BLOCKBIRD – EN HJEMLIG FUGL
«Blockbird – Norwegian Recorder Music», tar for seg noen av verkene som ble skrevet for blokkfløyte i Norge fra 1969 og fram til i dag. Blokkfløyten fikk en renessanse på 1960-tallet hvor komponister på nytt begynte å interessere seg for instrumentet, og flere av dem gjorde – som Thommesen i tittelverket «Blockbird» – koblingen til fugler, noe som er gjennomgående på denne CD-en. Blokkfløyten klinger både ensom og – i de tre kammermusikkverkene – sammen med klaver, gitar og orgel.
Kan man fortelle store sannheter med et lite instrument? Eller er det bare de store hendelsene som virkelig berører? Lytt selv: I tonene som møter lytteren på denne platen finnes stadige kommentarer til menneskets vandring på jorden og en personlig form for tiltale som ikke etterlater noen uberørt.
Caroline Eidsten Dahl (f. 1980) mottok i 2008–2009 Rikskonsertenes prestisjetunge lanserings-støtte «Intro-klassisk» og har siden da markert seg som solist og kammermusiker. Hun har turnert blant annet i Russland, Kina, India, Sverige og Norge. «Blockbird – Norwegian Recorder Music» er hennes debut som plateartist.
BLOCKBIRD – A NORWEGIAN VARIETY
“Blockbird – Norwegian Recorder Music” features works written for recorder in Norway from 1969 up to the present day. The recorder experienced a renaissance in the 1960s, when composers once again began to show an interest in the instrument. A number of them – such as Olav Anton Thommessen in the title track “Blockbird” – used associations with birds, a common theme on this recording. The recorder is heard both unaccompanied and – as in the three chamber music works – together with piano, guitar, and organ.
Can one speak great truths with a small instrument? Or do only the big events touch us? Listen for yourself: the tones you hear are a continuous commentary on our journey on this Earth, and a personal form of address leaving no one untouched.
Since receiving Concerts Norway’s prestigious recording grant “Intro-klassisk’, Caroline Eidsten Dahl (b. 1980) has distinguished herself both as soloist and chamber musician. She has performed in Russia, China, India, Sweden, and Norway. “Blockbird – Norwegian Recorder Music” is her debut as recording artist.
ANMELDELSER/REVIEWS
«En hel CD med solo blokkfløyte kan fort bli for mye av det gode, men Caroline Eidsten Dahls plate er en smaksprøve på det beste av norsk samtidsmusikk. Thommessens The Blockbird (1983) er innspilt før, mange vil huske Michala Petri (RCA), men Caroline Eidsten Dahls fremføring er like virtuos, hun spiller fremragende hele veien. Lawos lyd er klar og skinnende.»
Guy Rickards - Klassisk Musikkmagasin (Oversatt av Hilde Holbæk-Hanssen) Anmeldelse_LWC1069_klassisk_musikkmagasin.pdf
«Det er snakk om åtte, uhøytidelige komposisjoner, melodiøs musikk skrevet med godt håndlag og ofte med et glimt i øyet. Eidsten Dahl takler alle tekniske utfordringer og spiller seg igjennom de åtte stykkene med klar artikulasjon og frisk musikalitet.»
Petter Larsen - Bergens tidene LWC1069_Bergens_tidende.pdf
«Det blokkfløyta manglar av dynamiske mogelegheiter, tek ho att med artikulasjonsmangfaldet sitt. Ikkje det at blokkfløytisten Caroline Eidsten Dahl vantar dynamiske sjatteringar i spelet, men det er den finslipte artikulasjonen hennar som imponerer mest, nyansar som den klåre lydkvaliteten på CD-en får ekstra godt fram.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid Anmeldelse_LWC1069_dagogtid.pdf
«Honestly, all of the works here are very entertaining and have a wonderful ‘old but new’ and very unique quality to them that crosses geographies and cultures. Additionally, Caroline Dahl is a very fine player with a serene tone quality and an obvious sensitivity to the music itself.»
Daniel Coombs – Audiophile Audition review_LWC1069_Audiophile_Audite.pdf
«Drømmen er å vekke en følelse hos den som hører på, eller å gi en helt ny opplevelse. Blokkfløyte er jo et litt sært instrument, så jeg vil jo vise frem hvor flott jeg synes det er. Jeg spiller både veldig ny musikk og veldig gammel musikk, og det er viktig for meg å vise at blokkfløyte ikke bare hører hjemme i barokken.»
Camilla Helen Heiervang – Vårt Land 20.07.18 Vart_Land_intervju_av_Caroline_Eidsten_Dahl.pdf
LASSE THORESEN:
1. Mirandas Flourish for solo recorder /// 03:29
EGIL HOVLAND:
2. Cantus II: Variations on a Noël for descant recorder and piano, Op. 83 No. 1 /// 08:14
ØISTEIN SOMMERFELDT:
Sonatina for treble recorder, Op. 47
3. I. Allegro /// 01:25
4. II. Largo /// 01:38
5. III. Adagio - Allegretto /// 02:10
BERTIL PALMAR JOHANSEN:
Cantus for solo recorder
6. I. Syng /// 02:29
7. II. Fosseglad /// 02:30
8. III. Syng mer /// 01:03
MORTEN GAATHAUG:
Fugler i min natt: Improvisata for one recorder player with five recorders
9. I. Allegro Moderato /// 03:16
10. II. L’istesso tempo /// 05:38
11. III. L’istesso tempo /// 02:49
12. IV. Adagio /// 04:36
13. V. Presto /// 05:01
14. Seashore meditations /// 08:31
OLAV ANTON THOMMESSEN:
15. The Blockbird for tenor recorder /// 05:32
KJELL MØRK KARLSEN:
Choralsonate Nr. 1 Jesus Christus, unser Heiland
for treble recorder and organ
16. I. Maestoso /// 01:45
17. II. Allegro /// 02:48
18. III. Choral /// 02:00
19. IV. Fuge /// 02:37
Kommentarer