IDEEN OM DET VAKRE
Samtlige av Slettholms kammerverker for saxofon er nå for første gang samlet på en plate. De aller fleste av verkene har aldri vært utgitt på CD før. CD-en har blitt spilt inn over en 10-års periode, og klangforskjellene og fargebruken står i sterke kontraster. Fra det vakre og sarte til det brutale og dominerende.
"Det føles som en stor anerkjennelse når dyktige utøvere har tatt initiativ til å spille inn disse seks verkene, som er komponert i løpet av en 20-årsperiode og spenner bredt både i form og uttrykk. Instrumentariet er preget av saxofon og slagverk i ulike sammensetninger, noe som kunne indikere gjennomgående høyt trykk og kraftige utladninger. Men selv om dette forekommer i noen av verkene, er det i stor grad svak dynamikk og innadvendte uttrykk som preger innspillingen. Klanglig konsentrasjon står sentralt, og lytteren inviteres til en utforsking av instrumentenes klangunivers."-Yngve Slettholm
IDEAS OF THE BEAUTIFUL
Now, for the first time, Slettholm’s complete chamber works for saxophone are available on one recording. This is the first CD release of most of the works. The recordings were made over a period of ten years, and there are strong contrasts in sounds and colourings, from beautiful and tender, to brutal and dominating.
“It brings a feeling of acknowledgement knowing that competent performers have taken the initiative to record these six works, which were composed over a period of 20 years and cover a broad spectrum in terms of form and expression. The instrumentation is typically saxophone and percussion in diverse groupings, which could indicate the prevalence of high pressure and powerful outbursts, and which indeed we find in some of the works. But the recording is characterized to a great extent by weaker dynamic range and introspective expression. Tonal concentration is central to most of the works, and the listener is invited to explore the tonal universe of these instruments.” - Yngve Slettholm
ANMELDELSER
"[Bå skygge] Dette her kan du høre er franskinspirert, fine klanger og en harmonikk som går mot impresjonisten. Det er uvant at det er så melodisk fra denne komponisten.Etter å ha hørt på disse 6 verkene på denne CD-en synes jeg dette virker inspirert. Slettholm vet hva han skriver for. I wie ein Hauch hører du hvordan han utnytte denne finstemte klangen som et saxofon ensemble kan få til med å gå innover og innover i klangene på en lavmelt måte. NOXAS saxofonkvartett får dette til å bli nyansert innenfor det lille. Det er første gang jeg kan huske at en slik flyalarm (små sekunder som krasjer) kan låte vakkert. Jeg vil først si at NOXAS kvartetten er veldig gode utøvere på denne CD-en. Du får et fokus som er lavmelt, men allikevel intenst interessant. I Introduksjon og Toccato, med Kjell Tore Innervik og Vegard Landaas, spiller de en fint utbredt sats. Det kan bli dramatisk med smale virkemidler også." Ragnhild Veire - musikkredaksjonen NRK P2
…som et friskt pust…
"All forutinntatthet ble imidlertid, bokstavelig talt, blåst bort da jeg lyttet til denne musikken. Verkene på platen er komponert i løpet av et tidsrom på om lag 20 år, fra 1978 til 2001, og også i musikalsk uttrykk har de stor spennvidde. De eldste verkene, "Fire profiler" (1978) og "Introduksjon og toccata" (1981) er de mest ekspressive. Disse stykkene inneholder store og ofte brå kontraster i tempo, dynamikk, klang og uttrykk. Saksofonkvartetten "…wie ein Hauch…" (som et pust) (1989) og det tresatsige stykket "Blå skygge" (2001) for altsaksofon og harpe, er preget av en mer kontemplativ atmosfære der den lineære utviklingen er fraværende og uttrykket mer neddempet og meditativt, nesten på grensen til det minimalistiske. Det samme gjelder for de to rene slagverkstykkene på CD-en, "Two movements for marimba" (1998) og "Air II" (1992) for vibrafon, crotales og pauker. Saksofonen er nok blitt undervurdert av mange komponister. I tillegg til å ha spesielt ekspressive kvaliteter har dette instrumentet nærmest utallige klanglige variasjons- og manipulasjonsmuligheter. Når Vegard Landaas spiller altsaksofon på denne platen varierer han fra den mykeste pianissimoklang, særlig i lavt register, til en sylskarp og upolert klang i fortissimopartiene i det høyeste registeret. Dessuten kan Landaas' saksofon låte nøyaktig som en fløyte, for så plutselig å ha en klarinett- eller fagottaktig klang. Når tempoet er lavt og det melodiske og harmoniske materialet begrenset blir man mer oppmerksom på slike fine klangnyanser. Hør for eksempel på klangen når Landaas spiller så svakt at det grenser til det ikke hørbare. Det er ingen tvil om at denne saksofonisten behersker de mange mulighetene i sitt instrument til fulle. I likhet med Landaas er også de øvrige musikerne som medvirker på denne platen både svært dyktige og eksperter på samtidsmusikk. Saksofonkvartetten er, rent klanglig, en usedvanlig homogen instrumentgruppe, og i hendene på musikerne i NoXaS Saksofonkvartett er klangen så velbalansert og samspillet så suverent at det nesten høres ut som det er ett stort instrument. Kvartetten, hvor Landaas for øvrig spiller tenorsaksofon, står for innspillingens høydepunkt både komposisjons- og fremføringsmessig med sin utsøkte formidling av "…wie ein Hauch…" Verket, og den eminente fremføringen av det, oppsummerer på mange måter denne platen og Yngve Slettholms musikk som et pust, og et friskt sådan, i den norske samtidsmusikken."
Thomas Erma Møller http://kunstmusikk.blogspot.com/2010/12/som-et-friskt-pust.html
"Slettholm har i hvert fall i perioder vært en mann med et uvirkelig aktivitetsnivå: komponist, maratonløper på nasjonalt toppnivå, statssekretær, hektisk familiemann, intenst engasjert i Frelsesarmeen. Musikken må fungere som en slags åpnende tidslomme, men hans retrospektive samling av kammermusikk for saksofon og slagverk viser fint hvordan tiden i denne tidslommen har vært mangfoldig og foranderlig. Slettholms tidligste verker her er neoklassiske og i sin temporalitet helt enkelt moderne, på vei videre langs tiden. På slutten av 1980-tallet studerte han hos Morton Feldman i USA og gikk inn i en stil der tiden er syklisk og der musikken ikke består av lineære forløp, men av stadige endringer av små motiver på en måte som gjør av selve teksturen, selve klangens stofflighet, blir musikkens slette, svale hud. Den nyeste musikken her går i en annen retning igjen: mot enkle og vakre forløp - men da forløp som ikke er utvikling, men tegner konturene av det som står stille. Kyklopisk bulder. Det er nesten 25 år mellom verkene på denne platen, og forskjellene i måten tiden skjer i dem på, er store og slående. Samtidig er det ikke til å underslå at hans senere verker er mye mer interessante enn de tidligste: bare spillet, fremfor alt av Vegard Landaas, er konsekvent ypperlig." Erling Sandmo - Morgenbladet
"Først og fremst er saksofon et stort instrument innen jazz, men her presenteres samtidsmusikk skrevet av Yngve Slettholm gjennom 20 år. Den er også innspilt over lang tid, med altsaksofonisten Vegard Landaas som viktigste utøver. I tillegg har perkusjonisten Kjell Tore Innervik et par solonummer på marimba og vibrafon, og flere andre dyktige instrumentalister bidrar. Mye er nervepirrende stille, vakkert og luftig, men av og til dundres det vågalt til. Hvis du er åpen og tåler musikk utenfor allfarvei, finner du sitrende spenning her."
Geir Hovensjø - Østlendingen LWC1017_s2_ostlendingen.pdf
Samtidsmusikk for fremtiden
"Albumet er som en musikalsk dokumentar om komponisten Yngve Slettholm, men kan også sees på som nyskapende og fremtidsrettet. Allerede fra første tone har anmelderen problemer med å sette musikken i en bestemt kategori eller 'bås'. Etter flere gjennomhøringer av platen har jeg funnet ut at musikken til komponist Yngve Slettholm rett og slett er 'kategoriløs'. Det spennende tonespråket, rytmiske ulikheter og en til stadig varierende formskjemaer gjør musikken til Slettholm helt unik med skiftende karakterer og stemninger for hvert minutt som går. Et eksempel er andre sats av verket "Two movements for marima". Tremoloene skaper lommer og isolert klang i et øyeblikk før det avbrytes av en adskillig hardere og mer bestemt karakter i anslagene før det går tilbake til virvler igjen. Slettholm får også vist en sårere karakter med tremolo i begge hender når en tone ligger mens en annen har kromatisk nedgang. Dette minner nesten om en moderne variant av barokkens affektlære. Saksofon kvartetten NoXaS spiller i verket "…wie ein Hauch…" matematisk korrekt med både klangflateliknende elementer og koordinerte støt med klanglig balanse. Det er også eksempler på at Slettholm nesten bruker saksofonist Landaas som solist akkompagnert av slagverker Innervik i verket "Introduksjon". Mens Innervik bygger opp spenningen med timpani i bakgrunnen av lydbilde er Landaas friere med en fri og inpulsiv melodilinje. Samspillet mellom de to utøverne er til en hver til stramt og balansert og det er ingen tvil om at både Kjell Tore Innervik og Vegard Landaas er noen av landets beste utøvere på deres respektive instrumenter."
Magnus Mulligan - Kulturkompasset LWC1017_kulturkompasset.pdf
Som et pust
"En av de mest originale stemmene i norsk samtidsmusikk. De seks kammermusikalske verkene på platen avtegner hans kunstneriske utvikling fra ekspressive, neoklassiske prosjekter omkring 1980 til meditative verker inspirert av Morton Feldman fra 1990 og fremover. […] Vakker musikk som puster rolig og tyst. Og som tolkes innsiktsfullt av slagverkeren Kjell Tore Innervik, harpisten Sidsel Walstad, og Noxas saxofonkvartett."
Peter Larsen - Bergens Tidende LWC1017_bergenstidende.pdf
En meditativ ro
"Meditativt og utsøkt ro er ikke det som umiddelbart slår en når man skal lytte på en plate med saksofoner og slagverksinstrumenter. Men store deler av denne platen med musikk av Yngve Slettolm inneholder nettopp det. Yngve Slettholm er ikke en komponist som slamrer unødig høyt med dørene. Hans musikalske uttrykk er nesten for spartansk å regne - noe som dokumenteres meget fint på denne innspillingen. Nå er det i stor grad det søkende som er kjennetegnet på mye av Slettholms musikk. Den klanglige behandlingen han presenterer for oss med musikken på denne platen er av det særs fasinerende og vakre slaget - og musikken hans maner på mange måter til å lytte flere ganger. Og selv om instrumentariet ikke er stort på disse verkene, oppdages stadige flere nyanser og nye mulige innfallsvinkler til musikken. Og det er viktig at du setter av tid til å lytte på denne musikken - tid er nemlig et sentralt element i Slettholms komposisjoner. Dette er en cd som bør tiltale flere enn saksofonister og slagverkere De aller fleste av verkene har aldri vært utgitt på CD før." Trond Erikson - Smaalenene LWC1017_Smaalenene.pdf
BLÅ SKYGGE (BLUE SHADOW)
FOR ALTO SAXOPHONE AND HARP (2001)
01: PRELUDIUM (1:00)
02: VOKALISE I (3:07)
03: VOKALISE II (5:55)
04: ...WIE EIN HAUCH... (LIKE A BREATH)
FOR SAXOPHONE QUARTET (1989) / (16:56)
TWO MOVEMENTS FOR MARIMBA (1998)
05: I (3:22)
06: II (6:11)
FIRE PROFILER (FOUR PROFILES)
FOR SAXOPHONE SOLO (1978)
07: I (4:05)
08: II (3:26)
09: III (3:42)
10: IV (4:07)
11: AIR II
FOR VIBRAPHONE, CROTALES AND TIMPANI (1991-92) / (12:16)
INTRODUKSJON OG TOCCATA
FOR ALTO SAXOPHONE AND PERCUSSION (1981)
12: INTRODUKSJON (2:21)
13: TOCCATA (11:48)
Kommentarer