FRÜH
Både Berg, Webern og Schönberg bevegde seg i grenselandet mellom tonalitet og atonalitet. Mest kjente ble de kanskje for verkene som kom senere, der de på hver sin måte utforsket atonalitetens mange uttrykksformer. Likevel beholdt komponistene forbindelsen til den romantiske tradisjonen. Det lyriske ble videreført. Musikken skulle være følt, ikke tenkt. Å høre disse tidlige sangene gir et unikt vitnesbyrd om denne forbindelsen.
Denne nye CD-en fra LAWO Classics kalles Früh fordi alle tre komponister befinner seg tidlig i sin karriere. Som en tidlig vårmorgen er musikken vidunderlig vakker - den nærmer seg brytningspunktet med tonaliteten, men er allikevel ennå trygt forankret i det tonale. Sangene - med et stort spenn i register og emosjoner - er merkelig lite framført, og så langt finnes det også få innspillinger av materialet. Derfor er det en glede å kunne presentere Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensen i akkurat dette flotte senromantiske repertoaret.
FRÜH
Berg, Webern, and Schönberg all inhabited a borderland between tonality and atonality. They are perhaps best known for their later works, in which each in his own way explored atonality’s many forms of expression. Yet the composers maintained their connection with the Romantic tradition. They remained lyrical. Music was to be felt, not thought about. Hearing these early songs is a unique testimony to this connection.
This CD from LAWO Classics is entitled Früh because the works date from an early period in the career of each of the three composers. They are extraordinarily beautiful, like an early spring morning. A break with tonality is imminent, but the music is still firmly anchored in the tonal tradition. The songs, with their broad range of expression, have remained remarkably seldom-performed, and there are few recordings of the material. Thus, it is all the more satisfying to be able to present Marianne Beate Kielland and Nils Anders Mortensen with this magnificent late Romantic repertoire.
ANMELDELSER/REVIEWS
Glemt sangskatt fra seinromantikken
"Sanger av Arnold Schönberg fra 1899 satt sammen med sanger av Alban Berg og Anton Webern fra begynnelsen av 1900-tallet: At platen heter "Früh", tidlig, er ganske passende. For de 25 sangene som Marianne Beate Kielland her presenterer, er skrevet veldig tidlig i de tre komponistenes karriere. Dette er musikk fra tiden før modernismens gjennombrudd, fra før Schönberg utviklet sitt 12-tonesystem og før han og Berg og Webern ble kjent som "Den andre Wienerskole". Musikkhistorisk sett er "Früh" en svært spennende utgivelse. Kielland tar oss med tilbake til århundreskiftets Wien og fører oss inn i seinromantikkens musikalske drivhus. Vi hører hvordan inspirasjon fra Brahms og Wagner flettes sammen og skaper nye, sære vekster. Og vi hører hvordan lied-formatet blir presset innenfra og brytes ned i fragmentariske, aforismeaktige former eller utvikler seg til konsentrerte musikkdramaer. Kielland gir disse glemte sangene liv og karakter med sin ekspressive mezzo. Og demonstrerer sammen med pianisten Nils Anders Mortensen at denne perioden rommer mye musikk som kunne fortjene større oppmerksomhet."
Peter Larsen - Bergens Tidende LWC1033_bergenstidende.pdf
DA MODERNISTENE VAR UNGE
"Alban Berg på denne utmerkede cd-en som inneholder sanger av den såkalte annen wienerskole før den hadde etablert seg. For dette er tidlige ungdomsverk - derav "Früh" - som viser dem som umiskjennelige romantikere. Berg forble for så vidt en romantiker hele sitt liv, mens Schönberg gikk veien til ekspressiv fritonalitet frem til tolvtonemusikk og Webern skrev verk som førte til en musikk der hvert intervall og hver tone var del av et transparent klangteppe. Men her er altså alle tre romantikere eller senromantikere, i både valg av tekster og i det musikalske uttrykket. Kiellands varme stemme og forståelse for teksten egner seg særdeles godt for disse ikke altfor ofte fremførte verkene. Likeledes er Mortensens klaverspill varmt i tonen og med en frihet i artikulasjonen som er lydhør overfor både tekst og Kiellands foredrag."
Arnfinn Bø-Rygg - Stavanger Aftenblad LWC1033_Stavanger_aftenblad.pdf
"Mezzosopranen Marianne Beate Kielland, oppvokst i Furnes, og pianisten Nils Anders Mortensen ble i fjor nominert til Grammy for cd-en "Veslemøy synsk". Nå er det tilbake med albumet "Früh", med sanger av Alban Berg, Schonberg og Webern. Som tittelen antyder dreier det seg om sanger fra tidlig i karrieren hos de tre, og sangene rommer et senromantisk lyrisk uttrykk, samtidig som de to utøverne understreker det store spennet i materialet. Det er like mykt og vakkert som det er følsomt og fast, intenst og inderlig."
Geir Vestad - Hamar Arbeiderblad LWC1033_HA.pdf
"Det er to markante musikere som presenterer musikk av tre komponister som satt sterke spor etter seg i begynnelsen av forrige århundre. Denne platen inneholder sanger fra komponistene tidlige karrierer - og ved siden av den musikalske kvalitet som mezzosopranen Marianne Beate Kielland og pianisten Nils Anders Mortensen serverer - gir musikken et fint bilde rundt de tanker og ideer komponistene hadde i sine tidlige karrierer. Og det er en usedvanlig vakker stemme som presenteres på denne platen. Kielland viser en meget god evne til å "kle opp" de senromantiske sangene med varme og følelser. Framføringene er trygge og det er herlig å høre en sanger med en tydelig og god diksjon. Akkurat den evnen bringer lytteropplevelsen et hakk opp. Både Berg, Webern og Schönberg bevegde seg i grenselandet mellom tonalitet og atonalitet. Mest kjente ble de kanskje for verkene som kom senere, der de på hver sin måte utforsket atonalitetens mange uttrykksformer. Likevel beholdt komponistene forbindelsen til den romantiske tradisjonen. Det lyriske ble videreført. Musikken skulle være følt, ikke tenkt. Å høre disse tidlige sangene gir et unikt vitnesbyrd om denne forbindelsen. Sangene er lite fremført, og er vel verd en lytting. Og tar man med de senromantiske referanser de tre komponistene har etterlatt seg, understreker disse sangene hvor viktig romantikken var for Alban Berg, Anton Webern og ikke minst Arnold Schönberg. Et stort pluss gis også for et meget innholdsrikt cd-hefte."
Trond Erikson -Smaalenene LWC1033_Smaalenene.pdf
"Mezzosopranen Marianne Beate Kielland og pianisten Nils Anders Mortensen presenterer for oss småstykker signert tre komponister fra seint 1800- og tidlig 1900- tall.
Det gjør de ikke bare særdeles stødig vokalt og instrumentalt. I albumets teksthefte gis en grundig bakgrunn for de politiske, sosiale og religiøse brytningstidene musikken ble skrevet i, samt en presentasjon av de tre komponistene - Alban Berg, Arnold Schönberg og Anton von Webern. Jeg anbefaler å lese bakgrunnsinformasjon før man lytter til plata, for det vil gi et annet og bredere perspektiv enn bare å høre musikken. Mortensen er en meget habil pianist. Teknisk briljant og med nærhet til instrumentet og tonene. Man blir ikke overrasket over at Kielland har studert under Ingrid Bjoner. Nå utfordrer nok ikke denne menyen hele hennes tekniske spekter, men hun blotter stor innsikt i materialet."
Per Ivar Henriksbø - Gudbrandsdølen LWC1033_gudbrandsdolen.pdf
"Marianne Beate Kielland synger dem vakkert, med åpenbar oppmerksomhet på tekstene og en lokkende kvalitet i stemmen som trekker deg inn. Og du finner ikke en følsommere pianist enn Nils Anders Mortensen. Den eneste skjønnhetsflekken er så kort med musisering av slik kvalitet, er det synd ikke å utnytte muligheten til å la publikum høre en halvtime til av dem."
Martin Andersson - Klassisk Musikkmagasin LWC1033_klassisk_musikkmagasin.pdf
"Früh inneholder tidlige sanger av Schönberg, Berg og Webern. De tre komponistene assosieres med det store bruddet i musikkhistorien, hvor man sprengte den tonale musikkens system, og søkte seg bort fra musikkens etablerte mening. Fra sangene forventer jeg meg noe som tydelig varsler bruddet. Men alle er skrevet for tidlig, de peker ikke fremover. I omslagsteksten skriver Annabel Guaita hvordan sangene viser komponistenes fundament i det romantiske, hvor musikken er følt mer enn den er tenkt. Tekstnær tolkning Kielland og Mortensen har merkbart felles retning i tolkningen. De arbeider lydhørt med hvert enkelt musikalsk motiv. De understreker detaljer og stemninger i teksten, som styrer mye av musikkens retning. Det handler om lengsel og uoppfylt kjærlighet, om menneskelivets sårbarhet og de ufattelige kreftene i naturen. Mortensen spiller klart og lyttende. Kielland synger nært det tekstlige; varmt og med et særegent skinn i stemmen."
Ida Habbestad - Aftenposten LWC1033_aftenposten.pdf
"Mezzoen marianne beate kielland er ute med den andre wienerskole, mens de ennå var unge og romantiske. På LAWOs utgivelse "Früh" har hun med seg pianisten Nils Anders Mortensen. Det har blitt et fint glimt inn i store følelser i spill, like før de finner en annen og mer modernistisk uttrykksform. Finest er tolkningen av det store mellomregistret, som er rikt hos alle de tre komponistene, Alban Berg, Arnold Schönberg og Anton Webern. Musikken klinger ladet og tett, uten å renne over."
Ståle Wikshåland - Dagbladet LWC1033_dagbladet.pdf
"Marianne Beate Kielland has a beautiful mezzo voice, deep and expressive, but with a soprano lightness which is utterly responsive to the extremes of mood and linguistic expression. Her articulation is superb, and with the texts all given in the booklet it is easy to follow each song through the layout with English translations underneath rather than alongside the German originals is not ideal. […] A gem filled with discovery."
Dominy Clements - Music Web international LWC1033_music_web_international.pdf
"Marianne Beate Kielland sjunger med stor inlevelse, sånger om längtan och ouppfylld kärlek, människans sårbarhet och naturens krafter, pianisten Nils Anders Mortensen är följsam, lätt och elegant på handen."
Mikael Bengtsson - Norran LWC1033_norran.pdf
"Sense incórrer en cap efectisme, la versió de Kielland i Mortensen, causa un efecte profund, la lluminositat del verd al bosc i una paleta de colors blaus descriuen l’encant dels textos poètics. Aquest viatge per l’existència constitueix, per damunt de tot, un intent de recobrar el lirisme de les idees primerenques de Schonberg , el Früh de la tonalitat. Marianne Beate Kielland ha realitzat una feina excel·lent i molt útil perquè hi ha pocs enregistraments d’aquestes obres, preciosistes, gairebé perfectes. A través de les poesies, tornem a sentir el batec de la gran música vienesa."
Carme Miró - Suplement de discos LWC1033_Suplement_de_discos.pdf
Berg, Alban
01 FRAUE, DU SÜSSE (02:27)
02 ÜBER DEN BERGEN (01:11)
03 TIEFE SEHNSUCHT (01:22
04 ER KLAGT, DAß DER FRÜHLING SO KORTZ BLÜHT (00:56)
05 AUGENBLICKE (02:34)
06 WINTER (01:18)
07 AM STRANDE (01:27)
08 TRAURIGKEIT (01:40)
09 HOFFNUNG (00:49)
10 SPAZIERGANG (01:42)
11 FLÖTENSPIELERIN (01:07)
12 ERSTER VERLUST (01:36)
13 LEUKON (01:08)
ARNOLD SCHÖNBERG
14 ERWARTUNG (03:45)
15 JESUS BETTELT / SCHENK MIR DEINEN GOLDENEN KAMM (04:03)
16 ERHEBUNG (00:59)
17 WALDSONNE (02:11)
WEBERN
18 TIEF VON FERN (01:32)
19 AUFBLICK (03:14)
20 BLUMENGRUSS (01:09)
21 BILD DER LIEBE (01:46)
22 SOMMERABEND (02:50)
23 HEITER (01:08)
24 DER TOD (01:26)
25 HEIMGANG IN DER FRÜHE (04:32)
Kommentarer