EN UTFORDRENDE UTGIVELSE
Hvem er det som bestemmer hva som er den «riktige» måten å framføre fortidens musikk på? Vi befinner oss i en tidsalder hvor det er mulig å skape elektronisk lyd som høres nøyaktig ut som den lyden en musiker lager. Hva vil dette bety for framtidens utøvere? Kan det å bruke moderne musikkteknologi være noe som er en spennende utfordring til hvordan klassisk musikk blir spilt? Dette er noen av de problemstillingene Mats Claesson ønsker å belyse med denne innspillingen.
Sagt med Claessons egne ord: Min versjon av Holbergsuiten er ikke ment å være en kopi av andre framføringer. Målet mitt med å bruke moderne musikkteknologi er å være både kreativ og utfordrende; å formidle hvordan jeg ville likt å høre Holbergsuiten framført. Jeg håper du vil like min versjon. Den kan sikkert høres fremmed ut for tradisjonelle lyttere, men jeg håper den vil åpne for nye perspektiver på hvordan Holberg-suiten kan spilles.
Mats Claesson ble uteksaminert fra Norges musikkhøgskole i 1981 med klassisk gitar som hovedinstrument. Han er ansatt ved Musikkhøgskolen som førsteamanuensis i musikkteknologi og er nå seksjonsleder for komposisjon, musikkteori og musikkteknologi. Han har arbeidet som produsent og lydtekniker for bl.a. Arne Nordheim, Ian Xenakis og John Cage.
A THOUGHT-PROVOKING RELEASE
Who are the people who decide the “correct” way to perform the music of the past? Now we are in an age when it’s possible to make electronic sounds that can imitate exactly the sounds a performer makes. Where does this leave the performers of the future? Can the use of modern music technology challenge the way in which classical music is played? These are a few of the questions Mats Claesson intrinsically poses with this recording.
In Claesson’s own words: My version of the Holberg Suite has no intention of being a “sound alike”. In using modern music technology my aim is to be both creative and challenging, expressing how I would like to hear the Holberg Suite played. I hope you enjoy my version. It may sound foreign to your “traditional ears”, but I hope it will open a new perspective for you on how the Holberg Suite might be played.
Mats Claesson graduated from the Norwegian Academy of Music in 1981 with classical guitar as his principal instrument. He now has a position there as Associate Professor of music technology and section leader for composition, music theory, and music technology. As music producer and sound engineer he has worked with Arne Nordheim, Ian Xenakis, and John Cage.
EDVARD GRIEG (1843 – 1907)
MATS CLAESSON (*1955)
Holberg Suite for String Orchestra
01 / I. Praeludium /// 02:23
02 / II. Sarabande /// 02:51
03 / III. Gavotte – Musette /// 02:50
04 / IV. Air /// 04:55
05 / V. Rigaudon /// 02:25
Kommentarer