Den nyeste innspillingen til søstrene Åshild og Ingfrid Breie Nyhus tar for seg folkemusikkens møte med kunstmusikken, med verker av Johan Halvorsen, Sven Nyhus og Johan Kvandal. Med hardingfela som anker vekker de til live instrumentets sagnomsuste historie i en moderne kontekst, og henter frem kraftige stemninger. På midten av 1800-tallet ble hardingfela oppfattet som et av de aller viktigste symbolene på det 'ekte norske' i en tid da nasjonsbygging ble sett på som et overordnet nasjonalt prosjekt. Ikke bare instrumentet ble gjenstand for svært stor interesse, men også musikken, spelmannen og alle mytene og historiene. Naturbilder fra dypet i folketroens underverden.

  • PSC1333 Katalognummer
  • 7033662013333 EAN
  • 1CD Format
  • 2016 Utgivelsesår

Den nyeste innspillingen til søstrene Åshild og Ingfrid Breie Nyhus tar for seg folkemusikkens møte med kunstmusikken, med verker av Johan Halvorsen, Sven Nyhus og Johan Kvandal. Med hardingfela som anker vekker de til live instrumentets sagnomsuste historie i en moderne kontekst, og henter frem kraftige stemninger. På midten av 1800-tallet ble hardingfela oppfattet som et av de aller viktigste symbolene på det 'ekte norske' i en tid da nasjonsbygging ble sett på som et overordnet nasjonalt prosjekt. Ikke bare instrumentet ble gjenstand for svært stor interesse, men også musikken, spelmannen og alle mytene og historiene. Naturbilder fra dypet i folketroens underverden.
Les mer

Artist
Nyhus, Ingfrid Breie (piano) | Nyhus, Åshild Breie (hardangerfele)

Medvirkende
Bjørkum, Per Sæmund (fiolin) | Skalstad, Per Kristian (fiolin) | Rensvik, Anders (bratsj) | Sandvik, Audun (cello)

Plateselskap
Simax Classics

Verk

JOHAN HALVORSEN: Fossegrimen (arr. for piano by Ingfrid Breie Nyhus) 

JOHAN KVANDAL: Quintet for Haranger fiddle and string quartet 

SVEN NYHUS: Three works for Hardanger fiddle solo

Velg antall  

Produktbeskrivelse

Den nyeste innspillingen til søstrene Åshild og Ingfrid Breie Nyhus tar for seg folkemusikkens møte med kunstmusikken, med verker av Johan Halvorsen, Sven Nyhus og Johan Kvandal. Med hardingfela som anker vekker de til live instrumentets sagnomsuste historie i en moderne kontekst, og henter frem kraftige stemninger ogPå midten av 1800-tallet ble hardingfela oppfattet som et av de aller viktigste symbolene på det 'ekte norske' i en tid da nasjonsbygging ble sett på som et overordnet nasjonalt prosjekt. Ikke bare instrumentet ble gjenstand for svært stor interesse, men også musikken, spelmannen og alle mytene og historiene. naturbilder fra dypet i folketroens underverden.

På midten av 1800-tallet ble hardingfela oppfattet som et av de aller viktigste symbolene på det 'ekte norske' i en tid da nasjonsbygging ble sett på som et overordnet nasjonalt prosjekt. Ikke bare instrumentet ble gjenstand for svært stor interesse, men også musikken, spelmannen og alle mytene og historiene.

Underverdenen

Hardingfela var ikke bare et musikalsk instrument, men også en direkte kontakt med folketroens underverden. Halvorsens 'Fossegrimen', med tekst av Sigurd Eldegard, bygger på myten om Myllarguten som skal ha lært å spille av Fossegrimen selv «og sett sjæli si i pant for læra.» Med bakgrunn i fortolkninger av norsk folkemusikk på klaveret, har Ingfrid arrangert Halvorsens 'Fossegrimen' - et dristig prosjekt som vi hører resultatet av på denne innspillingen. Musikk-Huset forlag utgir arrangementet i forbindelse med denne platen.

Moderne tonespråk

Sven Nyhus har på flere områder lagt ned et bredt engasjement for hardingfelas plass innenfor kunstmusikken, og hans 'Tre stykker for hardingfele solo' var først og fremst et «bidrag til å øke forståelsen for dette instrumentet i mer konsertpreget betydning.» Ikke mindre viktig er Kvandals bidrag, særlig hans 'Kvintett for hardingfele og strykekvartett', en bestilling fra Festspillene i Nord-Norge, som ble møtt med stor interesse.

Breie Nyhus

Åshild Breie Nyhus (f. 1975) er fjerdegenerasjons felespiller i sin familie fra Røros, og som solist på hardingfele har hun vært engasjert av flere symfoniorkestre i Norden. Utøvelsen av den folkemusikalske arven kombinerer hun med virksomhet som klassisk fiolinist og bratsjist - i Oslo Filharmoniske Orkester og Det Norske Kammerorkester. Ingfrid Breie Nyhus (f. 1978) har studert klaver i Oslo, Helsinki og Hannover, vunnet en rekke priser, deriblant Den Norske Solistpris i 2005, og er nå opptatt av en videre fordypning i fortolkningen av folketoneinspirert musikk. Søstrene Nyhus ga i 2007 ut platen Edvard Grieg: Slåtter op. 72 på Simax Classics.

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Slåttepiano - Ingfrid Breie Nyhus

SLÅTTEPIANO Slåttepiano er tradisjonelle slåtter for hardingfele, oversatt og spilt over til piano av Ingfrid Breie Nyhus. Hennes bakgrunn som både pianist og fra en folkemusikkfamilie, møtes i denne musikken. De sytten slåttene i Slåttepiano er de samme som Edvard Grieg arrangerte i op 72. I denne versjonen er slåttene gjengitt i Nyhus' personlige variant, slik det blir når flygelet er stemme. 

 

×Tips en venn

Halvorsen · Kvandal · Nyhus <span>-</span> Nyhus, Ingfrid Breie (piano) / Nyhus, Åshild Breie (hardangerfele) Halvorsen · Kvandal · Nyhus Nyhus, Ingfrid Breie (piano) / Nyhus, Åshild Breie (hardangerfele)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.206.194.21)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt