HÄNDEL’S NI ARIER
Neun Deutsche Arien er det første albumet til Ensemble C4. Tidligmusikkensemblet har spilt inn G. F. Händels ni tyske arier med Daniel Sæther (kontratenor) og instrumentalistene Caroline Eidsten Dahl - blokkfløyter, Ingrid Økland - fiolin, Jadran Duncumb - barokklutt/teorbe, Christian Kjos - orgel/cembalo, Kate Hearne - cello, Henrikke Rynning - gambe.
Neun deutsche Arien (HWV 202–210) er sjeldne blomster i hans mangslungne kompositoriske bukett. Samlingen er et uvanlig eksempel på at Händel komponerte til tekst på morsmålet sitt og hvor ariene er komponert med uvanlig poetisk akkuratesse, for balansen mellom ord og toner fremstår som fullkommen, ført i pennen av Heinrich Brockes. Stilistisk er de genuint moderne for sin tid hvor de innfrir alle krav til den naturligheten, tekstnærheten og elegansen som samtidens kritikere og musikkteoretikere krevde. Genuint moderne er også teksten av Barthold Heinrich Brockes (1680–1747) som var den første tyske forfatteren som kultiverte naturlyrikk, med dikt som skildrer «den guddommelige naturen» og menneskenes glede ved den. Denne poesien må forstås i sammenheng med samtidens diskurs rundt teologi og poetikk som gjør den til et opplysningstidsverk, hvor forfatteren begrunner troen i fornuften, og ikke i åpenbaringen.
I tillegg til Händel er det instrumentalmusikk av venetianeren Antonio Vivaldi ved hans triosonate i g-moll «La Follia». I kontrast til Händel som med de tyske ariene aldri er ute etter å vekke overvelde følelser i lytteren, inviterer Vivaldi til det motsatte. Tittelen betyr galskap/vanvidd, og dette tar Ensemble C4 ut gjennom sin framføring av verkets sammenhengende åtte satser.
Ensemble C4 er et norsk barokkensemble bestående av tre faste medlemmer: Daniel Sæther (kontratenor), Caroline Eidsten Dahl (blokkfløyte) og Ingrid Økland (barokkfiolin). Ensemble C4 holder til i Oslo og jobber primært i Norge. Med dens tilknytning til flere frilansmusikere, forblir ensemblet fleksibelt både i sitt uttrykk og størrelse. Siden 2015 har C4 presentert flere nye konsertprogrammer per år og har følgelig bygget opp et stort repertoar av musikk hentet fra perioden 1600-1800-tallet. Med lang konserterfaring og stor energi, har ensemblet utviklet en leken og virtuos stil som begeistrer publikum.
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL (1685–1759)
Neun deutsche Arien, HWV 202-210
01) Künft’ger Zeiten eitler Kummer, HWV 202 /// 06:28
02)Das zitternde Glänzen der spielenden Wellen, HWV 203 /// 05:08
03) Süßer Blumen Ambraflocken, HWV 204 /// 06:48
04) Süße Stille, sanfte Quelle, HWV 205 /// 05:20
05) Singe, Seele, Gott zum Preise, HWV 206 /// 04:29
06) Meine Seele hört im Sehen, HWV 207 /// 05:21
07) Die ihr aus dunklen Grüften, HWV 208 /// 05:20
08) In den angenehmen Büschen, HWV 209 /// 03:26
09) Flammende Rose, Zierde der Erden, HWV 210 /// 05:07
ANTONIO VIVALDI (1678–1741)
Trio Sonata in G minor, RV 63
(Transponert og tilpasset for altblokkfløyte og fiolin)
10) I. Adagio /// 00:47
11) II. Andante /// 00:27
12) III. Allegro /// 02:14
13) IV. Adagio /// 00:49
14) V. Vivace – Allegro – Larghetto /// 01:35
15) VI. Allegro /// 00:43
16) VII. Adagio /// 00:47
Kommentarer