Marcus Paus har markert seg som representant for en nyorientering mot tradisjon, tonalitet og melodikk. Han gjør seg stadig bemerket, både som filmkomponist (Upperdog) og med musikk til sceniske produksjoner, nå sist sammen med ensemblet Frikar. Operaer har det også blitt; 'Heksene' og nå i oktober den nye 'Læreren som ikke ble'. Likevel er det med rendyrket kammermusikk han nå presenterer sin første soloutgivelse som komponist - selvtitulert.

  • ACD5076 Katalognummer
  • 7044581350768 EAN
  • Sofienberg Church, Oslo Innspillingssted
  • 2013 Utgivelsesår

Marcus Paus har markert seg som representant for en nyorientering mot tradisjon, tonalitet og melodikk. Han gjør seg stadig bemerket, både som filmkomponist (Upperdog) og med musikk til sceniske produksjoner, nå sist sammen med ensemblet Frikar. Operaer har det også blitt; 'Heksene' og nå i oktober den nye 'Læreren som ikke ble'. Likevel er det med rendyrket kammermusikk han nå presenterer sin første soloutgivelse som komponist - selvtitulert.
Les mer

Velg antall  

Produktbeskrivelse

Det slår deg med én gang du hører Marcus Paus' musikk: han uttrykker seg direkte. Melodiene - ja; han skriver melodier - har en elegant og selvfølgelig karakter som er sjelden.

Stort anlagt cellosonate - fra dempet lyrikk til vreng-gitar

Paus sier selv at han er opptatt av å gi sine verker en «totalitetsfølelse», og i Cellosonaten på 32 minutter viser han virkelig hva han mener. Gjennom fem satser utforsker han en veldig avgrenset gruppe motiver - men belyser dem fra mange perspektiver. Hele fargepaletten er i bruk, og musikken beveger seg fra det nedtonede dystre til det vilt oppjagede - kanskje med et overraskende høydepunkt når cellisten i 4. sats kaster seg ut i en halsbrekkende virtuos solo som bringer tankene hen mot Marcus' egen gjeldende Guinness World Record, satt som 17-åring. 466,6 toner pr sekund på el-gitar. Musikantisk ekstremsport, kaller han det selv. Også dette hører med.

Trauermusik og 4 Memeto Mori

I kontrast til den store sonaten består utgivelsen av fem mindre stykker, kortere stemningsbilder med en alvorlig og melankolsk karakter. 'Trauermusik' (Sørgemusikk) kan beskrives som en meditasjon for solo cello, i slekt med både J.S. Bach og Marin Marais. Johannes Martens formidler musikken med fullendt fraseringskunst og dyp forståelse. De fire 'Memento Mori' (fire dødsihukomster) for klavér er utsøkte miniatyrer som Paus opprinnelig skrev til en utstilling av Christopher Rådlunds bilder i 2007, med tittelen 'Death Passages'. Det er som om Paus i disse stykkene holder det levende øyeblikk fanget - forløst av Joachim Kwezinskys konsentrerte fremførelse. Samtidskomponister har som regel svært lite tid tilgjengelig med utøverne når ny musikk skal fremføres. I dette prosjektet har man gått i helt motsatt retning. Cellisten Johannes Martens beskriver samarbeidet med Paus slik: «Som utøver i dag er det ekstra givende når man møter en komponist som ikke bare er enormt kunnskapsrik om instrumentenes omfang og attributter, men i tillegg har en intens og empatisk innlevelse i instrumentenes egenart og på den måten kan få sine visjoner realisert. Marcus Paus har nettopp en slik kvalitet. Han forstår seg på en cello som var han cellist av yrke.» De tre har samarbeidet tett gjennom mange år, og alle verkene på platen er skrevet spesielt for Joachim og Johannes.

Sporliste

1 Trauermusik 04:54

   4 Memento Mori 12:09

2 I 02:36

3 II 03:29

4 III 02:34

5 IV 03:30

   Sonata for Cello and Piano 31:36

6 I Prologue 08:09

7 II Scherzo I 05:00

8 III Cadenza e variazioni 08:29

9 IV Scherzo II 03:32

10 V Epilogue 06:35

Kommentarer

Laster kommentarer ...

×Tips en venn

Marcus Paus <span>-</span> Johannes Martens, cello · Joachim Kwetzinsky, piano Marcus Paus Johannes Martens, cello · Joachim Kwetzinsky, piano

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.206.13.203)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt