LAWO Classics vil med denne utgivelsen feire Brynjar Hoffs 70 år lange musikerliv. Hoff er en legende i norsk musikkliv. Han var en av de mest sette klassiske artistene på TV gjennom en årrekke og en av landets mest aktive musikere på konsertscener rundt om. Han var en av de få utvalgte norske musikere som både var solist og gjorde innspillinger med English Chamber Orchestra og London Philharmonic Orchestra. With this release, LAWO Classics wishes to celebrate Brynjar Hoff’s 70 years as a musician. Hoff is a legend in Norwegian musical life. For years he was one of the country’s most active classical artists as a television and concert performer in Norway and abroad. He was also one of the few Norwegian musicians to both perform as soloist and record with the English Chamber Orchestra and London Philharmonic Orchestra.

  • LWR3001 Katalognummer
  • 7090020189017 EAN
  • CD Format
  • 2019 Utgivelsesår

LAWO Classics vil med denne utgivelsen feire Brynjar Hoffs 70 år lange musikerliv. Hoff er en legende i norsk musikkliv. Han var en av de mest sette klassiske artistene på TV gjennom en årrekke og en av landets mest aktive musikere på konsertscener rundt om. Han var en av de få utvalgte norske musikere som både var solist og gjorde innspillinger med English Chamber Orchestra og London Philharmonic Orchestra. With this release, LAWO Classics wishes to celebrate Brynjar Hoff’s 70 years as a musician. Hoff is a legend in Norwegian musical life. For years he was one of the country’s most active classical artists as a television and concert performer in Norway and abroad. He was also one of the few Norwegian musicians to both perform as soloist and record with the English Chamber Orchestra and London Philharmonic Orchestra.
Les mer

Artist
Hoff, Brynjar (obo)

Plateselskap
Lawo Classics

Design
Lorange, Anette | Blunderbuss

 
 

Produktbeskrivelse

DEN FØRSTE HISTORISKE CD-BOKSEN FRA LAWO CLASSICS. NORSK MUSIKKHISTORIE!

LAWO Classics vil med denne utgivelsen feire Brynjar Hoffs 70 år lange musikerliv. Hoff er en legende i norsk musikkliv. Han var en av de mest sette klassiske artistene på TV gjennom en årrekke og en av landets mest aktive musikere på konsertscener rundt om. Han var en av de få utvalgte norske musikere som både var solist og gjorde innspillinger med English Chamber Orchestra og London Philharmonic Orchestra.

Brynjar Hoff er kjent for sin vakre tone og musikalitet, og i denne samleutgivelsen viser han litt av sitt repertoar, som omfatter nesten alt fra barokk til samtidsmusikk. Det sies at han gjorde oboen kjent i Norge med sine mange konserter i radio og TV. Denne utgivelsen inneholder gamle innspillinger, og vi ønsker med dette å vise Brynjar Hoffs utvikling som musiker. Vi i LAWO Classics har lagt ned mye arbeid i denne CD-boksen og håper den vil glede mange musikkelskere i årene fremover.

*****

Brynjar Hoff (f. 1940) kommer fra en kjent musikerfamilie. Han begynte å spille obo i 1950. I en alder av 15 år var han allerede ansatt som solooboist i Trondheim Symfoniorkester, og han fikk tidlig solistiske oppdrag på scenen og i radio. Da Den Norske Opera ble grunnlagt, ble Brynjar Hoff ansatt som første solooboist i operaorkesteret. Han er en av grunnleggerne av Oslo Wind Quintet, og i 1965 ble han ansatt som alternerende solooboist i Oslo-Filharmonien.  I 1973 ga han sin første recital i Universitetets aula, til strålende kritikker. Han var utallige ganger solist med Oslo-Filharmonien, og turnerte med blant andre San Francisco Chamber Orchestra. Han hadde også et langt og fruktbart samarbeid med pianisten Robert Levin. Brynjar Hoff mottok Spellemannprisen for Mozarts obokvartett i 1973. Han har fått mange verk skrevet til seg, og han ble i 1981 kåret til Årets Musiker av Norsk Komponistforening for sitt arbeid for å fremme norsk samtidsmusikk.

Brynjar Hoff var å høre overalt, i konserthus, på CD-opptak, på radio, i TV og i filmer. Hans åpne sinn til all musikk gjorde ham til en etterlengtet artist, også innen jazz og underholdningsmusikk.

 

THE FIRST HISTORICAL CD BOX SET FROM LAWO CLASSICS. NORWEGIAN MUSIC HISTORY!

With this release, LAWO Classics wishes to celebrate Brynjar Hoff’s 70 years as a musician. Hoff is a legend in Norwegian musical life. For years he was one of the country’s most active classical artists as a television and concert performer in Norway and abroad. He was also one of the few Norwegian musicians to both perform as soloist and record with the English Chamber Orchestra and London Philharmonic Orchestra.

Brynjar Hoff is known for his beautiful tone and musicality, and in this collected release he reveals something of his repertoire, which covers almost everything from baroque to contemporary music. He is said to have introduced the oboe to Norwegians with his many radio and TV concerts. This release features old recordings with which we wish to show Brynjar Hoff’s development as a musician. We at LAWO Classics have put a lot of work into this CD box set and hope that many music lovers will find delight in it in the years to come.

****

Brynjar Hoff (b. 1940) hails from a family of well-known musicians. He started his oboe training in 1950, and at the age of fifteen he was appointed oboist with Trondheim Symphony Orchestra. He was soon offered solo parts with the chamber group of that orchestra and had several radio performances. When the Norwegian National Opera was established, Brynjar Hoff became the first principal oboe of the new opera orchestra. He is one of the founders of Oslo Wind Quintet. In 1965 Hoff joined Oslo Philharmonic Orchestra as co-principal oboe. His first recital in the University Great Hall in 1973 received glowing reviews. He has appeared numerous times as soloist with Oslo Philharmonic Orchestra, and he has toured with, among others, the San Francisco Chamber Orchestra. He also had a long and fruitful collaboration with pianist Robert Levin. In 1973 he was awarded Spellemannprisen, Norway’s ‘Grammy’, for Mozart’s Oboe Quartet. Brynjar Hoff has had many works written for him, and in 1981 the Norwegian Association of Composers selected him as ‘Musician of the Year’ in recognition of his efforts to promote Norwegian contemporary music.

Brynjar Hoff was heard everywhere — in concert halls, on recordings, on radio and TV, and in films. Moreover, his openness towards all musical genres made him a highly sought-after artist in the worlds of jazz and popular music.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

«Obo’en smyger seg inn med sine søte men skarpe klanger. Vi forstår godt hvorfor den i tidlige tider ble sett på og brukt som en slags trompet (uten gjallende klang). Uansett, det låter flott og stort! […] Det er tonen som er så ytterst sjarmerende med disse ni CD’ene. Obo er jo et praktinstrument. Det har en klang som er helt særmerket. Noen ekstra ord må sies om de to platene med innspillinger av obo-konsertene. Det er rett og slett nydelig, for å bruke et så forslitt ord. Instrumentets klang går godt sammen med de engelske musikerne. Nerveberoligende. Avslappende. Brynjar Hoff var et unikum som musiker. I en årrekke var han vår fremste utøver på sitt instrument og han kunne høres i flere innspillinger i adskillelige sjangre. Det må krysses av for et tiltak som dette. For en utgivelse!» Kjell Moe, Kulturspeilet, 28.10.2019

INTERVJU/INTERVIEW

https://www.ballade.no/musikken-og-livet/oboisten-brynjar-hoff-80-ar/

Sporliste

CD 1: Oboe Concertos Vol. 1

Brynjar Hoff • English Chamber Orchestra •

Ian Watson

 

CD 2: Oboe Concertos Vol. 2

Brynjar Hoff • English Chamber Orchestra •

Ian Watson

 

CD 3: The Art of Brynjar Hoff

Brynjar Hoff • Kaare Ørnung • Members of the

Hindar Quartet

 

CD 4: Gabriel’s Oboe

Brynjar Hoff • Kåre Nordstoga

 

CD 5: A Little Light Music

Brynjar Hoff • Carsten Klouman

 

CD 6: Norwegian Works for Oboe and Orchestra

Brynjar Hoff • London Philharmonic Orchestra •

Per Dreier

 

CD 7: Manuel De Falla – Seven Popular

Spanish Songs

Brynjar Hoff • Wolfgang Plagge

 

CD 8: Brynjar Hoff Plays Grieg, Bach, Gershwin and Encores

Brynjar Hoff • Robert Levin • Einar Steen-Nøkleberg • Arnhild Vik

 

CD 9: Oboe Sonatas – Live Recitals and

Studio Recordings 1975–1987

Brynjar Hoff • Einar Steen-Nøkleberg • Kaare Ørnung •

Anne Eline Riisnæs • Robert Levin • Wolfgang Plagge

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Telemann Recorder Sonatas - Dahl, Caroline Eidsten (blokkfløyte) / Hearne, Kate (barokkcello) / Kjos, Christian (cembalo)

På denne innspillingen med blokkfløytist Caroline Eidsten Dahl, barokkcellist Kate Hearne og cembalist Christian Kjos, presenteres Telemanns komplette samling av sonater for blokkfløyte og basso continuo. Syv av sonatene er blant Telemanns mest kjente, og de har blitt en del av standardrepertoaret for blokkfløytister. On this recording with recorder player Caroline Eidsten Dahl, baroque cellist Kate Hearne and harpsichordist Christian Kjos we are presented with Telemann’s complete collection of sonatas for recorder and basso continuo. Seven of the sonatas are among his best-known, and they have become a part of the standard repertoire for recorder players. 

 
Ewa Jacobsson: Hearbaricum Fields - Jacobsson, Ewa (electronics) / Karlsson, Kenneth (piano)

Verket «Jarring Sounds» er skrevet for pianist Kenneth Karlsson, som med sin rike erfaring fra samtidsmusikken og overskridende formater har gitt liv til Jacobssons musikalske partitur. I verket møtes to Steinway-flygler; det ene står i Marmorsalen på Sentralen i Oslo (hvor CD-en er spilt inn), det andre er usynlig, men til stede som fysisk erfaring i samme rom i form av lydopptak. Tittelverket «Hearbaricum Fields» var en bestilling til NOTAMs 25-årsjubileum under Ultima-festivalen. Publikum var samlet i en kuppel satt opp for ambisonic lyd med 40 høyttalere, omringet av fire preparerte objekter eller lydskulpturer, slik at selve rommet utgjør mediet i sin tredimensjonale form. 

 
Robert Schumann: Frauenliebe und -leben, Op. 42 / Liederkreis, Op.24 / Maria Stuart Lieder, Op. 135 / Songs from Myrthen, Op. 25 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Weisser, Johannes (baritone) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Robert Schumann er velkjent for sin vakre musikk fra romantikken. Blant hans mest kjente komposisjoner er en mengde lieder, hvorav mange av dem ble komponert i 1840, samme år som han giftet seg med Clara Schumann. To av Norges mest anerkjente liedtolkere, Marianne Beate Kielland og Johannes Weisser, har fått med seg Nils Anders Mortensen på klaver. Robert Schumann is well known for his beautiful music from the Romantic era. Among his best-known compositions are a large number of lieder, many of which were composed in 1840, the same year he married Clara Wieck. This release features two of Norway’s leading interpreters of lieder, Marianne Beate Kielland and Johannes Weisser, joined by pianist Nils Anders Mortensen. 

 
Edvin Østergaard: Ørenslyd - Braaten, Tone Elisabeth (soprano) / Rydh, Ebba (mezzo-soprano) / Amundrød, Per Kristian (tenor) / Thelin, Håkon (double bass)

Verkene på Ørenslyd er skrevet for og fremføres av sangerne Tone Elisabeth Braaten (sopran), Ebba Rydh (mezzosopran) og Per Kristian Amundrød (tenor), som alle har bred erfaring som freelance-sangere innen et bredt musikalsk repertoar, bl.a. i ensemblet «Nordic Voices». Kontrabassisten Håkon Thelin er freelance-musiker og har gjennom sitt artistic research-prosjekt arbeidet med kontra-bassens mikrotonalitet. Musikernes evne til nyansert vokal og instrumental artikulasjon utgjør selve grunnlaget for komposisjonenes klingende resultat. The pieces on Ørenslyd were composed in 2019 as part of a cooperation with the Humboldt University in Berlin, where they were first performed on 26 October 2019. All the works are written for and performed by Tone Elisabeth Braaten, soprano, Ebba Rydh, mezzo-soprano, Per Kristian Amundrød, tenor, and Håkon Thelin, double bass. Their ability for nuanced vocal and instrumental articulation forms the very basis for the sounding result of the four compositions. 

 
 
Magnificat - The Women’s Choral Society of the University of Oslo (KSS) / Wang, Ellen Andrea (double bass) / Paulsberg, Hanna (saxophone)

Kvindelige Studenters Sangforening, under ledelse av dirigent Marit Tøndel Bodsberg Weyde, har gjennom mange år etablert seg som et av landets ledende kvinnekor. Nå går de nye veier ved å samarbeide med to av Norges mest toneangivende jazzmusikere. «Magnificat» er et korverk skrevet og komponert av kontrabassist Ellen Andrea Wang. Wang gjør med dette sin debut som komponist for kor, og medvirker som både vokalist og bassist. Tekstene er hentet fra Lukasevangeliet og den katolske kirkens liturgi, og omhandler Marias overveldende opplevelse av det å skulle føde et barn. The Women’s Choral Society of the University of Oslo (KSS) under the direction of conductor Marit Tøndel Bodsberg Weyde has established itself over the course of many years as one of the country’s leading female choirs. On this release the choir takes a new direction in its collaboration with two of Norway’s most trendsetting jazz musicians. "Magnificat" is a choral work written and composed by double bassist Ellen Andrea Wang. With it Wang makes her debut as choir composer, appearing on the album both as vocalist and bassist. The texts are taken from the Gospel of Luke and Catholic Church liturgy and describe Mary’s powerful feelings knowing she will give birth to a child. 

 
Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

 

×Tips en venn

The Art Of Brynjar Hoff <span>-</span> Hoff, Brynjar (obo) The Art Of Brynjar Hoff Hoff, Brynjar (obo)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.97.9.171)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt