Vilde Frang, i samarbeid med pianist Michail Lifits, har satt sammen et program som forener musikken til to fiolinist komponister fra det tidlige 19. århundre, Franz Schubert og Niccolò Paganini.

  • 9029541936 Katalognummer
  • 190295419363 EAN
  • 1CD Format
  • 2019 Utgivelsesår

Vilde Frang, i samarbeid med pianist Michail Lifits, har satt sammen et program som forener musikken til to fiolinist komponister fra det tidlige 19. århundre, Franz Schubert og Niccolò Paganini.
Les mer

Artist
Frang, Vilde (violin) | Lifits, Michail (piano)

Medvirkende
Lifits, Michail

Komponist
Paganini, Niccolò | Schubert, Franz

Sjanger
Kammermusikk

Plateselskap
Warner/Erato

Verk

Paganini: Introduction & Variations on 'Nel cor più non mi sento' by Paisiello, MS 44

Schubert: Fantasie in C major for violin and piano, D934

Paganini: I Palpiti, Op. 13

Liszt: Soirées de Vienne: valse-caprice No. 6 (after Schubert), D427 No. 6

Schubert: Rondo brillant in B minor, D895 (Op. 70)

Paganini: Cantabile for violin & piano / guitar in D major, Op. 17, MS 109

Ernst, H W: Der Erlkönig - Grand Caprice Op. 26

Velg antall  

Produktbeskrivelse

Vilde Frang, i samarbeid med pianist Michail Lifits, har satt sammen et program som forener musikken til to fiolinist komponister fra det tidlige 19. århundre, Franz Schubert og Niccolò Paganini. Til tross for at de levde svært ulike liv og befant seg i mangfoldig estetiske verdener, finner man koblinger mellom dem.


Gjennom denne sammenstillingen ønsker Frang å fremheve Shuberts kapasitet for virtuositet og Paganinis musikalitet og sårbarhet.«Det er kontrasten som appellerer til meg», forteller hun. For Frang er den viktigste koblingen mellom Schubert og Paganini selve inspirasjonen de begge fant i den menneskelige stemme.


Albumet inkluderer variasjoner som Paganini skrev fra operaer av Rossini (Tancredi) og Paisiello (La Molianara), og «the Grand Caprice» som fiolinisten Heinrich Wilhem Ernst – ansett som Paganinis største etterfølger – baserte på en av Schuberts mest spennende sanger, Erlkönig. Den tar for seg et dikt av Goethe som forteller om en hektisk ridetur på nattestid med en far og hans sønn, som blir fristet av en ond ånd, Erlkönig. Innen de når sitt mål, er sønnen død.


«Erlkönig er en gave til fiolinisten. Det er en presisjon og nøyaktighet i Ernst transkripsjon som fungerer så godt at det høres ut som den ble skrevet for fiolin. I tillegg kommer utfordringen med å karakterisere den galopperende hesten, faren, sønnen og selve Erlkönig».


Paganini, født i 1782, opplevde en enorm suksess som en virtuos utøver. Han levde fram til 1840, 12 år etter Shuberts død i en alder av 31. «Det er en ekstrem kontrast mellom Paganini, som ble en levende legende, og Shubert, som tragisk nok ikke oppnådde berømmelsen han fortjente», forteller Frang. Våren 1828, bare måneder før hans død, så Shubert at Paganini spilte en konsert i Wien, der fiolinisten skapte en sensasjon. Han kjøpte billetter for seg selv og to venner – sannsynligvis med pengene han hadde tjent fra en suksessfull konsert 26. mars. Dessverre mottok Schuberts konsert lite dekning blant den wienske presse, kanskje fordi Paganini var i det musikalske søkelyset på den tiden. Etter at Schubert hørte Paganini spille i Wien i 1828, skrev han «jeg har hørt en engel synge».


Frang siterer Paganinis innflytelse på Schubert i arbeider slik som the Rondeau brilliant in B minor, D 895, og the Fantasie in C major, D 943, begge sannsynligvis komponert for den unge fiolinisten Josef Slavík. Da Frédéric Chopin hørte han spille skrev han «Han spiller som en Paganini, men en Pagainini som er fornyet, en som med tiden vil overgå den første ... Han gjør lytteren målløs og bringer tårer til øynene.» Dessverre døde Josef Slavík i 1983 i en alder av 27.


«Det er mye virtuositet å finne i Schuberts musikk for fiolin, men den er også veldig nøye og delikat laget,»sier Vilde Frang. «Han kan være fem år gammel i en frase og 75 år i den neste, eller begge aldre i samme frase. Når du spiller musikken hans, kan det føles som å gå på eggeskall. Heller enn å forsøke å tvinge musikken til å skje, må du la det skje av seg selv».


«Når det kommer til Paganini, så kunne også han være en veldig lyrisk komponist. Han elsket tross alt kunsten ved en sang, og komponister som Brahms, Rachmaninov, Liszt og Lutosławski fant alle inspirasjon i hans arbeid. Jeg foretrekker å assosiere han med oppriktighet, renhet og en følelse adel. Det er nesten religiøs renhet i noen av hans Caprices, og hans Cantabile, som jeg spiller på dette albumet, er litt som et hellig øyeblikk: det er som en bønn.»

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Verdi/Sibelius: String Quartets

I dette vindstille livet kan man ta fram og fullføre gamle arbeidsoppgaver, kanskje strikke ferdig en genser, eller hva med å endelig sluttføre og gi ut en innspilling? En innspilling av to bautaer i strykekvartettlitteraturen har bare ligget og ventet på en anledning til å komme til overflaten. Nå er de her.

This relative tranquility has allowed us to take out and finish old projects, like the knitting of a sweater perhaps, or how about finally completing and releasing a recording? Recordings of two towering works of the string quartet literature have been waiting for this opportunity to emerge. Now they are here. 

 
Robert Schumann: Frauenliebe und -leben, Op. 42 / Liederkreis, Op.24 / Maria Stuart Lieder, Op. 135 / Songs from Myrthen, Op. 25

Robert Schumann er velkjent for sin vakre musikk fra romantikken. Blant hans mest kjente komposisjoner er en mengde lieder, hvorav mange av dem ble komponert i 1840, samme år som han giftet seg med Clara Schumann. To av Norges mest anerkjente liedtolkere, Marianne Beate Kielland og Johannes Weisser, har fått med seg Nils Anders Mortensen på klaver.

Robert Schumann is well known for his beautiful music from the Romantic era. Among his best-known compositions are a large number of lieder, many of which were composed in 1840, the same year he married Clara Wieck. This release features two of Norway’s leading interpreters of lieder, Marianne Beate Kielland and Johannes Weisser, joined by pianist Nils Anders Mortensen. 

 
A Quiet Beauty - Works by Kvandal

Denne utgivelsen er en hyllest til Johan Kvandals virke som både komponist og kirkemusiker. Til tross for sin suksess på andre musikalske områder, fortsatte han trofast å traktere orgelet i Vålerengen kirke (som den het den gang) fra 1959 og helt fram til 1974.

This release is a tribute to Johan Kvandal’s career as both composer and church musician. Despite his success in other musical arenas, he faithfully remained as organist of Vålerengen Church (as it was called then) from 1959 all the way up to 1974. 

Før: 199 NOK

: 189 NOK

Rabatt: 5 %

 
 
Prokofiev: Symphony No. 5 / Myaskovsky: Symphony No. 21

Etter å ha fullført kritikerroste sykluser med Aleksandr Skrjabins og Richard Strauss’ orkesterverker, byr Oslo-Filharmonien og tidligere sjefdirigent Vasily Petrenko her på den første av to utgivelser med symfoniske verker av Prokofjev og Mjaskovskij.

After completing their much-appraised cycle of Alexander Scriabin’s and Richard Strauss’ orchestral works, the Oslo Philharmonic and their former chief conductor Vasily Petrenko present the first of two releases of symphonic works by Prokofiev and Myaskovsky. 

Før: 199 NOK

: 189 NOK

Rabatt: 5 %

 

×Tips en venn

Paganini - Schubert Paganini - Schubert Frang, Vilde (violin) / Lifits, Michail (piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.207.129.82)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt