Verket «Jarring Sounds» er skrevet for pianist Kenneth Karlsson, som med sin rike erfaring fra samtidsmusikken og overskridende formater har gitt liv til Jacobssons musikalske partitur. I verket møtes to Steinway-flygler; det ene står i Marmorsalen på Sentralen i Oslo (hvor CD-en er spilt inn), det andre er usynlig, men til stede som fysisk erfaring i samme rom i form av lydopptak. Tittelverket «Hearbaricum Fields» var en bestilling til NOTAMs 25-årsjubileum under Ultima-festivalen. Publikum var samlet i en kuppel satt opp for ambisonic lyd med 40 høyttalere, omringet av fire preparerte objekter eller lydskulpturer, slik at selve rommet utgjør mediet i sin tredimensjonale form.

  • LWC1267 Katalognummer
  • 7090020182896 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT / 352.8 KHZ Masterfiler
  • Oslo, Norge Innspillingssted
  • 2023 Utgivelsesår

Verket «Jarring Sounds» er skrevet for pianist Kenneth Karlsson, som med sin rike erfaring fra samtidsmusikken og overskridende formater har gitt liv til Jacobssons musikalske partitur. I verket møtes to Steinway-flygler; det ene står i Marmorsalen på Sentralen i Oslo (hvor CD-en er spilt inn), det andre er usynlig, men til stede som fysisk erfaring i samme rom i form av lydopptak. Tittelverket «Hearbaricum Fields» var en bestilling til NOTAMs 25-årsjubileum under Ultima-festivalen. Publikum var samlet i en kuppel satt opp for ambisonic lyd med 40 høyttalere, omringet av fire preparerte objekter eller lydskulpturer, slik at selve rommet utgjør mediet i sin tredimensjonale form.
Les mer

Artist
Jacobsson, Ewa (electronics) | Karlsson, Kenneth (piano)

Komponist
Jacobsson, Ewa

Plateselskap
Lawo Classics

Design
Granberg, Anna-Julia | BLUNDERBUSS

Produktbeskrivelse

Å OMSKAPE ET FLYGEL

Komponist og samtidskunstner Ewa Jacobsson har en mangfoldig bakgrunn som strekker seg fra Kunstakademiet i København til samtidsmusikk, klassisk sangteknikk og eksperimentelle vokal-metoder, japansk kototama og tekst. Hun var en del av den europeiske scenen for eksperimentell musikk og performance, og har utforsket Grutovski-teater, performative teknikker, aikido og japansk sverd. Som ung opptrådte hun med vokal folkemusikk, og hun studerte med pianist Kerstin Åberg i Uppsala med fokus på samtidsmusikk. Jacobssons musikk arbeider i det uoversiktlige villnisset av nærvær og fravær, fortid og nåtid som oppstår i sceniske rom når de begynner å leve.

Verket «Jarring Sounds» er skrevet for pianist Kenneth Karlsson, som med sin rike erfaring fra samtidsmusikken og overskridende formater har gitt liv til Jacobssons musikalske partitur. I verket møtes to Steinway-flygler; det ene står i Marmorsalen på Sentralen i Oslo (hvor CD-en er spilt inn), det andre er usynlig, men til stede som fysisk erfaring i samme rom i form av lydopptak.   

Tittelverket «Hearbaricum Fields» var en bestilling til NOTAMs 25-årsjubileum under Ultima-festivalen. Publikum var samlet i en kuppel satt opp for ambisonic lyd med 40 høyttalere, omringet av fire preparerte objekter eller lydskulpturer, slik at selve rommet utgjør mediet i sin tredimensjonale form.

Tittelen viser til komposisjonens lydmateriale fra fem ulike «felter», fra det sentrale til det perifere Europa, og danner et sammenstøt av eventuelle opprinnelige hierarkier av mening og betydning som trans-formeres og flyttes rundt på.

Sporliste

EWA JACOBSSON (*1956)

 

       Jarring Sounds (2019)

       Live Recording

1)    Zerstörung /// 07:39

2)    Demdrang /// 08:27

3)    Tiergestalt /// 06:41

4)    Schaden /// 07:02

 

       Hearbaricum Fields (2019)

5)    Field I: Gaps, train. /// 05:17

6)    Field II: The castle’s garden, birds. /// 03:17

7)    Intermezzo I: Mechanical Orchestra, kototama-gnats. /// 03:54

8)    Field III: Macron Europe. /// 06:40

9)    Intermezzo II: Mechanical Orchestra. /// 01:51

10) Field IV: A cave, water, Marietta runs. /// 05:13

11) Intermezzo III: Mechanical Orchestra. /// 01:20

12) Field V: Wind from Rev, construction trucks. I knock on the dome. Scratch. /// 09:11

13) Objects I-IV. Visual objects with 13 small sound sources. /// 08:49

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Edvin Østergaard: Ørenslyd - Braaten, Tone Elisabeth (soprano) / Rydh, Ebba (mezzo-soprano) / Amundrød, Per Kristian (tenor) / Thelin, Håkon (double bass)

Verkene på Ørenslyd er skrevet for og fremføres av sangerne Tone Elisabeth Braaten (sopran), Ebba Rydh (mezzosopran) og Per Kristian Amundrød (tenor), som alle har bred erfaring som freelance-sangere innen et bredt musikalsk repertoar, bl.a. i ensemblet «Nordic Voices». Kontrabassisten Håkon Thelin er freelance-musiker og har gjennom sitt artistic research-prosjekt arbeidet med kontra-bassens mikrotonalitet. Musikernes evne til nyansert vokal og instrumental artikulasjon utgjør selve grunnlaget for komposisjonenes klingende resultat. The pieces on Ørenslyd were composed in 2019 as part of a cooperation with the Humboldt University in Berlin, where they were first performed on 26 October 2019. All the works are written for and performed by Tone Elisabeth Braaten, soprano, Ebba Rydh, mezzo-soprano, Per Kristian Amundrød, tenor, and Håkon Thelin, double bass. Their ability for nuanced vocal and instrumental articulation forms the very basis for the sounding result of the four compositions. 

 
 
Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

 
The Art Of Brynjar Hoff - Hoff, Brynjar (obo)

LAWO Classics vil med denne utgivelsen feire Brynjar Hoffs 70 år lange musikerliv. Hoff er en legende i norsk musikkliv. Han var en av de mest sette klassiske artistene på TV gjennom en årrekke og en av landets mest aktive musikere på konsertscener rundt om. Han var en av de få utvalgte norske musikere som både var solist og gjorde innspillinger med English Chamber Orchestra og London Philharmonic Orchestra. With this release, LAWO Classics wishes to celebrate Brynjar Hoff’s 70 years as a musician. Hoff is a legend in Norwegian musical life. For years he was one of the country’s most active classical artists as a television and concert performer in Norway and abroad. He was also one of the few Norwegian musicians to both perform as soloist and record with the English Chamber Orchestra and London Philharmonic Orchestra. 

 
 
 
Magnificat - The Women’s Choral Society of the University of Oslo (KSS) / Wang, Ellen Andrea (double bass) / Paulsberg, Hanna (saxophone)

Kvindelige Studenters Sangforening, under ledelse av dirigent Marit Tøndel Bodsberg Weyde, har gjennom mange år etablert seg som et av landets ledende kvinnekor. Nå går de nye veier ved å samarbeide med to av Norges mest toneangivende jazzmusikere. «Magnificat» er et korverk skrevet og komponert av kontrabassist Ellen Andrea Wang. Wang gjør med dette sin debut som komponist for kor, og medvirker som både vokalist og bassist. Tekstene er hentet fra Lukasevangeliet og den katolske kirkens liturgi, og omhandler Marias overveldende opplevelse av det å skulle føde et barn. The Women’s Choral Society of the University of Oslo (KSS) under the direction of conductor Marit Tøndel Bodsberg Weyde has established itself over the course of many years as one of the country’s leading female choirs. On this release the choir takes a new direction in its collaboration with two of Norway’s most trendsetting jazz musicians. "Magnificat" is a choral work written and composed by double bassist Ellen Andrea Wang. With it Wang makes her debut as choir composer, appearing on the album both as vocalist and bassist. The texts are taken from the Gospel of Luke and Catholic Church liturgy and describe Mary’s powerful feelings knowing she will give birth to a child. 

 

×Tips en venn

Ewa Jacobsson: Hearbaricum Fields <span>-</span> Jacobsson, Ewa (electronics) / Karlsson, Kenneth (piano) Ewa Jacobsson: Hearbaricum Fields Jacobsson, Ewa (electronics) / Karlsson, Kenneth (piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 34.239.153.44)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt