DEN LYDLIGE ERFARINGENS FENOMENOLOGI
Alle verkene på Ørenslyd bygger på en utforskning av overtone- og klangdannelse i stemme og strykeinstrument. Hver for seg representerer de fire stykkene forskjellige manifestasjoner av den menneskelige stemmens klanguttrykk og kontrabassens akustiske nyanserikdom. Tittelen Ørenslyd kan i denne sammenheng forstås som mulighet for å høre eller selv bli hørt. Verkene ble alle komponert i 2019 i forbindelse med et samarbeid med Humboldt-universitetet i Berlin, hvor de også ble urfremført samme år.
Verkene på Ørenslyd er skrevet for og fremføres av sangerne Tone Elisabeth Braaten (sopran), Ebba Rydh (mezzosopran) og Per Kristian Amundrød (tenor), som alle har bred erfaring som freelance-sangere innen et bredt musikalsk repertoar, bl.a. i ensemblet «Nordic Voices». Kontrabassisten Håkon Thelin er freelance-musiker og har gjennom sitt artistic research-prosjekt arbeidet med kontra-bassens mikrotonalitet. Musikernes evne til nyansert vokal og instrumental artikulasjon utgjør selve grunnlaget for komposisjonenes klingende resultat.
Edvin Østergaard arbeider både som komponist og som forsker ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Som forsker er han bl.a. opptatt av lyd og lytting som fenomenologisk erfaring, samt samspillet mellom kunst, vitenskap og estetisk læring. Som komponist har han primært arbeidet med kammer-musikk og kor. I 2010 mottok han Spellemannprisen i klassen «Samtidsmusikk» for sin første CD Die 7. Himmelsrichtung (LWC 1014).
THE PHENOMENOLOGY OF AUDIAL EXPERIENCE
All four compositions of Ørenslyd are developed from an exploration of acoustic and vocal sound formation and the active participation of our listening ability in this formation. The four pieces represent different manifestations of the tonal expression of the human voice and the acoustic richness of the double bass. Ørenslyd (from “øre”, ear, and “lyd”, sound) means “the opportunity to hear something being said or to be heard yourself”.
The pieces on Ørenslyd were composed in 2019 as part of a cooperation with the Humboldt University in Berlin, where they were first performed on 26 October 2019. All the works are written for and performed by Tone Elisabeth Braaten, soprano, Ebba Rydh, mezzo-soprano, Per Kristian Amundrød, tenor, and Håkon Thelin, double bass. Their ability for nuanced vocal and instrumental articulation forms the very basis for the sounding result of the four compositions.
Edvin Østergaard is a composer and professor at the Norwegian University of Life Sciences. As a composer, he has mainly written for chamber ensembles and choirs. As a researcher, he is, among other things, concerned with sound and listening as a phenomenological experience, as well as the interplay between art, science and aesthetic learning. In 2010, he received Norway’s Grammy Award, the Spellemann Prize for his album Die 7. Himmelsrichtung (LWC 1014).
ANMELDELSER/REVIEWS:
RADIO:
EDVIN ØSTERGAARD (*1959)
Aus der ersten Duineser Elegie (2019)
für drei Stimmen
1) … ei meir inderleg flukt … /// 02:44
2) … slike store gåter … /// 03:31
3) … om eg skreik ut … /// 03:01
4) Höre, mein Herz … /// 03:29
5) … ist es seltsam … /// 02:52
6) O und die Nacht … / Ja og så natta … /// 02:16
7) Høyr, mitt hjarta … /// 02:30
8) Into A (2019) /// 18:38
Overtone music for double bass
9) A Steffens Fragment (2019) /// 06:58
für Sopran und Kontrabass
Ørenslyd. Ritus V (2019)
für Sopran, Mezzosopran,
Tenor und Kontrabass
10) Teil 1. … som dannes ut av stillhet. /// 05:47
11) Teil 2. … das hörende Ohr … /// 04:22
12) Teil 3. Den som har ører, han høre! /// 05:58
Kommentarer