Helt siden de spilte sine første toner sammen, har Engegårdkvartetten arbeidet med Mozarts strykekvartetter. Nå, etter over ti år, kommer endelig resultatet, på Engegårdkvartettens første utgivelse på LAWO Classics.

  • LWC1123 Katalognummer
  • CD Format
  • 2017 Utgivelsesår

Helt siden de spilte sine første toner sammen, har Engegårdkvartetten arbeidet med Mozarts strykekvartetter. Nå, etter over ti år, kommer endelig resultatet, på Engegårdkvartettens første utgivelse på LAWO Classics.
Les mer

Artist
Engegårdkvartetten

Medvirkende
Engegård, Arvid (fiolin) | Robson, Alex (fiolin) | Jopling, Juliet (bratsj) | Carlsen, Jan Clemens (cello)

Komponist
Mozart, W.A.

Plateselskap
Lawo Classics

Verk ... Les mer

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Blunderbuss | Granberg, Anna-Julia

 
 

Produktbeskrivelse

MOZART OG PREUSSEN

Helt siden de spilte sine første toner sammen, har Engegårdkvartetten arbeidet med Mozarts strykekvartetter. Nå, etter over ti år, kommer endelig resultatet, på Engegårdkvartettens første utgivelse på LAWO Classics.

Det er de tre «Preussenkvartettene» som nå foreligger på plate; de siste Mozart skrev, i 1789 og 1790. Tilnavnet stammer fra kong Friederich Wilhelm II av Preussen, som intensjonen var å dedisere stykkene til, noe Mozart gikk bort fra ved publisering. Det hersker noe tvil om hvorvidt kongen selv bestilte stykkene, men Mozart skrev dem i alle fall med han i tankene, og for å tekkes kongen, som var en habil cellist, ble det lagt spesielt mye arbeid i å forme cellostemmen.

Det er imidlertid ikke bare celloen som står frem i musikken, men det hele er intrikat konstruert for å gi plass til, og fremheve, alle fire stemmer som likeverdige bidragsytere.

Engegårdkvartetten så dagens lys under den spektakulære midnattssolen i Lofoten i 2006. Raskt ble dette kammermusikkensemblet et av de mest ettertraktede i Norge. Kvartetten er kjent for sine mange modige og friske tolkninger av det klassiske repertoaret. Samtidig legger de vekt på å markere sitt skandinaviske opphav.

Kvartetten har høstet internasjonal anerkjennelse, og de har vært med på å skape gode og tette bånd med flere ledende internasjonale utøvere. Ambisjonen blir gjenspeilet i svært varierte og rikholdige konsert-programmer.

 

ANMELDELSER

Mesterlig Mozart
«Engegårdkvartetten har spilt strykekvartetter av Mozart i hele karrieren. Det høres! [...] Så for oss lyttere er det bare å nyte. Tusen Takk!»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 12.04.17  http://klassiskcd.blogspot.no/2017/04/mesterlig-mozart.html

Kongeleg cello
«Det er Mozarts tre siste verk innan sjangeren – Dei prøyssiske strykekvartettane nr. 21, 22 og 23 (1789/1790) – Engegårdkvartetten med primarius Arvid Engegård her kjem med ei elegant innspeling av. [...] cellist Jan Clemens Carlsen med perfekt intonasjon og songleg frasering.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid, 28.04.17  anmeldelse_LWC1123_dagogtid.pdf

«[...] friskheten og vitaliteten i spillet drar deg inn, krever at du lytter, at du følger med. Innspillingens klarhet bidrar: du føler nesten at du sitter foran dem og derved blir mye mer oppmerksom på det kontrapunktiske samspillet og de forskjellige fargetrådene [...] Engegårdkvartettens medlemmer er velkjent for sin musikalske tilnærming ved innspillinger [...] de blåser støvet av «tradisjonen» for å avsløre noe livligere enn vi venter.»
Martin Anderson – klassiskmusikk.com, 24.05.17  http://klassiskmusikk.com/review/mozart/

«Engegårdkvartetten får Mozarts musikk til å klinge meget ukomplisert, noe som krever en ekstrem presisjon. Det er en fryd å høre et ensemble som har spilt med hverandre over lang tid.»
Magnus Andersson – Klassekampen, 12.06.17 . anmeldelse_LWC1123_klassekampen.pdf

«Sprudlende av overflod. I tillegg får vi de lange, herlige melodiske linjene hos Mozart. [...] Altså noe ekte kammermusikalsk, der de medvirkende spiller med og for hverandre [...]»
Arnfinn Bø-Rygg – Aftenbladet, 02.08.17 anmeldelse_LWC1123_aftenbladet.pdf 

«These splendid performances by the Engegård Quartet reinforce their status as my favorites among his quartets.»
Richard Kraus – MusicWeb International, aug. 2017 http://musicweb-international.com/classrev/2017/Aug/Mozart_quartets_LWC1123.htm

«The Norwegian Engegård Quartet responds well to the warmth and melodic ardour of these pieces. [...] they're likeable enough, with finely-judged expressive freedom in the slow movements, and an imaginative approach to providing subtle variation in repeats.»
Misha Donat – BBC Music Magazine, desember 2017  review_LWC1123_BBCmusicmagazine.pdf

«The Norwegian formations have their own unique and sometimes even eccentric approach. They combine their wonderfully intense legato with a youthful freshness and moving energy, which is reflected in a gripping articulation, but also in an unusually fast tempo.»
Marcus Stäbler – Fono Forum, 2017 review_LWC1123_fonoforum.pdf

«We have all heard Mozart played as if it is mere background music, but not here; in their bio, the group makes “bold, fresh interpretations” their mission statement. [...] Best of the lot, Quartet 23 in F is performed with pure joy, even ecstasy.»
Dutterer – American Record Guide, nov. 2017 review_LWC1123_american_record_guide.pdf

Nydelig
"Denne kvartetten har med denne innspillingen befestiget sin posisjon som Norges kanskje fremste. (...) Her leder han sitt ensemble på en overbevisende måte. Det er nydelig, det er stort. Mer er ikke nødvendig å si. Det er nydelig musikk som er praktfullt framført av Engegårdkvartetten. Fra første buestrøk synker du ned i behagelig ro med disse tonene av Mozart."
Kjell Moe - Kulturspeilet 19.05.2017 anmeldelse_LWC1123_kulturspeilet.pdf

"Het zijn Mozarts laatste kwartetten en ze worden fijnzinnig met een fluwelen toon gespeeld; de vier musici bezitten het vermogen om met een levendige puls te spelen."
Jan de Kruijff - Musicalifeiten review_LWC1123_Musicalifeiten.pdf

"The Engegård Quartet highlights the vigorous and direct spirit of the young Mozart, despite the maturity of the works. The great dramatic and passionate burden, despite the freshness and vitality of the interpretation of the quartet, immerses us in the music of the last years of Mozart's life. After listening to this record, which is a beautiful production for us, it is not surprising that the quartet has achieved international recognition. The result is certainly curious because the interpretation of the four musicians highlights the extraordinary melodic quality of these quartets of Mozartinian spontaneity. There is sophistication, but there is also the simplicity of Mozart's writing. A fascinating album!"
Núria Serra - Sonograma 29.09.2017 review_LWC1123_sonograma_magazine.pdf

 

 

Verk

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756–1791)

 

Strykekvartett nr. 21 i D-dur, K. 575

1)    I. Allegretto ///07:13

2)    II. Andante /// 03:44

3)    III. Menuetto allegro ///04:59

4)    IV. Allegretto /// 05:34

 

Strykekvartett nr.22 i H-dur, K. 589

5)    I. Allegro /// 05:27

6)    II. Larghetto /// 05:45

7)    III. Menuetto moderato /// 06:02

8)    IV. Allegro assai /// 03:33)

 

Strykekvartett nr. 23 i F-dur, K. 590

9)    I. Allegro moderato /// 08:19

10) II. Andante /// 06:34

11) III. Menuetto allegretto /// 03:14

12) IV. Allegro /// 06:55

Hjalmar Borgstrøm Complete Works for Violin and Piano - Jonas Båtstrand og Helge Kjekshus

Vakker romantisk fiolinmusikk fra Norge Hjalmar Borgstrøm er i ferd med å bli gjenoppdaget for alvor. Jonas Båtstrand har allerede spilt inn hans fabelaktige fiolinkonsert til kritikernes begeistring, og nå er det all kammermusikken for fiolin og klaver som står for tur. Borgstrøms gave som melodiker kjenner vi godt fra både operaen 'Thora på Rimol' og fiolinkonserten, og han fornekter seg ikke i kammermusikken heller. Sammen med Helge Kjekshus presenterer Båtstrand både en stor sonate og flere nydelige småstykker som så til de grader fortjener en plass i repertoaret hos norske fiolinister. 

 
Metamorfose - Wærvågen, Frida Fredrikke Waaler (cello) / Andsnes, Ingrid (piano)

Musikken på denne CD-en hører til kjerneverkene i det norske cellorepertoaret, og spenner over en tidsperiode på 100 år. I sentrum står Griegs cellosonate fra 1883, som fremdeles er det mest kjente internasjonalt, men i kjølvannet er det kommet flere vakre tilskudd. 

 
 
 

×Tips en venn

Nordic Timbre <span>-</span> Hemsing, Ragnhild (fiolin) / Aspaas, Tor Espen (piano) Nordic Timbre Hemsing, Ragnhild (fiolin) / Aspaas, Tor Espen (piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 54.198.41.76)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt