KSS OG SAMTIDSMUSIKKEN
Kvindelige Studenters Sangforening (KSS) – for tiden rangert som verdens beste kvinnekor – lanserer i disse dager sin tredje utgivelse på LAWO Classics: «Kom regn». På denne CD-en tar de for seg den norske samtidsmusikken for kvinnekor, som de opp gjennom korets historie har hatt et sterkt forhold til, og som har bidratt til mye av deres suksess. Koret ønsker med dette å gi et bidrag til bevaringen og utbredelsen av musikken til viktige norske komponister fra vår samtid.
Selve tittelen «Kom regn» er hentet fra Fartein Valens verk «Kom regn fra det høie», som er CD-ens åpningsspor. Ved siden av tre motetter for kvinnekor av Valen, består innspillingen av verk av Arne Norheim, Knut Nystedt, Egil Hovland og Bjørn Kruse. Disse er alle komponister som i stor grad har bidratt til å forme norsk kormusikk det siste århundret, og som KSS ønsker å gjøre mer tilgjengelige gjennom sine tolkninger av dette repertoaret. Tekstene varierer fra Shakespeare, tradisjonell liturgi og salmer til norske samtidspoeter som Stein Mehren og Paal-Helge Haugen.
Med denne utgivelsen ønsker KSS å vise frem den spennende og varierte musikken som er skrevet for kvinnekor i Norge det siste hundreåret.
Kvindelige Studenters Sangforening (KSS) ble stiftet i 1895, og går inn i historien som verdens eldste akademiske kvinnekor. I dag er KSS et av Norges ledende kvinnekor, og rangert av Interkultur som verdens beste. Koret ledes av dirigent Marit Tøndel Bodsberg Weyde, en av Norges mest fremad-stormende, unge dirigenter. Under hennes ledelse har KSS vunnet store, internasjonale konkurranser som European Choir Games og Grand Prix of Nations.
ANMELDELSER /REVIEWS
«Du hører fra det aller første sporet, Valens «Motett for kvinnekor» Kom regn fra det høie, hvorfor de stadig kommer hjem med nye trofeer. Den tekniske kontrollen er like forbløffende som den er øyeblikkelig hørbar: tonehøyde, diksjon (på engelsk så vel som på norsk), ensemble – alt håndteres imponerende gjennom de fem komponistene her.»
Martin Anderson – klassiskmusikk.com, 10.12.17 http://klassiskmusikk.com/review/kom-regn/
For en klang!
«Denne platen er en liten gigant. [...] en kvalitet jeg ikke har hørt maken til. [...] Korets medlemmer sprudler på denne platen, og sangernes dirigent Marit Tøndel Bodsberg Weyde har igjen skapt en helhet i et program som er unikt her til lands. Det er bare å la ørene ta i mot denne musikken - dette er rett og slett nydelig!»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 12.04.18 http://klassiskcd.blogspot.no/2018/04/for-en-klang.html
«Rarely do you get such intensity, so immediate, and so much dynamic in a large group of singers.»
Carme Miró – Sonograma magazine, 29.03.18 http://sonograma.org/suplement-de-discos/kom-regn/
Ambisiøst for kvinnekor
«Kvindelige Studenters Sangforenings ypparlege framføring gjer oss merksame på det spesielle med Valens kormusikk, der dei musikalske parametrane er så ulike kvarandre stilistisk: Harmonikken er krast moderne, fri for tradisjonell tonal spenning (dissonans) og avspenning (konsonans). Men stemmeføringa og rytmikken er så tradisjonell at han kunne vore teken frå ein tre hundre år gamal Bach-kantate. Denne kombinasjonen er det som gjer Valens musikk så eineståande.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid, 08.06.18 anmeldelse_LWC1134_dagogtid.pdf
Valen, Fartein (1887–1952)
1) Motett for kvinnekor, op. 25 (1936) Kom regn fra det høie /// 03:50
To motetter for kvinnekor, op. 14 (1931)
2) Nr. 1, Quomodo sedet sola civitas /// 03:38
3) Nr. 2, Regina coeli laetare /// 02:56
Nordheim, Arne (1931–2010) Music to Two Fragments by Shelley (1985)
4) Silver Key /// 05:44
5) No, Music /// 01:39
Hovland, Egil (1924–2013)
6) Gloria Patri, op. 137, nr. 2 (1991) /// 03:23
7) Se, dager kommer (1975) /// 04:20
Nystedt, Knut (1915–2014)
8) Shells (1973) /// 04:20
9) Sansene (2002) /// 06:02
10) I am my brother’s keeper (1982) /// 03:47
11) Mary’s Song /// 06:23
Kruse, Bjørn (*1946)
12) Music to hear, why hear’st thou music sadly? (2000) /// 04:23
13) Renn over meg som regn (1993) /// 04:23
Kommentarer