Nå kan vi endelig få oppleve Rikard Nordraaks samtlige sanger og pianostykker gjennom en ny CD-innspilling, framført av den ettertraktede, norske sopranen Helene Wold og den verdensberømte pianisten Eugene Asti.

  • LWC1119 Katalognummer
  • 7090020181318 EAN
  • CD Format
  • Sofienberg kirke Innspillingssted
  • 2017 Utgivelsesår

Nå kan vi endelig få oppleve Rikard Nordraaks samtlige sanger og pianostykker gjennom en ny CD-innspilling, framført av den ettertraktede, norske sopranen Helene Wold og den verdensberømte pianisten Eugene Asti.
Les mer

Artist
Wold, Helene (sopran) | Asti, Eugene (piano)

Komponist
Nordraak, Rikard

Plateselskap
Lawo Classics

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Blunderbuss | Lorange, Anette

 
 

Produktbeskrivelse

DEN BEUNDREDE NORDRAAK

Nå kan vi endelig få oppleve Rikard Nordraaks samtlige sanger og pianostykker gjennom en ny CD-innspilling, framført av den ettertraktede, norske sopranen Helene Wold og den verdensberømte pianisten Eugene Asti.

Rikard Nordraak (1842–1866) er best kjent for å ha komponert musikken til den norske nasjonalsangen, som slo igjennom i 1864. Nordraak var fetter av Bjørnstjerne Bjørnson og han skrev musikken til flere av Bjørnsons verk. I København ble han kjent med Edvard Grieg. Grieg ble smittet av Nordraaks entusiasme for alt som var norsk, og tilegnet senere flere verker til ham. Rikard Nordraak døde av tuberkulose i Berlin, bare 23 år gammel.

Nordraak er en komponist de flest kjenner til, men få kjenner omfanget av hans ungdommelige og sjarmerende romanser og hans virtuose klaverstykker. Dette er den første moderne innspillingen som tar for seg alle hans sanger og klaverstykker.

Sopran Helene Wold har et repertoar som spenner fra tidlig middelalder til samtidsmusikk, med forkjærlighet for romanser og Lied-repertoar.

Pianist Eugene Asti er kjent som akkompagnatør for storheter som Bryn Terfel, Sarah Connolly, Margaret Price, Felicity Lott, Sophie Karthäuser, med flere.

Wold og Asti har samarbeidet musikalsk gjennom flere tiår. De har opptrådt sammen bl.a. på Troldhaugen og i Queen Elisabeth Hall og hatt direktesendte konserter på BBC Radio 3 i England. Dette er deres andre CD som sang- og pianoduo for LAWO Classics. Den første, «Roser og kjerlighed» (LWC1029), ble utgitt i 2011.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

Elegisk åre
«Men at Nordraak var i stand til meir enn nasjonal, patosfylt festmusikk, syner det flotte albumet til sopranen Helene Wold og pianisten Eugene Asti, som gjev oss romansar og klavermusikk. Særleg imponert er eg av klavermusikken.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid, 09.06.17 anmeldelse_LWC1119_dagogtid.pdf

Ja, vi elsker dette landet
«[...] sopranen Helene Wold og pianisten Eugene Asti tar seg vidunderlig vakkert av Rikard Nordraak på en ny CD, sangene er der, pianostykkene også. Helene Wold er allerede av internasjonalt kaliber, engelske Asti akkompagnerer de største for tiden. Så skulle en tro at det ble voldsomme saker. Nei, dette er varsomt, tindrende, lett entusiastisk og fremført i sangenes og stykkenes ungdommelige, lett melankolske ånd. [...] Dette skulle Nordraak gjerne ha hørt. »
Olav Egil Aune – Vårt Land, 11.07.17  anmeldelse_LWC1119_vartland.pdf

«Sangene her er direkte, strofiske tonsettinger, men igjen og igjen finner Nordraak et eller annet grep til å omforme konvensjon til sjarm, og Helene Wold synger dem med den åpne uskyldigheten de krever. Eugene Astis klaverspill er varmt og avrundet, og Lawo har fanget dem inn i en naturlig akustikk som gir mye nærhet.»
Martin Anderson – klassiskmusikk.com, 28.07.17 http://klassiskmusikk.com/review/nordraak/

Recording of the month!
«The music is presented sympathetically with both Helene Wold [...] and Eugene Asti being in excellent form. They give us a clear performance, one that places the music first, and one which deserves the highest praise. The music is attractive and interesting, and this is brought out by the excellent recorded sound. We should be thankful to both performers and Lawo for bringing us this wonderful disc.»
Stuart Sillitoe – MusicWeb International, nov. 2017 http://musicweb-international.com/classrev/2017/Nov/Nordraak_songs_LWC1119.htm

«If I would single out one of these songs as representative for Nordraak and worthy a place on the Norwegian Song Top Twenty List, by the side of Grieg, Backer-Grøndahl, Sinding and Tveitt it would be the Romance “Ingrid Sletten” [...] But everything here is worth hearing, not least as a memento of a great talent who was bereft the possibility to develop into a mature mast er due to his untimely death.»
Göran Forsling – MusicWeb International, nov. 2017 review_LWC1119_musicwebinternational_2.pdf

«This entire release is distinguished by its charm and beautiful presentation. [...] Excellent, intimate sound.»
Reynolds – American Record Guide, februar 2018 review_LWC1119_american_record_guide.pdf

Handvoll blühender Frühlingsblumen
"Das Feuer der "Fire Dandse" für Klavier brennt dann auch ausgesprochen gesittet im heimischen Salon zur unaufgeregten Erwärmung der gebildeten Gesellschaft. Anders die Lieder, die von Sopranistin Helene Wold durchweg klangschön, mit immer etwas abgedunkeltem Ton, höchstem Engagement und gestalterischer Feinsinnigkeit vorgetragen werdenInitiator, dessen Anregungen von seinen Zeitgenossen aufgegriffen wurden, die Norwegen schließlich ein musikalisches Gesicht verliehen."
Wolfgang-Armin Rittmeier - Glarean Magazine 12.12.2017  review_LWC1119_Glarean_Magazine.pdf

 

 

 

 

Sporliste

RIKARD NORDRAAK (1842–1866)

 

01) Valse-Caprice /// 02:27

02) Aftenstemning /// 02:05

03) Venskabs-Polka /// 02:16

04) Wenn sich zwei Herzen scheiden /// 02:34

05) Melodi /// 01:55

 

// OPUS 2

06) I. Tonen /// 02:51

07) II. Træet /// 01:32

08) III. Solvejge /// 02:44

09) IV. En underlig Vise /// 02:44

10) V. Killebukken /// 01:02

 

11) Allegro /// 02:34

12) Scherzo Capriccio /// 08:17

13) Taarnvægteren /// 01:09

 

// OPUS 1

14) I. Jeg har søgt /// 02:27

15) II. Romance – Ingerid Sletten /// 02:44

16) III. Holder du af mig? (02:39)

17) IV. Romance – Liden Gunvor /// 03:16

18) V. Over de høie Fjælde /// 04:15

19) VI. Synnøves Sang /// 01:57

 

// FIRE DANDSE FOR PIANO

20) I. Jagt-Polka /// 02:11

21) II. Klingenberg-Polka-Mazurka /// 02:52

22) III. Nora-Varsoviana /// 04:04

23) IV. Flora-Polka /// 02:36

 

24) Troubadour-Vals /// 01:58

25) Spansk Sang /// 01:08

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Battle Of Stalingrad - Luftforsvarets Musikkorps / Pedersen, Leif Arne (dirigent)

Det er duket for en mektig musikkopplevelse når Luftforsvarets musikkorps utgir sin nye plate med russisk musikk for blåsere. With the release of the Royal Norwegian Air Force Band’s new album featuring Russian music for wind instruments, the scene is set for a compelling musical experience. 

 
 
 
Eyvind Alnæs: Piano Concerto & Symphony - Oslo-Filharmonien / Gimse, Håvard (piano) / Aadland, Eivind (dirigent)

Eyvind Alnæs’ første symfoni ble uroppført i 1900. I 2010 ble den hentet frem igjen, og nå begeistrer den tydelige innflytelsen fra Tsjaikovskij og Rakhmaninov. Eyvind Alnæs’s first symphony was premiered in 1900. Since receiving new attention in 2010, the work, with its early influence of Tchaikovsky and Rachmaninoff, now meets with enthusiastic approval. 

 
Sigurd Lie Songs, Vol. 1 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Sigurd Lie var en av de store og talentfulle komponistene rundt århundreskiftet til 1900-tallet. Det som står igjen etter komponisten er noe instrumentalmusikk og musikk for mannskor. Men først og fremst omlag 75 sanger som i liten grad har blitt framført etter hans død. Tekstene til sangene er skrevet av norske poeter som bl.a. Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder og Per Sivle. Over to utgivelser, hvor denne er den første (Vol. 1), løfter Kielland og Mortensen alle sangene fram i lyset, og lar dem skinne. Sigurd Lie was one of the eminent and gifted composers at the end of the nineteenth century. His body of work includes instrumental music and music for male choir and, above all, around 75 songs seldom performed after his death. The song texts were written by Norwegian poets, among them Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder and Per Sivle. This is the first of two releases in which Kielland and Mortensen illuminate all the songs and let them shine. 

 
 
 
Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

 
Echoes of Leipzig in Nidaros Cathedral - Draagen, Magne H. (organ)

Da den unge komponisten Edvard Grieg reiste til Leipzig i Tyskland for å studere, var Norge ennå en nasjon med beskjedne tradisjoner hva undervisning og utdanning innen kunstmusikk angikk. Han var ikke den første norske musikeren som søkte til dette kraftsentrum innen Europeisk kunstmusikk, og flere fulgte senere i hans fotspor. When the young Edvard Grieg travelled to Leipzig to study, Norway was still a nation with modest traditions of teaching and education within the realm of classical music. He was not the first Norwegian musician to head off to this power centre of European art music, and others later followed in his footsteps. 

 
 
Habbestad, Kjell: Gaudeamus - Rise, Harald (orgel)

På denne CD-en fra LAWO Classics har organisten og professor i kirkemusikk ved Institutt for musikk, NTNU, Harald Rise, tatt for seg de fleste av komponisten Kjell Habbestad, orgelverker, skrevet i et tidsrom fra 1976 og til 2007. Det dreier seg om verker bestilt til orgelinnvielser, tilegnet utøvere, eller verker som er hommage'r til andre komponister. 

 
 
 

×Tips en venn

Rikard Nordraak: Songs and Piano Music <span>-</span> Helene Wold (sopran) & Eugene Asti (piano) Rikard Nordraak: Songs and Piano Music Helene Wold (sopran) & Eugene Asti (piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.207.255.67)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt