Tine Thing Helseth og Kåre Nordstoga spilte inn albumet «Magical Memories» i Oslo domkirke, under Norges lockdown i slutten av august og begynnelsen av september 2020. De jobbet fra sent på kvelden til de tidlige morgentimene for å få den perfekte lyden. Trumpeter Tine Thing Helseth and organist Kåre Nordstoga recorded the album “Magical Memories” in Oslo Cathedral during Norway’s lockdown in late August / early September 2020. They worked from late in the evening into the early hours of the morning to carefully capture the perfect sound.

  • LWC1216 Katalognummer
  • 7090020182384 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT/352,8 KHz Masterfiler
  • Oslo Domkirke, Oslo Innspillingssted
  • 2021 Utgivelsesår

Tine Thing Helseth og Kåre Nordstoga spilte inn albumet «Magical Memories» i Oslo domkirke, under Norges lockdown i slutten av august og begynnelsen av september 2020. De jobbet fra sent på kvelden til de tidlige morgentimene for å få den perfekte lyden. Trumpeter Tine Thing Helseth and organist Kåre Nordstoga recorded the album “Magical Memories” in Oslo Cathedral during Norway’s lockdown in late August / early September 2020. They worked from late in the evening into the early hours of the morning to carefully capture the perfect sound.
Les mer

Artist
Helseth, Tine Thing (trompet) | Nordstoga, Kåre (orgel)

Plateselskap
Lawo Classics

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Granberg, Anna-Julia | BLUNDERBUSS

 

Produktbeskrivelse

MAGISKE MINNER

Tine Thing Helseth og Kåre Nordstoga spilte inn albumet «Magical Memories» i Oslo domkirke, under Norges lockdown i slutten av august og begynnelsen av september 2020. De jobbet fra sent på kvelden til de tidlige morgentimene for å få den perfekte lyden, uforstyrret av støy fra omverdenen. Helseth sier: «Dette er et veldig personlig album for meg. Jeg vokste opp i en ordentlig korpsfamilie og mamma spilte trompet. Hun spilte ofte i kirken sammen med organisten, og mange av stykkene jeg har valgt til denne platen er verk jeg hørte da jeg lå på gulvet ved siden av orgelet mens de spilte. Jeg var ikke mange år første gang hun tok meg med. Andre spor på platen er nydelige melodier og sanger som ofte brukes ved spesielle anledninger: glade eller triste. Albumet er fylt med mine musikalske minner og jeg håper at musikken på albumet kanskje kan gi nye musikalske minner for lytterne.»

Opptaket består av Helseths favorittstykker som utforsker trompetens lydbilde, rekkevidde og stemninger. Den inkluderer musikk hun husker å ha hørt i barndommen som Lindbergs «Gammal Fäbodpsalm från Dalarna» og Purcells «Trumpet Tune» i C-dur, samt moderne sanger for spesielle anledninger, som Sjöbergs «Den första gång jag såg dig». Andre komponister på albumet er Telemann, Grieg, Moraeus, Lindberg, Sommerro og mange flere. Helseth og Nordstoga improviserer på tre av sporene – «Den första gång...» og de to bruremarsjene.

Lytteren blir transportert inn i en verden full av farger og følelser som Helseth skaper for sitt publikum. For henne er det et sted hvor hun kan uttrykke seg på den mest personlige og ekte måten. Sagt med Helseths egne ord: «Hvor enn du hører på plata, så håper jeg du kjenner på hele følelsesregisteret. Det er magien!» 

Helt fra starten av karrieren har den norske trompetisten Tine Thing Helseth vært en ambassadør for trompetrepertoaret, med konsertvirksomhet på alle seks kontinenter. Hun har fått lysende kritikeromtale for sin sjelfulle, lyriske klang og sin samarbeidsbaserte tilnærming til å musisere. Hun har mottatt en rekke priser for arbeidet sitt med klassisk musikk, blant annet Årets nykommer ved 2013 Echo Klassik Awards, Borletti-Buitoni Trust Fellowship i 2009 og andre premie i Eurovisjonens konkurranse for unge musikere, der hun dukket opp igjen som jurymedlem i 2016. I 2007 hadde Tine æren av å være den aller første klassiske musikeren som fikk Spellemannprisen som Årets nykommer.

Tine bor i Oslo og har en aktiv rolle nasjonalt som programleder i radio og på tv og som professor ved Norges musikkhøgskole. Som musiker er hun sjangeroverskridende, og hun opptrer jevnlig på noen av de mest kjente jazzbarene i Norge. I juni 2013 lanserte hun sitt eget prosjekt, Tine@Munch, som en markering av 150-årsjubileet for Edvard Munchs fødsel, med en rekke opptredener i samarbeid med musikere som Leif Ove Andsnes, Nicola Benedetti og Truls Mørk. Fra 2019 er hun med i den kunstneriske ledelsen for Risør kammermusikkfest.

Kåre Nordstoga (f. 1954) er utdannet ved musikkhøgskolen i Oslo med bl.a. Søren Gangfløt, Bjørn Boysen og Kaare Ørnung som lærere. Etter debutkonserten i 1978 studerte han videre hos David Sanger i London og var en tid organist i Ullern kirke før han kom til Oslo domkirke i 1984. Han har også vært tilknyttet Norges musikkhøgskole, hvor han i 1994 ble utnevnt til professor.

Som domorganist i Oslo domkirke fremfører Nordstoga jevnlig et stort orgelrepertoar, bl.a. har han to ganger gitt populære konsertrekker med Bachs samlede orgelverker. Han har dessuten spilt inn CD-er med orgelmusikk av Bach, Brahms, Franck, Widor og Liszt, en innspilling med alle Bachs fiolinsonater i samspill med Geir Inge Lotsberg på domkirkens kororgel, og for øvrig flere plater med norsk orgelmusikk. Bach-innspillingene har høstet svært gode kritikker, og to ganger har de blitt nominert til Spellemannprisen. Nordstoga er en aktiv konsertorganist. De siste årene har han vært solist med symfoniorkestrene i Oslo, Bergen og Trondheim, og i utlandet har han blant annet vært invitert til den internasjonale orgelfestivalen i Aarhus, Notre Dame i Paris og Musashino kultursenter i Tokyo. For sin aktive innsats i musikklivet ble han tildelt Lindemanprisen 2006

 

MAGICAL MEMORIES

Trumpeter Tine Thing Helseth and organist Kåre Nordstoga recorded the album “Magical Memories” in Oslo Cathedral during Norway’s lockdown in late August / early September 2020. They worked from late in the evening into the early hours of the morning to carefully capture the perfect sound, undisturbed by even the already minimized noise of the outside world. Helseth says: “This is a very personal album to me. Whilst I was growing up my mother also played the trumpet, and many of these pieces are works that I listened to laying on the floor next to the organ whilst she was at rehearsals. She took me there from when I was 6 weeks old! Other tracks are just lovely melodies and songs that people often use on special occasions: happy or sad. So, the album is filled with my musical memories and my hope is that it will bring musical memories to the listeners as well.”

The recording is made up of Helseth’s favourite pieces which explore the full sound, range, and moods of the instrument. It includes music she remembers hearing during her childhood such as Lindberg’sGammal Fäbodpsalm från Dalarna and Purcell’s Trumpet Tune in C major as well as modern songs for special occasions such as Sjöberg’s Den första gång jag såg dig – a Swedish love song translated as The First Time I Saw You. Other composers include Telemann, Grieg, Moraeus, Lindberg, Sommerro and many more. Helseth and Nordstogaimprovise on three of the tracks – the Sjöberg and two wedding marches (Bruremarsj). The listener is transported into the world of vivid colours and emotions that Helseth creates for her audience. For her, it is a place where she can express herself in the most personal and genuine way. To put it in Helseth’s own words: “Wherever you may listen to the album, I hope you will feel the entire range of emotions. That’s the magic!” 

Since the beginning of her career, Tine Thing Helseth has been challenging the boundaries of genre with an intensely creative, open-minded philosophy and has championed the trumpet repertoire, meriting the highest critical praise for her soulful, lyrical sound and collaborative approach to music-making. She has been the recipient of numerous awards, including “Newcomer of the Year” at the 2013 Echo Klassik Award and the 2009 Borletti-Buitoni Trust Fellowship. In 2007, Helseth had the rare honour of being the first ever classical artist to win Newcomer of the Year at the Norwegian Grammy® Awards (Spellemannprisen). Based in Oslo, she maintains an active role in her community as a regular TV and radio presenter and teaches trumpet at the Norwegian Academy of Music. An all-round musician, she also regularly performs in some of the most iconic jazz bars in Norway. In June 2013, Helseth launched her own project, Tine@Munch, in celebration of the 150th anniversary of the birth of Edvard Munch, and since 2019, she has been a member of Artistic Board at Risør Chamber Music Festival.

Kåre Nordstoga (b. 1954) studied at the Norwegian Academy of Music under Søren Gangfløt, Bjørn Boysen, and Kaare Ørnung, among others. Following his debut concert in 1978, he continued his studies under David Sanger in London, and he was for a time organist at Ullern Church, before coming to Oslo Cathedral in 1984. He has also been associated with the Norwegian Academy of Music, where he was appointed professor in 1994. As cathedral organist at Oslo Cathedral, Nordstoga frequently performs a large repertoire, which has included two popular concert series with Bach’s complete organ works.

His recordings include the organ music of Bach, Brahms, Franck, Widor, and Liszt, all of Bach’s violin sonatas recorded on the cathedral’s chancel organ in collaboration with violinist Geir Inge Lotsberg, as well as several recordings of Norwegian organ music. Nordstoga is an active concert organist. In recent years he has been soloist with the symphony orchestras of Oslo, Bergen, and Trondheim, and he has been invited to organ festivals abroad, including Aarhus, Notre Dame in Paris, and Musashino Cultural Center in Tokyo. He was awarded the Lindeman Prize 2006 for his active contribution to musical life.

 

VIDEO

 

ANMELDELSER/REVIEWS

"[...] Helseth writes of the album’s melodies being “like a thread… there is nothing as difficult to play as a really simple melody.” How true. Phrasing, intonation and breath control are impressive but always serve the music, Helseth and Nordstoga especially impressive in the vocal transcriptions. Grieg’s “Ved Rondane” and “Solveig’s Lullaby” are irresistible, and there’s a selection of lesser-known numbers. Per-Erik Moraeus, Henning Sommerro and Leif Stand were all new to me, each transcription leaving me wanting more, and there’s an affecting, poignant Elegy for Trumpet and Organ by the Norwegian composer Øistein Sommerfeldt. Instrumental pieces by Telemann and Jeremiah Clarke sparkle, the disc ending with a vibrant snatch of Purcell. Highly enjoyable, and superbly engineered. More, please." Graham Rickson, theartsdesk.com, 03.07.2021

"I have no idea if Helseth and Nordstoga are regular recital partners but on this evidence, musically at least, they sound as though they are joined at the hip." Gramophone, August 2021

 

INTERVJUER/INTERVIEWS

Idagio Magazine

https://www.idagio.com/magazine/discover/idagio-meets-tine-thing-helseth/

Classicalexburns, 6 April, Alex Burns’ interview with Tine Thing Helseth

https://classicalexburns.com/2021/04/06/interview-with-tine-thing-helselth/

4BR Monday Interview with Tine Thing Helseth

https://www.4barsrest.com/news/46589/4br-monday-interview-with-tine-thing-he

 

RADIO AND PODCASTS

Gramophone podcast:

https://www.gramophone.co.uk/podcasts/article/tine-thing-helseth-on-music-for-trumpet-and-organ

BBC Radio 3, In Tune, 5 April 2021, radio play of Sofdu unga astin min on Katie Derham’s show, which can be heard from 1:19:47 on the link below:

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m000twb6  

NRK RADIO, Klassisk Vorspiel, 30 April 2021

https://radio.nrk.no/serie/klassisk-vorspiel/MKKL07001821

BBC Radio 3, In Tune, 24 May, live interview with Sean Rafferty, as well as album airplay, can be heard from 1:30:20

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m000wb8h

Dutch NPO Radio 4:

https://www.nporadio4.nl/muziekfabriek/prijs-cd/8078-prijs-cd-week-19-tine-thing-helseth-magical-memories-for-trumpet-and-organ-7

 

Sporliste

1)    Prelude fra Te Deum, H.146 /// 01:21

       Marc-Antoine Charpentier (1643–1704)

2)    Bruremarsj fra Østerdalen (Trad.) /// 03:59

       (arr: Tine Thing Helseth & Kåre Nordstoga)

3)    Adagio fra Concerto in C minor,

       S. Z799 /// 04:01

       Alessandro Marcello (1673–1747)

4)    Men går jag över ängarna /// 03:33

       Leif Strand (*1942) / (arr: Jarle Storløkken)

5)    Sofðu unga ástin mín /// 03:11

       Trad. (arr: Jarle Storløkken)

6)    Ved Rondane, op. 33 nr. 9 /// 02:24

       Edvard Grieg (1843–1907)

       Heldenmusik, TWV 50:31-42

       Georg Philipp Telemann (1681–1767)

7)    I. Die Würde – La Majesté /// 02:24

8)    II. Die Anmut – La Grâce /// 02:51

9)    III. Die Tapferkeit – La Vaillance /// 01:24

10) Bruremarsj fra Sørfold (Trad.) /// 03:46

       (arr: Tine Thing Helseth & Kåre Nordstoga)

11) Shenandoah (Trad.) /// 04:04

       (arr: Jarle Storløkken)

12) Rondeau fra Fanfares et Simphonies /// 01:35

       Jean-Joseph Mouret (1682–1738)

13) Gammal fäbodpsalm från Dalarna /// 04:05

       Trad. / Oskar Lindberg (1887–1955)

14) Auf Flügeln des Gesanges, op. 34 nr. 2 /// 01:52

       Felix Mendelssohn (1809-47)

15) Elegi for trompet og orgel, op. 27 /// 03:20

       Øistein Sommerfeldt (1919–94)

16) Den första gång jag såg dig /// 02:43

       Birger Sjöberg (1885–1929)

       (arr: Tine Thing Helseth & Kåre Nordstoga)

17) Våren, op. 33 nr. 2 /// 04:43

       Edvard Grieg (1843–1907)

       Suite in D major

       Jeremiah Clarke (1674–1707)

18) I. Prelude, The Duke of Gloster’s March /// 01:25

19) II. Minuet /// 00:46

20) III. Sybelle /// 01:06

21) IV. Rondeau, The Prince of Denmark’s March

       (“Trumpet Voluntary”) /// 01:23

22)  Koppången /// 03:32

       Per-Erik Moraeus (*1950) / (arr: Jarle Storløkken)

23) Vårsøg /// 03:34

       Henning Sommerro (*1952)

       (arr: Kåre Nordstoga)

24) Solveigs vuggesang fra Peer Gynt,

       op. 23 nr. 2 /// 03:22

       Edvard Grieg (1843–1907)

25) Trumpet Tune in C major, ZT 678 /// 01:15

            Henry Purcell (1659–95)

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Maria Magdalena - Langeland, Sinikka (song, kantele) / Tomter, Lars Anders (viola) / Nordstoga, Kåre (organ)

På sin nye utgivelse «Maria Magdalena», gir Sinikka Langeland oss en spennende musikalsk tolkning av fortellingene om en av de mest framtredende kvinnene i kristendommen, basert på tekster fra Johannes- og Maria-evangeliene. I Johannesevangeliet framstilles Maria Magdalena som en modig kvinne som stod ved Jesu side i lidelse og død. Hennes møte med den opp­standne Jesus i graven er ubeskrivelig vakkert beskre­vet med en skjørhet og skjønnhet som skaper trøst og håp for den som sørger. On her new release, “Maria Magdalena”, Sinikka Langeland gives us a fascinating musical interpretation of the story of one of the most prominent women in the Christian world, based on texts from the Gospels of John and Mary. In the Gospel of John, Mary Magdalene is described as a brave woman who stood by Jesus’ side during his suffering and death. Her encounter with the resurrected Jesus at the grave is presented in indescribably lovely words, with a tenderness and beauty that inspire comfort and hope in people who are mourning. 

 
 
Lamento - Oslo Circles / Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano)

Midt i pandemien spilte barokkensemblet Oslo Circles inn sin nye CD «Lamento» for LAWO Classics. Solisten – mezzosopran Marianne Beate Kielland – er gruppens mangeårige samarbeidspartner, og sammen presenterer de melankolsk og vakker italiensk barokkmusikk fra 1600-tallet. In the midst of the pandemic the baroque ensemble Oslo Circles recorded its new CD, “Lamento”, for LAWO Classics. The soloist — mezzo-soprano Marianne Beate Kielland — has performed with the group for many years, and together they present beautiful and melancholy Italian baroque music from the seventeenth century. 

 
 
Recordare VENEZIA - Barokkanerne / Christophersen, Ingeborg (blokkfløyter)

Barokkanerne og blokkfløytevirtuosen Ingeborg Christophersen tar oss med til Venezia, Adriater-havets perle, som i over tusen år var en av verdens rikeste maktbastioner. Barokkanerne, together with recorder virtuoso Ingeborg Christophersen, take us to Venice, a pearl of the Adriatic, and for over a thousand years once one of the world’s most formidable bastions of power. 

 
 
 
Saint-Saéns: Organ Works - Draagen, Magne H (organ)

Saint-Saëns orgelverker kan neppe sies å være hverdagskosverken for publikum eller for organister flest. Til tross for at Saint-Saens i sin samtid opplevde stor anerkjennelse og popularitet som klavervirtuos og komponist, ble han nok ansett som for reaksjonær og konservativ som kirkemusiker. 

 
 
 
God Save The King - Schiager, Halgeir (orgel)

Verkene på CD-en er variasjoner over kjente melodier som f. eks. den amerikanske og tyske nasjonal-sangen. De er skrevet av komponister som i dag stort sett er glemt, men som ble regnet som betydelige i sin samtid, og flere av dem er førstegangs innspillinger. The works on the CD are variations on familiar melodies, among them, the American and German national anthems. They were written by composers who are largely forgotten today, but who were regarded as important in their own time. The album includes a number of first recordings. 

 
 
 
The Steinmeyer Organ in Nidaros Cathedral - Draagen, Magne H. (organ)

I mai 2014 stod orglet gjenreist til sin opprinnelige prakt, og etter å ha stått «vingeklippet» i over 50 år har Steinmeyer-orglet i Nidarosdomen igjen inntatt posisjonen som et av Europas største og flotteste katedralorgler. 

 
 
 

×Tips en venn

Magical Memories <span>-</span> Helseth, Tine Thing (trumpet) / Nordstoga, Kåre (organ) Magical Memories Helseth, Tine Thing (trumpet) / Nordstoga, Kåre (organ)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 44.222.64.76)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt