De har vært der til alle tider, dem som går med nesa i sky og tror de er litt bedre enn oss andre. De er beskrevet i utallige teaterstykker, der Molières «Le bourgeois gentilhomme» er det mest berømte. To musikalske versjoner presenteres her, skrevet med nesten 250 års mellomrom, men like aktuelle i sin – og vår – samtid.

  • LWC1143 Katalognummer
  • 7090020181653 EAN
  • CD Format
  • Jar kirke Innspillingssted
  • 2017 Utgivelsesår

De har vært der til alle tider, dem som går med nesa i sky og tror de er litt bedre enn oss andre. De er beskrevet i utallige teaterstykker, der Molières «Le bourgeois gentilhomme» er det mest berømte. To musikalske versjoner presenteres her, skrevet med nesten 250 års mellomrom, men like aktuelle i sin – og vår – samtid.
Les mer

Artist
Det Norske Kammerorkester | Tønnesen, Terje (kunstnerisk leder)

Komponist
Lully, Jean-Baptiste | Strauss, Richard

Plateselskap
Lawo Classics

Verk

Lully: Le Bourgeois Gentilhomme (suite) / Strauss, R: Le Bourgeois Gentilhomme, Op. 60

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Blunderbuss | Lorange, Anette

Produktbeskrivelse

 SOSIAL MOBILITET SOM KOMEDIE

Det Norske Kammerorkester fyller 40 år, og feirer med en fest av en plate. Vi gratulerer!

De har vært der til alle tider, dem som går med nesa i sky og tror de er litt bedre enn oss andre. De er beskrevet i utallige teaterstykker, der Molières «Le bourgeois gentilhomme» er det mest berømte. To musikalske versjoner presenteres her, skrevet med nesten 250 års mellomrom, men like aktuelle i sin – og vår – samtid. Både Lully og Strauss fråtser i musikalsk fortellerglede: Uten ord, men med en rikhet i det tonale materialet, forteller de historien om Monsieur Jourdain, som forsøker å bevege seg fra borgerskap til aristokrati, med alt det innebærer. Ingen slipper unna i denne satiriske fremstillingen, som gjør narr av alle involverte. 

Strauss' «Bürger als Edelmann» er direkte inspirert av Lullys «Le bourgeois gentilhomme», musikken beskriver de samme situasjonene og i flere av satsene brukes Lullys musikk som utgangspunkt. Likevel er disse verkene aldri utgitt sammen før, antagelig på grunn av avstanden mellom komposisjonene, både i tid og spillestil: Moderne orkestre spiller Strauss og spesialiserte barokkorkestre spiller Lully. «Vi mener at det ligger en spenning, en tilstedeværelse, i det at de samme menneskene med de samme instrumentene prøver å gjenskape noe av ’klangen’ fra disse vidt forskjellige epokene. I Det Norske Kammerorkester ønsker vi at våre utgivelser skal stå for det unike som gjør en utgivelse meningsfylt. Jeg tenker ikke på superhøyt spillenivå, selv om det også er et mål, men mer på konteksten musikken presenteres i», sier kunstnerisk leder Terje Tønnesen.

Det Norske Kammerorkester er et prosjektorkester sammensatt av de fremste av norske instrumentalister, og har fra starten i 1977 utviklet seg til å bli ett av de fremste kammerorkestre på den internasjonale konsertarena. Gjennom vekslende bruk av både rutinerte musikere og unge talentfulle instrumentalister, utvikler orkesteret hele tiden sin egen spillestil og orkesterkultur.

Terje Tønnesen er blant Norges ledende fiolinister og innehar en sentral posisjon i norsk musikkliv, med sine stillinger både som kunstnerisk leder for Det Norske Kammerorkester og som førstekonsertmester i Oslo-Filharmonien. I 2015 ble Tønnesen utnevnt til Ridder av første klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.

 

ANMELDELSER

«Det er musikk vi kan frydes over. Ikke av det tyngre slaget men laget for spott og morro, flanerende og jovialt. [...] Det Norske Kammerorkester kan være stolte av hva de har fått til på førti år. Denne skiva ikke minst.»
Kjell Moe – Kulturspeilet, 05.12.17 anmeldelse_LWC1143_kulturspeilet.pdf

«Det vi hører her, er et sjarmerende verk, der Strauss’ varme senromantiske harmonier gir pastisjene over barokke danser en uimotståelig tiltrekningskraft. Og det Norske Kammerorkester (innspilt i beundringsverdig klarhet) spiller herlig også.»
Martin Anderson – klassiskmusikk.com, 11.01.2018 http://klassiskmusikk.com/review/der-burger-als-edelmann/

Kammermusikk med stor spennvidde 
«[...] klangbildet hos Strauss og Lully er selvfølgelig vidt forskjellig. Sjelden hører vi dette bedre enn i Det norske kammerorkester sine tolkninger. Lydkvaliteten på denne cd-en er også fremragende.»
Arnfinn Bø-Rygg – Stavanger Aftenblad, 29.01.18 anmeldelse_LWC1143_stavanger_aftenblad.pdf

«The ease with which they set the baroque dance forms revised by Strauss into motion is the perfect bridge to Lully's elegant, ironic music. If two ensembles are needed for both works - a specialized baroque ensemble and a modern chamber orchestra - the Norwegian Chamber Orchestra proves exactly the opposite.»
Guy Engels / Uwe Krusch – Pizzicato, 17.02.18 https://www.pizzicato.lu/der-doppelte-edelmann-doppelt-rezensiert/

«[...] a constant delight.»
Jan Smaczny – BBC Music Magazine, april 2018 review_LWC1143_BBCmusicmagazine.pdf

«Kammerorkesteret låter inspirert og med sprudlende overskudd. Ingrid Andsnes har solid grep om klaverstemmen, og de mange soloinnslagene, særlig med Tønnesen selv og Øystein Sonstad på henholdsvis fiolin og cello, står ut med akkurat det glitrende skimmeret Strauss trenger.»
Emil Bernhardt – Morgenbladet, 02.03.18 anmeldelse_LWC1143_morgenbladet.pdf

«It does need superb players, and gets them here: Terje Tonnesen’s swaggering Norwegian Chamber Orchestra totally unfazed by Strauss’s technical demands. [...] Excellent sound and appealing artwork too.»
Graham Rickson – theartsdesk.com, 21. april 2018  https://www.theartsdesk.com/classical-music/classical-cds-weekly-hans-abrahamsen-lully-strauss-duo-jatekok 

Herlig underholdning
«[...] og her har da Det norske kammerorkester - et av våre virkelig dyktige ensembler - virkelig vist hva som bor i denne musikalske gjengen. Det spilles med overskudd, innsikt - og når musikken klinger ut av høyttalerne - så er det nesten så man kan høre at det spilles med glimt i øyet.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 05.05.18 http://klassiskcd.blogspot.no/2018/05/herlig-underholdning.html

«[...] this edition is really a precious artistic dossier, plus one of those that still makes the physical edition very worthwhile as an irreplaceable artistic object.»
Tiago Manuel da Hora –Xpressing Music, 06.09.18 http://xmusic.pt/opiniao/jean-baptiste-lully-le-bourgeois-gentilhomme-richard-strauss-der-buerge-als-eldermann 

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1016483?programid=2471 

"The idea of presenting Strauss’s Le bourgeois gentilhomme alongside Lully’s original version is most laudable and it is surprising that it hasn’t happened more often. In fact, this is the only available disc to couple the music by the two composers, music that is so inextricably linked.


"[...] This is a splendid issue that does full justice to two linked masterpieces from across the centuries." Terry Barfoot, musicweb-international, Januar 2019 http://musicweb-international.com/classrev/2019/Jan/Lully_Gentilhomme_LWC1143.htm

 

Sporliste

RICHARD STRAUSS (1864–1949)

Der Bürger als Edelmann – suite, op. 60

1)    Ouverture /// 03:57

2)    Menuett /// 01:32

3)    Der Fechtmeister /// 01:47

4)    Auftritt und Tanz der Schneider /// 04:50

5)    Das Menuett des Lully /// 02:01

6)    Courante /// 02:24

7)    Auftritt des Cléonte /// 04:18

8)    Vorspiel zum Acte II /// 03:09

9)    Das Diner /// 10:50

 

 

JEAN-BAPTISTE LULLY (1632–87)

Le bourgeois gentilhomme – utdrag

10)  Ouverture /// 02:46

11)  Ritournelles /// 03:12

12)  Premier intermède: Air – Sarabande

       – Bourrée – Gaillarde – Canarie /// 03:13

13)  Premier air des garçons tailleurs – Deuxième air

       – Marche pour la cérémonie des Turcs /// 03:22

14)  Troisième air /// 01:20

15)  Le donneur de livre – Ritournelle des Espagnols

       – Deuxième air des Espagnols /// 03:21

16)  Ritournelle italienne /// 01:42

17)       L’entrée des Scaramouches, Trivelins et        Arlequins – Chaconne des Scaramouches,    Trivelins et Arlequins /// 03:36

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Verdi/Sibelius: String Quartets - Vertavo String Quartet

I dette vindstille livet kan man ta fram og fullføre gamle arbeidsoppgaver, kanskje strikke ferdig en genser, eller hva med å endelig sluttføre og gi ut en innspilling? En innspilling av to bautaer i strykekvartettlitteraturen har bare ligget og ventet på en anledning til å komme til overflaten. Nå er de her. This relative tranquility has allowed us to take out and finish old projects, like the knitting of a sweater perhaps, or how about finally completing and releasing a recording? Recordings of two towering works of the string quartet literature have been waiting for this opportunity to emerge. Now they are here. 

 
Poulenc Concertos - Ihle Hadland, Christian (piano) / Gimse, Håvard (piano) / Nordstoga, Kåre (orgel) / Kringkastingsorkestret

Francis Poulenc (1899–1963) er «one of a kind» blant 1900-tallets komponister. Han hentet inspirasjon fra århundrenes mange og varierte stilarter og blandet dem uanstrengt i sin musikk. Blir man først sjarmert av Poulencs skjønnhet og eleganse, er det få ting som kan erstatte hans musikk. Francis Poulenc (1899–1963) is one of a kind among 20th-century composers. He found his inspiration in many different styles over the centuries and melded them effortlessly into his music. 

 

×Tips en venn

Lully: Le bourgeois gentilhomme / Strauss: Der Bürger als Edelmann <span>-</span> Det Norske Kammerorkester / Tønnesen, Terje Lully: Le bourgeois gentilhomme / Strauss: Der Bürger als Edelmann Det Norske Kammerorkester / Tønnesen, Terje

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.97.14.85)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt