FØLELSESLADDE SIBELIUS-SANGER
Jean Sibelius er kjent for sine store, imponerende og inntrykkssterke symfonier og andre verk for orkester, men også for sine sanger, han komponerte omtrent 100. Her er det sanger som er verdenskjente, som «Svarta rosor» og «Flickan kom ifrån sin älsklings möte». De aller fleste sangene skrev Sibelius med klaverakkompagnement, men den musikalske strukturen og det kompositoriske formatet ligger godt til rette for en orkestral behandling! Dette var det heldigvis flere som mente. Sibelius orkestrerte noen få av sine sanger selv, mens noen av hans samtidige komponister og dirigenter, og da i særdeleshet Jussi Jalas, har laget flotte orkestreringer til andre av disse inntrykkssterke sangene.
På denne platen tar Marianne Beate Kielland, Kringkastingsorkestret og Petr Popelka nettopp for seg mange av disse orkestrerte sangene. Resultatet er en fortettet utgivelse med 18 sanger, med tekster fra dikt av kjente svenske og finske poeter, hvor Sibelius forteller om kjærlighet, svik, sorg, og savn. Mange av sangene er korte, men forteller allikevel diktets historie til fulle, da Sibelius på sin makeløse måte beskriver diktets stemning og fortelling, og det er det.
Å få spille inn Sibelius orkestrerte sanger har vært en stor drøm for Marianne Beate Kielland. Resultatet har blitt en sterk plate, full av følelser og vakre toner, og vidunderlig klangbehandling av Kringskastingsorkestret under ledelse av sjefdirigent Petr Popelka.
Mezzosopran Marianne Beate Kielland er kjent for sin sterke tilstedeværelse på scenen og sin musikalske integritet, og har etablert seg som en av Europas fremste sangere. Hun opptrer jevnlig med de fremste orkestre og dirigenter i Europa, Asia og Amerika, og har gitt ut mer enn 50 plater.
Kringkastingsorkestret er «hele landets orkester», med en helt spesiell plass i hjertet til musikkelskende nordmenn. Orkestret er i dag fylt med de beste blant klassiske instrumentalister, men den musikalske filosofien er likevel den samme: Allsidighet, lekenhet og nysgjerrighet i forhold til alle typer musikk, og en uvilje mot å dele musikken inn i båser. Petr Popelka er orkestrets sjefdirigent.
EMOTIONALLY CHARGED SIBELIUS SONGS
Jean Sibelius is known for his large, impressive and imposing symphonies and other works for orchestra, but also for his songs — he composed around a hundred. Here we have numbers such as “Svarta rosor” and “Flickan kom ifrån sin älsklings möte” that are world-famous. Sibelius wrote them mainly for voice and piano, but many seem as though made for orchestral sounds and instrumental sublety! There were some who fortunately agreed. Sibelius orchestrated a few of his songs himself, while a number of composers and conductors of his time, in particular Jussi Jalas, created splendid orchestrations of others of these striking pieces.
On this recording Marianne Beate Kielland and the Norwegian Radio Orchestra under conductor Petr Popelka have engaged with many of these orchestrated versions, producing an intense album of eighteen songs based on poems of familiar Swedish and Finnish poets, in which Sibelius tells of love, betrayal, grief and longing. Many of the songs are short, yet they fully convey the story, as Sibelius uniquely captures the poem’s mood and narrative.
Marianne Beate Kielland has long dreamed of recording the orchestrated songs of Sibelius. The result is an outstanding album filled with feeling and beautiful music, and the scintillating sound of the Norwegian Radio Orchestra under Chief Conductor Petr Popelka.
Mezzo-soprano Marianne Beate Kielland is famous for her strong stage presence and musical integrity and has established herself as one of Europe’s leading singers. She performs regularly with the most important orchestras and conductors in Europe, Asia and America, and she has released more than fifty albums.
The Norwegian Radio Orchestra is known as an orchestra for “the whole land” and is today regarded with a unique combination of respect and affection by its music-loving public. It is comprised of highly talented classical instrumentalists, yet its musical philosophy has remained the same: versatility, a light-hearted approach, curiosity for all kinds of music, and an unwillingness to pigeonhole musical styles. Petr Popelka is currently Chief Conductor.
VIDEO
ANMELDELSER/REVIEWS:
"[...] I don’t know where Ms Kjelland has been hiding but I wish she’d get out more; she has a gorgeous instrument. As for the radio orchestra under the Czech conductor Petr Popelka, they match the Oslo Philharmonic for lush textures. Name one song? Svarta rosor, opus 36/1, is coming with me to the shower." Norman Lebrecht, The Critic, 04.09.2022
"[...] Kielland’s even tone, flexibility and brilliant sensitivity to the text make this a rewarding collection, the intensity and drama of each song powerful and impassioned. In the opening song, Höstkväll, Op 38, No 1 (1903-4), the voice soars straight to the heights, lamenting and anguished, while the orchestral writing – Sibelius’s own – grinds out a haunting low chord. If you didn’t know that it was about a lonely wanderer, a windswept lake and a darkening forest (texts are provided), you might easily guess, so vivid is this short, haunting drama." Fiona Maddocks, The Guardian, 01.10.2022
"[...] Kort sagt er dette en praktfull innspilling som presenterer dypt bevegende repertoar i beundringsverdige og høyst virkningsfulle fremførelser (og fin innspillingslyd), og jeg anmoder deg innstendig om å stifte bekjentskap med den snarest. Med det samme kan 44 minutters innspillingstid virke litt snaut for en plate til full pris, men jeg lover at du ikke kommer til å føle deg lurt. I stedet kommer du ut av opplevelsen med bankende hjerte og fornyet ærefrykt for musikkens kraft." Martin Anderson, klassiskmusikk.com, 02.01.2023
INTERVJU/INTERVIEW:
BBC Music Magazine "Music To My Ears" interview with Marianne Beate Kielland
JEAN SIBELIUS (1865–1957)
01) Höstkväll, op. 38 nr. 1 /// 04:31
02) På verandan vid havet, op. 38, nr. 2 /// 03:06
03) I natten, op. 38, nr. 3 /// 04:06
04) Se’n har jag ej frågat mera,op. 17, nr. 1 /// 02:16
05) Sov in!, op. 17, nr. 2 /// 02:11
(Orkestrering: Ernest Pingoud)
06) Fågellek, op. 17, nr. 3 /// 1:47
(Orkestrering: Ernest Pingoud)
07) En slända, op. 17, nr. 5 /// 04:38
(Orkestrering: Jussi Jalas)
08) Illalle, op. 17, nr. 6 /// 01:21
(Orkestrering: Jussi Jalas)
09) Lastu lainehilla, op. 17, nr. 7 /// 01:16
(Orkestrering: Jussi Jalas)
10) Svarta rosor, op. 36, nr. 1 /// 02:01
(Orkestrering: Simon Parmet)
11) Men min fågel märks dock icke, op. 36, nr. 2 /// 02:17
(Orkestrering: Colin Matthews)
12) Säv, säv, susa, op. 36, nr. 4 /// 02:31
13) Marssnön, op. 36, nr. 5 /// 01:29
(Orkestrering: Jussi Jalas)
14) Demanten på marssnön, op. 36, nr. 6 /// 01:55
15) Den första kyssen, op. 37, nr. 1 /// 01:46
(Orkestrering: Ivar Hellman)
16) Soluppgång, op. 37, nr. 3 /// 02:06
17) Var det en dröm?, op. 37, nr. 4 /// 01:46
(Orkestrering: Jussi Jalas)
18) Flickan kom ifrån sin älsklings möte, op. 37, nr. 5 /// 03:09
(Orkestrering: Ernest Pingoud)
Kommentarer