Å HER MØTER MANGT – SANGER AV JOHAN KVANDAL
På denne utgivelsen presenterer sopran Isa Katharina Gericke og Joachim Knoph sentrale deler av den norske komponisten Johan Kvandals (1919–1999) musikk for sang og piano. Kvandal var en markant stemme i norsk musikkliv, og hans musikk har vist seg å nå stadig nye lyttere. Han var ofte inspirert av norsk folkemusikk, og holdt fast på et tonalt utgangspunkt for sine komposisjoner – i noe han senere kalte «moderne tonalitet». For unge komponister som ville utvikle seg i Norge midt på 1900-tallet, var tilbudet relativt begrenset. Det fantes et musikkonservatorium med visse muligheter, men en regulær musikkhøyskole lå flere tiår frem i tid. For Kvandals del ble særlig et opphold i Paris hos Nadia Boulanger utslagsgivende. Her fikk han viktige impulser, og han fikk også kjennskap til en rekke banebrytende, samtidige komponister.
Denne CD-en viser et tverrsnitt av de estetiske valgene han tok. Kvandals musikalske reise ligner i noen grad på andre samtidige, norske komponisters, som Tveitt og Egge, alle i kjølvannet av den monumentale påvirkningen fra Grieg. Utfordringen var å tilegne seg det tekniske håndverket, ta stilling til hvordan man skulle forholde seg til den musikalske tradisjonen, og samtidig finne sin egen stemme. Tekstene på CD-en spenner fra Edda-diktning og norsk lyrikk til barnerim. Noen av tekstene er skrevet av Kvandals mor Lissa Monrad Johansen, og hun har også bidratt til enkelte av komposisjonene. Selv om sangene er ganske ulike, oppleves det likevel en musikalsk «rød tråd»: Kvandals uttrykk, som gjennomsyrer det hele, uansett om det er snakk om en folketonebearbeidelse eller en barnevise.
Sopranen Isa Katharina Gericke er kjent for sin allsidighet innen konsert, kammermusikk og opera. Hun er en tydelig formidler som levendegjør de ulike karakterene i musikken, og hennes repertoar spenner fra barokk til samtid. Med en særlig forkjærlighet for lieder og romanser har hun gjort seg bemerket med sine konseptuelle CD-innspillinger som alle har en tilknytning til nordisk sangrepertoar. Gericke er en hyppig gjest ved kammermusikkfestivaler i inn- og utland, og har gitt ut CD-er for Simax Classics og LAWO Classics, som alle tar utgangspunkt i det nordiske romanserepertoaret. Hennes forrige utgivelse på LAWO Classics, Budbærersken (LWC1120), var en hyllest til Kirsten Flagstad.
Pianisten Joachim Knoph har en aktiv virksomhet som solist og kammermusiker, og har opptrådt i en rekke land. Han har samarbeidet med fremtredende musikere og sangere, og er mottaker av bl.a. YAMAHA award. I 2016 ga han ut en internasjonalt lansert solo-CD med Johan Kvandals komplette musikk for piano solo på Grand Piano/Naxos, til gode kritikker. Han har tidligere blant annet også vært solist på CD med Kringkastings-orkestret, og har også urfremført en rekke verk. Knoph har også en sterkt økende aktivitet som komponist, ikke minst har kormusikken hans blitt mye fremført de siste årene. Han har i tillegg til soloprosjekter og kammermusikk samarbeidet nært med sangere i mange år, og fremført sentrale deler av vokalrepertoaret på konsert og turné. Blant langvarige samarbeid er senest et fransk konsertkonsept med Marianne Folkestad Jahren, samt ulike programmer med Ingegjerd Bagøien Moe.
"Å HER MØTER MANGT" – SONGS OF JOHAN KVANDAL
On this release, soprano Isa Katharina Gericke and Joachim Knoph perform some of the more central pieces from Norwegian composer Johan Kvandal's (1919–1999) music for voice and piano. Kvandal was a heavyweight of the Norwegian music scene and his music has proven to reach more and more new listeners. He was often inspired by Norwegian folk music, and employed a strong tonal principle in his compositions – in what he later referred to as "modern tonality". Aspiring young composers of mid-20th century Norway had relatively modest scope for making headway. There was a music conservatory which offered a certain degree of opportunity for them, but a regular music college was still decades away. For Kvandal, his stay in Paris with Nadia Boulanger proved particularly decisive, where he gained crucial impetus and also became familiar with a number of groundbreaking contemporary composers.
This CD represents a cross section of the aesthetic choices he made. Kvandal's musical journey is not altogether dissimilar to other contemporary Norwegian composers such as Tveitt and Egge, all in the wake of the monumental influence of Edvard Grieg. The challenge was to acquire the requisite technical craft, determine its place within musical tradition, and at the same time find his own voice. Several of the works on this CD are first-time recordings: “To Garborg-sanger” (Two Garborg Songs), “Sanger, op. 4” (Songs, Op. 4), “7 små barnesanger” (7 Nursery Rhymes) and “To kjærlighetssanger” op. 58 (Two Love Songs, Op. 58). The lyrics on the CD range from Old Norse Poetic Edda toNorwegian lyric poetry to nursery rhymes. Some of the lyrics are written by Kvandal's mother Lissa Monrad Johansen, who has also contributed to some of the musical compositions. Even though the songs are quite dissimilar, there is still a common musical thread – that of Kvandal's expression, which permeates throughout, regardless of whether it is a folk tune or a children's song.
Soprano Isa Katharina Gericke is known for her versatility in concert, chamber music and opera. She is a clear conveyer who brings to life the various characters in the music, with a repertoire ranging from baroque to contemporary. With a particular fondness for Lieder and romances, she has made a name for herself with her conceptual CD recordings, all of which have a connection to the Nordic song repertoire. Gericke is a frequent guest at chamber music festivals both at home and abroad, and has released CDs for Simax Classics and LAWO Classics, all drawing from the Nordic romance repertoire. Her previous release on LAWO Classics, “Budbærersken” (LWC1120), was a tribute to Kirsten Flagstad.
Pianist Joachim Knoph is an active soloist and chamber musician who has performed in a number of countries. He has collaborated with prominent musicians and singers, and is the recipient of several prizes including the Yamaha Music Foundation award. In 2016, he released an internationally distributed solo CD of Johan Kvandal's complete music for solo piano on the Grand Piano/Naxos label, receiving very favourable reviews. He has also previously been a soloist on CD recordings with the Norwegian Radio Orchestra, and has premiered a number of new works. Knoph’s activity as a composer has also become increasingly high-yielding, with his choral music especially being frequently performed in recent years. In addition to solo projects and chamber music, he has worked closely with singers for a number of years, and performed key aspects of the vocal repertoire in concert and on tour. Most recent among his long-term collaborations are a French concert concept with Marianne Folkestad Jahren, as well as various arrangements with Ingegjerd Bagøien Moe.
ANMELDELSER/REVIEWS
«[…] Sopranrøysta til Isa Katharina Gericke er herleg klår, med islett av noko dult og mørkt der det høver. Diksjonen og vibratobruken gjer kvart ord skjøneleg. Joachim Knoph imponerer òg med sitt kjenslevare akkompagnement. Teknisk presterer han lytefritt, med gjennomtenkt, avvekslingsrik artikulasjon og dynamikkbruk.» Sjur Haga Bringeland, Dag og Tid, 23.04.2021
"The Norwegian composer Johan Kvandal (1919-1999) studied in Oslo, Vienna and Paris before returning to his homeland as an organist and publicist. His music – like that of his eminent compatriot Edvard Grieg – draws heavily on folk music. This is also true of the song collections heard on this new production. Admittedly, I am not speaking nor understanding Norwegian, and nevertheless, the wonderful changes of mood, the many shades between light, shadow and darkness, which Isa Katharina Gericke and Joachim Knoph draw in a very differentiated and sensitive way, can be nicely understood thanks to the English translation. It is an atmospheric recording that introduces us to an interesting musical voice of Norway." Guy Engels, pizzicato.lu, 29.06.2021
JOHAN KVANDAL (1919–99)
1) Attersyn, op. 9, nr. 9 /// 01:38
To Garborg-sanger (1939)
2) Veslemøy ved rokken /// 01:31
3) Kvelding /// 01:33
Sanger, op. 9
4) Helsarmål, op. 9, nr. 1 /// 01:32
5) Hugen leikar, op. 9, nr. 2 /// 01:20
6) Mørk er min Sjæl, op. 9, nr. 3 /// 02:47
7) Til min Gyldenlak, op. 9, nr. 4 /// 03:06
8) Mot mørketid, op. 9, nr. 5 /// 01:49
9) Klage, op. 9, nr. 6 /// 01:54
To Fröding-sanger, op. 9
10) Min stjärnas songer nr. 1 /// 01:39
11) Min stjärnas songer nr. 2 /// 01:27
Norske stevtoner, op. 40
12) I. Mine visur /// 01:36
13) II. Då eg va liti /// 01:28
14) III. Eg var meg ut på Gladheimsbergi /// 01:24
15) IV. Hjuringvise og lokk /// 01:58
16) V. Å hugen min /// 01:29
17) VI. Å her møter mangt /// 02:39
18) VII. Liti-mor /// 00:58
19) VIII. Då eg va liti eg sprang utivi /// 01:18
20) IX. Sjugurd og kjerringi /// 02:21
21) X. Å med soli kan eg /// 02:09
22) XI. Guten og jenta /// 01:52
Syv sanger, op. 4
23) Hugleik, op. 4, nr. 1 /// 02:39
24) Hadulaikar, op. 4, nr. 2 /// 02:29
25) Stridsmannen og Dauden, op. 4, nr. 3 /// 02:18
26) Vårvon, op. 4, nr. 4 /// 01:21
27) Or Skirnesmål, op. 4, nr. 5 /// 02:09
28) Or Helge Hundingsbane, op. 4, nr. 6 /// 02:43
29) Barnerim, op. 4, nr. 7 /// 01:27
7 Små barnesanger (1946–47)
(Lissa Monrad Johansen / Johan Kvandal)
30) I. Gråpus /// 02:10
31) II. Hosten /// 01:06
32) III. Naboens hund /// 00:59
33) IV. Gresshoppen /// 01:04
34) V. Fødselsdagsfest /// 00:48
35) VI. Vuggevise /// 01:17
36) VII. Tyven og gjessene /// 00:43
To kjærlighetssanger, op. 58
37) En rose, op. 58, nr. 1 /// 03:51
38) I berget, op. 58, nr. 2 /// 01:27
Kommentarer