Anders Førisdal, electric and acoustic 1/4-tone guitars, voice · Eirik Raude,
percussion · Håkon Stene, percussion
Bjørn Fongaards helt spesielle univers fascinerer. Spesialutviklede spilleteknikker på el. gitar, kryptisk notasjonsmåte
og bruk av kvarttoneskalaer. Dette resulterte i musikk som var - og er - langt forut for sin tid.
Gitaristen Anders Førisdal har fordypet seg i komponistens eksperimentelle spilleteknikker og kryptiske notasjon gjennom flere år.
Nå gir han ut det som er den aller første tolkningen av Fondgaards uvanlige partiturer, og henter på den måten musikken inn i
utøvertradisjonen også. Brian Ferneyhough, Øyvind Tovund og Ole-Henrik Moe jr. bidrar med nyskrevne hommage-stykker.
Bjørn Fongaard
Fongaards tidlige produksjon vitner om en relativt tradisjonell orientering. Mot slutten av femtitallet sluttet han å komponere og viet
seg til studier av den nyeste musikken. Han begynte å utforske mikro-tonalitet og bygget om en elektrisk gitar for å kunne prøve ut
tonesystemer basert på kvarttoner, dvs. en inndeling av oktaven i 24 like intervaller. Fongaard skulle også snart bevege seg lenger
ut i ukjent farvann, og ved hjelp av en liten fiolinbue, sugerør, svamper, plastikkplater og metallstenger utviklet han en rekke svært
særegne spilleteknikker som gjorde det mulig å hente ut klanger av elgitaren som forvandlet gitaren til et elektrisk orkester.
Åpen interpretasjon
Enhver som ønsker å arbeide med Fongaards musikk for el-gitar står ovenfor en rekke utfordringer som har med spilleteknikker
og notasjon å gjøre. Fongaard har selv beskrevet sine nye teknikker, men siden det ikke var noen som videreførte hans arbeid
mangler vi en fortolkningstradisjon for denne musikken. Som utøver står man altså på bar bakke, både med tanke på hvordan
notasjonen skal leses og hvordan musikken rent teknisk er ment å fungere på instrumentet. Det sistnevnte er en stor utfordring, da
det ofte benyttes flere teknikker samtidig. Anders Førisdal, som også er kunstnerisk leder for ensemblet asamisimasa, har sammen
med lydtekniker Cato Langnes ved Notam virkelig gått i dybden på hvilket musikalsk uttrykk som faktisk ligger gjemt i Fongaards
partiturer.
Tre musikalske kommentarer
I forbindelse med innspillingen bestilte Anders Førisdal verk av tre komponister som har hatt en nær forbindelse med Fongaards
produksjon. Brian Ferneyhoughs 'Renvoi-Shards' (2010) henviser til Fondgaards tidlige mikro-tonale produksjon, Ole-Henrik Moes
'KRAV' (2007) har bånd til Fongaards klangorienterte arbeid og Øyvind Torvunds 'I gjørma med gitar' (2014) er, i likhet med
Fondgaards orchestra microtonalis, et verk av en komponist som uten fordommer søker en personlig klangverden gjennom
utforskning av instrumentalteknikker, selvkonstruerte instrumenter og teknologi.
Anmeldelser:
Kritikk_ACD5068_morgenbladet1.pdf
Intervju:
Kommentarer