For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds.

  • LWC1225 Katalognummer
  • 7090020182476 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT/352,8 KHz Masterfiler
  • Jar kirke, Bærum Innspillingssted
  • 2021 Utgivelsesår

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds.
Les mer

Artist
Oslo Kammerakademi

Medvirkende
Strunck, David Friedemann (oboe og kunstnerisk leder) | Nilsen, Steinar Granmo (naturhorn) | Jämsä, Annaleena (fløyte og piccolo) | Brekka, Trond Magne (fløyte) | Chiu, Min Hua (oboe og engelsk horn) | Xhonneux, Pierre (klarinett) | Noodt, Ingrid Meidell (klarinett) | Grenvik, Niklas Sebastian (naturhorn) | Caprotti, Alessandro (fagott) | Lund, Joh Halvor (fagott) | Haagensen, Kristin (historisk saksofon) | Petrovich, Danijel (kontrabass)

Komponist
Gounod, Charles | Koechlin, Charles | Schmitt, Florent | Gouvy, Théodore | d' | Indy, Vincent

Plateselskap
Lawo Classics

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Granberg, Anna-Julia | BLUNDERBUSS

 
 

Produktbeskrivelse

OSLO KAMMERAKADEMI BLÅSER LIV I MUSIKK FRA FRANSK GULLALDER

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere.

Pressen la merke til Taffanels prosjekt og tidsskriftet La Revue et Gazette de Paris beskrev ensemblets raison d’être på følgende måte etter debutkonserten 6. februar 1879: En gruppe kunstnere har nettopp møttes med det prisverdige mål å gjøre kammermusikk for blåseinstrumenter bedre kjent, hvilket vi i altfor stor grad har forsømt på våre konserter. Taffanel tok utgangspunkt i den klassiske oktettbesetningen som hadde gitt opphav til harmonimusikken på Mozart og Beethoven sin tid, men selskapet skulle også profilere solister og få nye franske og utenlandske verk fram i lyset. En rekke betydelige komponister skrev spesielt for selskapet. Et utvalg av disse er representert på dette albumet.

Oslo Kammerakademi spiller kammermusikk for blåsere med den historiske harmonibesetningen som utgangspunkt, og det er David Friedemann Strunck som er initiativtaker og kunstnerisk leder for ensemblet. Ensemblet har etablert seg som ledende i Europa med kritikerroste CD-innspillinger og invitasjoner til prestisjetunge festivaler. Ensemblet har helt siden debuten i 2009 hatt som ambisjon å favne hele bredden av litteratur for harmoniensemble – helt fra opprinnelsen i Wien på 1780-tallet til musikken fra vår egen tid. Nå er tiden kommet for å gi liv til musikk som definitivt må sies å representere en gullalder både i musikkens og blåsernes historie.

 

OSLO KAMMERAKADEMI BREATHES LIFE INTO MUSIC FROM THE FRENCH GOLDEN AGE

One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds. 

The press took note of Taffanel’s project and the magazine La Revue et Gazette de Paris described the ensemble’s raison d’être in the following way after its premiere on 6 February 1879: “A group of artists has just met with the commendable goal of making chamber music for wind instruments better known, something we have far too much neglected at our concerts.” Taffanel took the classic octet as his starting point, the orchestration that had given rise to the Harmonie music of Mozart and Beethoven’s time, but the society also aimed to profile soloists and bring new French and foreign works to light. A selection of these works is represented on this album.

Oslo Kammerakademi performs chamber music for winds with the historical Harmoniemusik instrumentation as a foundation. Founded by Artistic Director David Friedemann Strunck, the ensemble has established itself as a leader in Europe, with critically acclaimed CD recordings and invitations to prestigious festivals. 

Since its inception in 2009, the ensemble’s ambition has been to embrace the full range of literature for the Harmonieensemble – from its origin in Vienna in the 1780s to the music of our own time. Now the time has come to breathe new life into music that must definitely be said to represent a golden age both in the history of music and of winds.

 

ANMELDELSER/ REVIEWS:

"[...] The performances from the Oslo Kammerakademi are exquisite throughout the program. The recorded sound is immediate and dynamic, with an ideal balance of direct and hall sound. If you love wind chamber music, this is certainly a terrific offering." Mark Novak, Fanfare Magazine, March/April 2022

"[...] Perhaps the major discovery here is the 15-minute Septuor d’instruments à vent(1937) by Charles Koechlin(1867–1950), who is one of the brightest of undiscovered stars in the French musical firmament. It opens with a dignified, lyrical ‘Monodie’ for clarinet, followed by five movements that almost suggest Greek sculpture in their classical elegance. Two are fugues, the second a folky, swinging number that lifts the spirits. Steinar Granmo Nilsen’s booklet notes supply helpful biographical notes on the composers, but say nothing about the music, which is a lost opportunity – where else will these pieces be written about? The playing and the recorded sound, by contrast, are all you could wish for. A fine release, thoughtfully planned and immaculately executed.[...]" Martin Anderson, klassiskmusikk.com, 03.01.2022

 

Sporliste

       CHARLES GOUNOD (1818–1893)

       Petite symphonie, op. 216

1)    I. Adagio et Allegretto /// 05:32

2)    II. Andante cantabile /// 05:22

3)    III. Scherzo. Allegro moderato /// 04:07

4)    IV. Finale. Allegretto /// 04:53

 

       CHARLES KOECHLIN (1867–1950)

       Septuor d’instruments à vent, op. 165

5)    I. Monodie /// 01:53

6)    II. Pastorale /// 04:35

7)    III. Intermezzo /// 01:53

8)    IV. Fugue /// 01:34

9)    V. Sérénité /// 03:46

10) VI. Fugue /// 01:43

 

       FLORENT SCHMITT (1870–1958)

11) Lied et scherzo, op. 54 /// 10:23

       Solist: Steinar Granmo Nilsen

 

       THÉODORE GOUVY (1819–1898)

       Petite suite gauloise, op. 90

12) I. Introduction (Adagio) et Menuet

       (Allegro moderato) /// 05:06

13) II. Aubade. Moderato /// 02:08

14) III. Ronde de nuit. Allegretto moderato /// 01:33

15) IV. Tambourin. Presto /// 02:21

 

       VINCENT D'INDY (1851–1931)

       Chanson et danses, op. 50

16) I. Chanson /// 07:11

17) II. Danses /// 08:03

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Mozart for Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin fjerde CD-utgivelse kammermusikk av Mozart for blåseoktett. Mozarts to serenader utgjør i dag selve kjernen av det rikholdige repertoaret som finnes for harmoniensemble. 

 
 
 
Beethoven: For Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin debut-CD kammermusikken av Beethoven for blåseoktett. Dette repertoaret spenner fra den unge Beethoven, som komponerer i "Sturm und Drang", til den modne Beethovens 7. symfoni transkribert for blåseoktett med kontrabass. 

 
 
 
The Silk Road - Oslo Kammerakademi

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China. 

 
 
 
the first beauty - Oslo Kammerakademi

Med CD-en «the first beauty» fullfører Oslo Kammerakademi trilogien med harmonimusikk fra tre epoker. Oslo Kammerakademi’s third recording, “the first beauty”, completes a trilogy of “Harmonie” music from three epochs. 

 
Leipzig! Grieg, Svendsen, Hartmann, Reinecke For Blåseoktett - Oslo Kammerakademi

2014 er et godt år å plassere norsk musikk i forhold til det europeiske kulturlandskapet. Hva og hvem har gitt denne norske og skandinaviske musikken opphav og utvikling? Oslo Kammerakademis utgivelse av Grieg og Svendsen i selskap med Hartmann og Reinecke belyser disse spørsmålene. 

 
 
 
The Silk Road - Oslo Kammerakademi

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China. 

 
 
 
Ketil Bjørnstad: Lofotoratoriet - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Lofoten Voices / MiNensemblet

«Lofotoratoriet» – fortellingen om Lofoten; den majestetiske, overjordisk vakre, dramatiske og verdensberømte naturen. Lyset som forandres fra ett minutt til det neste. Overdådige soldager og voldsomme stormer. Så kulturen; den flere tusen år lange tradisjonen med fiske; skreien som bygde Norge. “The Lofoten Oratorio” — the story of Lofoten, northern Norway’s world-famous archipelago, dramatic, majestic, exquisitely beautiful. Changing light from one minute to the next; sumptuous sun-filled days and fierce winter storms. And its culture: a thousand-year-old cod-fishing tradition upon which Norway was built. 

 
 
Einsamkeit – Songs by Mahler - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

På Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensens nye plate – deres åttende i rekken på LAWO Classics – får vi høre tre av Mahlers viktigste sang-sykluser: «Rückert-Lieder», «Kindertotenlieder» og «Lieder eines fahrenden Gesellen». 

 
Lamento - Oslo Circles / Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano)

Midt i pandemien spilte barokkensemblet Oslo Circles inn sin nye CD «Lamento» for LAWO Classics. Solisten – mezzosopran Marianne Beate Kielland – er gruppens mangeårige samarbeidspartner, og sammen presenterer de melankolsk og vakker italiensk barokkmusikk fra 1600-tallet. In the midst of the pandemic the baroque ensemble Oslo Circles recorded its new CD, “Lamento”, for LAWO Classics. The soloist — mezzo-soprano Marianne Beate Kielland — has performed with the group for many years, and together they present beautiful and melancholy Italian baroque music from the seventeenth century. 

 
 
The New Song - Kielland, Marianne Beate (sang) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Marianne Beate Kielland utfordret tre norske komponister til å skrive nye verk, og fikk tre vidt forskjellige uttrykk. Helge Iberg, Henrik Hellstenius og Håvard Lund er hovedpersonene på denne platen med sine fargerike verk. Marianne Beate Kielland commissioned new works by three Norwegian composers resulting in three pieces widely different in musical expression. The imaginative works by Helge Iberg, Henrik Hellstenius and Håvard Lund are featured on this recording. 

 
 
 
Sigurd Lie Songs, Vol. 2 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Denne utgivelsen er den siste i en serie på to med Sigurd Lies samlede verk for sang og klaver, framført av mezzosopran Marianne Beate Kielland og pianist Nils Anders Mortensen. CD-en inneholder de siste i rekken av utgitte sanger fra Sigurd Lies hånd, sammen med sanger som ikke ble gitt ut i hans levetid. Mange sanger har stor patos, ikke minst den storslåtte syklusen Wartburg. Men her er også lysere og mer lyriske sanger, og da særlig de fire Haugtussa-sangene, med tekster fra Arne Garborgs diktsyklus, hvor Lie har prøvd å nærme seg folkemusikken i stor grad. 

 
 
 

×Tips en venn

Chanson et Danses <span>-</span> Oslo Kammerakademi Chanson et Danses Oslo Kammerakademi

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.97.14.91)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt