Geniale Brahms

  • LWC1027 Katalognummer
  • 7090020180281 EAN
  • CD Format
  • 96KHz/24bit Masterfiler
  • Sofienberg kirke Innspillingssted
  • 2011 Utgivelsesår
  • Klikk her    Digital nedlastning

Geniale Brahms
Les mer

Artist
Landaas, Henninge (bratsj) | Horton, Tim (piano)

Komponist
Brahms, Johannes

Plateselskap
Lawo Classics

Verk ... Les mer

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Blunderbuss | Granberg, Anna-Julia

 
 

Produktbeskrivelse

Etter å ha ferdigstilt strykekvintetten op.111 i 1890, bestemte Brahms seg for å slutte å komponere. "Jeg har arbeidet hardt hele mitt liv. Nå skal jeg for en gang skyld være lat". Men på grunn av et tilfeldig møte med klarinettisten Richard Mühlfeld, har vi ikke bare trioen op.114 og klarinettkvintetten op.115, men også de to sonatene i op.120 som opprinnelig ble skrevet for klarinett og piano. Brahms skrev selv klarinettsonatene om for bratsj og piano. På denne CD-en fra Lawo Classics får vi høre bratsjisten Henninge Landaas i brilliant samspill med den engelske pianisten Tim Horton. Bratsjsonatene blir i dag forstått som verk i sin egen rett, selv om det ikke er til å komme utenom at hvert tema, hvert utvidede intervall, hver klangfarge opprinnelig er skapt med Mühlfelds ekstraordinære spill i tankene. Framfor å være opptatt av hvilken versjon som er best, kan man her utforske hvordan bratsjen får fram helt andre egenskaper ved den samme musikken, og på denne måten vinner vi enda større innsikt i den musikalske forestillingsevnen til et av menneskehetens største genier.

 

ANMELDELSER:

Rom til å puste
Fullverdig Brahms for bratsj
Denne platen er vel i seg selv det beste argumentet for at dette er fullverdige Brahms-verk. Henninge Landaas spiller dem med varm, mørk klang i bratsjen, og Horton er en solid partner. De nærmeste norske konkurrentene i dette repertoaret er Lars Anders Tomter og Leif Ove Andsnes, som i Virgininnspillingen fra 1993 ga de samme sonatene et skarpt, kontrastfylt, nærmest heseblesende ungdommelig uttrykk. Landaas og Hortons tolkning er annerledes - og et utmerket alternativ i så måte. De velger brede, ganske langsomme tempi, de runder av kantene, de understreker de melodiske linjene og den rike harmonikken. Og gir disse alderdomsverkene rom til å puste.
Peter Larsen - Bergens Tidende

Brahms på høyden
[…]
Henninge Landaas og Tim Horton nærmer seg dette såvel kompositoriske som psykologiske komplekset med imponerende treffsikkerhet. Musikalsk er tolkningene gjennomgående troverdige og preget av solid teknisk overskudd. Tempovalgene er moderate, likevel blir uttrykket aldri sedat. Tvert imot er det fleksibelt og balanserer utsøkt mellom modent tilbakeblikk og glede ved ny inspirasjon, som for eksempel ved overgangen til reprisen i Ess-dur-sonatens første sats (Hør på den, du, Halfdan Bleken). Nå kunne man tenke seg at Brahms' letthet i de sene verkene åpnet for en mer rendyrket ungdommelighet. Tabea Zimmermanns innspilling på EMI fra 2003 (med Hartmut Höll) er et godt eksempel. Her er tempoene merkbart raskere, og tilnærmingen mer umiddelbar. Selv om Landaas til sammenligning er hakket mer traust, fremstår hun ved gjentatt lytting til gjengjeld som mer i tråd med tvetydigheten i Brahms' modenhet. Tim Horton, som jeg ikke kjente fra før, gjør på sin side en formidabel innsats ved klaveret. Å tippe at han blir ettertraktet som kammermusiker etter dette, er neppe særlig risikabelt. Fokuset er presist og pregnant, samtidig som den omfattende klaversatsen får folde seg ut i sin fulle bredde. Også takket være en vellykket opptaksteknikk er balansen med Landaas så godt som perfekt.
Emil Bernhardt - Morgenbladet

Bratsjisten Henninge Landaas og pianisten Tim Horton spiller Johannes Brahms' sonate i fmoll (fire satser) og Sonate i essdur (tre satser). Stykkene ble skrevet etter at komponisten egentlig hadde lagt opp. Men de viser i denne utmerkede tolkningen fra to særdeles oppegående unge musikere, Brahms' genialitet. Han var nok glad i bratsjen, komponisten. Det blir vi også etter å ha lyttet til de to sonatene
Per Ivar Henriksbø - Gudbrandsdølen

Verk

Brahms, Johannes

(1833-1897)

 

Sonata in F minor

op. 120 no. 1

 

1. I. ALLEGRO APPASSIONATO (08:26)

2. II. ANDANTE UN POCO ADAGIO (05:26)

3. III. ALLEGRETTO GRAZIOSO (04:38)

4. IV. VIVACE (05:12)

 

Sonata in E-flat major

op. 120 no. 2

 

5. I. ALLEGRO AMABILE (09:14)

6. II ALLEGRO APPASSIONATO (05:24)

7. III. ANDANTE CON MOTO (07:37)

×Tips en venn

Brahms: Sonatas For Viola & Piano <span>-</span> Landaas, Henninge (bratsj) / Horton, Tim (piano) Brahms: Sonatas For Viola & Piano Landaas, Henninge (bratsj) / Horton, Tim (piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 54.80.10.30)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt