Robert Schumann er velkjent for sin vakre musikk fra romantikken. Blant hans mest kjente komposisjoner er en mengde lieder, hvorav mange av dem ble komponert i 1840, samme år som han giftet seg med Clara Schumann. To av Norges mest anerkjente liedtolkere, Marianne Beate Kielland og Johannes Weisser, har fått med seg Nils Anders Mortensen på klaver. Robert Schumann is well known for his beautiful music from the Romantic era. Among his best-known compositions are a large number of lieder, many of which were composed in 1840, the same year he married Clara Wieck. This release features two of Norway’s leading interpreters of lieder, Marianne Beate Kielland and Johannes Weisser, joined by pianist Nils Anders Mortensen.

  • LWC1197 Katalognummer
  • 7090020182193 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT/352,8 KHz Masterfiler
  • Sofienberg kirke, Oslo Innspillingssted
  • 2020 Utgivelsesår

Robert Schumann er velkjent for sin vakre musikk fra romantikken. Blant hans mest kjente komposisjoner er en mengde lieder, hvorav mange av dem ble komponert i 1840, samme år som han giftet seg med Clara Schumann. To av Norges mest anerkjente liedtolkere, Marianne Beate Kielland og Johannes Weisser, har fått med seg Nils Anders Mortensen på klaver. Robert Schumann is well known for his beautiful music from the Romantic era. Among his best-known compositions are a large number of lieder, many of which were composed in 1840, the same year he married Clara Wieck. This release features two of Norway’s leading interpreters of lieder, Marianne Beate Kielland and Johannes Weisser, joined by pianist Nils Anders Mortensen.
Les mer

Produktbeskrivelse

SCHUMANN-LIEDER

Robert Schumann er velkjent for sin vakre musikk fra romantikken. Blant hans mest kjente komposisjoner er en mengde lieder, hvorav mange av dem ble komponert i 1840, samme år som han giftet seg med Clara Schumann. To av Norges mest anerkjente liedtolkere, Marianne Beate Kielland og Johannes Weisser, har fått med seg Nils Anders Mortensen på klaver. Sammen har de laget en utgivelse som bringer nye, nære og vakre tolkninger av sanger fra Schumanns kjernerepertoar: Frauenliebe und -leben, Liederkreis op. 24, Maria Stuart-lieder og fire sanger fra Myrthen

Frauenliebe und -leben beskriver en kvinnes liv, fra gryende kjærlighet, via ekteskap og barn, til mannens død. Liederkreis op. 24 forteller om en manns forelskelse, kjærlighetsbesettelse og sorg, mens Maria Stuart-liedene bruker Maria Stuarts egne tekster fra tiden hvor hun sitter i fangenskap og venter på døden. 

Det er lenge siden norske utøvere har kunnet presentere en ny innspilling av Schumanns lieder. Denne utgivelsen maler et bredt bilde av Robert Schumann som lied-komponist, presentert av utøvere av ypperste klasse.

Mezzosopran Marianne Beate Kielland har etablert seg som en av Europas fremste sangere. Hun opptrer jevnlig med de fremste orkestre og dirigenter i Europa, Østen og Amerika, og har gitt ut mer enn 50 plater.

Baryton Johannes Weisser har etablert seg som en av Europas mest spennende sangere i sin generasjon. Han er en ettertraktet konsert- og oratoriesanger, og har vunnet priser for sine plateutgivelser.

Pianist Nils Anders Mortensen har med sine kritikerroste plateutgivelser, og konserter som solist med de største, norske orkestrene, markert seg som en av Norges fremste pianister.

 

SCHUMANN LIEDER

Robert Schumann is well known for his beautiful music from the Romantic era. Among his best-known compositions are a large number of lieder, many of which were composed in 1840, the same year he married Clara Wieck. This release features two of Norway’s leading interpreters of lieder, Marianne Beate Kielland and Johannes Weisser, joined by pianist Nils Anders Mortensen. Together they have produced a recording offering new and beautifully intimate interpretations of songs from Schumann’s core repertoire: Frauenliebe und –leben, Liederkreis Op. 24, Gedichte der Königin Maria Stuart, and four songs from Myrthen (Myrtle Wreath).

Frauenliebe und –leben describes a woman’s life, from nascent love via marriage and motherhood to her beloved’s death. In Liederkreis Op. 24 a man falls in love and is consumed by his passion and sorrow, while Gedichte der Königin Maria Stuart uses Mary’s own words while sitting in prison awaiting her death.

A new Norwegian release of Schumann’s lieder has been a long time in coming. This album paints a broad picture of Robert Schumann as lied composer, presented by three of Norway’s most outstanding musical artists.

Mezzo-soprano Marianne Beate Kielland has estab-lished herself as one of Europe’s leading singers. With over 50 albums to her credit, she performs regularly with renowned orchestras and conductors in Europe, the East and the USA.

Baritone Johannes Weisser is regarded as one of the most exciting European singers of his generation. He is in frequent demand as concert and oratorio singer and is widely known for his award-winning recordings.

With his critically acclaimed recordings and concerts as soloist with the major Norwegian orchestras, Nils Anders Mortensen has distinguished himself as one of Norway’s leading pianists.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

«[…] Norge har fostret en rekke strålende sangere, som også har en stor stjerne internasjonalt. På denne platen er det lied-kunsten som formidles av mezzosopranen Marianne Beate Kielland og barytonen Johannes Weisser, med en av landets dyktigste akkompagnatører Nils Anders Mortensen ved pianoet…[…] Kielland har nå rukket å gi ut mer enn 50 plater og er i likhet med Weisser meget ettertraktet både i Europa og Amerika. Denne innspillingen bør absolutt gli inn den klassiske samlingen din!» Trond Erikson, den klassiske CD Bloggen, 12.06.2020

«[…] To av våre fremste sangere, mezzosopranen Marianne Beate Kielland og barytonen Johannes Weisser, har sammen med den like fabelaktige pianisten Nils Anders Mortensen spilt inn de sentrale syklusene Frauenliebe und Leben op. 42 (Kielland) og Liederkreis op. 24 (Weisser), begge fra det såkalte lied-året 1840, og den siste, alvorstunge Gedichte der Königin Maria Stuart op. 135, samt fire sanger fra Myrthen op. 25 (Kielland). Begges stemmer klinger naturlig og fritt, om enn Weisser tidvis blir noe for operatisk for min smak. Felles er også resonansen mot en mørk bakgrunn, noe som gir uttrykket en gyllen, avrundet glans. Det harmonerer fint med Mortensens sobre artikulasjon som brettes ut i en både lyttende og rik flygelklang. [...]» Emil Bernhardt, Morgenbladet, 05. juni 2020

"[...] Norwegian pianist Nils Anders Mortensen accompanies mezzo-soprano Marianne Beate Kielland and baritone Johannes Weisser, making us feel the longing for poetry. The three musicians convey beauty, fullness and dream to the audience." Nuria Serra, Sonograma Magazine, 29.06.2020

«[…] Tolkinga til Marianne Beate Kielland er framifrå. Den mørkt sylvskimrande mezzosopranrøysta hennar, som rundar av alle kvasse tyske konsonantar, blandar seg vakkert med klangen til Nils Anders Mortensens klaver. […] Kielland er ein songar som tykkjest duga til alt – den fleksible teknikken hennar høver like godt til barokkmusikk som til musikk frå romantikken og frå vår eiga samtid. Den andre songaren på plata, barytonen Johannes Weisser, har liknande kvalitetar. Det retorisk raffinerte uttrykket eg kjenner frå albuma (og konsertane) hans med 1700-talsmusikk, kjem òg til sin rett hjå Schumann. I tillegg fører den sparsame vibratobruken til uvanleg klangleg klårleik. […] Dette stykket fungerer berre om utøvarane er dønn presise teknisk, noko Weisser og Mortensen definitivt er.» SJUR HAGA BRINGELAND, Dag og Tid, 21.08.2020

“Every new disc with Marianne Beate Kielland evokes high expectations and so far they have never failed to satisfy me. Her discography has expanded steadily and together with her regular accompanist Nils Anders Mortensen she has to date issued nine CDs on the LAWO label. […] When I reviewed Kielland’s previous recording in August 2008 I wrote “These are the songs on this disc that I will return to most often.” My prophecy was well-founded, and the new reading doesn’t invalidate the old one – rather it complements it. These are two well-considered readings that can stand on their own even in the most elated company; the one by a young singer in her fresh youth, the other by an experienced singer – still extremely fresh – but actually the same age as Maria Stuart was at her demise. I’m happy to own both and the new disc in its entirety is a wonderful compilation of some of Schumann’s greatest songs in wonderful readings. The “encore” Du bist wie eine Blume, so beautifully sung, brings balm to the listener after the sorrowful Maria Stuart cycle.” Göran Forsling, Musicweb International, September 2020

Sporliste

ROBERT SCHUMANN (1810–56)

1)     Der Nussbaum, op. 25, nr. III /// 02:43

        Frauenliebe und -leben, op. 42

2)     I. Seit ich ihn gesehen /// 02:21

3)     II. Er, der herrlichste von allen /// 02:59

4)     III. Ich kann's nicht fassen 01:43

5)     IV. Du Ring an meinem Finger /// 02:27

6)     V. Helft mir, ihr Schwestern /// 01:50

7)     VI. Süsser Freund, du blickest /// 04:17

8)     VII. An meinem Herzen /// 01:20

9)     VIII. Nun hast du mir den ersten Schmerz getan /// 03:46

10)   Die Lotosblume, op. 25, nr. VII /// 01:23

        Liederkreis, op. 24

11)   I. Morgens steh' ich auf /// 01:01

12)   II. Es treibt mich hin /// 01:11

13)   III. Ich wandelte unter den Bäumen /// 03:38

14)   IV. Lieb' Liebchen /// 00:49

15)   V. Schöne Wiege meiner Leiden /// 04:16

16)   VI. Warte, warte, wilder Schiffmann /// 01:49

17)   VII. Berg' und Burgen schau'n herunter /// 03:53

18)   VIII. Anfangs wollt' ich fast Verzagen /// 00:54

19)   IX. Mit Myrthen und Rosen /// 04:03

20)   Widmung, op. 25, nr. I /// 02:05

        Gedichte der Königin Maria Stuart, op. 135

21)   I. Abschied von Frankreich /// 01:29

22)   II. Nach der Geburt ihres Sohnes /// 01:35

23)   III. An die Königin Elisabeth /// 01:34

24)   IV. Abschied von der Welt /// 02:45

25)   V. Gebet /// 01:56

26)   Du bist wie eine Blume, op. 25, nr. XXIV /// 01:44

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Å her møter mangt - Songs by Johan Kvandal - Gericke, Isa Katharina (soprano) / Knoph, Joachim (piano)

På denne utgivelsen presenterer sopran Isa Katharina Gericke og Joachim Knoph sentrale deler av den norske komponisten Johan Kvandals (1919–1999) musikk for sang og piano. Kvandal var en markant stemme i norsk musikkliv, og hans musikk har vist seg å nå stadig nye lyttere. On this release, soprano Isa Katharina Gericke and Joachim Knoph perform some of the more central pieces from Norwegian composer Johan Kvandal's (1919–1999) music for voice and piano. Kvandal was a heavyweight of the Norwegian music scene and his music has proven to reach more and more new listeners. 

 
 
Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

 
Kom regn - Kvindelige Studenters Sangforening

Kvindelige Studenters Sangforening (KSS) – for tiden rangert som verdens beste kvinnekor – lanserer i disse dager sin tredje utgivelse på LAWO Classics: «Kom regn». Med denne utgivelsen ønsker KSS å vise frem den spennende og varierte musikken som er skrevet for kvinnekor i Norge det siste hundreåret. 

 
 
 
Stravinsky/Poulenc/Debussy - Stalheim, Amalie (cello) / Hadland, Christian Ihle (piano)

Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadland framfører verk for cello og piano av Igor Stravinskij, Francis Poulenc og Claude Debussy på sin duo-debututgivelse. For alle tre verkene på dette albumet er dialogen mellom cello og piano i sentrum. Essensielt for disse tre verkene er det å «snakke samme språk» som duopartneren, å tørre å være spontan og ikke være redd for å utfordre og stole på hverandre. On their debut duo release, Amalie Stalheim and Christian Ihle Hadland present works for cello and piano by Igor Stravinsky, Francis Poulenc and Claude Debussy. For all three pieces on this album, dialogue between cello and piano is at the center. Essential for these three pieces is to speak the same language as your duo partner, to dare to be spontaneous and not be afraid to challenge and trust in each other. 

 
 
Songs: Kielland / Dørumsgaard - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Det er en fascinerende stor skatt av sanger som ligger på Nasjonalbiblioteket – stort sett fullt tilgjengelig, men lite brukt. To av navnene som finnes der er Olav Kielland og Arne Dørumsgaard, begge komponister fra forrige århundre, som lot seg inspirere av folkemusikken. 

 
 

×Tips en venn

Robert Schumann: Frauenliebe und -leben, Op. 42 / Liederkreis, Op.24 / Maria Stuart Lieder, Op. 135 / Songs from Myrthen, Op. 25 <span>-</span> Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Weisser, Johannes (baritone) / Mortensen, Nils Anders (piano) Robert Schumann: Frauenliebe und -leben, Op. 42 / Liederkreis, Op.24 / Maria Stuart Lieder, Op. 135 / Songs from Myrthen, Op. 25 Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Weisser, Johannes (baritone) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 44.192.94.177)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt