SAINT-SAÉNS ORGELVERKER
Saint-Saëns orgelverker kan neppe sies å være hverdagskosverken for publikum eller for organister flest. Til tross for at Saint-Saens i sin samtid opplevde stor anerkjennelse og popularitet som klavervirtuos og komponist, ble han nok ansett som for reaksjonær og konservativ som kirkemusiker. Det er nemlig arven fra Bach og fasinasjonen for klassiske former som skinner gjennom i Saint-Saëns orgelverker, til tross for at selve tonespråket ofte peker fremover. Presteskapet og overklassen i Paris' sosietetsstrøk, hvor Saint-Saëns i over 20 år var organist, forventet imidlertid en mer uhøytidelig sjanger fra orgelgalleriet, i det de var mer kjent med Opera Comique og dansemusikk enn med fuger og klassisk kirkemusikk. Det er i hovedtrekk utviklingen av den symfoniske orgelstil og et friere formspråk Saint-Saëns samtid i ettertid har blitt husket for. Men kanskje er historiens lys i ferd med å avdekke verdien i orgelverkene til en komponist som vi først og fremst husker for "Dyrenes karneval", klaverkonsertene og symfonien for orkester og orgel?
For å finne et orgel bygget etter franske forbilder, som både var stort nok og som sammen med rommet kunne gjenskape noe av den spektakulære stemningen fra de parisiske orgelgallerier, reiste vi til Stockholm og til Katarina kyrka på Söder. Mens tysk saklighet har dominert vår norske orgeltradisjon, har den fransk-romantiske orgeltype hatt større popularitet i Sverige. Frem til Katarina kyrka brant natt til 17. Mai 1990 hadde kirken et av Nord-Europas flotteste romantiske orgler, ofte brukt til innspillinger av fransk orgelmusikk. Det nye orglet er bygget i en tilsvarende stil, og også dette har blitt et storslagent instrument som allerede er benyttet til flereplateinnspillinger.
SAINT-SAËNS ORGAN WORKS
The organ works of Saint-Saëns hardly can be said to be the ordinary fare of music listeners or most organists. Despite the great recognition and popularity enjoyed by the composer in his time, as church musician he was regarded as too conservative. To be sure, his tonal language is forward-looking, but it is the heritage of Bach and a penchant for classical forms that shine through in his organ works. In the fashionable section of Paris where Saint-Saëns was organist for over 20 years, the clergy and the prosperous parishioners with their predilection for operetta and dance music were used to more informal tones coming from the organ gallery. In retrospect, the age of Saint-Saëns is remembered for the development of the symphonic organ style and a freer artistic idiom. But is perhaps the spotlight of history now revealing the significance of the organ works of a composer whom we above all associate with Carnival of the Animals, his piano concertos, and his symphony for organ and orchestra?
We traveled to Katarina Church in the Söder district of Stockholm to find an organ built after French models that was large enough and could together with the room recreate something of the spectacular atmosphere of the Parisian organ galleries. German matter-of-factness has dominated Norwegian organ tradition, while the French Romantic organ has had greater popularity in Sweden. Katarina Church, up until the devastating fire of 17 May 1990, had one of Northern Europe’s most magnificent Romantic organs, often used for recording French organ music. The new organ is built in a corresponding style and has become a splendid instrument already used on a number of recordings.
ANMELDELSER/REVIEWS
"Camille Saint-Saëns (1835- 1921) - den franske vidunderbarnkomponisten er vel mest kjent for det lille stykket "Svanen " fra "Dyrenes karneval". Men han var også organist, en av de store i den franske romantikkbølgen på 1800-tallet. Magne Drågen, domkantor i Oslo, åpner med komponistens mest spilte orgelverk, majestetiske "Preludium og fuge i Essdur ". Seks preludier og fuger er med, pluss mindre stykker - inkludert "Svanen" i orgelversjon Drågen har en frisk og sikker spillestil. Opptaket er gjort i Katarinakyrkan i Stockholm. Det har blitt et album som fullt ut viser Saint-Saëns storhet også som kirkemusiker/komponist."
Halgrim Øistad- Gudbrandsdølen LWC1030_gudbrandsdolen.pdf
"[…] Nordmøringen Draagen (38), nå domkantor i Nidaros, har spilt inn vidt forskjellige verker, fra den korte, pene, kjente hiten «Le Cygne» (Svanen), til voldsomme kirkeklanger som viser et orgels egenskaper som et helt orkester. Innspillingen skjedde i Katarinakirken i Stockholm, og alt sitter som et skudd."
Geir Hovensjø - Østlendingen LWC1030_ostlendingen.pdf
PRÉLUDE ET FUGUE, OP 99, NO 3
1. PRÉLUDE (02:35)
2. FUGUE (07:24)
3. BÉNÉDICTION NUPTIALE, OP 9 (05:11)
PRÉLUDE ET FUGUE, OP 109, NO 1
4. PRÉLUDE (03:08)
5. FUGUE (05:08)
6. LE CYGNE (TRANSCRIPTION: A. GUILMANT) (02:51)
PRÉLUDE ET FUGUE, OP 109, NO 2
7. PRÉLUDE (02:05)
8. FUGUE (03:22)
9. FANTAISIE NO 3, OP 157 (10:54)
PRÉLUDE ET FUGUE, OP 109, NO 3
10. PRÉLUDE (02:56)
11. FUGUE (05:47)
12. MARCHE RELIGIEUSE, OP 107 (04:18)
PRÉLUDE ET FUGUE, OP 99, NO 1
13. PRÉLUDE (04:06)
14. FUGUE (04:58)
15: BERCEUSE, OP 105 (TRANSCRIPTION: A. GUILMANT) (03:12)
PRÉLUDE ET FUGUE, OP 99, NO 2
16. PRÉLUDE (04:15)
17. FUGUE (03:09)
18. FANTAISIE (1857) (05:42)
Kommentarer