På Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensens nye plate – deres åttende i rekken på LAWO Classics – får vi høre tre av Mahlers viktigste sang-sykluser: «Rückert-Lieder», «Kindertotenlieder» og «Lieder eines fahrenden Gesellen».

  • LWC1157 Katalognummer
  • 7090020181790 EAN
  • CD Format
  • Sofienberg kirke, Oslo Innspillingssted
  • 2018 Utgivelsesår

På Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensens nye plate – deres åttende i rekken på LAWO Classics – får vi høre tre av Mahlers viktigste sang-sykluser: «Rückert-Lieder», «Kindertotenlieder» og «Lieder eines fahrenden Gesellen».
Les mer

Artist
Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) | Mortensen, Nils Anders (piano)

Komponist
Mahler, Gustav

Plateselskap
Lawo Classics

Verk

Mahler: Kindertotenlieder
Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen
Mahler: Rückert-Lieder
Mahler: Blicke mir nicht in die Lieder! (Rückert-Lieder)
Mahler: Ich atmet' einen linden Duft (Rückert-Lieder)
Mahler: Ich bin der Welt abhanden gekommen (Rückert-Lieder)
Mahler: Liebst Du um Schönheit (Rückert-Lieder)
Mahler: Um Mitternacht (Rückert-Lieder)

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Blunderbuss | Granberg, Anna-Julia

Produktbeskrivelse

MAHLERS MESTERLIGE SANGER

Gustav Mahlers sanger er mye framført og høyt elsket over hele verden. De er oftest hørt med orkester, men klaverutgavene til sangene er laget av Mahler selv, og bringer et annet lydbilde til lytteren enn orkesterets rike klang. Her kommer vi mye nærmere på musikken, det lille formatet åpner for større musikalsk intimitet og nærhet til formidling av tekstene. På Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensens nye plate – deres åttende i rekken på LAWO Classics – får vi høre tre av Mahlers viktigste sang-sykluser: «Rückert-Lieder», «Kindertotenlieder» og «Lieder eines fahrenden Gesellen». De to første syklusene på platen har tekster av den tyske dikteren Friedrich Rückert, mens tekstene til gesellsangene er skrevet av Mahler selv. Tekstene er eksistensielle og musikken følger tett på disse. Platens tittel «Einsamkeit» henspiller nettopp på tematikken som ofte preger tekstene. Og kanskje får vi på denne utgivelsen nettopp i større grad kjenne på ikke bare skjønnheten, men sårheten og tristheten i musikken, siden alt er strippet ned til det velkjente formatet sang og klaver.

Mezzosopran Marianne Beate Kielland har etablert seg som en av Europas fremste sangere. Hun opptrer jevnlig med de fremste orkestre og dirigenter i Europa, Østen og Amerika, og har med sine nær 50 plate- innspillinger markert seg særdeles positivt på det internasjonale platemarkedet.

Pianist Nils Anders Mortensen har med sine kritikerroste plateutgivelser, og konserter som solist med de største, norske orkestrene, markert seg som en av Norges fremste pianister. Han er til daglig ansatt som landsdelsmusiker i Finnmark, men er også aktiv som frilanser.

MAHLER’S MASTERFUL SONGS

Gustav Mahler’s songs are performed often and cherished throughout the world. They are most frequently heard with orchestra, but the piano versions of the songs by Mahler himself bring to the listener an aural image different from the orchestra’s opulent sound. Here we are much closer to the music, with the smaller format allowing for greater musical intimacy in the communication of the texts. On Marianne Beate Kielland and Nils Anders Mortensen’s new album — their eighth on the LAWO Classics label — we are treated to three of Mahler’s most important song cycles: “Rückert-Lieder”, “Kindertotenlieder” and “Lieder eines fahrenden Gesellen”. The first two cycles on the album feature texts by the German poet Friedrich Rückert, while those of the wayfarer cycle were penned by Mahler himself. The texts are existential and the music is welded closely to them. The album’s title, “Einsamkeit”, alludes to the very themes that often characterize the texts. And we perceive perhaps to a greater degree on this release not only the beauty, but also the tenderness and sadness in the music, since everything is stripped down to the familiar format of voice and piano.

Norwegian mezzo-soprano Marianne Beate Kielland has established herself as one of Europe’s leading singers. She performs regularly with today’s foremost orchestras and conductors in Europe, the Far East and North America, and with close to 50 album recordings she has distinguished herself in the international recording market.

With his critically acclaimed album releases and his concert appearances as soloist with the principal Norwegian orchestras, pianist Nils Anders Mortensen is today regarded as one of Norway’s leading pianists. He is employed as state musician in Finnmark County and is active as well as a freelance artist.

 

 

VIDEO

 

ANMELDELSER/REVIEWS

"Når Marianne Beate Kielland nå går løs på Mahler er det derfor ingen liten begivenhet. Hun har allerede i mange år fengslet oss med sine mange sangtolkninger. I motsetning til de fleste har hun valgt å framføre disse Mahler-sangene med klaver og ikke orkester. Dermed kommer stemmen hennes mye klarere fram og klangfarven blir en annen, for å si det slik: mer brennende og intens." Kjell Moe, Kulturspeilet, 23.08.2018, http://www.kulturspeilet.no/ensomhet/

"Nært, sårt - og vakkert! [...] At Kielland og Mortensen også fanger musikkens nærhet og tekstenes sårbarhet er - når det gjelder disse musikerne - nesten som en selvfølge å regne. Kielland er som vanlig en mester i diksjon, og disse to musikerne kjenner hverandre så godt at de smelter sammen til ett eneste flott instrument. At de også er mestere i tolkning av musikkens form og farger, gjør denne platen til et sikker vinner i platebutikken. Det er bare å sende av gårde en stor takk til to fine musikere for denne musikalske nytelsen." Trond Erikson, Den klassiske CD-bloggen, 26.10.2018 http://klassiskcd.blogspot.com/2018/10/ogsa-en-mahler-tolker.html

"I dette arbeidet er stemmen til Marianne Beate Kielland en glede, en trøst, en kjærlig tråd som gir en vakker tolkning beskyttet av en visceral, intens, smertefull pianistkompliment. Et flott album!" Marçal Borotau, Sonograma magazine 29.11.18 http://sonograma.org/suplement-de-discos/einsamkeit-songs-by-mahler/

"Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen svarer med lignende tilbakeholdenhet, de lar poesien og følelsene i musikken og teksten tale for seg selv fremfor å understreke dramaet unødig." Martin Anderson, Klassiskmusikk.com, 06.12.2018 http://klassiskmusikk.com/review/einsamkeit/

"I have lots of marvellous Mahler recording on my bending shelves, recordings that I will not voluntarily be separated from. This latest disc will now join those with Janet Baker, Christa Ludwig, Brigitte Fassbaender, Dietrich Fischer-Dieskau, Thomas Hampson and several others. I urge readers to follow my example." Göran Forsling, musicweb-international, Januar 2019 

"The readings are deep, thoughtful, sincere, and it is rather refreshing to hear them sung with restraint rather than often questionable histrionics." Raymond Beegle, Fanfare Magazine, May/June 2019

INTERVJU/INTERVIEW

"Mezzosopran Marianne Beate Kielland liker best sanger som lodder dypt. - Selv om det blir mye hjerte og smerte, lander jeg ofte på den triste siden av repertoaret, sier hun." Intervju mellom Lars O. Flydal og Marianne Beate Kielland, 24.08.2018

 

Sporliste

GUSTAV MAHLER (1860–1911)

RÜCKERT-LIEDER
Tekst: Friedrich Rückert (1788–1866)

1) I. Ich atmet’ einen linden Duft! /// 02:42

2) II. Liebst du um Schönheit /// 02:12

3) III. Blicke mir nicht in die Lieder /// 01:19

4) IV. Ich bin der Welt abhanden gekommen /// 05:51

5) V. Um Mitternacht /// 05:42

KINDERTOTENLIEDER
Tekst: Friedrich Rückert

6) I. Nun will die Sonn’ so hell aufgeh’n /// 05:12

7) II. Nun seh’ ich wohl, warum so dunkle Flammen /// 04:23

8) III. Wenn dein Mütterlein /// 03:50

9) IV. Oft denk’ ich, sie sind nur ausgegangen /// 02:36

10) V. In diesem Wetter /// 06:04

LIEDER EINES FAHRENDEN GESELLEN
Tekst: Gustav Mahler

11) I. Wenn mein Schatz Hochzeit macht /// 03:23

12) II. Ging heut’ Morgen über’s Feld /// 04:19

13) III. Ich hab’ ein glühend Messer /// 02:55

14) IV. Die zwei blauen Augen von meinem Schatz /// 04:55

 

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Eivind Groven Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Eivind Groven er et kjent navn i norsk musikkhistorie. Kanskje kjenner vi ham best som mannen bak «pausesignalet» og «kjenningssignalet» NRK brukte i en årrekke.  

 
Songs: Kielland / Dørumsgaard - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Det er en fascinerende stor skatt av sanger som ligger på Nasjonalbiblioteket – stort sett fullt tilgjengelig, men lite brukt. To av navnene som finnes der er Olav Kielland og Arne Dørumsgaard, begge komponister fra forrige århundre, som lot seg inspirere av folkemusikken. 

 
 
Früh - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Både Berg, Webern og Schönberg bevegde seg i grenselandet mellom tonalitet og atonalitet. Mest kjente ble de kanskje for verkene som kom senere, der de på hver sin måte utforsket atonalitetens mange uttrykksformer. Likevel beholdt komponistene forbindelsen til den romantiske tradisjonen. Det lyriske ble videreført. Musikken skulle være følt, ikke tenkt. 

 
 
 
Grieg - Garborg / Vinje / Ibsen - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

Griegs kjæreste sanger til tekster av Garborg, Ibsen og Vinje har ikke før vært samlet på én plate. Nå gir kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen ut nettopp disse sangene, og med sine autentiske og nærværende Grieg-tolkninger gir de et viktig bidrag til floraen av Grieg-utgivelser. 

 
 
 
the first beauty - Oslo Kammerakademi

Med CD-en «the first beauty» fullfører Oslo Kammerakademi trilogien med harmonimusikk fra tre epoker. Oslo Kammerakademi’s third recording, “the first beauty”, completes a trilogy of “Harmonie” music from three epochs. 

 
Alexander Scriabin: Symphony No. 1, Op. 26 / Prometheus: The Poem of Fire, Op. 60 - Oslo-Filharmonien / Petrenko, Vasily / Gerstein, Kirill (piano)

Nok en gang får vi oppleve den fabelaktige kombinasjonen Vasily Petrenko, Kirill Gerstein og Oslo- Filharmonien: LAWO Classics har gleden av å presentere siste utgivelse i den kritikerroste Skrjabin- serien. 

 
Robert Schumann: Frauenliebe und -leben, Op. 42 / Liederkreis, Op.24 / Maria Stuart Lieder, Op. 135 / Songs from Myrthen, Op. 25 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Weisser, Johannes (baritone) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Robert Schumann er velkjent for sin vakre musikk fra romantikken. Blant hans mest kjente komposisjoner er en mengde lieder, hvorav mange av dem ble komponert i 1840, samme år som han giftet seg med Clara Schumann. To av Norges mest anerkjente liedtolkere, Marianne Beate Kielland og Johannes Weisser, har fått med seg Nils Anders Mortensen på klaver. Robert Schumann is well known for his beautiful music from the Romantic era. Among his best-known compositions are a large number of lieder, many of which were composed in 1840, the same year he married Clara Wieck. This release features two of Norway’s leading interpreters of lieder, Marianne Beate Kielland and Johannes Weisser, joined by pianist Nils Anders Mortensen. 

 
Jean Sibelius: Orchestral Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Popelka, Petr (conductor) / Norwegian Radio Orchestra

På denne platen tar Marianne Beate Kielland, Kringkastingsorkestret og Petr Popelka nettopp for seg mange av disse orkestrerte sangene. Resultatet er en fortettet utgivelse med 18 sanger, med tekster fra dikt av kjente svenske og finske poeter, hvor Sibelius forteller om kjærlighet, svik, sorg, og savn. Å få spille inn Sibelius orkestrerte sanger har vært en stor drøm for Marianne Beate Kielland. Resultatet har blitt en sterk plate, full av følelser og vakre toner, og vidunderlig klangbehandling av Kringskastingsorkestret under ledelse av sjefdirigent Petr Popelka. On this recording Marianne Beate Kielland and the Norwegian Radio Orchestra under conductor Petr Popelka have engaged with many of these orchestrated versions, producing an intense album of eighteen songs based on poems of familiar Swedish and Finnish poets, in which Sibelius tells of love, betrayal, grief and longing. Marianne Beate Kielland has long dreamed of recording the orchestrated songs of Sibelius. The result is an outstanding album filled with feeling and beautiful music, and the scintillating sound of the Norwegian Radio Orchestra under Chief Conductor Petr Popelka. 

 
Chanson et Danses - Oslo Kammerakademi

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds. 

 
 
 

×Tips en venn

Einsamkeit – Songs by Mahler <span>-</span> Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano) Einsamkeit – Songs by Mahler Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.97.14.82)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt