EN LUTT, EN SANGER, EN MELODI, ET KOMP OG EN TEKST OM KJÆRLIGHET, DØD, NATTSVARTE TANKER ELLER ROSEDUFTENDE DRØMMER.

  • LWC1018 Katalognummer
  • 7090020180199 EAN
  • CD Format
  • 96KHz/24bit Masterfiler
  • Sofienberg kirke Innspillingssted
  • 2010 Utgivelsesår
  • Klikk her    Digital nedlastning

EN LUTT, EN SANGER, EN MELODI, ET KOMP OG EN TEKST OM KJÆRLIGHET, DØD, NATTSVARTE TANKER ELLER ROSEDUFTENDE DRØMMER.
Les mer

 
 

Produktbeskrivelse

EN LUTT,EN SANGER,EN MELODI,ET KOMP OG EN TEKST OMKJÆRLIGHET, DØD,NATTSVARTE TANKER ELLERROSEDUFTENDE DRØMMER.TYPISK 1600-TALL.BYTT UT LUTTEN MED EN GITAR.TYPISK 1900/2000-TALL.TYPISK SANGER-LÅTSKRIVER.SAMME LYS, SAMME MØRKE. Hur långt kan man driva en sång av Strozzi, Barbara innan den förlorar all historisk autensitet? Hur fult får man sjunga? Får man dessutom lov att kombinera arior från 1600-talet med nyskriven pop och tycka att likheterna är långt fler än olikheterna? Självklart! Kan man verkligen sjunga nyskriva poplåtar till lutackompanjemang utan att det låter löjligt? Absolut! - Elisabeth Holmertz Elisabeth Holmertz, sopran, og Fredrik Bock, lutenist, leker med og fortrolles av popsanger fra 1600-talet og nyskrivna lutsanger fra 2009

ANMELDELSER

"Duoen Holmertz og Bock insisterer på at det ikke er så lang avstand mellom Barbara Strozzis kantater og arier fra 1600-tallet og dagens sanger- låtskriver-tradisjon. De er ikke de eneste som opplever likheten, men de våger å sette den ut i livet under den vakre tittelen Love Songs Re-spelled. Og, ja: De fortryller. Sopran Elisabeth Holmertz er ikke redd for å være hverken intim eller sentimental i syngemåten. Når dette kobles med en uhyre sterk tekstlig og musikalsk intelligens og Bocks artikulerte spill på lutt og barokkgitar, overbeviser resultatet, enten komponisten heter Strozzi, Wallumrød eller Cohan.Tolkningen av de til dels lange og ordrike kantatene og ariene til Strozzi pulserer av lengsel og liv uten å bli langdryge, og imponerer stort. […] en sjeldent musikalsk gjennomarbeidet, innlevd og følelsesmessig modig plate."
Astrid Kvalbein - Aftenposten

Frå barokk til Ane Brun
"Plateselskapet Lawo har markert seg positivt med så vidt ulike prosjekt som Gjertruds sigøynerorkesters kritikarroste Chopin-cd og Kvinnelige studenters vakre julealbum frå 2009. Her er eit nytt prov på at det musikalske landskapet vider seg ut: Den svenske sopranen, og for ein sopran, varm og egal - Elisabeth Holmertz - som får tonefølgje av landsmannen Fredrik Bock på barokkgitar og det sjeldne strengeinstrumentet teorbe. Det er ikkje altfor mange kvinner som har markert seg i musikkhistoria, men i 1600-talets Italia stod namnet Barbara Strozzi høgt. Ho gav ut åtte samlingar songar, og fleire av dei er å høyre på dette albumet, produsert av Vegard Landaas. Songane frå den tidlege barokken er supplert med nye komposisjonar skrivne av norske, moderne låtskrivarar, Susanne Wallumrød, Benedicte Torget og Ane Brun, og dette spennet gjer produksjonen både velklingande og innhaldsrik. Punktum blir sett med Leonard Cohens «Hallelujah», sunge utan den lett forlorne sentimentaliteten som ein del popmusikarar gjerne tilfører Cohens fine vise."
Tore Skaug - Telemarksavisa

Maks miks
"Kan man sette sanger av italienske Barbara Strozzi (1619-1677) på samme meny som nålevende låtskrivere som Leonard Cohen og Ane Brun, og få det til å høres helt naturlig ut? Ja visst, den svenske sopranen Elisabeth Holmertz, som holder mye til i Norge, og hennes lutt-spillende landsmann Fredrik Bock viser oss at musikk kan krysse tidsgrensene helt ubesværet, bare kvaliteten og inspirasjonen er der. 1600-tallet hadde sine popsanger akkurat som vi har våre, og når de framføres så fritt og suverent som de to greier, seirer den evige tidløshet."
Geir Hovensjø - Østlendingen

Kjærlighet med ny vri
"Platestudioet Lawo Classics slapp før jul albumet «Love Songs Re-spelled» med sopranen Elisabeth Holmertz og gitarist og luttspiller Fredrik Bock. Sangene avslører en blottlagt nerve i kjærlighetens verden.[…] Det klarer heldigvis Holmertz og Bock å unngå. Love Songs Re-spelled har sanger av ulik karakter, tempiene svinger opp og ned med antall sanger og energien er hele tiden i bevegelse mellom de to musikerne og stemningen de skal formidle. Holmertz går fra å opprettholde intensitet gjennom frasene i sangen «Oh, my tears, what holds you back» til de svingende vokale glissandoliknende bevegelse i «Lamento» av Strozzi.Fredrik Bock får også vist frem sine ferdigheter på barokkgitar og lutt. Gjennom plata går han gjennom rollene fra akkompagnatør til solist og til en likeverdig musiker i duetten. Hans styrke er helt klart å trekke frem toner og akkorder i lydbilde, for så å gå tilbake i mellom- eller bakgrunnen igjen. Han klarer også å bygge opp en forventning om spenning selv i det minste tonemateriale som eksempelvis i åpningen av «Sino alla morte»".
Magnus Mulligan - kulturkompasset

"På "Love Songs Re-Spelled" synger den svenske sopranen Elisabeth Holmertz et utvalg av dem. Tolkningen hennes er dramatisk med sterke, ekspressive effekter som passer fint til Strozzis vittige, ironiske og av og til melankolske sanger. Fredrik Bock akkompagnerer improviserende på barokkgitar og theorbe, og spiller i tillegg solostykker av andre komponister fra perioden. På platen er det også et par nyskrevne sanger av Susanna K. Wallumrød, Benedicte Torget og Ane Brun. Men det er Strozzis frie, levende musikk som bærer platen."
Peter Larsen - Bergens Tidende

Denne sorten kvasi crossover-prosjekt slår ikke alltid til, men er vel verdt risken, og når det virkelig funker, rives en masse poengløse grenser rett ned. Denne CD-en gleder meg enormt: den presenterer musikk av uvanlig verdighet (det moderne stoffet inklusive) i fremførelser like gripende som de er spennende.
Martin Anderson - klassisk musikkmagasin

Elisabeth Holmertz and Fredrik Bock perform together frequently as a Baroque duo, and what they have compiled on this disc is a group of songs by the Italian Baroque composer Barbara Strozzi (1619–77), two chaconnes by Baroque composers played by guitarist Bock, and then some contemporary songs, most of them composed for them in a Baroque or pseudo-Baroque style. They have a clear chemistry between them that makes each one sensitive to the nuances of the other, and they have put together an interesting disc of very unusual repertoire. The recorded sound is very clean and perfectly balanced.
Henry Fogel - Fanfare

Resultatet er enkelt og stilreint. Holmertz held framføringane innan ramma av eit barokkideal, men insisterer på å vera seg sjølv, og understrekar soleis at meininga med dei enkle nedteikningane –både i nytt og i gamalt – må vera at utøvaren kan få gjera sine eigne val.
Ida Habbestad - Dagsavisen

 

Verk

1. The forester  9:24

Susanna K. Wallumrød

 

2. Chaconne  4:13

Francois Le Cocq

 

3. Non occorre op. 7  4:48

Strozzi, Barbara, text: Nicola Beregani

 

4. Lamento – Lagrime mie op. 7  8:20

Strozzi, Barbara, text: Pietro Dolfino

 

5. Sete pur fastidioso op. 7  4:12

Strozzi, Barbara, text: Marc’Antonio Corraro

 

6. La travagliata op. 2  5:13

Strozzi, Barbara

 

7. Oh, my tears, what holds you back  4:07

Torget, Benedicte

 

8. Partie de chaconne  2:41

Corbetta, Francesco

 

9. My star  3:28

Brun, Ane

 

10. Sino alla morte op. 7  14:59

Strozzi, Barbara, text: Sebastiano Baldini

 

11. Hallelujah  4:43

Cohen, Leonard 

×Tips en venn

Sounds, Sweet Airs And The Art Of Longing <span>-</span> Holmertz, Elisabeth (sopran) / Bock, Fredrik (lutt) Sounds, Sweet Airs And The Art Of Longing Holmertz, Elisabeth (sopran) / Bock, Fredrik (lutt)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 54.161.91.76)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt