Denne utgivelsen presenterer live-opptak fra Cikadas konserter på to av de mest prestisjetunge internasjonale festivalene for samtidsmusikk: Donaueschinger Musiktage i Tyskland og Huddersfield Contemporary Music Festival i England. Med framføringene av Seven Disobediences av Rolf Wallin, parthenon. av Klaus Lang og The Empire of Lights, khasma og stirrings av Richard Barrett presenterer Cikada fem ikoniske verk som viser frem ensemblenes kunstnerisk sterke – og unike – tilnærming til det musikalske materialet. This release features live recordings from Cikada’s concerts at two of the most prestigious international contemporary music festivals: Donaueschinger Musiktage in Germany and Huddersfield Contemporary Music Festival in England. With performances of Seven Disobediences of Rolf Wallin, parthenon. of Klaus Lang, and The Empire of Lights, khasma and stirrings of Richard Barrett, Cikada presents five iconic works that showcase the ensemble’s artistic strength and unique approach to the musical material.

  • LWC1262 Katalognummer
  • 7090020182841 EAN
  • CD Format
  • Huddersfield & Donaueschingen Innspillingssted
  • 2023 Utgivelsesår

Denne utgivelsen presenterer live-opptak fra Cikadas konserter på to av de mest prestisjetunge internasjonale festivalene for samtidsmusikk: Donaueschinger Musiktage i Tyskland og Huddersfield Contemporary Music Festival i England. Med framføringene av Seven Disobediences av Rolf Wallin, parthenon. av Klaus Lang og The Empire of Lights, khasma og stirrings av Richard Barrett presenterer Cikada fem ikoniske verk som viser frem ensemblenes kunstnerisk sterke – og unike – tilnærming til det musikalske materialet. This release features live recordings from Cikada’s concerts at two of the most prestigious international contemporary music festivals: Donaueschinger Musiktage in Germany and Huddersfield Contemporary Music Festival in England. With performances of Seven Disobediences of Rolf Wallin, parthenon. of Klaus Lang, and The Empire of Lights, khasma and stirrings of Richard Barrett, Cikada presents five iconic works that showcase the ensemble’s artistic strength and unique approach to the musical material.
Les mer

 
 

Produktbeskrivelse

CIKADA LIVE

Denne utgivelsen presenterer live-opptak fra Cikadas konserter på to av de mest prestisjetunge internasjonale festivalene for samtidsmusikk: Donaueschinger Musiktage i Tyskland og Huddersfield Contemporary Music Festival i England.

Med framføringene av Seven Disobediences av Rolf Wallin, parthenon. av Klaus Lang og The Empire of Lights, khasma og stirrings av Richard Barrett presenterer Cikada fem ikoniske verk som viser frem ensemblenes kunstnerisk sterke – og unike – tilnærming til det musikalske materialet.

Wallins Seven Disobediences utforsker grensene av lyd og form. Wallin, en ledende figur innen norsk samtidsmusikk, skaper en lydverden som utfordrer konvensjonelle forventninger og inviterer lytterne til å utforske det ukjente. parthenon. av Klaus Lang tar publikummet med på en reise gjennom lydlig arkitektur inspirert av det antikke Parthenon. Langs innovative bruk av lyd og struktur skaper et unikt sonisk landskap som Cikada utforsker med presisjon og følsomhet. parthenon. blir dermed en oppdagelsesreise gjennom tid og rom, hvor musikken blir en arkitektonisk opplevelse. Richard Barrett kombinerer elektroniske elementer med live-instrumentasjon på en måte som utfordrer tradisjonelle oppfatninger av musikk. Barrett utforsker krysningspunktet mellom det digitale og det analoge, og er en pioner innen elektronisk musikk.

Cikada – som kan ansees som en norsk pioner innen samtidsmusikk – har siden starten i 1989 etablert en rendyrket og velrenommert profil som er formet av ensemblets ti faste medlemmer: fløyte, klarinett, piano, perkusjon, strykekvintett og dirigent Christian Eggen.

Ensemblets engasjement for å utforske nye musikalske landskap og uttrykksformer, samt evne til å formidle komplekse verk, har gjort Cikada til en ledende kraft innen norsk samtidsmusikk og en sentral aktør på den internasjonale samtidsmusikkscenen.

 

CIKADA LIVE

This release features live recordings from Cikada’s concerts at two of the most prestigious international contemporary music festivals: Donaueschinger Musiktage in Germany and Huddersfield Contemporary Music Festival in England.

With performances of Seven Disobediences of Rolf Wallin, parthenon. of Klaus Lang, and The Empire of Lights, khasma and stirrings of Richard Barrett, Cikada presents five iconic works that showcase the ensemble’s artistic strength and unique approach to the musical material.

Wallin’s Seven Disobediences explores the boundaries of sound and form. Wallin, a leading figure within Norwegian contemporary music, creates a world of sound that challenges conventional expectations and invites listeners to explore the unknown. Klaus Lang’s parthenon. takes the audience on a journey through audible architecture inspired by the Parthenon of antiquity. Lang’s innovative use of sound and structure creates a unique sonic landscape that Cikada explores with precision and sensitivity. As such, parthenon. becomes a voyage of discovery through time and space and the music an architectonic experience. Richard Barrett combines electronic elements with live instrumentation in a manner that challenges traditional views of music. Barrett explores the point of intersection between the digital and analogue and is a pioneer in the world of electronic music.

Cikada has established a distinguished profile since its formation in 1989 and is regarded as a Norwegian pioneer within contemporary music, The ensemble’s permanent core consists of flute, clarinet, piano, percussion, string quintet, and conductor Christian Eggen.

Cikada’s deep commitment to exploring new musical landscapes and forms of expression, as well as its ability to communicate complex works, has made the ensemble a leading force within Norwegian contemporary music and an important player on the international contemporary music scene.

 

ANMELDELSER/REVIEWS:

"20. oktober 2018 presenterte Cikada «Seven Disobediences» av Rolf Wallin (f. 1957) og «panthenon» av Klaus Lang (f. 1971) i Strawinsky-salen i Donaueschingen. Her opplever vi litt av magien ved en live-innspilling. Lydbildet er følsomt, men samtidig intenst. Det å lytte til musikk som skapes i øyeblikket med publikum i salen, gjør noe med opplevelsen, selv for oss foran høyttalerne i stua. Rolf Wallins klaverkonsert «Seven Disobediences» tar utgangspunktet i hans verk for solo piano «Seven Imperatives» fra 2001. De sju satsene er nesten som programmusikk å regne med titlene Seek, Push, Sink, Spin, Stab, Lean og Quit. Billedskarpe titler som er med på å lage lydbilder - også i fantasien, selv om undertitlene er konkrete nok. Her er Kenneth Karlsson solist, og han beskriver i cd-heftet på typisk fint vis hvordan verket ble unnfanget, født og løftet ut til publikum - joda, absolutt hørverdig og spennende - og ikke minst glitrende fremført. På samme konserten ble Klaus Langs verk urframført. Et mer stillferdig verk der ensemblets instrumentarium skaper de vareste og fineste klanger. Det må ha vært magisk å sitte i salen på den konserten. Så flyr vi til Huddersfield og 17 år tilbake i tid i forhold til de to første verkene. Her møter vi musikken til Richard Barrett (f. 1959). Det er tre av delene fra «Dark Matter» som er lydfestet. Dette er egentlig et 90 minutters langt verk der de tre nevnte stykkene ble urframført under Ultima i Oslo i 2001. Etter en turné i Australia skulle så musikken bringes til Huddersfield Contemporary Music Festival - og her er det absolutt på sin plass å lese Kenneth Karlsson beskrivelse av forberedelsene til konserten som kan tittes på i cd-heftet. I den teksten finnes glede, selvransakelse og ikke minst en dose humor. 

Cikada leverte både i 2001 og i 2018 - slik de gjør også i dag. Det er et ensemble som betyr noe, både i norsk og internasjonalt musikkliv. Lytt og bli imponert!" Trond Erikson, Den klassiske CD Bloggen, 11.01.2024

Sporliste

       ROLF WALLIN (*1957)

       Seven Disobediences (2018)

       for piano og ensemble

1)    I. Seek /// 01:31

2)    II. Push /// 05:09

3)    III. Sink /// 02:03

4)    IV. Spin /// 03:53

5)    V. Stab /// 00:41

6)    VI. Lean /// 08:08

7)    VII. Quit /// 00:20

 

       KLAUS LANG (*1971)

       parthenon. (2018)

8)    I. /// 17:49

9)    II. /// 03:58

 

       RICHARD BARRETT (*1959)

10) The Empire of Lights (2000–2001)

       fra DARK MATTER /// 10:41

11) khasma (1999–2001)

       fra DARK MATTER /// 13:14

       stirrings (1999–2001)

       fra DARK MATTER

12) I. /// 00:51

13) II. /// 00:50

14) III. /// 01:01

15) IV. /// 00:51

16) V. /// 00:52

17) VI. /// 00:53

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Chanson et Danses - Oslo Kammerakademi

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds. 

 
 
 
Norwegian Opera Overtures - The Norwegian National Opera Orchestra

Den norske operalitteraturen er en godt gjemt og altfor lite kjent perle i vår nasjonale kulturarv. Det er allmenn enighet om at den begynner med Thrane/Bjerregaards syngespill Fjeldeventyret fra 1824. Videre var det utover på 1800-tallet flere norske komponister som skrev op­eraer, men de aller fleste av disse er i dag gjemt og glemt. The Norwegian opera literature is a well concealed and all too little known gem in our national cultural heri­tage. There is general agreement that it begins with the Waldemar Thrane/Henrik Bjerregaard Singspiel Fjeld-eventyret (The Mountain Story) from 1824. And through­out the nineteenth century there were a number of Norwe­gian composers who wrote operas, most of them now long forgotten. 

 
 
Trace of Lament - Sandvik, Audun (cello) / The Norwegian Radio Orchestra / Norwegian Chamber Orchestra

Musikken på denne utgivelsen er skrevet av komponister som ofte jobber med audiovisuelle uttrykk. I arbeidet med verkene sine er de i dia­log med et startpunkt; en historie, et uttrykk, en omgivelse, en emosjon – en serie bilder og han­dlinger som fordrer samspill. Dette premisset fascinerer cellist Audun Sandvik. The music in this release is written by composers well-versed in working with audiovisual expression. When working on their creations, there is a clear point of departure; a story, a musical expression, an environment, an emotion. This is a series of images and actions that requires interaction, and proved to be a tantalising premise for cellist Audun Sandvik. 

 
 
Botschaft des Ridicolas - Holmertz, Elisabeth (soprano) / Karlsson, Kenneth (piano)

Når den kompromissløse duoen Elisabeth Holmertz og Kenneth Karlsson endelig slipper sitt lenge etterlengtede album på LAWO Classics, er det norsk og tysk samtidsmusikk som står på menyen. På «Botschaft des Ridicolas» får vi høre «Got Lost» av Helmut Lachenmann – et 30 minutter langt vilt og poetisk verk som har blitt en moderne klassiker, og som visstnok er en av komponistens egne favoritter; den stille, sensuelle og melankolske «Meditasjon over Georges de La Tour XVII» av Jon Øivind Ness, og til sist Rolf Wallins pønkete og desperate «...though what made it has gone». When the uncompromising duo Elisabeth Holmertz and Kenneth Karlsson finally release their long-awaited album on LAWO Classics, we find Norwegian and German contemporary music on the menu. On “Botschaft des Ridicolas” we hear “Got Lost” by Helmut Lachenmann - a 30-minute long wild and poetic work that has become a modern classic, and which is supposedly one of the composer's own favorites; the quiet, sensual, melancholic “Meditasjon over Georges de La Tour XVII” by Jon Øivind Ness; and finally Rolf Wallin's desperate, punk work “...though what made it has gone.” 

 
 
The Silk Road - Oslo Kammerakademi

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China. 

 
 
 
Lamento - Oslo Circles / Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano)

Midt i pandemien spilte barokkensemblet Oslo Circles inn sin nye CD «Lamento» for LAWO Classics. Solisten – mezzosopran Marianne Beate Kielland – er gruppens mangeårige samarbeidspartner, og sammen presenterer de melankolsk og vakker italiensk barokkmusikk fra 1600-tallet. In the midst of the pandemic the baroque ensemble Oslo Circles recorded its new CD, “Lamento”, for LAWO Classics. The soloist — mezzo-soprano Marianne Beate Kielland — has performed with the group for many years, and together they present beautiful and melancholy Italian baroque music from the seventeenth century. 

 
 

×Tips en venn

Cikada Live - Huddersfield / Donaueschingen <span>-</span> Cikada / Karlsson, Kenneth (artistic director & piano) Cikada Live - Huddersfield / Donaueschingen Cikada / Karlsson, Kenneth (artistic director & piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.97.14.88)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt