DEN HYBRIDE HAYDN
Lars Haugbros debututgivelse på LAWO Classics, «Haydn: Piano Sonatas and Variations», er en kjærlighetserklæring til Haydns klavermusikk. Komponistens suverene grep om variasjons-teknikken – et basisprinsipp for utvikling av musikalsk materiale – kommer like tydelig til uttrykk i verkene for klaver som i symfoniene og strykekvartettene. Det gjelder ikke bare i de verkene han kaller «tema med variasjoner»; det er kanskje nettopp i de hybride satsene at vi finner de mest sublime eksemplene på bruk av variasjonsteknikk.
CD-tittelen «Pianosonater og -variasjoner» er ikke bare en nøktern fortegnelse over innholdet på platen (tre sonater og et variasjonsverk), men henspiller på selve substansen i de fire verkene, som alle inneholder eksempler på både sonate-satsen og variasjonsformen. Undertittelen på f-moll-variasjonene, «Sonata, un Piccolo Divertimento», er således også beskrivende for hele CD-en.
Disse innspillingene er gjort på hammerklaver, som er nettopp det instrumentet som utviklet seg parallelt med Haydns komponistgjerning, og derfor egner seg spesielt godt til hans musikalske retorikk.
Lars Haugbro arbeider til daglig ved Foss videregående skole i Oslo og Norges musikkhøgskole. I 2006 fullførte han sitt doktorgradsarbeid «Tempo fluctuations in Haydn’s Piano Sonata in F Major, Hob.XVI:29» ved Cornell University. Han har holdt konserter som solist og kammermusiker i Europa og USA og gjort en rekke innspillinger for NRK.
HYBRID HAYDN
Lars Haugbro’s debut release on the LAWO Classics label, “Haydn: Piano Sonatas and Variations”, is a declaration of love to Haydn’s piano music. The composer’s supreme mastery of the formal technique of variation — a basic principle for the development of musical material — is as distinctive in his works for piano as in his symphonies and string quartets. This is true not only for the works he calls “variations on a theme”; it is perhaps in the hybrid movements that we find the most sublime examples of his use of the technique of variation.
The CD’s title “Piano Sonatas and Variations” is not simply a sober listing of the contents of the recording (three sonatas and one variation on a theme), but rather alludes to the very substance of the four works, which all contain examples of both sonata movements and the formal technique of variation. Thus, the subtitle of Andante and Variations in F Minor, “Sonata, un piccolo Divertimento”, is also descriptive of the entire album.
These recordings were made on a fortepiano, which developed as an instrument during the years Haydn was composing, making it especially suitable for his musical rhetoric.
Lars Haugbro teaches at Foss Upper Secondary School in Oslo and the Norwegian Academy of Music. In 2006 he completed a doctoral dissertation at Cornell University entitled “Tempo Fluctuations in Haydn’s Piano Sonata in F Major, Hob.XVIa;29”. He has performed as soloist and chamber musician in Europe and the USA, and he has made a number of television and radio recordings for the Norwegian Broadcasting Corporation (NRK).
ANMELDELSER/REVIEWS
Kunstnerisk: ***** (5 stjerner av 5 oppnåelige)
Teknisk:***** (5 stjerner av 5 oppnåelige)
«Noen ganger risikerer lytteren å glemme at mellom cembaloet og det moderne flygelet har det ikke vært en direkte utviklingslinje, men årevis med eksperimentering som har ført tangentinstrumentene gjennom en uunngåelig utvikling mot den mest effektive måten å produsere lyd på og den beste akustiske prosjeksjonen. En «Darwinistisk» evolusjon førte til at mange av de fortryllende instrumentene som er en del av denne utviklingen forsvant etter den første, umiddelbare suksessen ved hoffene og i salongene. Heldigvis egner de seg i dag bedre til et album/CD enn til å fylle store, moderne konsertsaler.
Hammerklaveret er absolutt et av disse instrumentene; perfekt for intime konserter ved hoffet, hos adelen og for kjennere og elskere av musikk, men som på grunn av sine begrensninger i en stor konsertsal, ble borte under framveksten av det profesjonelle musikkliv.
Likevel er det den dag i dag musikere, som nordmannen Lars Haugbro, som dyrker kunsten å beherske den tørrere, sølvklare klangen; noe som krever en total kontroll i anslag og klang-projeksjon.
Haugbro har spesialisert seg på F.J. Haydn. Han har viet en stor del av sin profesjonelle aktivitet til Haydn, og har dedikert en CD med verker han er spesielt glad i, og som han spiller på en kopi av et hammerklaver av Anton Walter fra ca 1810, bygget av PaulMcNulty. Blant de tre sonatene skiller C dur sonaten Hob.XVI: 50 seg ut. Finalen, Allegro molto spilles med ekte, strålende briljans! -Og i Andante e Variationi i f-moll gir komponisten Haugbro rom til å utforske og utnytte hele instrumentets lyd- og klangmuligheter, fra de dypeste tonene til de høyeste, fra de mer alvorlige anstrøk til de mer sterke og intense.»
Claudia Abbiati – Amadeus magazine review_LWC1094_Amadeus_magazine_it.pdf
«Haugbros styrke er dei langsame satsane, for måten han formar framdrifta retorisk på, med leksibilitet i tempoet, gjer at tonane talar til oss, noko «andante con moto» satsen i denne sonaten er eit godt døme på.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid anmeldelse_LWC1094_dagogtid.pdf
«In any case, these are engaging performances, sometimes a little eccentric. […] Mr. Haugbro is not afraid to say something bold. The fortepiano, by Paul McNulty is gorgeous and perfect for the witty utterances of this most elegant composer.»
Hamilton – American Record Guide review_LWC1094_American_Record_Guide.pdf
«Haugbro er nærmest ekstrem i hvordan han former hver retoriske figur fra sine egne unike forutsetninger. […] På en måte er det noe grunnleggende introvert over måten Haugbro spiller. Ved hvert element i musikken dveler han og tenker etter, men på den andre siden binder han alt sammen, der overgangene mellom frasene virker som kommaer, punkter eller tankestreker.»
Magnus Andersson - Klassekampen anmeldelse_LWC1094_klassekampen.pdf
«Lars Haugbro er en musikkens arbeidsmaur. […] Her har han tatt for seg tre klaversonater pluss et variasjonsverk av Joseph Haydn (1732-1809). Og innspillingen - som er gjort på et fortepiano - er av det meget hørbare slaget. […] Tonene er klokkeklare og Haugbro gjør mye fint ut av Haydns sonater.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen http://klassiskcd.blogspot.no/2016/05/en-god-haydn-cd.html
«Vivid and beautifully rhetoric performances of one interesting Haydn program.»
Remy Franck - Pizzicato http://www.pizzicato.lu/haydn-vollig-staubfrei/
«For me, Lars Haugbro captures the varied emotions in these works well, and his execution, especially in the more demanding pieces of the 1790s, is both forceful and nuanced. The slow movements have dignity and refinement, the allegros real dash. While most of these pieces are well-loved and much recorded, fine performances on fortepiano are hardly legion, and again, Haugbro’s programming makes this a most interesting disc. An excellent recording as well, set down in an Oslo church. Recommended!»
Lee Passarella – Audiophile Audition http://www.audaud.com/haydn-piano-sonatas-and-variations-lars-haugbro-fortepiano
JOSEPH HAYDN (1732–1809)
Sonata in F Major, Hob.XVI:29
1) I. Moderato /// 05:16
2) II. Adagio /// 04:48
3) III. Tempo di Menuetto /// 04:05
4) Andante and Variations in F Minor: Sonata, un piccolo Divertimento, Hob.XVII:6 /// 14:51
Sonata in C Minor, Hob.XVI:20
5) I. Allegro moderato /// 07:24
6) II. Andante con moto /// 08:46
7) III. Allegro /// 06:30
Sonata in C Major, Hob.XVI:50
8) I. Allegro /// 08:50
9) II. Adagio /// 05:21
10) III. Allegro molto /// 2:35
Kommentarer