BACH TIL HUSBRUK
I Bergen Barokks første samarbeid med LAWO Classics retter det velrennomerte tidligmusikkensemblet oppmerk-somheten mot familien Bachs huslige musikkaktiviteter. Innspillingen «Domestic Bach» tar for seg musikk som er laget med tanke på opplæring og underholdning, alt notert inn i den berømte «Anna Magdalena Bachs notebok», men her finnes også transkriberte varianter av f.eks. orgelmusikken til far selv, Johann Sebastian.
Inspirert av Bachs praksis har Bergen Barokk gjennom mange år arrangert og til dels radikalt omarbeidet flere av Bachs verker og tilpasset dem sine fremførings-situasjoner. De har både redusert og utvidet i forhold til originalpartiturene og erfart at et klaverstykke, en orgeltrio, kantatesatser, arier og danser fra Anna Magdalenas notebok er robust råmateriale som kan anvendes til så mangt. I denne innspillingen presenterer de noen utvalgte eksempler. Slik gjør Bergen Barokk et grep som setter selve CD-lyttingen inn i rammen av «Musica Domestica» – musikk i hjemmet.
Bergen Barokk ble etablert i 1994 og regnes i dag blant Norges ledende tidligmusikkensembler. Bergen Barokk har konsertert i Norden, Polen, Tsjekkia, Russland og USA, og mange konserter har vært kringkastet. CD-er er utgitt på Simax Classics, BIS, Bergen Digital og Toccata Classics, med repertoar fra tysk, engelsk, fransk og italiensk barokk. Utøverne på innspillingen er – i tillegg til Frode Thorsen og Hans Knut Sveen som driver ensemblet – Mona Julsrud, Markku Luolajan-Mikkola, Thomas Boysen og Mikko Perkola. Bergen Barokk er støttet av Bergen kommune og Norsk kulturråd.
BACH FOR HOUSEHOLD USE
In this first collaboration between Bergen Barokk and LAWO Classics, the distinguished Early Music ensemble focuses its attention on the Bach family’s domestic musical activities. The recording “Domestic Bach” offers music that was composed with a view to teaching and entertaining, everything written down in the famous “Notebook for Anna Magdalena Bach”, but there are also transcribed versions of, for example, the organ music of father Johan Sebastian himself.
Inspired by Bach’s practice, Bergen Barokk has for many years arranged, and at times quite radically rearranged a number of Bach’s works and adapted them to their performance situations. They have both abridged and elaborated on original scores and discovered that there is scarcely a harpsichord piece, an organ trio, cantata, aria or dance from “Notebook for Anna Magdalena Bach” that is not waiting to be unravelled in several ways. On this recording they present several selected examples, and the experience of CD listening itself moves into the realm of “Musica Domestica” — music in the home.
Bergen Barokk was established in 1994 and is today one of Norway’s leading Early Music ensembles. They have performed in concert and in radio broadcasts in Scandinavia, Poland, the Czech Republic, Russia, and the USA. Their recordings on Simax Classics, BIS, Bergen Digital Studio and Toccata Classics include German, English, French and Italian repertoire. The performers on this recording are — in addition to Frode Thorsen and Hans Knut Sveen, who lead the ensemble — Mona Julsrud, Markku Luolajan-Mikkola and Mikko Perkola. Bergen Barokk receives support from the municipality of Bergen and Arts Council Norway.
ANMELDELSER/REVIEWS
«Bergen Barokk - ett av landets virkelig dyktige tidligmusikkensembler - har tatt for seg familien Bach mer eller mindre huslige musikkeksemplarer innenfor både opplæring og underholdning. Ja, lettbent er det, men i den absolutte positive betydning. Dette er blitt en plate som er usedvanlig godt gjennomarbeidet[...]»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen anmeldelse_LWC1073_denklassiskecdbloggen.pdf
«Det føles nesten som om du er tilstede ved en huskonsert hjemme hos familien Bach, der et beskjedent antall musikere spiller i en uortodoks miks av sekulær og kirkemusikk på en måte som peker nese av Urtext-menigheten på leting etter en dypere autentisitet.»
Klassisk Musikkmagasin anmeldelse_LWC1073_klassisk_musikkmagasin.pdf
«BERGEN BAROKK bedriver gjenbruk av selveste Johann Sebastian Bach på sin seineste Lawo-utgivelse, og serverer en velassortert blanding av verdslig og kirkelig musikk –i egne arrangementer!»
Ståle Wikshåland – Dagbladet anmeldelse_LWC1073_dagbladet.pdf
«Instrumentation in the Baroque era was a flexible proposition, and composers such as Bach would have expected their music to be freely adapted to various ensembles and performing contexts. The Norwegian ensemble Bergen Barokk demonstrates this principle quite convincingly in this varied program of chamber music.»
Michael De Sapio – Fanfare Magazine review_LWC1073_Fanfare.pdf
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685–1750) TRIO SONATA ADAPTED FROM BWV 1039 AND BWV 1027 (G MAJOR)
1. Adagio /// 04:21
2. Allegro ma non tanto /// 03:42
3. Andante /// 02:27
4. Allegro moderato /// 03:19
5. Choral: «Liebster Jesu, Wir Sind Hier», BWV 731 (G Major) /// 02:31
6. Andante from Organ Trio, BWV 527 (D Minor) /// 05:52
7. Choral: «Wachet Auf, Ruft Uns Die Stimme», BWV 645 (E-Flat Major) /// 03:46
8. Menuet, BWV Anh. 114 (G major) /// 01:31
9. [Aria] «So oft ich meine Tobackspfeife», BWV 515a (G minor) /// 05:04
10. Polonaise, BWV Anh. 125 (G minor) /// 01:35
11. Menuet, BWV Anh. 116 (G major) /// 01:41
12. Marche, BWV Anh. 122 (D major) /// 01:06
13. [Polonaise], BWV Anh. 128 (D minor) /// 01:09
14. Aria, BWV 515 (D minor) /// 01:34
15. Musette, BWV Anh. 126 (D major) /// 01:43
16. Sarabande from BWV 1013 (D minor) /// 04:46
17. «Warum betrübst du dich», BWV 516 (F minor) /// 01:22
18. Rondeau, BWV Anh. 183 (B major) /// 03:16
19. Canon a 2 per Tonos: «Ascendenteque Modulationis ascendat Gloria Regis» /// 03:08 From «Das Musikalische Opfer», BWV 1079
20. Fuga canonica in Epidiapente (C minor) /// 02:15 From «Das Musikalische Opfer», BWV 1079
21. Choral praeludium: «Jesus, meine Zuversicht», BWV 728 (C major) /// 02:11
22. «Bist du bei mir», BWV 508 (E-flat major) /// 01:58
23. Choral: «Wer nur den lieben Gott lässt walten», BWV 691 (A minor) /// 01:59
Kommentarer