ARIER SOM TREFFER RETT I HJERTEROTEN
På sin nye plate «Aria» presenterer Vegard Landaas og Anders Eidsten Dahl et knippe med noen av musikkhistoriens flotteste arier, i et eklektisk utvalg som strekker seg fra barokkomponisten Alessandro Marcello til nålevende, norske komponister og arrangører. En «arie» er en solosang, gjerne med orkester-akkompagnement. Men «arie», «aria», «arietta» kan også ha en videre betydning. Komponister har opp igjennom musikkhistorien brukt tittelen på instrumentalmusikk med uttrykksfulle, vakre melodier. Mange av stykkene på platen «Aria» er ikke originalskrevet for saksofon og orgel, men arrangementer av melodier, «arier».
Felles for musikken er dens sangbare, melodiøse kvaliteter i et stort musikkhistorisk spenn; fra Bach og norske folketoner til romantisk musikk og filmmusikk. Noen av stykkene er velkjente for et større publikum, andre stykker lar seg høre for første gang for besetningen saksofon og orgel.
Vegard Landaas avla diplomeksamen ved Norges musikkhøgskole i 2000, som den første med saksofon som hovedinstrument, og har høstet strålende kritikker for sine solokonserter. Han er jevnlig solist med både orkestre, kor og korps og har i tillegg vært produsent på en rekke plateinnspillinger med klassiske artister.
Anders Eidsten Dahl er utdannet kantor og pedagog ved Norges Musikkhøgskole. Han har siden 2001 arbeidet som organist i Bragernes kirke i Drammen. Eidsten Dahl har en aktiv utøverkarriere som solist og kammermusiker i inn- og utland, og har utgitt flere soloplater på LAWO Classics.
ARIAS THAT TUG AT YOUR HEARTSTRINGS
On their new record, «Aria», Vegard Landaas and Anders Eidsten Dahl present some of the finest arias in music history, in an eclectic selection that ranges from Baroque composer Alessandro Marcello to contemporary, Norwegian composers.
An «aria» is a solo song, usually with orchestra accompaniment. But the terms «arie», «aria», «air» and «arietta» can have another meaning as well. Throughout music history, composers have used them to signify instrumental music with beautiful, expressive melodies. Many of the pieces on this album were not written originally for saxophone and organ. Rather, they are special arrangements of these melodies, these «arias».
Vegard Landaas received his diploma in 2000 from the Norwegian Academy of Music, and was the first student with saxophone as principal instrument. He has received sparkling reviews for his solo concertos. Landaas solos regularly with orchestras, choirs and bands, and has produced numerous recordings for classical artists.
Anders Eidsten Dahl has studied church music and music education at the Norwegian Academy of Music. In 2001 he received a diploma in solo organ performance from the same institution. He has served as organist of Bragernes church in Drammen since 2001. Eidsten Dahl pursues an active career as organ soloist and chamber musician in Norway and abroad, and has released several solo abums on the LAWO Classics label.
ANMELDELSER/REVIEWS
"Jeg setter enormt stor pris på denne platen, og har hørt på den flere ganger med like stor glede."
Martin Anderson - Klassisk musikkmagasin LWC1046_Klassisk_musikkmagasin.pdf
"Auf ihrem Album ‘Aria’ präsentieren der norwegische Saxophonist Vegard Landaas und der Organist Anders Eidsten Dahl anderthalb Dutzend für ihre Instrumente arrangierte Instrumentalstücke, vom Barockkomponisten Alessandro Marcello über Grieg, Halvorsen und Tveitt bis hin zu Satie, Morricone sowie einer Reihe zeitgenössischer Komponisten. Das ergibt ein stimmungsvolles Programm, das Landaas als versierten Sänger auf seinem Instrument ausweist. Viel Lob verdient auch der Toningenieur für sein sehr natürliches Klangbild, das im Surround optimal zur Wirkung kommt (Lawo, SACD LWC 1046)."
Remy Franck - Pizzicato LWC1046_pizzicato.pdf
"Landaas has a phenomenal technique in controlled breathing, required when the many pieces with long-breathed cantabile lines are executed. He is able to vary his tone from bright and snappy in the Marcello fast movements (and a Grieg march) to golden toned, sumptuously expressive; his instrument just sings. His artistry in presenting much slow, emotional music without making listeners fall asleep makes a number of these circa 3-minute pieces sound like little jewels. Dahl is a sympathetic accompanist, using appropriate registrations to match with the saxophone tone in use, and ensuring that there are no signs of the towering Queen of Instruments covering his soloist. This is fine chamber music-making, even if the chamber is a big church! This is an intriguing and highly enjoyable concatenation of short musical pieces with disparate origins. It shows how versatile the sax can be, in hands as skilled as Landaas. I strongly recommend it."
John Miller - SA-CD.net LWC1046_sacdnet.pdf
Små perler på saksofon
"Det er en stemningsfull plate Vegard Landaas og Anders Eidsten Dahl har skapt. Den ene perlen etter den andre triller ut av høytalerne. Her har man valgt et knippe med noen av musikkhistoriens flotteste arier, som strekker seg fra barokk-komponisten Alessandro Marcello til nålevende, norske komponister og arrangører. Geirr Tveitts «Velkomne med æra» innleder platen - spilt med varme og en særs lydhør organist som akkompagnatør setter en stemning som varer platen ut. Vegard Landaas sitt saksofonspill er av det nydelige slaget. Det er vakkert og varmt spilt, men en nydelig intonasjon. Riktig så lekkert blir det i en vakker tolkning av Oskar Lindbergs «Gammal Fäbodpsalm från Dalarne». Det er også på sin plass å fremheve Rolf Wallins «Elegi» og Helge Hurums bidrag på denne innspillingen."
Trond Erikson - Smaalenene LWC1046_Smaalenene.pdf
Geir Tveitt (1908-1982)
01 / Velkomne med æra /// 03:36
Ennio Morricone (*1928)
Arr: Kjetil Bjerkestrand (*1955)
02 / Gabriels obo /// 03:05
Helge Hurum (*1936)
03 / Emigrantvisa /// 03:53
Arr: Edvard Grieg (1843-1907)/
Johan Halvorsen (1864-1935)
04 / Guris vise /// 01:28
05 / Jeg lagde meg saa silde /// 01:54
06 / Brurefæle kjem in i garden /// 01:15
Oskar Lindberg (1887-1955)
07 / I. Gammal fåbodpsalm från Dalarna/// 04:24
Helge Hurum
08 / Solefall /// 02:49
arr: David Bratlie (*1972)
09 / Jesus, din søte forening å smake /// 02:25
Eugène Bozza (1905-1991)
10 / Aria /// 03:51
Arr: Edvard Grieg/Johan Halvorsen
11 / Han Ola /// 01:31
12 / I fjol gjet e gjeitin /// 01:43
13 / Fansmarch /// 00:35
Alessandro Marcello (1669-1747)
concerto in d minor
14 / I. Andante e spiccato /// 02:54
15 / II. Adagio /// 04:12
16 / III. Presto /// 03:04
Erik Satie (1866-1925)
17 / Gymnopédie no. 3 /// 02:46
Rolf Wallin (*1957)
18 / Elegi /// 03:12
Kommentarer