett!» Trond Erikson, den klassiske CD Bloggen, 27.02.2022
INTERVJUER/INTERVIEWS & ARTIKLER/ARTICLES
EARLY indications are that the newly released Parvat will be one of the most unique albums of the year. Virtuoso violinist Harpreet Bansal has created an epic three-piece movement that cleverly combines an array of world music influences, including classical Indian, jazz, and contemporary beats. It is no surprise the Norwegian Grammy nominated artist is being compared to Anoushka Shankar and someone you will likely be hearing a lot more about. Eastern Eye caught up with the rapidly rising Norway-based maestro to discuss her stunning album and close connection to music. Harpreet Bansal hits new musical peaks with Parvat - EasternEye
«[…] «Parvat» betyr fjell på det gamle indiske språket sanskrit. Jeg synes navnet passet godt til verket, siden det gjenspeiler hvor omfattende det er – det vil ha en varighet på rundt 50-55 minutter. Jeg ønsker å formidle ragaens stemning sammen med orkesteret. Det har gjennom tidene blitt skrevet en god del musikk for symfoniorkester eller klassiske vestlige ensembler, av indiske musikere. Mye av denne musikken uttrykker et klart skille mellom det østlige og det vestlige, naturlig nok. Verket «Parvat» er bygd opp rundt de to nordindiske ragaene Puria Dhnasri og Bhimpalasi, som gjennom sine ulike karakterer skaper en balansert helhet, der orkesteret spiller rollen som et utvidet «band», forteller Harpreet Bansal. […]» Ola Nordal, ballade.no, 17.02.2020
«Det er ikke en veldig stor ragakultur i Norge, men den som interesserer seg for indisk musikk, har garantert hørt om Harpreet Bansal. Fiolinisten fra Sagene lærte sin første raga av sin indiske far som toåring. Siden har hun fordypet seg i de tradisjonelle skala- og rytmemønstrene som er grunnlaget for ragamusikken og kombinert dem med erfaring fra klassisk, jazz og folkemusikk. Det har gitt henne en unik sound, men også autoritet i svært forskjellige sammenhenger.» Maren Ørstavik, Aftenposten, 26.02.2022
«[…] Sjelden har jeg hørt noe så fritt og ubundet og likevel med tyngden liggende godt i solar plexus, som i dette verket. Uten at det er ren improvisasjon, improvisasjon kan fort bli navlebeskuende. Parvat er oppriktig, har respekt for likestilte instrumenter, da smelter det naturlig og sannest sammen. Her spilles det med liv og undrende lyst. […]» Olav Egil Aune, Vårt Land, 09.03.2022
«[…] Det ferdige verket avslører overhodet ikke noen stilistiske uoverensstemmelser eller inkonsekvenser; de tre satsene flyter sømløst over i hverandre. Den sentrale 9½ fungerer som en kombinasjon av langsom sats og felles kadens, selv om det er mange uavhengige soloer, spesielt for Sanskriti Shresthas livlige tablaspill. Bansal beskriver den som «mer tradisjonelt indisk, et kammermusikkstykke som veksler mellom komponerte elementer og fri form». Dette er i høy grad selve poenget med Parvat, siden Bansals «intensjon med de to yttersatsene var å utvide denne formen for musikalsk interaksjon til et orkesterformat. For å oppnå dette, laget jeg flere «moduler» – spesielt til introen på Puria Dunasri – og jobbet mye med førstefagottisten i KORK, Embrik Snerte, på ragaimprovisasjon til åpningen av Bhimpalasi.» Snertes atmosfæriske spill viser orkesterets helhetlige tilnærming, ypperlig ledet av Hannu Koivula. Vojtěch Prochászka er en fin samspiller, og tidvis også akkompagnatør, på harmonium, men fremfor alt flyter Bansals solofiolin vekselsvis drømmende og levende. Lawos lyd fanger hver eneste nyanse i denne flerlagskomposisjonen. En jeg vil komme tilbake til ofte, tror jeg.» Guy Rickards, klassiskmusikk.com, 11.03.2022
VIDEO
HARPREET BANSAL (*1980)
Parvat (2019/2020)
1) I. Puria Dunasri /// 19:38
Arr: Jan Martin Smørdal (*1978)
2) II. 9 ½ /// 11:38
Arr: Harpreet Bansal
3) III. Bhimpalasi /// 16:56
Arr: Jon Øivind Ness (*1968)
Kommentarer