LEKEN OG UTFORSKENDE KAMMERMUSIKK
«Hvoslef Chamber Works No. I» er den første i en serie på ni CD-er med Ketil Hvoslefs samlede kammermusikk. Ketil Hvoslef (f. 1939) er en produktiv, allsidig og udogmatisk anlagt komponist, som fortsatt – godt inn i syttiårene – skriver musikk i et heftig tempo. Hvoslefs stil er preget av økonomisk bruk av virkemidlene, oppsamling av latent energi, rytmisk oppfinnsomhet, og ofte et element av humor.
Ideen om å samle alle Hvoslefs 37 kammer-musikalske verker på CD ble unnfanget av fiolinisten Ricardo Odriozola og pianisten Einar Røttingen, begge med bakgrunn i mange års samarbeid med komponisten. Utgangspunktet var et ønske om å gi disse kammerverkene den oppmerksomheten de fortjener, både i Norge og internasjonalt. De fleste av verkene er ikke tidligere innspilt, før de nå samles i serien «Hvoslef Chamber Works».
Innspillingene tar utgangspunkt i det utøvende miljøet i Bergen – hvor Hvoslef har sitt virke – for å kunne skape et tett samarbeid mellom komponist og utøvere, helt fram til selve innspillingen. Nettopp denne formen for samarbeid er fundamental i Hvoslefs komponering, og gjennom utprøving og dialog med utøverne blir partiturene ofte justert og revidert som del av komposisjonsprosessen. Prosjektet er støttet av Kulturrådet og Universitetet i Bergen. Musikerne er primært fra Griegakademiet (UiB/HiB) og Bergen Filharmoniske Orkester.
PLAYFUL AND PROBING CHAMBER MUSIC
“Hvoslef Chamber Works No. I” is the first in a series of nine CDs featuring Ketil Hvoslef’s collected chamber music. Ketil Hvoslef (b. 1939) is a productive, versatile, and undogmatic composer, who — well into his seventies — continues to write music at a furious pace. Hvoslef’s style is characterized by an economy of means, the accumulation of latent energy, rhythmical ingenuity, and, often, an element of humour.
The idea of documenting all 37 chamber music works on CD was initiated by violinist Ricardo Odriozola and pianist Einar Røttingen, both with backgrounds spanning many years of cooperation with the composer. The catalyst for the idea was the wish to give these works the attention they deserve, both in Norway and abroad. Most have not been recorded prior to their inclusion in this series.
The recordings draw from the vast pool of performers in Bergen, where the composer lives and works, in order to facilitate a closer collaboration between composer and players on every single work up to the time of the actual recording. It is this form of collaboration that is intrinsic to Hvoslef’s work as a composer, and by trying out his ideas in dialogue with the players, the scores are often altered and refined as a part of the compositional process. This project was funded by Arts Council Norway and the University of Bergen. The performers are primarily from the Grieg Academy and the Bergen Philharmonic Orchestra.
ANMELDELSER/REVIEWS
Askese og lidenskap
«Platen demonstrerer bredden og de karakteristiske trekkene i Hvoslefs produksjon. Dette er dynamisk, rytmisk drevet musikk, skrevet uten hensyn til herskende strømninger i samtiden. Hvoslef arbeider ofte med minimale motiviske celler, men musikken hans er ikke minimalistisk i vanlig forstand, den er snarere asketisk, nøysom. Et flott plateprosjekt som det skal bli spennende å følge.»
Peter Larsen - Bergens Tidende LWC1066_bergenstidende.pdf
Befriende og enkelt
«Ingen ville finne på å trekke fram et metafysisk vokabular i forbindelse med Hvoslefs musikk. Og det har ingenting å gjøre med at denne musikken er dårlig eller lettvint, men det motsatte: Den er så knakende god, og, hva skal jeg si, lett? […] Den bare klinger. Klinger befriende og lekende. […] En flott utgivelse.»
Egil Baumann – Klassekampen LWC1066_klassekampen.pdf
«Strålende.»
Guy Rickards - Klassisk Musikkmagasin LWC1066_klassisk_musikkmagasin.pdf
Spennende kammersatsing
«Ketil Hvoslef er en komponist som alltid fasinerer undertegnede. Hans direkte stil gir komponisten evnen til å fange oppmerksomheten hos lytteren, noe som gjør lytteropplevelsen rik. […] Og det er friskt - både i form og farger. […] Igjen er den konsise uttrykksformen til Hvoslef sentral der han pirker borti lerretet med en armada av smale pensler. Det er musikere fra Griegakademiet og Bergen filharmoniske orkester som bidrar på plata - og det er en sann fryd å høre lekende musikere som prikker ut et musikalsk landskap som overrasker hele veien.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen http://klassiskcd.blogspot.no/2014/11/spennende-kammersatsing.html
«As with all the performances here, there is little doubt as to the musicians’ belief in this music, enhanced by the close-focus yet never airless sound and detailed booklet-notes. Roll on Vol 2.»
Richard Whitehouse – Gramophone review_LWC1066_Gramophone.pdf
Exploring Ketil Hvoslef’s Unusual Chamber Music
«If you have a tolerance for musical adventure, discovering the music of Ketil Hvoslef will be a real joy for you. Highly recommended.»
Lynn René Bayley – The Art Music Lounge, 08.09.17 https://artmusiclounge.wordpress.com/2017/09/08/exploring-ketil-hvoslefs-unusual-chamber-music/
"Her er Hvoslefs nesten nakent enkle ideer slående, samtidig som han svinger opp med melodiske søtsaker i «Scheherazade» og musikalske landskapsmalerier i «Canis Lagopus» som er, eller kan være, et portrett av en fjellrev, tegnet for strykekvartett, bass og slagverk."
Astrid Kvalbein - Aftenposten 15.02.15 anmeldelse_LWC1066_aftenposten.pdf
"Die musikalische Qualität der Darbietungen ist hoch, der Sound der kristallklaren Aufnahmen ist hervorragend."
Remy Franck - Pizzicato 16.01.15 LWC1066_Pizzicato.pdf
LWC1066_Suplement_de_discos.pdf
KETIL HVOSLEF (*1939)
Hvoslef Chamber Works No. I
1) Erkejubel 05:39
2) Duo Due 12:55
3) Frammenti di Roma I 01:13
4) Frammenti di Roma II 00:50
5) Frammenti di Roma III 01:25
6) Frammenti di Roma IV 01:15
7) Frammenti di Roma V 00:58
8) Frammenti di Roma VI 00:40
9) Frammenti di Roma VII 01:00
10) Frammenti di Roma VIII 01:06
11) Frammenti di Roma IX 01:04
12) Frammenti di Roma X 02:01
13) Frammenti di Roma XI 01:31
14) Scheherazade forteller videre 17:54
15) Canis Lagopus 11:52
Kommentarer