Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensen bringer med denne innspillingen lytteren inn i det private musikkrommet, der musikken framføres for de få. Derav tittelen «Whispering Mozart», som skal henspeile på intimitet og direkte musikkformidling til lytteren.

  • LWC1111 Katalognummer
  • 7090020181233 EAN
  • CD Format
  • 2016 Utgivelsesår

Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensen bringer med denne innspillingen lytteren inn i det private musikkrommet, der musikken framføres for de få. Derav tittelen «Whispering Mozart», som skal henspeile på intimitet og direkte musikkformidling til lytteren.
Les mer

 
 

Produktbeskrivelse

MOZART I SALONGENE

Med Mozart starter utviklingen av sangen som kunstform. Hans tidligste sanger er så enkle som folkesangene, naturlig nok siden Mozart selv var barn da han skrev dem. Senere var han den første som brakte sangen inn i en gjennomkomponert og mer kunstmusikalsk form.

Sangene var ikke ment for de store konsertsalene og operahusene, men for små selskap og kammersalene. Og de er heller ikke mange, men her finner vi allikevel utallige øyeblikk av skjønnhet, sterke følelser, vemod og melankoli og dramatikk. Og denne platen presenterer flesteparten av Mozarts samling av sanger.

Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensen bringer med denne innspillingen lytteren inn i det private musikkrommet, der musikken framføres for de få. Derav tittelen «Whispering Mozart», som skal henspeile på intimitet og direkte musikkformidling til lytteren.

«Whispering Mozart» føyer seg inn i rekken av bejublede innspillinger fra Kielland/Mortensen, og duoen befester ytterligere sin evne til å møte enhver epoke med autentisitet og seriøsitet. Dette er deres sjette utgivelse som duo på LAWO Classics.

Mezzosopran Marianne Beate Kielland er en av Norges mest profilerte sangere i dag. Hun opptrer jevnlig med de fremste orkestre og dirigenter i Europa og Japan, og har med sine over 40 innspillinger markert seg særdeles positivt på det internasjonale platemarkedet.

Pianist Nils Anders Mortensen har med flere plate-innspillinger og konserter de siste årene markert seg som en av Norges fremste pianister. Han er til daglig ansatt som landsdelsmusiker i Finnmark, men er også aktiv frilanser.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

Årets norske utgivelse
«Denne utgivelsen er nettopp en hviskende Mozart, eller snare; som et pust. Det dreier seg om, i hovedsak, enkelt utformede sanger, og platen viser hvor sterkt det neddempede kan virke. Kiellands stemme er distinkt, klar i tekstuttalen og genuint formidlende. Og Mortensens klaverspill folder seg lekent ut rundt denne stemmen. Enklere og bedre kan det knapt gjøres.»
Egil Baumann - Klassekampen   anmeldelse_LWC1111_klassekampen.pdf

«Det er vår eminente mezzosopran Marianne Beate Kielland, med den usedvanlig talentfulle akkompagnatøren og solopianisten Nils Anders Mortensen, som leverer et så delikat klaverspil vi sjelden hører maken til. [...] Marianne Beate Kiellands spennvidde er imponerende. Fra de største mesterne, til temarelaterte programmer. Og alt hun rører ved behandler hun med musikalsk smak.»
Kjell Hillveg – Dagsavisen   anmeldelse_LWC1111_Dagsavisen.pdf

«Ei vakrare røyst kan ikkje tenkjast for Wolfgang Amadeus Mozarts songar.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid   anmeldelse_LWC1111_Dagogtid.pdf

«Den består av enkle sanger, den mest kjente er vel «Kom mai du skjønne milde», med «An die Freundscaft» og «Traumbild» hakk i hæl. Vi møter som sagt vakre, men enkle sanger, stort sett alle i strofisk form (samme melodi til alle versene i teksten). De gir ikke rom for store utsving noen av dem, men Kielland modulerer sin mezzo sikkert og poengtert, med Mortensen som lydhør akkompagnatør.»
Ståle Wikshåland – Dagbladet   anmeldelse_LWC1111_Dagbladet.pdf

«Enkelheten i Mozarts sanger gir også utøverne utfordringer, og som løses strålende av Kielland og Mortensen. De styrer unna den store patosen. Selvsagt skal det emosjoner til for å gi også denne musikken liv, men de unngår de store følelsesmessige utbruddene som lett kunne fjerna musikken fra de enkle rammene Mozart selv satte for den. De gjenskaper intimiteten fra de små rommene og rettferdiggjør albumtittelen «Whispering Mozart». [...] Men kunsten å gjøre noe stort utav det enkle er et element som aldri må undervurderes, og her viser Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensen sin klasse og scorer stort med sine tolkninger av Mozarts små sangskatter.»
Helge Matland – iTromsø  anmeldelse_LWC1111_itromso.pdf

Intimt og lekkert
«Det som gjør denne utgivelsen så spesiell, er tolkningen. De som har hørt Kielland før, ved at hun er en følsom framfører uten like. Hun gjør Mozart all ære, og beholder både den lekne, sarte og samtidig delikate uttrykksformen i hevd.»
Paula Bjertnes – Hamar Arbeiderblad  anmeldelse_LWC1111_HA.pdf

«This is an excellent collection if you want a single singer. She is really very good, and her voice is easy to listen to. [...] she reminds me of Janet Baker.»
Vroon – American Record Guide, mars 2017  review_LWC1111_American_record_guide.pdf

«[...] this whole recording could be described as a highlight from beginning to end. It is well worth having even if you already own another recording of Mozart’s songs not only for Kielland’s excellent alluring and compelling singing but also for Mortensen’s performance at the piano. [...] Whispering Mozart is a truly wonderful work and I have no doubt it will pleasingly ‘whisper’ in your ear for many hours to come.»
Margarida Mota-Bull – Music Web International, mars 2017  review_LWC1111_musicweb_international.pdf

«[...] what we here is Mozart-singing not appreciably different in style from other singers of recent years – except, that is, for the distinctive beauty of Marianne Beate Kielland’s voice. [...] There is little or nothing here not to like. [...] The classic disc casting a giant shadow over this repertoire is the pairing of Elisabeth Schwarzkopf and Walter Gieseking [...] but Kielland might be the safer choice.»
Richard Fairman – Gramophone, april 2017  review_LWC1111_gramophone.pdf

«Du må virkelig stå på for å finne det ukjente bedre ivaretatt enn her: Marianne Beate Kielland har en ukunstlet presentasjon og renhet i tonen som passer perfekt til disse vanligvis undervurderte sangene, skjønt hun har massevis av dramatisk kraft i bakhånd de gangene Mozart krever det. [...] I likhet med Kielland, er Nils Anders Mortensen en av de beste, aktive norske musikerne i dag, og han er en ideelt følsom akkompagnatør.»
Martin Anderson – Klassiskmusikk.com, 10.04.17  http://klassiskmusikk.com/review/whispering-mozart/

Recording of the month
«There is a natural and intimate atmosphere about the whole disc, very beautiful singing and a deceptive feeling of artlessness. [...] Marianne Beate Kielland, who follows the principle “less is more”, comes closer to the true Mozart than anyone else I have heard. [...] this is now a first recommendation for a single CD with Mozart’s songs.»
Göran Forsling – MusicWeb International, mai 2017  http://musicweb-international.com/classrev/2017/May/Mozart_whispering_LWC1111.htm

«This splendid recital proves how much Mozart accomplished in the lied form—and on its behalf. Norwegian mezzo-soprano Marianne Beate Kielland, with marvelous support from pianist Nils Anders Mortensen, proves the ideal guide to an ancillary corner of the Mozart canon and its surprises.»
David J. Baker – Opera News, aug. 2017 review_LWC1111_operanews.pdf

«Kielland invests each song with richly produced, and entirely appropriate vocalism. [...] I wouldn’t want to be without the warm, soothing approach that Kielland calls “whispering.”»
Paul Orgel – Fanfare Magazine, jul/aug 2017 review_LWC1111_fanfare.pdf

"Lavmælt og nydelig. Andre ord er ikke mulig å finne for denne skiva med Mozart. Marianne Kiellands stemme er dypstemt og passe lavmælt for musikk som dette. Vi har nesten ikke ord. Men behøves ord? Til slik musikk og slik nydelig framføring?"
Kjell Moe - Kulturspeilet anmeldelse_LWC1111_kulturspeilet.pdf

Sporliste

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756–91)

1)    Das Traumbild // 05:23

2)    Sehnsucht nach dem Frühlinge /// 02:10

3)    Das Lied der Trennung /// 07:09

4)    Die betrogene Welt // 03:04

5)    An Chlöe /// 02:29

6)    An die Freundschaft /// 03:09

7)    Als Luise die Briefe ihres Ungetreuen Liebhabers verbrannt /// 01:42

8)    Abendempfindung /// 04:41

9)    Eine kleine deutsche Kantate 07:07

10) Das Veilchen /// 02:18

11) An die Freude /// 02:27

12) Ich würd’ auf meinem Pfad /// 02:17

13) Brüder, lasst uns lustig sein /// 01:11

14) Die Zufriedenheit /// 02:56

15) Der Zauberer /// 01:53

16) An die Einsamkeit /// 03:31

17) An die Bescheidenheit /// 02:29

18) Geheime Liebe /// 02:18

19) Im Frühlingsanfang /// 02:54

20) Daphne, deine Rosenwangen /// 02:16

21) Komm, liebe Zither /// 01:41

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Budbærersken - Isa Katharina Gericke (sopran) / Bengt Forsberg (piano)

Denne innspillingen ønsker å belyse noen nye sider av Kirsten Flagstad som romansetolker. The intention of this recording is to shed light on new facets of Kirsten Flagstad as an interpreter of art song.  

 
 
the first beauty - Oslo Kammerakademi

Med CD-en «the first beauty» fullfører Oslo Kammerakademi trilogien med harmonimusikk fra tre epoker. Oslo Kammerakademi’s third recording, “the first beauty”, completes a trilogy of “Harmonie” music from three epochs. 

 
Chanson et Danses - Oslo Kammerakademi

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds. 

 
 
 
The Silk Road - Oslo Kammerakademi

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China. 

 
 
 
Grieg - Garborg / Vinje / Ibsen - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

Griegs kjæreste sanger til tekster av Garborg, Ibsen og Vinje har ikke før vært samlet på én plate. Nå gir kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen ut nettopp disse sangene, og med sine autentiske og nærværende Grieg-tolkninger gir de et viktig bidrag til floraen av Grieg-utgivelser. 

 
 
 
Terra Nova - Marianne Beate Kielland / Jan Gunnar Hoff

SJANGEROVERSKRIDENDE SANGER To av Norges mest profilerte utøvere innen sitt felt – sanger Marianne Beate Kielland og jazzpianist Jan Gunnar Hoff – skaper sitt eget klanglige univers med utgivelsen «Terra Nova». 

 
 
 

×Tips en venn

Whispering Mozart <span>-</span> Kielland, Marianne Beate / Mortensen, Nils Anders (piano) Whispering Mozart Kielland, Marianne Beate / Mortensen, Nils Anders (piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.207.255.67)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt