På sin nye utgivelse «Maria Magdalena», gir Sinikka Langeland oss en spennende musikalsk tolkning av fortellingene om en av de mest framtredende kvinnene i kristendommen, basert på tekster fra Johannes- og Maria-evangeliene. I Johannesevangeliet framstilles Maria Magdalena som en modig kvinne som stod ved Jesu side i lidelse og død. Hennes møte med den opp­standne Jesus i graven er ubeskrivelig vakkert beskre­vet med en skjørhet og skjønnhet som skaper trøst og håp for den som sørger. On her new release, “Maria Magdalena”, Sinikka Langeland gives us a fascinating musical interpretation of the story of one of the most prominent women in the Christian world, based on texts from the Gospels of John and Mary. In the Gospel of John, Mary Magdalene is described as a brave woman who stood by Jesus’ side during his suffering and death. Her encounter with the resurrected Jesus at the grave is presented in indescribably lovely words, with a tenderness and beauty that inspire comfort and hope in people who are mourning.

  • LWC1228 Katalognummer
  • 7090020182506 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT/352,8 KHz Masterfiler
  • Nidarosdomen, Trondheim Innspillingssted
  • 2021 Utgivelsesår

På sin nye utgivelse «Maria Magdalena», gir Sinikka Langeland oss en spennende musikalsk tolkning av fortellingene om en av de mest framtredende kvinnene i kristendommen, basert på tekster fra Johannes- og Maria-evangeliene. I Johannesevangeliet framstilles Maria Magdalena som en modig kvinne som stod ved Jesu side i lidelse og død. Hennes møte med den opp­standne Jesus i graven er ubeskrivelig vakkert beskre­vet med en skjørhet og skjønnhet som skaper trøst og håp for den som sørger. On her new release, “Maria Magdalena”, Sinikka Langeland gives us a fascinating musical interpretation of the story of one of the most prominent women in the Christian world, based on texts from the Gospels of John and Mary. In the Gospel of John, Mary Magdalene is described as a brave woman who stood by Jesus’ side during his suffering and death. Her encounter with the resurrected Jesus at the grave is presented in indescribably lovely words, with a tenderness and beauty that inspire comfort and hope in people who are mourning.
Les mer

 

Produktbeskrivelse

DEN MANGEFASETTERTE MARIA

På sin nye utgivelse «Maria Magdalena», gir Sinikka Langeland oss en spennende musikalsk tolkning av fortellingene om en av de mest framtredende kvinnene i kristendommen, basert på tekster fra Johannes- og Maria-evangeliene.

I Johannesevangeliet framstilles Maria Magdalena som en modig kvinne som stod ved Jesu side i lidelse og død. Hennes møte med den opp­standne Jesus i graven er ubeskrivelig vakkert beskre­vet med en skjørhet og skjønnhet som skaper trøst og håp for den som sørger. I det gnostiske Mariaevan­geliet møter vi også Maria som Jesu mest betrodde disippel som innehar skjult kunnskap, og som i tiden etter møtet i graven oppmuntrer disiplene som er redde.

Tradisjonelle Magdalena-balladetoner fra Solør, Telemark og Gudbrandsdalen danner det musikalske grunn­laget for det vokale, sammen med andre folketoner og impro-visasjoner. Historien omkranses av verker av Johann Sebastian Bach, noe som ytterligere forster­ker følelser og stemninger i fortellingen. Bach/Vivaldis berømte G-dur-kon­sert BWV 592, «Christ lag in Todesbanden» BWV 718 og «Allein Gott in der Höh sei Ehr» BWV 664 spilles på det berømte Wagnerorgelet i Nidarosdomen av domorganist Kåre Nordstoga. Bachs cellosuite i D-dur BWV 1012 (her spilt i G-dur) spilles på bratsj av Lars Anders Tomter. Langeland improviserer vokalt på to av Bach-verkene, og mellom tekstene som forteller om da Jesus viste seg for disiplene etter oppstandelsen, spiller hun på en 15-strengs kantele.

Utgivelsen følger opp «Marias Song» om Jomfru Maria (ECM 2009), og er en videreføring av Langelands mangeårig arbeid med å sette norske religiøse folketoner side om side med orgelkoraler av Bach, hvor samme salmetone ligger til grunn.

Sinikka Langeland er en av vår tids mest særpregede folkemusikere. Hun spiller det finske nasjonalinstrumentet kantele, men er også kjent for folkesang som rune-sang og kveding. I tillegg til å være en prisbelønt musiker er hun utnevnt som ambassadør for sin hjemkommune Grue.

 

THE MULTIFACETED MARY

On her new release, “Maria Magdalena”, Sinikka Langeland gives us a fascinating musical interpretation of the story of one of the most prominent women in the Christian world, based on texts from the Gospels of John and Mary.

In the Gospel of John, Mary Magdalene is described as a brave woman who stood by Jesus’ side during his suffering and death. Her encounter with the resurrected Jesus at the grave is presented in indescribably lovely words, with a tenderness and beauty that inspire comfort and hope in people who are mourning. In the Gnostic Gospel of Mary we also encounter Mary as Jesus’ most trusted disciple, who holds secret knowledge and who, after having witnessed the resurrection, comforts the frightened disciples.

Traditional ballads about Mary Magdalene from Solør, Telemark and Gudbrandsdalen, along with other folk tunes and improvisations, form the musical basis of the vocal element. The story is surrounded by works of Johann Sebastian Bach, intensifying the emotions and atmosphere of the story. Bach/Vivaldi’s well-known Concerto in G Major, “Christ lag in Todesbanden”, BWV 718 and “Allein Gott in der Höh sei Ehr”, BWV 664 are played by Kåre Nordstoga on the famous Wagner organ in the Nidaros Cathedral. Bach’s Cello Suite in D Major, BWV 1012 is played (here in G major) on the viola by Lars Anders Tomter. Langeland improvises vocally to two of Bach’s works, and between the texts that describe Jesus appearing to his disciples after the resurrection, she plays a 15-string kantele.

This release is a follow-up of the recording Marias Song, about the Virgin Mary (ECM 2009), and represents the continuation of Langeland’s project of many years’ standing to place Norwegian religious folk songs side by side with organ chorales by Bach, using the same hymn as a basis.

Sinikka Langeland is one of the most distinctive folk musicians of our time. She plays the Finnish national instrument kantele, but is also known as an interpreter of folk songs such as rune songs and kveding (a traditional vocal technique). In addition to being an award-winning musician, she has also been appointed as an ambassador for her home municipality of Grue.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

Sporliste

01)   Maria gikk til kilden /// 01:49

         Magdalena-tone etter Anne Hansdatter Hynne, Grue

 

02)   Fantasia sopra 'Christ lag in Todesbanden',

         BWV 718 /// 05:30

         Johann Sebastian Bach (1685–1750)

 

03)   Maria går til graven /// 05:31

         Folketone etter Martin H. Haugsmoen, Grue

 

         Konzert G-dur, BWV 592

         Johann Sebastian Bach

04)   I. Allegro /// 03:24

05)   II. Grave / Maria og englene /// 02:29

         Vokalimprovisasjon: S. Langeland

06)   Noli me tangere /// 04:19

         Magdalena-tone etter Ingebjørg Hagen, Heddal i Telemark

07)   III. Presto /// 02:02

08)   Jesus viser seg for disiplene /// 06:15

         Kanteleimprovisasjon: S. Langeland

         Magdalena-tone etter Anne Hansdatter Hynne, Grue

         Jesus forlater disiplene

         Folketone etter Martin H. Haugsmoen, Grue

 

         Suite nr. 6 G-dur, BWV 1012

         Johann Sebastian Bach

09)   I. Prélude / Maria trøster disiplene /// 04:11

10)   II. Allemande /// 07:57

11)   Peter og Maria /// 00:57

         Magdalena-tone etter Ola Johannesen Kolden, Ringebu

12)   III. Courante /// 03:13

13)   Fortell oss alt du husker /// 00:56

         Magdalena-tone etter Ola Johannesen Kolden, Ringebu

14)   IV. Sarabande /// 04:01

15)   Marias syn /// 02:15

         S. Langeland

16)   V. Gavotte I / VI. Gavotte II /// 03:39

17)   VII. Gigue /// 03:54

18)   Peters sjalusi /// 03:06

         S. Langeland

 

19)   Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’, BWV 664 /// 05:29

               Johann Sebastian Bach

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Ketil Bjørnstad: Lofotoratoriet - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Lofoten Voices / MiNensemblet

«Lofotoratoriet» – fortellingen om Lofoten; den majestetiske, overjordisk vakre, dramatiske og verdensberømte naturen. Lyset som forandres fra ett minutt til det neste. Overdådige soldager og voldsomme stormer. Så kulturen; den flere tusen år lange tradisjonen med fiske; skreien som bygde Norge. “The Lofoten Oratorio” — the story of Lofoten, northern Norway’s world-famous archipelago, dramatic, majestic, exquisitely beautiful. Changing light from one minute to the next; sumptuous sun-filled days and fierce winter storms. And its culture: a thousand-year-old cod-fishing tradition upon which Norway was built. 

 
 
Frederick Delius: A Mass of Life - Bergen Philharmonic Orchestra / Sir Elder, Mark (conductor) / Williams, Roderick (baritone) / Huckle, Claudia (contralto) / Summerfield, Gemma (soprano) / Tødenes, Bror Magnus (tenor) / Bergen Philharmonic Choir / Edvard Grieg Kor / Collegium Musicum Choi

Sir Mark Elder er en av vår tids ledende dirigenter, og er musikksjef ved Hallé-orkesteret i Manchester samt første gjestedirigent for Bergen Filharmoniske Orkester. Roderick Williams er en av de mest etterspurte barytoner i dag, og opptrer med ledende orkestre og i anerkjente operahus. Gemma Summefield regnes som en av de mest spennende unge sangerne i dag, og synger både opera og konserter med orkester. Claudia Huckle er en ettertraktet alt som synger med ledende orkestre, og som har medvirket på flere kritikerroste innspillinger. Bror Magnus Tødenes har sunget med Bergen Filharmoniske Orkester flere ganger og regnes som en av Skandinavias fremste sangere. Hele tre kor medvirker på innspillingen, ledet av kormester Håkon Matti Skrede. De strålende bergenske korkreftene har gjort seg bemerket gjennom flere store satsninger, ikke minst i Brittens Peter Grimes, Wagners Parsifal, Brahms’ rekviem og Mahlers andre symfoni. Sir Mark Elder is one of the leading conductors of our time, and is Music Director at the Hallé Orchestra in Manchester as well as Principal Guest Conductor of the Bergen Philharmonic Orchestra. Roderick Williams is currently one of the most sought-after baritones, performing with leading orchestras and in renowned opera houses. Gemma Summerfield is considered one of the most exciting young singers today, and sings both opera and concerts with orchestras. Claudia Huckle is an in-demand contralto who sings with leading orchestras and has appeared on several critically acclaimed recordings. Tenor Bror Magnus Tødenes has sung with the Bergen Philharmonic Orchestra on several occasions and is considered one of Scandinavia’s most gifted singers. Three choirs participate in this recording, conducted by choirmaster Håkon Matti Skrede. These brilliant Bergen choirs have made a name for themselves with several major performances, not least Britten's Peter Grimes, Wagner's Parsifal, Brahms’s A German Requiem, and Mahler's Symphony No. 2. 

 
Magical Memories - Helseth, Tine Thing (trumpet) / Nordstoga, Kåre (organ)

Tine Thing Helseth og Kåre Nordstoga spilte inn albumet «Magical Memories» i Oslo domkirke, under Norges lockdown i slutten av august og begynnelsen av september 2020. De jobbet fra sent på kvelden til de tidlige morgentimene for å få den perfekte lyden. Trumpeter Tine Thing Helseth and organist Kåre Nordstoga recorded the album “Magical Memories” in Oslo Cathedral during Norway’s lockdown in late August / early September 2020. They worked from late in the evening into the early hours of the morning to carefully capture the perfect sound. 

 
 
Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

 
Som den gylne sol frembryter - Kvindelige Studenters Sangforening / Weyde, Marit Tøndel Bodsberg (dirigent)

Vel hjemme fra en suksessrik amerikaturné, hvor de reiste i fotsporene til sine sangersøstre anno 1948, lanserer Kvindelige Studenters Sangforening albumet «Som den gylne sol frembryter». Utgivelsen inneholder komposisjoner og arrangementer som strekker seg over hundre år i tid, og bærer preg av både nasjonalromantikk og folkemusikk. Mange av sangene er gamle folketoner i ny drakt, arrangert spesielt for koret. 

 

×Tips en venn

Maria Magdalena <span>-</span> Langeland, Sinikka (song, kantele) / Tomter, Lars Anders (viola) / Nordstoga, Kåre (organ) Maria Magdalena Langeland, Sinikka (song, kantele) / Tomter, Lars Anders (viola) / Nordstoga, Kåre (organ)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.237.15.145)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt