På denne platen tar Marianne Beate Kielland, Kringkastingsorkestret og Petr Popelka nettopp for seg mange av disse orkestrerte sangene. Resultatet er en fortettet utgivelse med 18 sanger, med tekster fra dikt av kjente svenske og finske poeter, hvor Sibelius forteller om kjærlighet, svik, sorg, og savn. Å få spille inn Sibelius orkestrerte sanger har vært en stor drøm for Marianne Beate Kielland. Resultatet har blitt en sterk plate, full av følelser og vakre toner, og vidunderlig klangbehandling av Kringskastingsorkestret under ledelse av sjefdirigent Petr Popelka. On this recording Marianne Beate Kielland and the Norwegian Radio Orchestra under conductor Petr Popelka have engaged with many of these orchestrated versions, producing an intense album of eighteen songs based on poems of familiar Swedish and Finnish poets, in which Sibelius tells of love, betrayal, grief and longing. Marianne Beate Kielland has long dreamed of recording the orchestrated songs of Sibelius. The result is an outstanding album filled with feeling and beautiful music, and the scintillating sound of the Norwegian Radio Orchestra under Chief Conductor Petr Popelka.

  • LWC1239 Katalognummer
  • 7090020182612 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT / 352.8 KHZ Masterfiler
  • NRK Store Studio, Oslo Innspillingssted
  • 2022 Utgivelsesår

På denne platen tar Marianne Beate Kielland, Kringkastingsorkestret og Petr Popelka nettopp for seg mange av disse orkestrerte sangene. Resultatet er en fortettet utgivelse med 18 sanger, med tekster fra dikt av kjente svenske og finske poeter, hvor Sibelius forteller om kjærlighet, svik, sorg, og savn. Å få spille inn Sibelius orkestrerte sanger har vært en stor drøm for Marianne Beate Kielland. Resultatet har blitt en sterk plate, full av følelser og vakre toner, og vidunderlig klangbehandling av Kringskastingsorkestret under ledelse av sjefdirigent Petr Popelka. On this recording Marianne Beate Kielland and the Norwegian Radio Orchestra under conductor Petr Popelka have engaged with many of these orchestrated versions, producing an intense album of eighteen songs based on poems of familiar Swedish and Finnish poets, in which Sibelius tells of love, betrayal, grief and longing. Marianne Beate Kielland has long dreamed of recording the orchestrated songs of Sibelius. The result is an outstanding album filled with feeling and beautiful music, and the scintillating sound of the Norwegian Radio Orchestra under Chief Conductor Petr Popelka.
Les mer

Produktbeskrivelse

FØLELSESLADDE SIBELIUS-SANGER

Jean Sibelius er kjent for sine store, imponerende og inntrykkssterke symfonier og andre verk for orkester, men også for sine sanger, han komponerte omtrent 100. Her er det sanger som er verdenskjente, som «Svarta rosor» og «Flickan kom ifrån sin älsklings möte». De aller fleste sangene skrev Sibelius med klaverakkompagnement, men den musikalske strukturen og det kompositoriske formatet ligger godt til rette for en orkestral behandling! Dette var det heldigvis flere som mente. Sibelius orkestrerte noen få av sine sanger selv, mens noen av hans samtidige komponister og dirigenter, og da i særdeleshet Jussi Jalas, har laget flotte orkestreringer til andre av disse inntrykkssterke sangene.

På denne platen tar Marianne Beate Kielland, Kringkastingsorkestret og Petr Popelka nettopp for seg mange av disse orkestrerte sangene. Resultatet er en fortettet utgivelse med 18 sanger, med tekster fra dikt av kjente svenske og finske poeter, hvor Sibelius forteller om kjærlighet, svik, sorg, og savn. Mange av sangene er korte, men forteller allikevel diktets historie til fulle, da Sibelius på sin makeløse måte beskriver diktets stemning og fortelling, og det er det.

Å få spille inn Sibelius orkestrerte sanger har vært en stor drøm for Marianne Beate Kielland. Resultatet har blitt en sterk plate, full av følelser og vakre toner, og vidunderlig klangbehandling av Kringskastingsorkestret under ledelse av sjefdirigent Petr Popelka.

Mezzosopran Marianne Beate Kielland er kjent for sin sterke tilstedeværelse på scenen og sin musikalske integritet, og har etablert seg som en av Europas fremste sangere. Hun opptrer jevnlig med de fremste orkestre og dirigenter i Europa, Asia og Amerika, og har gitt ut mer enn 50 plater.

Kringkastingsorkestret er «hele landets orkester», med en helt spesiell plass i hjertet til musikkelskende nordmenn. Orkestret er i dag fylt med de beste blant klassiske instrumentalister, men den musikalske filosofien er likevel den samme: Allsidighet, lekenhet og nysgjerrighet i forhold til alle typer musikk, og en uvilje mot å dele musikken inn i båser. Petr Popelka er orkestrets sjefdirigent.

 

EMOTIONALLY CHARGED SIBELIUS SONGS

Jean Sibelius is known for his large, impressive and imposing symphonies and other works for orchestra, but also for his songs  — he composed around a hundred. Here we have numbers such as “Svarta rosor” and “Flickan kom ifrån sin älsklings möte” that are world-famous. Sibelius wrote them mainly for voice and piano, but many seem as though made for orchestral sounds and instrumental sublety! There were some who fortunately agreed. Sibelius orchestrated a few of his songs himself, while a number of composers and conductors of his time, in particular Jussi Jalas, created splendid orchestrations of others of these striking pieces.

On this recording Marianne Beate Kielland and the Norwegian Radio Orchestra under conductor Petr Popelka have engaged with many of these orchestrated versions, producing an intense album of eighteen songs based on poems of familiar Swedish and Finnish poets, in which Sibelius tells of love, betrayal, grief and longing. Many of the songs are short, yet they fully convey the story, as Sibelius uniquely captures the poem’s mood and narrative.

Marianne Beate Kielland has long dreamed of recording the orchestrated songs of Sibelius. The result is an outstanding album filled with feeling and beautiful music, and the scintillating sound of the Norwegian Radio Orchestra under Chief Conductor Petr Popelka.

Mezzo-soprano Marianne Beate Kielland is famous for her strong stage presence and musical integrity and has established herself as one of Europe’s leading singers. She performs regularly with the most important orchestras and conductors in Europe, Asia and America, and she has released more than fifty albums.

The Norwegian Radio Orchestra is known as an orchestra for “the whole land” and is today regarded with a unique combination of respect and affection by its music-loving public. It is comprised of highly talented classical instrumentalists, yet its musical philosophy has remained the same: versatility, a light-hearted approach, curiosity for all kinds of music, and an unwillingness to pigeonhole musical styles. Petr Popelka is currently Chief Conductor.

 

VIDEO

 

ANMELDELSER/REVIEWS:

"[...] I don’t know where Ms Kjelland has been hiding but I wish she’d get out more; she has a gorgeous instrument. As for the radio orchestra under the Czech conductor Petr Popelka, they match the Oslo Philharmonic for lush textures. Name one song? Svarta rosor, opus 36/1, is coming with me to the shower." Norman Lebrecht, The Critic, 04.09.2022

"[...] Kielland’s even tone, flexibility and brilliant sensitivity to the text make this a rewarding collection, the intensity and drama of each song powerful and impassioned. In the opening song, Höstkväll, Op 38, No 1 (1903-4), the voice soars straight to the heights, lamenting and anguished, while the orchestral writing – Sibelius’s own – grinds out a haunting low chord. If you didn’t know that it was about a lonely wanderer, a windswept lake and a darkening forest (texts are provided), you might easily guess, so vivid is this short, haunting drama." Fiona Maddocks, The Guardian, 01.10.2022

"[...] Kort sagt er dette en praktfull innspilling som presenterer dypt bevegende repertoar i beundringsverdige og høyst virkningsfulle fremførelser (og fin innspillingslyd), og jeg anmoder deg innstendig om å stifte bekjentskap med den snarest. Med det samme kan 44 minutters innspillingstid virke litt snaut for en plate til full pris, men jeg lover at du ikke kommer til å føle deg lurt. I stedet kommer du ut av opplevelsen med bankende hjerte og fornyet ærefrykt for musikkens kraft." Martin Anderson, klassiskmusikk.com, 02.01.2023

 

INTERVJU/INTERVIEW:


BBC Music Magazine "Music To My Ears" interview with Marianne Beate Kielland

Sporliste

        JEAN SIBELIUS (1865–1957)

01)   Höstkväll, op. 38 nr. 1 /// 04:31

02)   På verandan vid havet, op. 38, nr. 2 /// 03:06

03)   I natten, op. 38, nr. 3 /// 04:06

04)   Se’n har jag ej frågat mera,op. 17, nr. 1 /// 02:16

05)   Sov in!, op. 17, nr. 2 /// 02:11

        (Orkestrering: Ernest Pingoud)

06)   Fågellek, op. 17, nr. 3 /// 1:47

        (Orkestrering: Ernest Pingoud)

07)   En slända, op. 17, nr. 5 /// 04:38

        (Orkestrering: Jussi Jalas)

08)   Illalle, op. 17, nr. 6 /// 01:21

        (Orkestrering: Jussi Jalas)

09)   Lastu lainehilla, op. 17, nr. 7 /// 01:16

        (Orkestrering: Jussi Jalas)

10)   Svarta rosor, op. 36, nr. 1 /// 02:01

        (Orkestrering: Simon Parmet)

11)   Men min fågel märks dock icke, op. 36, nr. 2 /// 02:17

        (Orkestrering: Colin Matthews)

12)   Säv, säv, susa, op. 36, nr. 4 /// 02:31

13)   Marssnön, op. 36, nr. 5 /// 01:29

        (Orkestrering: Jussi Jalas)

14)   Demanten på marssnön, op. 36, nr. 6 /// 01:55

15)   Den första kyssen, op. 37, nr. 1 /// 01:46

        (Orkestrering: Ivar Hellman)

16)   Soluppgång, op. 37, nr. 3 /// 02:06

17)   Var det en dröm?, op. 37, nr. 4 /// 01:46

        (Orkestrering: Jussi Jalas)

18)   Flickan kom ifrån sin älsklings möte, op. 37, nr. 5 /// 03:09

        (Orkestrering: Ernest Pingoud)

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Britten/Hagen/Strauss - Ensemble Allegria

Musikk kan ikke skapes ut av intet. Slik er både metamorfose og variasjon noe man finner i alle komposisjoner av et visst omfang, det være seg mer eller mindre bevisst. Bekjennelsen til et forbilde forbinder alle de tre verkene på denne CD-en. Britten hadde et nært forhold til sin lærer Frank Bridge, og viser dette gjennom sine variasjoner. Strauss siterer Ludwig van Beethovens tredje symfoni i sine «Metamorfoser» og Hagen tar igjen utgangspunkt i dette verket i sine «Strauss-fragmenter». Music cannot be created out of nothing. Whether deliberate or not, we find metamorphosis and variation in all compositions of a certain scope. All three composers on this CD stand in debt to an older colleague. Britten had a close association with his teacher Frank Bridge and reveals this through his variations. Strauss explicitly cites Ludwig van Beethoven’s third symphony in his “Metamorphoses”, and Hagen bases his “Strauss Fragments” on this latter work. 

 
 
Morten Gaathaug: Landskap i måneskinn - Andersen, Marianne E. (mezzosopran)

Marianne E. Andersen lette lenge før hun fant den rette komponisten til sin første solo-CD: «Morten Gaathaug er en norsk komponist i særklasse. Hans musikalske produksjon innehar en helt usedvanlig kvalitet. Den er ekte, usminket og fengende. Han har alltid et sterkt budskap i sine verker og de valgte tekster.» 

 
 
Sigurd Lie Songs, Vol. 2 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Denne utgivelsen er den siste i en serie på to med Sigurd Lies samlede verk for sang og klaver, framført av mezzosopran Marianne Beate Kielland og pianist Nils Anders Mortensen. CD-en inneholder de siste i rekken av utgitte sanger fra Sigurd Lies hånd, sammen med sanger som ikke ble gitt ut i hans levetid. Mange sanger har stor patos, ikke minst den storslåtte syklusen Wartburg. Men her er også lysere og mer lyriske sanger, og da særlig de fire Haugtussa-sangene, med tekster fra Arne Garborgs diktsyklus, hvor Lie har prøvd å nærme seg folkemusikken i stor grad. 

 
 
 
Arne Nordheim: The Tempest - Suite from the Ballet - Gardner, Edward (conductor) / Bergen Philharmonic Orchestra / Mordal, Beate (soprano) / Carpenter, Jeremy (baritone)

Arne Nordheim var Norges fremste og mest respekterte komponist fram til sin død i 2010, og en av få skikkelser i vestlig samtidsmusikk som var i stand til å bevege seg bort fra tradisjonelle harmoniske relasjoner samtidig som han bevarte en distinkt evne til å kommunisere bredt med sin slående, fysiske musikk. Arne Nordheim was Norway’s most significant and respected composer until his death in 2010, and one of the few figures in contem­porary western music who proved himself able to move beyond traditional harmonic re­lationships while maintaining a distinct ability to communicate widely through his striking, physical music. 

 
Robert Schumann: Frauenliebe und -leben, Op. 42 / Liederkreis, Op.24 / Maria Stuart Lieder, Op. 135 / Songs from Myrthen, Op. 25 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Weisser, Johannes (baritone) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Robert Schumann er velkjent for sin vakre musikk fra romantikken. Blant hans mest kjente komposisjoner er en mengde lieder, hvorav mange av dem ble komponert i 1840, samme år som han giftet seg med Clara Schumann. To av Norges mest anerkjente liedtolkere, Marianne Beate Kielland og Johannes Weisser, har fått med seg Nils Anders Mortensen på klaver. Robert Schumann is well known for his beautiful music from the Romantic era. Among his best-known compositions are a large number of lieder, many of which were composed in 1840, the same year he married Clara Wieck. This release features two of Norway’s leading interpreters of lieder, Marianne Beate Kielland and Johannes Weisser, joined by pianist Nils Anders Mortensen. 

 
W.A. Mozart: Symphonies Nos. 39 & 40 - Norwegian Radio Orchestra / Popelka, Petr (conductor)

Popelka og KORK tar for seg to av de seneste symfoniene, nr. 39 og 40. Mozart skrev sine tre siste symfonier (39-41) i en hektisk periode sommeren 1788. Skrevet flere år før Beethoven nådde sine symfoniske høyder, er det en til da uhørt symfonisk tyngde i Wolfgangs symfoniske avslutning. Selv om det ikke alltid er så lett å knytte musikken til konkrete hendelser i Mozarts liv, er det likevel som han i større grad har noe på hjertet. Ikke minst gjelder det den ikoniske Symfoni nr. 40, et av de få stykkene Mozart skrev i en molltoneart. Popelka and KORK turn to two of the last symphonies, no. 39 and 40. Mozart wrote his last three symphonies (39-41) during a hectic period in the summer of 1788. Written a number of years before Beethoven attained his symphonic heights, there is an as yet unprecedented symphonic gravity in Mozart’s final symphonies. Although it is not always easy to connect the music to concrete events in Mozart’s life, he seems nevertheless to have something of consequence on his mind — in particular with regard to the iconic Symphony no. 40, one of the few pieces Mozart wrote in a minor key. 

 
 
 

×Tips en venn

Jean Sibelius: Orchestral Songs <span>-</span> Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Popelka, Petr (conductor) / Norwegian Radio Orchestra Jean Sibelius: Orchestral Songs Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Popelka, Petr (conductor) / Norwegian Radio Orchestra

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.97.14.80)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt