EN LUTT, EN SANGER, EN MELODI, ET KOMP OG EN TEKST OMKJÆRLIGHET, DØD, NATTSVARTE TANKER ELLER ROSEDUFTENDE DRØMMER
TYPISK 1600-TALL. BYTT UT LUTTEN MED EN GITAR. TYPISK 1900/2000-TALL. TYPISK SANGER-LÅTSKRIVER. SAMME LYS, SAMME MØRKE.
Hvor langt kan man drive en sang av Barbara Strozzi før den mister all historisk autensitet? Hvor fullt får man synge? Får man dessuten lov å kombinere arier fra 1600-tallet med nyskreven pop og tenke at likhetene er langt flere enn forskjellene? Selvfølgelig! Kan man virkelig synge nyskrevene popsanger til lutackompanjemang uten at det høres latterlig ut? Absolut! - Elisabeth Holmertz
Elisabeth Holmertz, sopran, og Fredrik Bock, lutenist, leker med og fortrolles av popsanger fra 1600-tallet og nyskrevene lutsanger fra 2009.
A LUTE, A SINGER, A MELODY, A COMP, AND A TEXT OF LOVE AND DEATH, AND PITCH-BLACK THOUGHTS AND ROSE-SCENTED DREAMS.
TYPICAL 1600S. REPLACE LUTE WITH GUITAR. TYPICAL 1900S TO THE PRESENT. TYPICAL SINGER-SONGWRITER. SAME LIGHT, SAME DARKNESS.
How far can you take a song of Barbara Strozzi before it loses all historical authenticity? How ”disagreeably" may you sing it? Is it permissible to combine arias from the 1600s with contemporary pop and believe that there are a much greater number of similarities than differences? Of course! Can you really sing a contemporary pop tune to lute accompaniment without sounding ridiculous? Absolutely! – Elisabeth Holmertz
Elisabeth Holmertz, soprano, and Fredrik Bock, lutist, toy with and are intrigued by pop songs from the 1600s and contemporary lute songs from 2009.
ANMELDELSER/REVIEWS
"Duoen Holmertz og Bock insisterer på at det ikke er så lang avstand mellom Barbara Strozzis kantater og arier fra 1600-tallet og dagens sanger- låtskriver-tradisjon. De er ikke de eneste som opplever likheten, men de våger å sette den ut i livet under den vakre tittelen Love Songs Re-spelled. Og, ja: De fortryller. Sopran Elisabeth Holmertz er ikke redd for å være hverken intim eller sentimental i syngemåten. Når dette kobles med en uhyre sterk tekstlig og musikalsk intelligens og Bocks artikulerte spill på lutt og barokkgitar, overbeviser resultatet, enten komponisten heter Strozzi, Wallumrød eller Cohan.Tolkningen av de til dels lange og ordrike kantatene og ariene til Strozzi pulserer av lengsel og liv uten å bli langdryge, og imponerer stort. […] en sjeldent musikalsk gjennomarbeidet, innlevd og følelsesmessig modig plate." Astrid Kvalbein - Aftenposten LWC1018_aftenposten.pdf
Frå barokk til Ane Brun
"Plateselskapet Lawo har markert seg positivt med så vidt ulike prosjekt som Gjertruds sigøynerorkesters kritikarroste Chopin-cd og Kvinnelige studenters vakre julealbum frå 2009. Her er eit nytt prov på at det musikalske landskapet vider seg ut: Den svenske sopranen, og for ein sopran, varm og egal - Elisabeth Holmertz - som får tonefølgje av landsmannen Fredrik Bock på barokkgitar og det sjeldne strengeinstrumentet teorbe. Det er ikkje altfor mange kvinner som har markert seg i musikkhistoria, men i 1600-tallets Italia stod namnet Barbara Strozzi høgt. Ho gav ut åtte samlingar songar, og fleire av dei er å høyre på dette albumet, produsert av Vegard Landaas. Songane frå den tidlege barokken er supplert med nye komposisjonar skrivne av norske, moderne låtskrivarar, Susanne Wallumrød, Benedicte Torget og Ane Brun, og dette spennet gjer produksjonen både velklingande og innhaldsrik. Punktum blir sett med Leonard Cohens «Hallelujah», sunge utan den lett forlorne sentimentaliteten som ein del popmusikarar gjerne tilfører Cohens fine vise." Tore Skaug - Telemarksavisa LWC1018_Telemarksavisa.pdf
Maks miks
"Kan man sette sanger av italienske Barbara Strozzi (1619-1677) på samme meny som nålevende låtskrivere som Leonard Cohen og Ane Brun, og få det til å høres helt naturlig ut? Ja visst, den svenske sopranen Elisabeth Holmertz, som holder mye til i Norge, og hennes lutt-spillende landsmann Fredrik Bock viser oss at musikk kan krysse tidsgrensene helt ubesværet, bare kvaliteten og inspirasjonen er der. 1600-tallet hadde sine popsanger akkurat som vi har våre, og når de framføres så fritt og suverent som de to greier, seirer den evige tidløshet." Geir Hovensjø - Østlendingen LWC1018_ostlendingen.pdf
Kjærlighet med ny vri
"Platestudioet Lawo Classics slapp før jul albumet «Love Songs Re-spelled» med sopranen Elisabeth Holmertz og gitarist og luttspiller Fredrik Bock. Sangene avslører en blottlagt nerve i kjærlighetens verden. […] Det klarer heldigvis Holmertz og Bock å unngå. Love Songs Re-spelled har sanger av ulik karakter, tempiene svinger opp og ned med antall sanger og energien er hele tiden i bevegelse mellom de to musikerne og stemningen de skal formidle. Holmertz går fra å opprettholde intensitet gjennom frasene i sangen «Oh, my tears, what holds you back» til de svingende vokale glissandoliknende bevegelse i «Lamento» av Strozzi. Fredrik Bock får også vist frem sine ferdigheter på barokkgitar og lutt. Gjennom plata går han gjennom rollene fra akkompagnatør til solist og til en likeverdig musiker i duetten. Hans styrke er helt klart å trekke frem toner og akkorder i lydbilde, for så å gå tilbake i mellom- eller bakgrunnen igjen. Han klarer også å bygge opp en forventning om spenning selv i det minste tonemateriale som eksempelvis i åpningen av «Sino alla morte»". Magnus Mulligan, Kulturkompasset LWC1018_kulturkompasset.pdf
"På "Love Songs Re-Spelled" synger den svenske sopranen Elisabeth Holmertz et utvalg av dem. Tolkningen hennes er dramatisk med sterke, ekspressive effekter som passer fint til Strozzis vittige, ironiske og av og til melankolske sanger. Fredrik Bock akkompagnerer improviserende på barokkgitar og theorbe, og spiller i tillegg solostykker av andre komponister fra perioden. På platen er det også et par nyskrevne sanger av Susanna K. Wallumrød, Benedicte Torget og Ane Brun. Men det er Strozzis frie, levende musikk som bærer platen." Peter Larsen - Bergens Tidende LWC1018_bergens_tidende.pdf
"Denne sorten kvasi crossover-prosjekt slår ikke alltid til, men er vel verdt risken, og når det virkelig funker, rives en masse poengløse grenser rett ned. Denne CD-en gleder meg enormt: den presenterer musikk av uvanlig verdighet (det moderne stoffet inklusive) i fremførelser like gripende som de er spennende."
Martin Anderson - Klassisk Musikkmagasin LWC1018_klassisk_musikkmagasin.pdf
"Elisabeth Holmertz and Fredrik Bock perform together frequently as a Baroque duo, and what they have compiled on this disc is a group of songs by the Italian Baroque composer Barbara Strozzi (1619–77), two chaconnes by Baroque composers played by guitarist Bock, and then some contemporary songs, most of them composed for them in a Baroque or pseudo-Baroque style. They have a clear chemistry between them that makes each one sensitive to the nuances of the other, and they have put together an interesting disc of very unusual repertoire. The recorded sound is very clean and perfectly balanced."
Henry Fogel - Fanfare LWC1018_Fanfare.pdf
"Resultatet er enkelt og stilreint. Holmertz held framføringane innan ramma av eit barokkideal, men insisterer på å vera seg sjølv, og understrekar soleis at meininga med dei enkle nedteikningane –både i nytt og i gamalt – må vera at utøvaren kan få gjera sine eigne val." Ida Habbestad - Dagsavisen
VIDEO
1. The forester 9:24
Susanna K. Wallumrød
2. Chaconne 4:13
Francois Le Cocq
3. Non occorre op. 7 4:48
Strozzi, Barbara, text: Nicola Beregani
4. Lamento – Lagrime mie op. 7 8:20
Strozzi, Barbara, text: Pietro Dolfino
5. Sete pur fastidioso op. 7 4:12
Strozzi, Barbara, text: Marc’Antonio Corraro
6. La travagliata op. 2 5:13
Strozzi, Barbara
7. Oh, my tears, what holds you back 4:07
Torget, Benedicte
8. Partie de chaconne 2:41
Corbetta, Francesco
9. My star 3:28
Brun, Ane
10. Sino alla morte op. 7 14:59
Strozzi, Barbara, text: Sebastiano Baldini
11. Hallelujah 4:43
Cohen, Leonard
Kommentarer