INTENS DEBUT FRA NORGES NYE OPERADIVA
Sopran Eli Kristin Hanssveen har med rette blitt omtalt som "den nye operadivaen". Hennes spektakulære stemme har gitt grobunn for en stadig voksende karriere og hun er kjent for sin unike utstråling og skuespill. Hun debuterte ved Nasjonaloperaen i 2002 og ble fast solist ved Den Norske Opera & Ballett fra høsten 2010. De seneste sesongene har hun hatt hovedroller i operaer som Rigoletto (Gilda), Die Zauberflöte (Königin der Nacht), Don Pasquale (Norina), Ariadne auf Naxos (Zerbinetta), Jorden rundt på 80 dager (Violetta/Månen), Die schweigsame Frau (Aminta), Die Fledermaus (Adele) og Peer Gynt (Solveig).
På Sempre libera, som er Eli Kristins første soloinnspilling som operasanger, ønsker hun å formidle noe av den samme intensiteten og spontaniteten som publikum opplever under en forestilling. Vi blir presentert for en rekke sterke kvinneskikkelser gjennom et variert og kresent utvalg av arier fra noen av historiens mest spennende operaer. Med seg på denne platen har Eli Kristin det tradisjonsrike Operaorkestret, ledet av dirigent John Fiore, som siden 2009 har vært ansatt som musikksjef ved Den Norske Opera & Ballett. Han har tidligere dirigert ved flere store operahus, bl.a. Metropolitan Opera, Deutsche Oper am Rhein, Bayerische Staatsoper, Semperoperaen i Dresden, operaen i Genève og nasjonalteateret i Praha.
Operaorkestret, hvis røtter går helt tilbake til 1827, har fått en real oppblomstring etter flyttingen til det nye operahuset i Bjørvika. Under John Fiores ledelse har orkestret fått nye kunstneriske utfordringer samt et betydelig kvalitetsløft, og er blitt en selvstendig kunstnerisk aktør.
INTENSE DEBUT BY NORWAY’S NEW OPERA DIVA
Critics rightfully have called soprano Eli Kristin Hanssveen “the new opera diva”. Her spectacular voice has been the catalyst for a steadily rising career, and she is known for her unique charisma and acting talent. In 2002 she made her opera debut at the Norwegian National Opera and Ballet, where she has been soloist since 2010. In recent seasons her leading roles have included Rigoletto (Gilda), Die Zauberflöte (Königin der Nacht), Don Pasquale (Norina), Ariadne auf Naxos (Zerbinetta), Jorden rundt på 80 dager (Violetta/Månen), Die schweigsame Frau (Aminta), Die Fledermaus (Adele), and Peer Gynt (Solveig).
With Sempre libera, her first solo recording as opera singer, Eli Kristin wishes to communicate something of the same intensity and spontaneity that the audience experiences during a performance. We are introduced to a number of strong women characters through a varied and discriminating selection of arias from some of music history’s most exciting operas. Joining Eli Kristin on this album is the long-established Opera Orchestra conducted by John Fiore, since 2009 Music Director of the Norwegian National Opera & Ballet. He has conducted at a number of distinguished opera houses, among them the Metropolitan Opera, the Deutsche Oper am Rhein, the Bavarian State Opera, the Dresden State Opera, the Geneva Opera, and the Prague National Theatre.
The Opera Orchestra, with roots all the way back to 1827, has flourished since moving to the new Opera House at Bjørvika. Under John Fiore’s leadership, the orchestra has found new artistic challenges, and they, in turn, have elevated the quality significantly and made the orchestra an independent artistic entity.
ANMELDELSER/REVIEWS
Eli Kristin Hanssveen solodebuterer på plate som operasanger, så det er en fest å høre på.
"Og fest er det helt fra anslaget, med Giuseppe Verdis "La Traviata". Hanssveen har satt sammen en variert meny fra operaverdenes gourmetbord. Med et slikt utvalg henvender hun seg til et bredt publikum. Hun frir til oss alle. Ikke med billige fristelser, men med kvalitet i både innhold og utførelse. Å se og høre opera live er som regel en større opplevelse enn hermetikk. Ekstra gledelig derfor at vi på "Sempre Libera" møter Eli Kristin Hanssveen i full vokal blomst. Briljant er det."
Per Ivar Henriksbø - Gudbrandsdølen anmeldelse_LWC1041_gudbrandsdolen.pdf
"Med "Sempre Libera" utgir sopranen Eli Kristin Hanssveen fra Brandbu nå sitt første soloalbum som operasanger, sammen med Operaorkesteret. Her presenterer Eli Kristin et bredt utvalg av operalitteraturens kjente kvinneskikkelser gjennom til dels velkjente arier fra store operaer. I operasammenheng er Eli Kristin Hanssveen ikke minst kjent for sin utstråling og sitt sterke sceniske nærvær, og selv på plata synes hun å ha bevart mye av den strålende intensiteten, gløden og tydeligheten i framføringen."
Geir Vestad - Hamar Arbeiderblad anmeldelse_LWC1041_Hamar_arbeiderblad.pdf
Strålende operaarier med Eli Kristin Hanssveen!
2LAWO, som er berømt for sine mange flotte CD utgivelser med en lang rekke av de aller fremste norske kunstnere har en ny cd med den fremragende norske koleratursopranen Eli Kristin Hanssveen, som sammen med Operaorkestret dirigert av dets musikksjef John Fiore fremfører et krevende program med utsøkte operaarier fra det aller fremste av koleratursopran repertoaret til Verdi, Puccini, Massenet, Donizetti, Ravel, Mozart, Richard Strauss og Charpentier."Som kritiker og operaekspert har jeg gleden av å følge og skrive om de aller fremste internasjonale sangstjerner innen bl.a. dette kompliserte og meget krevende repertoar, med utgangspunkt i Kulturkompassets Paris redaksjon. Det er derfor med stor glede å kunne konstatere at denne CD med Eli Kristin Hanssveen og Operaorkestretdirigert av John Fiore med tittelen SEMPRE LIBERAer av aller fremste internasjonal klasse. BRAVO."
Henning Høholt - Kulturkompasset anmeldelse_LWC1041_kulturkompasset.pdf
Stor Innlevelse
"Det er ikke ofte det kommer en cd spekket med arier fra norske sangere. Derfor er det gledelig at samarbeidet mellom Eli Kristin Hansveen og Operaorkesteret har resultert i en cd med arier fra kjente operaer signert tungvekterne innen operalitteraturen. Operaorkesteret under ledelse av John Fiore er i godt slag, og tidvis gnistrer det rundt stemmen til Hanssveen. Hansveens stemme er stor - hun synger kontrollert og med stor innlevelse - og på mange av ariene får høytalerne i heimen virkelig kjørt seg. For dette er intense saker. Hanssveen tar skikkelig sats og lykkes godt i å formidle komponistenes innlagte vokalornamentikk. Når man i tillegg kan konstatere at Hanssveen behersker et godt spenn i musikken vedrørende perioder - og at hun har en stemme som kler de forskjellige stilarter innen genren, så blir opplevelsen av det gode slaget. Det blir meget spennende å følge den videre karrieren til Hanssveen."
Trond Erikson - Smaalene anmeldelseLWC1041_Smaalenene.pdf
"Sie besitzt alles was ein Sopranistin benötigt. Eine warme etwas dunklere Sopranstimme von hohen Wiedererkennungswert, gepaart mit einer brillianten Höhe und perlenden Koloraturen."
Sven Godenrath - Svensopernparadies review_LWC1041_svensopernparadies.pdf
Verdi, Giuseppe (1813-1901)
La Traviata
01 / È strano /// 01:42
02 / Ah, forsè lui /// 02:57
03 / Sempre libera /// 04:50
Puccini, Giacomo (1858-1924)
La Rondine
04 / Chil bel sogno di Doretta /// 03:16
Manon Lescaut
05 / Je suis encore tout étourdie /// 03:36
Donizetti, Gaetano (1797-1848)
La Fille du Régiment
06 / Cen est donc fait /// 00:40
07 / Par le rang et par lopulence /// 05:32
08 / Salut à la France! /// 03:27
Ravel, Maurice (1875-1937)
L´Enfant et les Sortilèges
09 / Arrière! Je réchauffe les bons /// 02:49
Mozart, Wolfgang Amadeus (1756-1791)
Zaïde
10 / Ruhe sanft mein holdes Leben /// 06:14
Die Zauberflöte
11 / Der Hölle Rache /// 02:56
Puccini, Giacomo
Manon Lescaut
12 / Intermezzo /// 04:49
Gianni Schicchi
13 / O mio babbino caro /// 02:32
Strauss, Richard (1864-1949)
Die schweigsame Frau
14 / Sento un certo non so che /// 03:12
Donizetti, Gaetano
Lucia di Lammermoor
15 / Regnava nel silenzio /// 04:28
16 / Quando rapito in estasi /// 03:51
Charpentier, Gustave (1860-1956)
Louise
17 / Depuis le jour /// 05:20
Kommentarer