EN KREOLSK JUBILEUMSFEST
Pianisten Morten Gunnar Larsen feirer sitt 40-årsjubileum som artist med utgivelsen av sin niende soloplate, «Creole Connections». Her presenterer han lytteren for musikk fra Latin-Amerika, med særlig fokus på den brasilianske tango-komponisten Ernesto Nazareth (1863-1934). Hans «Odeon» er like kjent blant pianister i Brasil som «The Entertainer» er for pianister i USA.
Larsen brenner for å gjøre Nazareths musikk bedre kjent her hjemme, og er den første norske pianisten som spiller inn verker av komponisten. På platen finner vi også verker av Louis M. Gottschalk (1829-69), som opprinnelig var fra New Orleans og ble kalt «Chopin of the Creoles», samt musikk fra Cuba og nyere tango av Astor Piazzolla (1921-1992).
Morten Gunnar Larsen (f. 1955) er best kjent som utøver av ragtime og eldre jazzpiano. Han har tidligere bl.a. utmerket seg med utgivelsen «Fingerbreaker» på Decca/Universal, og han har mottatt Spellemannsprisen og flere utenlandske priser som solist.
Larsen hadde sin første offentlige opptreden i 1974, mens han studerte klassisk piano ved Norges musikkhøgskole. Det var i jazzmiljøet i Oslo han debuterte som pianist, på steder som Club 7 og New Orleans Workshop. Senere har han spilt konserter over store deler av verden. «Creole Connections» er Larsens første utgivelse på LAWO Classics.
A CREOLE ANNIVERSARY CELEBRATION
Pianist Morten Gunnar Larsen is celebrating 40 years as a musical artist with the release of his ninth solo album, “Creole Connections”. Here the listener is presented with music from Latin America, with special focus on the Brazilian composer of tangos, Ernesto Nazareth (1863-1934). His “Odeon” is as familiar to pianists in Brazil as “The Entertainer” is to pianists in the USA.
Larsen eagerly wishes to make Nazareth’s music more widely known in Norway, and he is the first Norwegian pianist to record works by the composer. The album also features works of Louis M. Gottschalk (1829-1869), originally from New Orleans and called “Chopin of the Creoles”, together with music from Cuba and later tangos of Astor Piazzolla (1921-1992).
Morten Gunnar Larsen (b. 1955) is best known as a performer of classic jazz piano and ragtime. He has distinguished himself with earlier releases such as “Fingerbreaker” on Decca/Universal, and he has received Spellemannsprisen, Norway’s Grammy, and a number of foreign prizes.
Larsen’s first public performance was in 1974, while studying classical piano at the Norwegian Academy of Music. He debuted in Oslo’s jazz milieu, appearing at Club 7 and New Orleans Workshop, among others. Since then he has performed throughout much of the world. “Creole Connections” is Larsen’s first release on the LAWO Classics label.
ANMELDELSER/REVIEWS
«Og her, som så mange ganger før, går Morten Gunnar Larsen nye veger og presenterer artister som er lite kjent her til lands. Det heter at Nazareths «Odeon» er like kjent i Brasil som «The Entertainment er for pianister i USA. Og Morten Gunnar Larsen gjør en aldeles lekker presentasjon.»
Geir Vestad - Hamar arbeiderblad anmeldelse_LWC1070_hamar_arbeiderblad.pdf
«Har man sett og hørt Morten Gunnar Larsen glemmer man det ikke. Hans reise over tangentene er en udiskutabelt fest, og den fortsetter når han denne gangen går inn på et av ragtime-pianomusikkens mest sentrale sidespor. Fremst blant komponistene som Morten Gunnar Larsen løfter fram med sitt levende, innsiktsfulle spill som maner fram fargene, varmen og blodet som flyter både fritt og ufritt, er Ernesto Nazareth, født i Rio de Janeiro i 1863. Platen åpner med hans signaturkomposisjon «Odeon», kjent over hele det latinamerikanske kontinentet. Den har et anslag og en cinematisk sølvskimrende letthet som varsler platens varierte og sorgmuntre tone,[…]. Nazareth ble bindeleddet mellom klassisk musikk og «gatens rytmer og danser». For å ta Larsen på ordet, blir han selv bindeleddet til den klassiske kreolske tangoen som uten ildsjeler som han hadde risikert å havne i den store glemmeboken.»
Mode Steinkjer - Dagsavisen LWC1070_dagsavisen.pdf
Norsk verdenstjerne
«Her treffer vi han aleine i ei kreolsk stuing av meget høy kvalitet. Nå møter vi han mutters aleine med et kreolsk repertaor som absolutt har tilknytningspunkter til alt det andre Larsen har beskjeftiga seg med. Larsen makter uansett å gi denne livsbejaende, vakre, melodiske og, for oss i alle fall, sjeldne musikken, et fantastisk og autentisk liv. Morten Gunnar Larsen viser oss nok en gang at han er en ener i faget og en historieforteller av verdensklasse.»
Tor Hammerø - Tor Hammerø blogg-tor de jazz
«Larsen’s reputation as a superb pianist precedes him and this disc fulfills that promise. Dynamics are at times breathtaking, with fortes that are strident and pianissimos that are ethereal, all captured in intimately recorded sound from a concert grand piano. We will all be rewarded by Norway’s proposed enlightenment. Highly recommended.»
Jack Rummel - Ragtime Music Reviews reviews_LWC1070_Ragtime_Music_Reviews.pdf
En leken Larsen
«Hovedvekten på denne platen er viet tangoen - og den brasilianske komponisten Ernesto Nazareth (1863-1934). Her oppleves forskjellige tilstander i tangoens mangslungne uttrykk. Larsen spiller med følelsene tidvis uttapå skjorta - og tolkningene går rett hjem med musikken fra denne komponisten. […] Piazolla er selv representert med to stykker - og jeg må innrømme at disse to stykkene er platas desiderte høydepunkter - også mye takket være Morten Gunnar Larsens eminente og lekene spill.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen http://www.klassiskcd.blogspot.no/2015/07/en-leken-larsen.html
«This is winning stuff with more similarities to ragtime than you might expect. It’s remarkable to think that, at the time, nobody was writing even remotely similar music in Europe. […] Speaking of the performer, Morten Gunnar Larsen is a perfect fit for this music. He has an absolute ball playing everything on the disc, and is as deep inside the Creole musical language as anybody can be. It’s an ideal match, especially with the presence of a piece written for Larsen.»
Brian Reinhart – MusicWeb International musicweb-international.com
«An enchanting collection, played with lashings of rhythmic zip. Lawo’s sound is predictably good.»
Graham Rickson – The Arts Desk, 12.08.17 reviews_LWC1070_Arts_desk.pdf
"Musikalisch reicht der Bogen von gefühlvollen, beinahe schon etwas sentimentalen Walzern über feinsinnige, lyrische Stücke bis hin zum furiosen, lebensfrohen, hitzigen und auch technisch brillant gespielten Tangos."
Dr. Michael Bordt - Klassisk magazine 03.11.15 reviews_LWC1070_klassik_magazine.pdf
http://sonograma.org/suplement-de-discos/creole-connections/
ERNESTO NAZARETH (1863–1934)
1) Odeon – Tango Brasileiro 02:49
2) Labirinto – Tango Brasileiro 03:42
3) Batuque – Tango Caracteristico 03:58
4) Carioca – Tango 04:20
LOUIS MOREAU GOTTSCHALK (1829–1869)
5) Danza, Op. 33 06:17
6) O, Ma Charmante, épargnez-Moi! – Caprice 02:36
7) Suis Moi! – Caprice 03:23
8) Mazurk 04:19
ASTOR PIAZZOLLA (1921–1992)
9) Retrato de Alfredo Gobbi – Tango 04:13
10) La muerte del angel – Tango 04:09
HAL ISBITZ (*1931)
11) Danza No. 2 – For Morten Gunnar Larsen 02:02
DAVID T. ROBERTS (*1955)
12) Maria Antonieta Pons 05:01
IGNACIO CERVANTES (1847–1905)
13) Te Quiero Tanto! 01:12
ERNESTO LECUONA (1895–1963)
14) A La Antigua 01:55
15) La Comparsa 01:55
ERNESTO NAZARETH
16) Tenebroso – Tango 03:06
17) Nenê – Tango 02:56
18) Turbilhão de beijos – Valsa Lenta 07:48
19) Vem cá, branquinha – Tango 02:39
LIONEL BELASCO (1881–1967) Arr. M.G. Larsen
20) Venezuelan Little Tune 03:07
Kommentarer