SERRES CHAUDES
CD-en Serres Chaudes ble spilt inn med en kjærlighet til det franske sangrepertoaret som deles av de to involverte kunstnerne Bettina Smith (mezzosopran) og Einar Røttingen (piano). Ønsket var å sette fokus på mindre kjente verk av 3 mestre innen fransk kunstsang, eller La Mélodie Francaise som det heter på originalspråket. Valget falt naturlig på Ernest Chausson: Serres Chaudes, Gabriel Fauré: Le Jardin Clos og Camille Saint-Saëns: La Cendre Rouge. Felles for disse syklusene er at de er sene opus og de regnes blant komponistenes hovedverk.
Dette er fransk musikk med franskspråklig tekst fra et begrenset tidsrom da europeisk musikk gjennomgikk store stil - og genreendringer. De er i tillegg lite fremført og det foreligger heller ikke mange innspillinger av disse. Av Saint-Saëns: La Cendre Rouge foreligger det for eksempel ingen andre tilgjengelige innspillinger. Tekstene har også det til felles at de går inn under begrepet symbolisme. På denne nye CD-en fra Lawo presenterer to markante kunstnere sangskatter som publikum sjeldent har hatt anledning til å lytte til.
SERRES CHAUDES
The CD "Serres Chaudes" was recorded by two artists who share a special fondness for the French art song repertoire—mezzo-soprano Bettina Smith and pianist Einar Røttingen. It was their wish to focus on lesser known works of three masters of La Mélodie Française, as the genre is known in French. Quite naturally their choice fell on Ernest Chausson's "Serres Chaudes," Gabriel Fauré's "Le Jardin Clos," and Camille Saint-Saën's "La Cendre Rouge."
What these song cycles have in common is that each is a late opus and regarded as a main work of the respective composer. This is French music with French texts from a limited time period when European music experienced major changes of style and genre. Moreover, they are seldom performed and few recordings exist—there are, for example, no other available recordings of Saint-Saën's "La Cendre Rouge." That the texts are written by poets regarded as Symbolists is a further common thread. On this new CD from LAWO two distinguished artists present a treasure trove of songs seldom accessible to the listening public.
ANMELDELSER/REVIEWS:
Storslagent fransk - En innspilling som får oss på innsiden av det franske
"Men på denne innspillingen er det først og fremst den impresjonistiske siden som blir presentert. Og det blir den på en så gjennomført og suveren måte at bedre kan det nesten ikke gjøres. For Bettina Smith har en så ekte og varm mezzo at den blir av det mest forføreriske slaget. Og Einar Røttingen viser hvor elegant det er mulig å la seg bli forført. For han henger med i de mest innsmigrende klanger, og det på en slik måte at det ikke nytter å være uberørt som lytter … Dermed smelter uttrykket sammen i klanglige skulpturer Chausson, Fauré og Saint-Saëns hadde det mest overbevisende kompositoriske grep på. Og gjenskapt med disse kunstnerne blir dette rett og slett stort.” Hroar Klempe - Adresseavisen LWC1008_adresseavisen_kul.pdf
”Ernest Chausson, Gabriel Fauré og Camille Saint-Saëns er komponistene som skjuler seg bak tittelen på mezzoen Bettina Smiths og pianisten Einar Røttingens CD viet franske melodier, «Serres Chaudes». Det er en fin utgivelse. Fin fordi de har plukket fra de delene av repertoaret der sensualiteten i fransk språk kommer til sin rett, og fin fordi begge treffer den litt nasale velklangen som gjør at man kan varme seg på musikken. Røttingen legger et fint klangteppe om skuldrene på Bettina Smiths mezzo. Den treffer tonefallet i musikken fint, spesielt i legatofraseringen.” Ståle Wigshåland - Dagbladet LWC1008_dagbladet.pdf
”Tonesettinger av symbolistiske dikt Skjelvende lepper, kjærlighetssorger og blek ennui. Sitrende nevroser, dyp melankoli og ekstrem lykke. Det er en verden full av brå stemningsskift, med lukkede hager, fuktige drivhus og eksotiske planter som Bettina Smith og Einar Røttingen drar oss inn i på denne platen. Smith går ubesvært inn i den karakteristiske franske sangstilen og fremfører sangene med mørk, sensuell og klangfull stemme, ørlite vibrato, sikker intonasjon og fin tekstuttale. Og når det trenges, åpner hun stemmen helt opp uten å bikke over i det melodramatiske. Sangene er lett tilgjengelige, ofte med melodiske grep som peker fremover mot fransk populærmusikk fra årene omkring andre verdenskrig. I tillegg er det gode klaverstemmer som gir Røttingen nok å arbeide med.” Peter Larsen – Bergens Tidende LWC1008_bergenstidende_20091028.pdf
“Kjente komponister - ukjent musikk. Og resultatet er av det spennende slaget.Mye takket være to briljante kunstnere. Bettina Smiths vokal passer disse sangene utrolig godt - og hun utnytter disse komponistenes gode komposisjoner til det ytterste. At hun har med seg en av våre store akkompagnatører er også et pluss. Det blir mye substans av slikt, derfor er dette en særs god lytteropplevelse. Felles for disse syklusene som er samlet på plata, er at de er sene verk i de trekomponistenes virke. Dette er så langt fra romanser som man kan komme, og disse sangene har en underliggende dramatikk, noe de to aktørene formidler ypperlig."
Trond Erikson - Smaalenene LWC1008_smaalendene.pdf
"Det låter mer dramatisk når mezzosopranen Smith fulgt av pianist Røttingen framfører sanger fra den franske gullalderen. Komponistene er Ernest Chausson, Gabriel Fauré og Camille Saint-Saëns, og noen av sangene er svært sjelden kost. Det låter variert og intenst. Dette er musikk du aldri blir ferdig med."
Geir Hovensjø - Østlendingen LWC1008_ostlendingen.pdf
“Samtlige komponister representerer symbolismen, det moderne og fremtidsrettede. Det er sanger som relativt sjelden står på repertoaret her hos oss. Slik sett er innspillingen en døråpner inn til noe som lett forblir glemt. Kvaliteten på innspillingen er preget av utøverne, Smith og Røttingen. Røttingen har i mange år vist nysgjerrighet overfor det han oppfatter som det nye. Denne nysgjerrigheten har bidratt til at han har satt ukjente verker på repertoarblokken. Bettina Smith er en god medspiller. Hun har også en søkende oppmerksomhet, en stemme som bærer og som gir de tre komponistenes sanger en karakteristisk stemmevalør. Det er en innspilling det er verdt å lytte til.” Idar Karevold - Aftenposten LWC1008_aftenposten.pdf
Gyllent drivhus
"Omgrepet «Serres Chaudes» – fransk for drivhus – høver godt om songane på denne plata. Samtlege syklusar utgjer seine opus hjå komponistane og er resultatet av godt vaksne personar sitt arbeid. Utøvarane på plata kan òg seiast etablerte. Mezzosopranen Bettina Smith, gjennom si omfattande konsert- og operatiske verksemd, her til lands og internasjonalt. Pianisten Einar Røttingen er med sin mangeårige base i Bergen ei solid inspirasjonkjelde for musikkmiljøet i byen, og mellom våre fine tolkarar av norsk og nyare repertoar.Duoen har hatt som mål å presentera sjeldan framførte stykke frå den franske vokale gullalderen. Det har i seg stor verdi. Men der nyfikna og skapartrongen normalt er det som fascinerer ved ei innspeling, vert kombinasjonen av etablerte komponistar og utøvarar ein styrke på denne plata. Smith og Røttingen utstråler god forståing for denne subtile og samstundes utådretta tilstanden. Resultatet er lyden av ein impresjonisme, der utøvarane ikkje seier seg nøgde med å kvila på overflata, men trengjer djupare inn i materien. Dei omfevner oss med klangar kledd i mørke og gylne fargar – over plata kviler angen av krydra parfyme"
Ida Habbestad - Dagsavisen LWC1008_Dagsavisen.pdf
Chausson, Ernest (1855 – 1899)
SERRES CHAUDES , OPUS 24 (1893–96)
POÈMES : MAURICE MAETERLINC K
i. Serre chaude 02:55
ii. Serre d’ennui 02:46
iii. Lassitude 02:25
iv. Fauves las 01:55
v. Oraison 02:31
Gabriel Fauré (1845-1924)
LE JARDIN CLOS , OPUS 106 (1914)
POÈMES : CHARLES VAN LER BERGHE
i. Exaucement 01:22
ii. Quand tu plonges tes yeux dans mes yeux 01:06
iii. La messagère 01:45
iv. Je me poserai sur ton coeur 01:57
v. Dans la nymphée 02:31
vi. Dans la pénombre 01:29
vii. Il m’est cher, Amour, le bandeau 01:27
viii. Inscription sur le sable 02:06
Chausson, Ernest (1855 – 1899)
SERRES CHAUDES , OPUS 24 (1893–96)
POÈMES : MAURICE MAETERLINC K
i. Serre chaude 02:55
ii. Serre d’ennui 02:46
iii. Lassitude 02:25
iv. Fauves las 01:55
v. Oraison 02:31
Gabriel Fauré (1845-1924)
LE JARDIN CLOS , OPUS 106 (1914)
POÈMES : CHARLES VAN LER BERGHE
i. Exaucement 01:22
ii. Quand tu plonges tes yeux dans mes yeux 01:06
iii. La messagère 01:45
iv. Je me poserai sur ton coeur 01:57
v. Dans la nymphée 02:31
vi. Dans la pénombre 01:29
vii. Il m’est cher, Amour, le bandeau 01:27
viii. Inscription sur le sable 02:06
Camille Saint-Saëns (1835-1921)
LA CENDRE ROUGE , OPUS 146 (1914)
POÈMES : GEORGES DOC QUOIS
i. Prélude 01:31
ii. Âme triste 02:03
iii. Douceur 01:35
iv. Silence 03:57
v. Pâq ues 02:44
vi. Jour de pluie 02:03
vii.Amoroso 02:51
viii. Mai 01:26
ix. Petite main 02:45
x. Reviens (Epilogue) 02:28
LA CENDRE ROUGE , OPUS 146 (1914)
POÈMES : GEORGES DOC QUOIS
i. Prélude 01:31
ii. Âme triste 02:03
iii. Douceur 01:35
iv. Silence 03:57
v. Pâq ues 02:44
vi. Jour de pluie 02:03
vii.Amoroso 02:51
viii. Mai 01:26
ix. Petite main 02:45
x. Reviens (Epilogue) 02:28
Kommentarer