Da den unge komponisten Edvard Grieg reiste til Leipzig i Tyskland for å studere, var Norge ennå en nasjon med beskjedne tradisjoner hva undervisning og utdanning innen kunstmusikk angikk. Han var ikke den første norske musikeren som søkte til dette kraftsentrum innen Europeisk kunstmusikk, og flere fulgte senere i hans fotspor. When the young Edvard Grieg travelled to Leipzig to study, Norway was still a nation with modest traditions of teaching and education within the realm of classical music. He was not the first Norwegian musician to head off to this power centre of European art music, and others later followed in his footsteps.

  • LWC1208 Katalognummer
  • 7090020182308 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT/352,8 KHz Masterfiler
  • Nidarosdomen, Trondheim Innspillingssted
  • 2020 Utgivelsesår
  • På lager Tilgjengelighet

Da den unge komponisten Edvard Grieg reiste til Leipzig i Tyskland for å studere, var Norge ennå en nasjon med beskjedne tradisjoner hva undervisning og utdanning innen kunstmusikk angikk. Han var ikke den første norske musikeren som søkte til dette kraftsentrum innen Europeisk kunstmusikk, og flere fulgte senere i hans fotspor. When the young Edvard Grieg travelled to Leipzig to study, Norway was still a nation with modest traditions of teaching and education within the realm of classical music. He was not the first Norwegian musician to head off to this power centre of European art music, and others later followed in his footsteps.
Les mer

Velg antall  

 

Produktbeskrivelse

DEN NORSKE ARVEN ETTER REGER OG STRAUBE

Da den unge komponisten Edvard Grieg reiste til Leipzig i Tyskland for å studere, var Norge ennå en nasjon med beskjedne tradisjoner hva undervisning og utdanning innen kunstmusikk angikk. Han var ikke den første norske musikeren som søkte til dette kraftsentrum innen Europeisk kunstmusikk, og flere fulgte senere i hans fotspor.

Også norske organister valfartet i hopetall til byen der Bach og Mendelssohn hadde virket. Orgelkomponisten Max Reger samarbeidet tett med organisten og pedagogen Karl Straube, og begge virket og underviste de i Leipzig rundt århundreskiftet 1800/1900. Disse fikk særlig stor betydning for flere generasjoner organister og komponister fra den ennå unge orgelnasjonen Norge. Nidarosdomens store tyske katedralorgel fra 1930 representerer høydepunktet og fullendelsen av den senromantiske tyske orgeltradisjonen som nettopp Reger og Straube var fremstående eksponenter for.

I denne innspillingen har domkantor ved Nidarosdomen, Magne H. Draagen, samlet et knippe orgelverker av norske organister som enten selv hadde lengre eller kortere studieopphold i Leipzig på begynnelsen av 1900-tallet, eller som var elev hos en av dem som hadde studert der. Et karakteristisk trekk ved verkene er at de klassiske formene fra den tysk romantiske skole kombineres med elementer fra norsk folkemusikk, og gjennom dette i større eller mindre grad preges av et nasjonalt tonespråk.

Organist Magne H. Draagen (f. 1974) har kandidateksamen i kirkemusikk og diplomeksamen i solistisk orgelspill fra Norges musikkhøgskole. Som organist konserterer han jevnlig i inn- og utland, med repertoar fra barokken og til vår egen tid. Han har bidratt ved en rekke plateinnspillinger som henholdsvis komponist, arrangør, dirigent, akkompagnatør eller solist. Siden høsten 2012 er han ledende domkantor ved Nidaros domkirke.

 

THE NORWEGIAN LEGACY OF REGER AND STRAUBE

When the young Edvard Grieg travelled to Leipzig to study, Norway was still a nation with modest traditions of teaching and education within the realm of classical music. He was not the first Norwegian musician to head off to this power centre of European art music, and others later followed in his footsteps.

Norwegian organists also made the pilgrimage to the city where Bach and Mendelssohn had been active. Organ composer Max Reger collaborated closely with organist and educator Karl Straube, and both taught in Leipzig at the turn of the century 1800/1900, exerting enormous influence on several generations of organists and composers from Norway, with its developing organ heritage. Nidaros Cathedral’s large German cathedral organ from 1930 represents the culmination and completion of the late Romantic German organ tradition of which Reger and Straube were prominent exponents.

On this album, Nidaros Cathedral organist Magne H. Draagen presents a collection of organ works of Norwegian organists who either studied in Leipzig themselves for longer or shorter periods of time in the early 1900s or were pupils of one of them who had studied there. A characteristic feature of the works is that the classical forms from the German Romantic school are combined with elements from Norwegian traditional folk music, and through this they are distinguished to a greater or lesser extent by a national tonal language.

Organist Magne H. Draagen (b. 1974) holds a Bachelor’s degree in Church Music and soloist diploma from the Norwegian Academy of Music. As organist he performs regularly at home and abroad, with a repertoire ranging from the Baroque to the present day. He has contributed to numerous recordings as composer, arranger, conductor, accompanist and soloist. Since the autumn of 2012 he has served as Director of Music of Nidaros Cathedral.

 

ANMELDELSER/REVIEWS:

"[... ]Og vellyd er det Magne H. Draagen serverer på denne platen. Hans innsikt i denne delen av norsk orgellitteratur er særdeles god - og hans spill er fascinerende. Draagen har gitt en rekke konsert i inn- og utland og er en høyt respektert konsertorganist - noe han så absolutt fremviser med denne innspillingen. Platen er et viktig dokument - ikke bare som referansepunkt inn mot Leipzig, men ikke minst fordi en rekke sjeldent spilte orgelverk med dette er tilgjengeliggjort. Så godstolen er her et godt alternativ - og skru volumknappen godt mot høyre. Musikken fortjener det." Trond Erikson, Den klassiske CD Bloggen, 11.01.2021

 

RADIO:

https://radio.nrk.no/serie/klassisk-vorspiel/sesong/202101/MKKL07000121?fbclid=IwAR3ncNtsK67CMYO2b0nAqruoi1D0qkFIxpvCW10VgrhEs48g9FcL9zr45eY

Sporliste

FRIDTHJOV ANDERSSEN (1876—1937)

        Introduksjon og fuge i f–moll

1.     I. Introduksjon /// 02:32

2.     II. Fuge /// 03:44

 

        LEIF SOLBERG (1914–2016)

3.     Pastorale for orgel /// 08:23

 

        SIGURD ISLANDSMOEN (1881–1964)

        Toccata og passacaglia, op. 63

4.     I. Toccata /// 03:12

5.     II. Passacaglia /// 06:40

6.     fra Sonate for orgel, op. 50: Nocturne /// 04:28

 

        ARILD SANDVOLD (1895–1984)

        Seks improvisasjoner, op. 5

7.     I. Herre Gud, ditt dyre navn og ære /// 01:45

8.     II. Eg veit i himmerik ei borg /// 00:58

9.     III. Gud la oss i din kunnskap fremmes /// 02:10

10.   IV. Høyr, kor kyrkjeklokka lokkar /// 03:34

11.   V. Overmåde fullt av nåde /// 01:09

12.   VI. Hos Gud er idel glede /// 02:21

 

        THOMAS SALVESEN (1915–95)

13.   Passacaglia for orgel, op. 4 /// 08:32

 

        LEIF SOLBERG (1914–2016)

        Preludium og fuge i c-moll (1933)

14.   I. Preludium /// 02:35

15.   II. Fuge /// 03:02

 

        FRITHJOF SPALDER (1896–1985)

16.   Pastorale (1930) /// 03:22

 

        LUDVIG NIELSEN (1906–2001)

        Introduktion og fuge, op. 6 (1943)

17.   I. Introduktion /// 02:31

18.   II. Fuge /// 08:36

Kommentarer

Laster kommentarer ...
The Steinmeyer Organ in Nidaros Cathedral - Draagen, Magne H. (organ)

I mai 2014 stod orglet gjenreist til sin opprinnelige prakt, og etter å ha stått «vingeklippet» i over 50 år har Steinmeyer-orglet i Nidarosdomen igjen inntatt posisjonen som et av Europas største og flotteste katedralorgler. 

 
 
 
Bach: Concerts And Choral Preludes - Nordstoga, Kåre (orgel)

Bach på Silbermann-orgelet i Arlesheim Domen i Sveits fremført av Domorganist Kåre Nordstoga! 

 
 
 
Habbestad, Kjell: Gaudeamus - Rise, Harald (orgel)

På denne CD-en fra LAWO Classics har organisten og professor i kirkemusikk ved Institutt for musikk, NTNU, Harald Rise, tatt for seg de fleste av komponisten Kjell Habbestad, orgelverker, skrevet i et tidsrom fra 1976 og til 2007. Det dreier seg om verker bestilt til orgelinnvielser, tilegnet utøvere, eller verker som er hommage'r til andre komponister. 

 
 
 
Mendelssohn and the Organ Sonata - Anders Eidsten Dahl (orgel)

På dobbel-CD-en «Mendelssohn and the Organ Sonata» presenterer organist Anders Eidsten Dahl lytteren for de seks orgelsonatene og den skapende prosessen fram mot det endelige resultatet. On this double CD, “Mendelssohn and the Organ Sonata”, organist Anders Eidsten Dahl not only offers the listener his interpretations of the six organ sonatas, but also illuminates the process that led to the final result. 

 
 
 
Eyvind Alnæs: Piano Concerto & Symphony - Oslo-Filharmonien / Gimse, Håvard (piano) / Aadland, Eivind (dirigent)

Eyvind Alnæs’ første symfoni ble uroppført i 1900. I 2010 ble den hentet frem igjen, og nå begeistrer den tydelige innflytelsen fra Tsjaikovskij og Rakhmaninov. Eyvind Alnæs’s first symphony was premiered in 1900. Since receiving new attention in 2010, the work, with its early influence of Tchaikovsky and Rachmaninoff, now meets with enthusiastic approval. 

 
Bach Clavierübung III - Nordstoga, Kåre (orgel)

De fleste kjenner Preludium og fuge i Ess dur som et av Bachs mest monumentale orgelverker, blant annet ofte brukt som bryllupsmusikk. Mindre kjent er det kanskje at Bach selv utga preludiet og fugen i 1731 som henholdsvis første og siste sats i en til sammen 27 satser lang samling under navnet Clavierübung III. 

 
 
 
Bach: Toccatas, Preludes and Fugues - Nordstoga, Kåre (orgel)

På sin niende og tiende av i alt fjorten CD-er med Bachs samlede orgelverker samler Kåre Nordstoga mye av det som ikke er samlet fra komponistens side, preludier og fuger. 

 
 

×Tips en venn

Echoes of Leipzig in Nidaros Cathedral <span>-</span> Draagen, Magne H. (organ) Echoes of Leipzig in Nidaros Cathedral Draagen, Magne H. (organ)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 44.200.27.215)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt