Arne Nordheim var Norges fremste og mest respekterte komponist fram til sin død i 2010, og en av få skikkelser i vestlig samtidsmusikk som var i stand til å bevege seg bort fra tradisjonelle harmoniske relasjoner samtidig som han bevarte en distinkt evne til å kommunisere bredt med sin slående, fysiske musikk. Arne Nordheim was Norway’s most significant and respected composer until his death in 2010, and one of the few figures in contem­porary western music who proved himself able to move beyond traditional harmonic re­lationships while maintaining a distinct ability to communicate widely through his striking, physical music.

  • LWC1250 Katalognummer
  • 7090020182728 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT / 352.8 KHZ Masterfiler
  • Grieghallen, Bergen Innspillingssted
  • 2023 Utgivelsesår

Arne Nordheim var Norges fremste og mest respekterte komponist fram til sin død i 2010, og en av få skikkelser i vestlig samtidsmusikk som var i stand til å bevege seg bort fra tradisjonelle harmoniske relasjoner samtidig som han bevarte en distinkt evne til å kommunisere bredt med sin slående, fysiske musikk. Arne Nordheim was Norway’s most significant and respected composer until his death in 2010, and one of the few figures in contem­porary western music who proved himself able to move beyond traditional harmonic re­lationships while maintaining a distinct ability to communicate widely through his striking, physical music.
Les mer

Produktbeskrivelse

BFO OG NORDHEIM

Arne Nordheim var Norges fremste og mest respekterte komponist fram til sin død i 2010, og en av få skikkelser i vestlig samtidsmusikk som var i stand til å bevege seg bort fra tradisjonelle harmoniske relasjoner samtidig som han bevarte en distinkt evne til å kommunisere bredt med sin slående, fysiske musikk. 

Bergen Filharmoniske Orkester har vært langt fra uimottakelig for denne musikkens krefter. Orkesteret var en forkjemper for den gjennom hele komponistens liv, og sto for urframføringen av hans første orkesterverk, Canzona, og også det siste, Fonos. Orkesteret har hatt en rekke framføringer av Nordheims orkesterverker og har spilt inn Tenebrae (cellokonsert), Aurora og Wirklicher Wald. I 1992 sto Nordheim i fokus under Festspillene i Bergen, da orkesteret urframførte Magic Island, en revidert versjon av Be Not Afeard (utgangspunktet for Stormen).

Nordheims musikk til Stormen maner fram en musikalsk verden like flyktig som Shakespeares sceniske motstykke – en verden der tiden slik vi kjenner den, knapt nok eksisterer, på linje med en rekke andre holdepunkter (blant annet tekst). Det er en verden av «forvandlet, harmonerende lyrisk karakter», for å sitere en kritiker, der vi tydelig kan høre Nordheims sentrale kreative trang til å forene enkelt, forståelig materiale med sine egne utstrakte planer og teknikker. For dirigenten Edward Gardner trekker prosessen oss inn i en «vakker, forførende verden» og musikk med «en glød som bare kan være Nordheims». Den norske sopranen Beate Mordal og den engelske barytonen Jeremy Carpenter bidrar som solister i dette mesterverket fra vår egen tid.

 

THE BERGEN PHILHARMONIC PRESENTS ARNE NORDHEIM’S THE TEMPEST

Arne Nordheim was Norway’s most significant and respected composer until his death in 2010, and one of the few figures in contem­porary western music who proved himself able to move beyond traditional harmonic re­lationships while maintaining a distinct ability to communicate widely through his striking, physical music.

The Bergen Philharmonic has been far from immune to that music’s power, championing it throughout the composer’s lifetime and premiering his first orchestral work, Canzona, as well as his last, Fonos. It has given multiple performances of Nordheim’s orchestral works and has recorded Tenebrae (Cello Concerto), Aurora and Wirkli­cher Wald. In 1992, Nordheim was the subject of a special focus at the Bergen International Festival, where the orchestra premiered Magic Island – a revised version of Be Not Afeard (the starting point for The Tempest).

Nordheim’s music for The Tempest is the conjuring of a musical realm as elusive as Shakespeare’s stage equivalent – one in which time as we know it, along with so many other anchors (including text) barely exists. It is a world of ‘transfigured, consonant lyricism’ to quote on critic, in which we clearly hear Nordheim’s central creative urge to reconcile simple, lucid material with his own protracted schemes and techniques. For conductor Edward Gardner, the process draws us into a ‘beautiful, seductive world’ and music possessed of ‘a glow that can only be Nordheim’s.’ Norwegian soprano Beate Mordal and English baritone Jeremy Carpenter contribute as soloists to this contemporary masterpiece.

 

REVIEWS/ANMELDELSER

"The sublime orchestral playing makes a deep impression, as does the way in which Gardner has given color and flourish to this extremely complex score. The recording is excellent." Aart van der Wal, Opus Klassiek

"This contemporary piece scored for orchestra, electronics and two voices is one of the most unusual takes on Shakespeare’s The Tempest yet to appear. It may not displace such previous entries as the Sibelius orchestral suite, but will tickle the aural palettes of the adventurous." Barry, Forshaw, CDChoice UK, 02.02.2023

"This is a phenomenal disc - and if it's your introduction to Nordheim, what a way to start! Gardner pinpoints the visceral nature of the music, projecting its elementalism, while also maintaining maximal clairity. The lyrical panel that contrasts with the energy of the first part of this movement is remarkable, massively expressive and featuring superbly played solo strings.” Colin Clarke, classicalexplorer.com, 24.02.2023

"The music receives a terrific performance from Gardner and the orchestra, he manages to bring a glorious clarity and transparency to Nordheim's writing so that much of the music seems to shimmer and even the most complex and hard-edged moments are clear. Because this music is rooted in a rather free interpretation of a familiar drama, there is an approachable element to the piece that perhaps makes it an ideal introduction to Nordheim's sound world. And once you hear it, I guarantee you'll be seduced." Robert Hugill, planethugill.com, 08.03.2023

“A marvellous recording: I urge everyone to buy this and be enraptured. [...] The Bergen Philharmonic Orchestra have a long tradition of Nordheim performances and, with a well-prepared Edward Gardner at the helm, provide an even more gripping account than did the South West German Radio Orchestra 42 years earlier. Beate Mordal and Jeremy Carpenter are more beautifully balanced within the ensemble, captured by LAWO’s superb sound." Gramophone Magazine, Maby 2023

From the Editors Choice page: “The suite from Arne Nordheim’s ballet The Tempest is beautifully performed by Edward Gardner and his Bergen PO.”

 

 

Sporliste

ARNE NORDHEIM (1931–2010)

 

       The Tempest (Suite from the Ballet) (1979)

1)    I. Calm Sea /// 05:41

2)    II. Storm with Lightning and Thunder /// 04:14

3)    III. Awakening /// 01:28

4)    IV. Magic Circle /// 06:47

5)    V. Lacrymae /// 08:42

6)    VI. A Mazed Trod /// 02:59

7)    VII. Four Legs and Two Voices /// 06:41

8)    VIII. Caliban’s Warning /// 13:04

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Olli Mustonen: String Quartet No. 1 and Piano Quintet - Mustonen, Olli (piano) / Engegård Quartet

Denne utgivelsen er en viktig milepæl i samarbeidet mellom Engegårdkvartetten og den finske komponisten og pianisten Olli Mustonen. Verkene vi får høre på CD-en er Mustonens strykekvartett nr. 1 fra 2016, bestilt og urfremført av Engegårdkvartetten, og et litt tidligere verk – klaverkvintetten fra 2014 – her framført av Mustonen selv, i samspill med kvartetten. This release is an important milestone in the collaboration between the Engegård Quartet and Finnish composer and pianist Olli Mustonen. The recording includes Mustonen's String Quartet No. 1 from 2016, commissioned and premiered by the Engegård Quartet, and a slightly earlier work, the Piano Quintet from 2014. 

 
Norwegian Opera Overtures - The Norwegian National Opera Orchestra

Den norske operalitteraturen er en godt gjemt og altfor lite kjent perle i vår nasjonale kulturarv. Det er allmenn enighet om at den begynner med Thrane/Bjerregaards syngespill Fjeldeventyret fra 1824. Videre var det utover på 1800-tallet flere norske komponister som skrev op­eraer, men de aller fleste av disse er i dag gjemt og glemt. The Norwegian opera literature is a well concealed and all too little known gem in our national cultural heri­tage. There is general agreement that it begins with the Waldemar Thrane/Henrik Bjerregaard Singspiel Fjeld-eventyret (The Mountain Story) from 1824. And through­out the nineteenth century there were a number of Norwe­gian composers who wrote operas, most of them now long forgotten. 

 
 
Poulenc Concertos - Ihle Hadland, Christian (piano) / Gimse, Håvard (piano) / Nordstoga, Kåre (orgel) / Kringkastingsorkestret

Francis Poulenc (1899–1963) er «one of a kind» blant 1900-tallets komponister. Han hentet inspirasjon fra århundrenes mange og varierte stilarter og blandet dem uanstrengt i sin musikk. Blir man først sjarmert av Poulencs skjønnhet og eleganse, er det få ting som kan erstatte hans musikk. Francis Poulenc (1899–1963) is one of a kind among 20th-century composers. He found his inspiration in many different styles over the centuries and melded them effortlessly into his music. 

 
W.A. Mozart: Symphonies Nos. 39 & 40 - Norwegian Radio Orchestra / Popelka, Petr (conductor)

Popelka og KORK tar for seg to av de seneste symfoniene, nr. 39 og 40. Mozart skrev sine tre siste symfonier (39-41) i en hektisk periode sommeren 1788. Skrevet flere år før Beethoven nådde sine symfoniske høyder, er det en til da uhørt symfonisk tyngde i Wolfgangs symfoniske avslutning. Selv om det ikke alltid er så lett å knytte musikken til konkrete hendelser i Mozarts liv, er det likevel som han i større grad har noe på hjertet. Ikke minst gjelder det den ikoniske Symfoni nr. 40, et av de få stykkene Mozart skrev i en molltoneart. Popelka and KORK turn to two of the last symphonies, no. 39 and 40. Mozart wrote his last three symphonies (39-41) during a hectic period in the summer of 1788. Written a number of years before Beethoven attained his symphonic heights, there is an as yet unprecedented symphonic gravity in Mozart’s final symphonies. Although it is not always easy to connect the music to concrete events in Mozart’s life, he seems nevertheless to have something of consequence on his mind — in particular with regard to the iconic Symphony no. 40, one of the few pieces Mozart wrote in a minor key. 

 
 
 
Young Elling - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

De siste årene har norsk musikkliv fått øynene opp for Catharinus Elling – en komponist som virket samtidig med Grieg og som hadde sin utdannelse fra Tyskland – blant annet gjennom flere plateutgivelser. 

 
 
 

×Tips en venn

Arne Nordheim: The Tempest - Suite from the Ballet <span>-</span> Gardner, Edward (conductor) / Bergen Philharmonic Orchestra / Mordal, Beate (soprano) / Carpenter, Jeremy (baritone) Arne Nordheim: The Tempest - Suite from the Ballet Gardner, Edward (conductor) / Bergen Philharmonic Orchestra / Mordal, Beate (soprano) / Carpenter, Jeremy (baritone)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.97.14.91)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt