Francis Poulenc (1899–1963) er «one of a kind» blant 1900-tallets komponister. Han hentet inspirasjon fra århundrenes mange og varierte stilarter og blandet dem uanstrengt i sin musikk. Blir man først sjarmert av Poulencs skjønnhet og eleganse, er det få ting som kan erstatte hans musikk. Francis Poulenc (1899–1963) is one of a kind among 20th-century composers. He found his inspiration in many different styles over the centuries and melded them effortlessly into his music.

  • LWC1173 Katalognummer
  • 7090020181950 EAN
  • CD Format
  • 24 bit/44,1 Khz Masterfiler
  • NRK Store Studio, Oslo Innspillingssted
  • 2019 Utgivelsesår

Francis Poulenc (1899–1963) er «one of a kind» blant 1900-tallets komponister. Han hentet inspirasjon fra århundrenes mange og varierte stilarter og blandet dem uanstrengt i sin musikk. Blir man først sjarmert av Poulencs skjønnhet og eleganse, er det få ting som kan erstatte hans musikk. Francis Poulenc (1899–1963) is one of a kind among 20th-century composers. He found his inspiration in many different styles over the centuries and melded them effortlessly into his music.
Les mer

Artist
Ihle Hadland, Christian (piano) | Gimse, Håvard (piano) | Nordstoga, Kåre (orgel) | Szilvay, Peter (dirigent) | Søndergård, Thomas (dirigent) | Kringkastingsorkestret

Dirigent
Szilvay, Peter | Søndergård, Thomas

Komponist
Poulenc, Francis

Plateselskap
Lawo Classics

Verk

Poulenc: Concerto in D minor for Two Pianos & Orchestra
Poulenc: Concerto in G minor for Organ, Strings & Timpani
Poulenc: Piano Concerto

Produsent
Miles, Geoff

Tekniker
NRK Musikkteknikk

Design
Blunderbuss | Granberg, Anna-Julia

Produktbeskrivelse

MUNKEN OG GATEGUTTEN – KORK SPILLER POULENC

Francis Poulenc (1899–1963) er «one of a kind» blant 1900-tallets komponister. Han hentet inspirasjon fra århundrenes mange og varierte stilarter og blandet dem uanstrengt i sin musikk. Blir man først sjarmert av Poulencs skjønnhet og eleganse, er det få ting som kan erstatte hans musikk. Likevel er det sjeldent at tre av hans mest sentrale konserter samles på én plate. Her presenteres de av Kringkastingsorkestret og tre av landets beste tangentkunstnere.

Poulenc kalte seg selv «en blanding av munk og gategutt», noe som mest kommer til uttrykk i forskjellene mellom hans sakrale musikk (særlig for kor) og hans mer verdslige instrumentalmusikk. Men enten det er munken eller gategutten som taler, har Poulencs musikk alltid et janusansikt; et smil i melankolien eller blå tristesse midt i den parfymerte parisiske elegansen. På denne platen blir man godt kjent med Poulencs mange sider gjennom konserten for to klaver fra 1932, orgelkonserten fra 1938 og klaverkonserten fra 1949. Med sin mangesidighet er dette musikk som ikke alltid er så lett å fange, men det hjelper å være et orkester uten sjangergrenser og som har spilt alt fra Bach til Piaf.

Med seg på laget har Kringkastingsorkestret tre virtuoser som vet å kombinere det seriøse med elegansens og underfundighetens kunst. Christian Ihle Hadland spiller på både klaverkonserten og sammen med Håvard Gimse i dobbelkonserten. Orgelkonserten blir spilt på Oslo domkirkes praktorgel av domorganist Kåre Nordstoga. Klaverkonsertene ledes av KORKs tidligere sjefdirigent Thomas Søndergård, og en av våre beste norske, Peter Szilvay, dirigerer orgelkonserten.

 

THE MONK AND THE RASCAL — NORWEGIAN RADIO ORCHESTRA PLAYS POULENC

Francis Poulenc (1899–1963) is one of a kind among 20th-century composers. He found his inspiration in many different styles over the centuries and melded them effortlessly into his music. Once charmed by the beauty and elegance of Poulenc’s music, there are few things that can replace it. And rarely do we find three of his most important concertos featured on one album. They are presented here by the Norwegian Radio Orchestra (KORK) and three of Norway’s best classical keyboard artists.

Poulenc called himself “half monk, half rascal”, something articulated largely in the disparities between his sacred music (especially for choir) and his more secular instrumental music. Yet whether it is the monk or rascal speaking, Poulenc’s music is always Janus-faced: a melancholy smile or blue tristesse in the midst of perfumed Parisian elegance. On this album we become well acquainted with Poulenc’s many sides through the concerto for two pianos from 1932, the organ concerto from 1938, and the piano concerto from 1949. It is not always so easy to capture the diversity of this music, but it helps to be an orchestra known for crossing genres and playing everything from Bach to Piaf.

The Norwegian Radio Orchestra collaborates on this release with three virtuosos who know how to combine the serious with the art of elegance and subtlety. Christian Ihle Hadland plays both the piano concerto and, together with Håvard Gimse, the double concerto. The organ concerto is played on Oslo Cathedral’s magnificent organ by cathedral organist Kåre Nordstoga. The piano concertos are led by KORK’s former principal conductor Thomas Søndergård, and one of Norway’s best, Peter Szilvay, conducts the organ concerto.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

"På dette fine Francis Poulenc-albumet med Kringkastingsorkesteret får me tre konsertar med tre solistar: Fyrst Christian Ihle Hadland i den nette Klaverkonsert i ciss-moll (1949), der Poulenc leikar seg med russisk-romantiske melodiar og barokke rytmar. Så Hadland saman med Håvard Gimse i Konsert for klaver i d-moll (1932), den med den smeikjande, Mozart-aktige andresatsen. Og til slutt høgdepunktet, nemleg Orgelkonsert i g-moll (1938), som byrjar med blytunge orgelakkordar a la J.S. Bach. [...] Samspelet som domorganist Kåre Nordstoga her får til med Kringkastingsorkesteret i Oslo domkyrkje, er lytelaust." Sjur Haga Bringeland, Dag og Tid, 12.07.2019

"Francis Poulenc, who is still not sufficiently esteemed, has composed a wonderfully fresh music full of virtuosity, brilliance and musical imagination. The recordings that Lawo now releases are lively and virtuosic, but also nuanced, well-balanced, tastefully shifting between sweetness, spirited verve and reflectivity. The recorded sound is perfect for this type of music, not reverberant, not too wide, and not too compact." Remy Franck & Guy Engels, pizzicato, 19.07.2019

“These are works of high musical level, which - to a large extent - the soloists of this recording reveal. […] Organist Kåre Nordstoga and pianists Håvard Gimse and Christian Ihle Hadland are the creators and stylists who move more comfortably in these versions directed by directors Peter Szilvay, Thomas Søndergård at the head of the Norwegian Radio Orchestra. A version that emphasizes, besides the fractures of the formal structure of the classical concert, the vision that Poulenc had of that Europe, from 1918 to 1939, a historical period that was possibly the one of the highest artistic level of the whole century.” Nuria Serra, Sonograma Magazine, 29.7.2019

«Kringkastingsorkesteret (KORK) har med seg organist Kåre Nordstoga, samt pianistene Christian Ihle Hadland og Håvard Gimse i en musikalsk hyllest til den franske komponisten Francis Poulenc (1899-1963). Og den mangslungne musikken faller godt i smak hos undertegnede. Musikken er leken, nysgjerrig og stilistisk elegant. Derfor er det herlig å høre at musikerne i KORK virkelig vet å akkompagnere tre av landets dyktigste solister.» Trond Erikson, Den klassiske CD Bloggen, 02.12.2019

 

RADIO

https://sverigesradio.se/avsnitt/1399908

https://sverigesradio.se/avsnitt/1416819

https://www.francemusique.fr/emissions/en-pistes/les-concertos-pour-piano-de-poulenc-par-christian-ihle-hadland-et-le-norwegian-radio-orchestra-92258

Sporliste

FRANCIS POULENC (1899–1963)

Concerto pour piano et orchestre

1)  I. Allegretto /// 09:46

2)  II. Andante con moto:

     Commencer très calmement /// 05:09

3)  III. Rondeau à la française: Presto giocoso /// 04:06

Concerto en ré mineur pour deux pianos et orchestre

4)  I. Allegro ma non troppo /// 07:46

5)  II. Larghetto /// 05:03

6)  III. Finale /// 05:44

7)  Concerto en sol mineur pour orgue,

     orchestre à cordes et timbales /// 21 :19

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Richard Strauss Also sprach Zarathustra, Op. 30; Ein Heldenleben, Op. 40 - Oslo-Filharmonien + Petrenko

Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer den første utgivelsen i en serie med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. The Oslo Philharmonic and Vasily Petrenko present the first of a new series of recordings of Richard Strauss' orchestral music. 

 
Patientia - Övinge, Sara (violin)

Denne utgivelsen markerer på sett og vis en musikalsk hjemkomst for Sara Övinge, siden hun har valgt en litt mer kronglete karrierevei enn fiolinister flest. Sara har oppsøkt og fordypet seg i samtidsmusikk, iransk musikk, komposisjon, impro, artpop og en hel del annet. Hele hennes praksis vitner om et sterkt indre behov for å være en medskapende musiker, en som setter sitt preg på det musikalske uttrykket på en mer gjennomgripende måte enn bare å spille det som står på stativet. This release marks a musical homecoming for Sara Övinge, since she has chosen a slightly more convoluted career path than most violinists. Sara has sought out and immersed herself in contemporary music, Iranian music, composition, improvisation, and art-pop amongst several other musical pursuits. Her entire modus operandi points to a strong and intrinsic need to be a 'co-creating' musician, one who leaves her mark on the musical expression in a more comprehensive way than simply playing the notes on the stand. 

 
Frederick Delius: A Mass of Life - Bergen Philharmonic Orchestra / Sir Elder, Mark (conductor) / Williams, Roderick (baritone) / Huckle, Claudia (contralto) / Summerfield, Gemma (soprano) / Tødenes, Bror Magnus (tenor) / Bergen Philharmonic Choir / Edvard Grieg Kor / Collegium Musicum Choi

Sir Mark Elder er en av vår tids ledende dirigenter, og er musikksjef ved Hallé-orkesteret i Manchester samt første gjestedirigent for Bergen Filharmoniske Orkester. Roderick Williams er en av de mest etterspurte barytoner i dag, og opptrer med ledende orkestre og i anerkjente operahus. Gemma Summefield regnes som en av de mest spennende unge sangerne i dag, og synger både opera og konserter med orkester. Claudia Huckle er en ettertraktet alt som synger med ledende orkestre, og som har medvirket på flere kritikerroste innspillinger. Bror Magnus Tødenes har sunget med Bergen Filharmoniske Orkester flere ganger og regnes som en av Skandinavias fremste sangere. Hele tre kor medvirker på innspillingen, ledet av kormester Håkon Matti Skrede. De strålende bergenske korkreftene har gjort seg bemerket gjennom flere store satsninger, ikke minst i Brittens Peter Grimes, Wagners Parsifal, Brahms’ rekviem og Mahlers andre symfoni. Sir Mark Elder is one of the leading conductors of our time, and is Music Director at the Hallé Orchestra in Manchester as well as Principal Guest Conductor of the Bergen Philharmonic Orchestra. Roderick Williams is currently one of the most sought-after baritones, performing with leading orchestras and in renowned opera houses. Gemma Summerfield is considered one of the most exciting young singers today, and sings both opera and concerts with orchestras. Claudia Huckle is an in-demand contralto who sings with leading orchestras and has appeared on several critically acclaimed recordings. Tenor Bror Magnus Tødenes has sung with the Bergen Philharmonic Orchestra on several occasions and is considered one of Scandinavia’s most gifted singers. Three choirs participate in this recording, conducted by choirmaster Håkon Matti Skrede. These brilliant Bergen choirs have made a name for themselves with several major performances, not least Britten's Peter Grimes, Wagner's Parsifal, Brahms’s A German Requiem, and Mahler's Symphony No. 2. 

 
Arne Nordheim: The Tempest - Suite from the Ballet - Gardner, Edward (conductor) / Bergen Philharmonic Orchestra / Mordal, Beate (soprano) / Carpenter, Jeremy (baritone)

Arne Nordheim var Norges fremste og mest respekterte komponist fram til sin død i 2010, og en av få skikkelser i vestlig samtidsmusikk som var i stand til å bevege seg bort fra tradisjonelle harmoniske relasjoner samtidig som han bevarte en distinkt evne til å kommunisere bredt med sin slående, fysiske musikk. Arne Nordheim was Norway’s most significant and respected composer until his death in 2010, and one of the few figures in contem­porary western music who proved himself able to move beyond traditional harmonic re­lationships while maintaining a distinct ability to communicate widely through his striking, physical music. 

 
Prokofiev: Symphony No. 5 / Myaskovsky: Symphony No. 21 - Petrenko, Vasily / Oslo Philharmonic Orchestra

Etter å ha fullført kritikerroste sykluser med Aleksandr Skrjabins og Richard Strauss’ orkesterverker, byr Oslo-Filharmonien og tidligere sjefdirigent Vasily Petrenko her på den første av to utgivelser med symfoniske verker av Prokofjev og Mjaskovskij. After completing their much-appraised cycle of Alexander Scriabin’s and Richard Strauss’ orchestral works, the Oslo Philharmonic and their former chief conductor Vasily Petrenko present the first of two releases of symphonic works by Prokofiev and Myaskovsky. 

 
Totally Telemann - Barokkanerne

Det norske tidligmusikkensemblet Barokkanerne er ute med en ny CD-utgivelse på LAWO Classics viet musikk av Georg Philipp Telemann – en av musikkhistoriens mest produktive komponister. 

 
 
 

×Tips en venn

Poulenc Concertos <span>-</span> Ihle Hadland, Christian (piano) / Gimse, Håvard (piano) / Nordstoga, Kåre (orgel) / Kringkastingsorkestret Poulenc Concertos Ihle Hadland, Christian (piano) / Gimse, Håvard (piano) / Nordstoga, Kåre (orgel) / Kringkastingsorkestret

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 44.222.64.76)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt