EN HYLLEST TIL SKJØNNHETEN
«Formosa mea» (Du, min vakre), et uttrykk hentet fra Salomos høysang, går igjen som tema i flere av sangene på Tone Wiks nye CD. De sensuelle tekstene hyller jomfru Maria. Hennes rene, uoppnåelige skjønnhet er fokus for tilbedelse, og dette gir tekstenes erotiske innhold et uskyldig preg.
Musikken er fra en periode da kirken var i ferd med å akseptere den musikalske påvirkningen fra gatesang og folkelig teater, noe som endret den kirkemusikalske stilen. På «Formosa mea» finnes blant annet to sjelden fremførte julekantater, skrevet av den kvinnelige komponisten Franscesca Caccini og hennes kollega Bonifatio Gratiani.
Sopranen Tone Wik har gjennom en årrekke spesialisert seg på musikk fra barokken. Hun er en ettertraktet solist og opptrer jevnlig med musikere og ensembler innen tidligmusikk. Med seg på denne CD-en har hun et knippe eminente utøvere: Vegard Lund (lutt), Karolina Radziej (barokkfiolin), Johan Nicolai Mohn (blokkfløyte) og Christian Kjos (orgel).
«Formosa mea» er Tone Wiks første utgivelse på LAWO Classics. Hun har tidligere utgitt to solo-CD-er, «Dolcissimo Sospiro» og «Bellezza Crudel», som har fått strålende mottagelse i internasjonal presse.
AN HOMAGE TO BEAUTY
“Formosa mea” (My Beauty), an expression taken from Song of Solomon, recurs as a theme in a number of the songs on Tone Wik’s new CD. The sensual texts are an homage to the Virgin Mary. Her chaste, unattainable beauty is the focus of adoration, lending a quality of innocence to the erotic content of the texts.
The music is from a period when the church was in the process of accepting the musical influence of street music and folk theatre, which changed the style of church music. “Formosa mea” features two seldom-performed Christmas cantatas, written by the female composer Franscesca Caccini and her colleague, Bonifatio Gratiani.
Soprano Tone Wik has specialized for years in music of the Baroque period. She is in frequent demand as soloist and performs regularly with early music musicians and ensembles. On this CD she appears with a collection of distinguished performers: Vegard Lund (lute), Karolina Radziej (baroque violin), Johan Nicolai Mohn (recorder) and Christian Kjos (organ).
“Formosa mea” is Tone Wik’s first release on the LAWO Classics label. Her two earlier solo recordings, “Dolcissimo Sospiro” and “Bellezza Crudel”, have received glowing reviews in the international press.
ANMELDELSER/REVIEWS
«Det vi har her er tonesettinger over, eller in- spirert av, Høysangen eller andre andakts- sanger av italienske komponister fra det senere 1500-tall og det tidlige 1600-tall. Tone Wik synger nesten helt uten vibrato, og det gir stemmen hennes en nesten barnlig renhet [...] og hun blir akkompagnert ytterst diskret av sine instrumentalkolleger.»
Klassisk musikkmagasin, nr. 4 2016 anmeldelse_LWC1109_klassisk_musikkmagasin.pdf
«Wik’s voice is at its best in the lightly dancing numbers[...]»
RF – BBC Music Magazine, feb. 2017 review_LWC1109_BBC_music_magazine.pdf
Ljos og ungdommeleg
«Tone Wik har ei ljos og ungdommeleg sopranrøyst og formar dei små, snøgge ornamenta som er så typiske for den tidlege barokkmusikken, med klår artikulasjon og intonasjon. Formosa Mea er eit fint og avvekslingsrikt album, ikkje minst grunna dei instrumentale stykka for orgel eller lutt som kjem mellom songane.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid, 03.03.17 anmeldelse_LWC1109_dagogtid.pdf
Klokkeklar skjønnhet
«Enkelte ganger setter man seg bare rett ned når tonene flommer ut av høytalerne. Tone Wiks klokkeklare sopran gjør nettopp det med deg. [...] denne platen må oppleves!»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 02.05.17 http://klassiskcd.blogspot.no/2017/05/klokkeklar-skjnnhet.html
«Some of the selections are among the best known examples of this repertoire [...] Wik’s voice is both very expressive and
able to manage the occasional bursts of virtuosity in these pieces, and she is ably supported
by the sensitive accompaniments.»
Brewer – American Record Guide, juni 2017
review_LWC1109_American_Record_Guide.pdf
"Znakomite nagranie!"
Multikulti - review_LWC1109_multikulti.pdf
1) Maria, Dolce Maria /// 03:12
Francesca Caccini (1587–ca. 1641)
2) Jubilet Tota Civitas /// 04:31
Claudio Monteverdi (1567–1643)
3) O Dulcissima Dilecta Mea /// 03:12
Stefano Bernardi (1580–1638)
4) Canzona Terza /// 03:04
Girolamo Frescobaldi (1583–1643)
5) Exulta Filia Sion /// 05:17
Claudio Monteverdi (1567–1643)
6) Toccata IV /// 01:15
Alessandro Piccinini (1566–ca.1638)
7) A Piè Della Gran Croce /// 02:55
Girolamo Frescobaldi (1583–1643)
8) Toccata Decima /// 04:25
Girolamo Frescobaldi (1583–1643)
9) O Che Nuovo Stupor /// 05:22
Francesca Caccini (1587–ca. 1641)
10) Toccata VIII /// 01:57
Alessandro Piccinini (1566–ca.1638)
11) Invito All'allegrezza /// 02:32
Biagio Marini (1597–1665)
12) O Quam Tu Pulchra Es /// 03:13
Alessandro Grandi (1575–1630)
13) Nigra Sum Sed Formosa /// 04:00
Tarquinio Merula (1595–1665)
14. Partite Sopra La Monica /// 04:06
Girolamo Frescobaldi (1583–1643)
15) Torna Il Sereno Zefiro /// 04:00
Sigismondo D’ India 1(582–1629)
16) Prelude VI /// 00:37
Girolamo Kapsberger (ca. 1580–ca. 1651)
17) Gaudia Pastores /// 06:06
Bonifatio Gratiani (1604/05–1664)
Kommentarer