NORSKE CELLOTONER
Musikken på denne CD-en hører til kjerneverkene i det norske cellorepertoaret, og spenner over en tidsperiode på 100 år. I sentrum står Griegs cellosonate fra 1883, som fremdeles er det mest kjente internasjonalt, men i kjølvannet er det kommet flere vakre tilskudd.
I Monrad Johansens «Suite», Sparre Olsens «Metamorfose» og Sommerfeldts «Mini-suite» kan vi i vekslende grad skimte Griegs stilinnflytelse. Mens Nordheims «Clamavi», som med sitt sterke uttrykk allerede er på stadig flere cellisters repertoar, også internasjonalt, har et helt annet tonespråk.
Frida Fredrikke Waaler Wærvågen er en norsk cellist med en lang og solid bakgrunn. Hun startet å spille som 5-åring, og har studert med professorene Aage Kvalbein, Truls Mørk, Frans Helmerson og Torleif Thedéen. Hun er i dag frilans cellist i Oslo, og ettertraktet både som kammermusiker og vikar som gruppeleder i de norske orkestrene, i tillegg til å være høyskolelektor ved Musikk på Majorstua. Celloen Frida Fredrikke spiller på er laget av Nicolas Lupot, 1823, og er utlånt av Dextra Musica, Norge.
Ingrid Andsnes har etablert seg som en av Norges fremste pianister. Med sitt energiske spill og formidlingsevne er hun en musiker som skaper nær kontakt med sitt publikum. I 2015 ga hun ut sin første solo-CD, med Beethovens «Diabellivariasjoner», som høstet strålende kritikk og førte til en debutkonsert i Carnegie Hall med samme program, til stående ovasjoner.
SOUNDS OF NORWEGIAN CELLO
The music on this CD embodies some of the core works of the Norwegian cello repertoire and spans a time period of 100 years. At the centre is Grieg’s cello sonata from 1883. It is still the best known internationally, but in its wake have come a number of beautiful new compositions.
In Monrad Johansen’s “Suite”, Sparre Olsen’s “Metamorfose” and Sommerfeldt’s “Mini-suite” we can glimpse the influence of Grieg’s style, while Nordheim’s “Clamavi”, which with its strong musical expression already graces the repertoire of an increasing number of cellists, has a completely different tonal language.
Frida Fredrikke Waaler Wærvågen is a Norwegian cellist with a long and impressive list of accomplishments. She began lessons at Horten Music School at age five and later studied with professors Aage Kvalbein, Truls Mørk, Frans Helmerson and Torleif Thedéen. She is now a freelance cellist based in Oslo and in frequent demand as chamber musician and substitute principal cello with Norwegian orchestras, in addition to serving on the faculty of “Musikk på Majorstua” as lecturer in cello. Frida Fredrikke plays a Nicolas Lupot cello from 1823, kindly lent to her by Dextra Musica.
Ingrid Andsnes has established herself as one of Norway’s leading pianists. The vigour of her playing and her exceptional ability to communicate have made her all the more endearing to her audiences. In 2015 Ingrid released her debut solo CD with Beethoven’s “Diabelli Variations”. It received glowing reviews and served as a springboard to a concert at Carnegie Hall, where she received a standing ovation.
ANMELDELSER/REVIEWS
«Frida Fredrikke Waaler Wærvågen er en svært begavet cellist, med rik, full tone og utmerket intonasjon. I hennes hender blir Clamavi(det midterste verket på platen) en særdeles ladet reise fra dypet inn i lyset.»
Guy Rickards – klassiskmusikk.com, 01.06.18 http://klassiskmusikk.com/review/metamorfose/
Norsk og naturlig
«Frida Fredrikke Waaler Wærvågens celloplate med autentisk norsk musikk for instrumentet, er en varm, kraftfull og inderlig utgave av cellotonen [...] det koster ikke mye å anbefale FFWWs sprø, dype og svulmende tone (hør: Clamavi) [...]»
Olav Egil Aune – Vårt Land, 15.06.18 anmeldelse_LWC1150_Vart_Land.pdf
«...i de rette hender»
«[...] en opplevelse - både i det musikalske tidsspenn, samt i musikalitet og virtuositet. [...] Ett ord er nok vedrørende denne platen: Bravo!»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 14.07.18 http://klassiskcd.blogspot.com/2018/07/i-de-rette-hender.html
"An enterprising choice of music, well-played and recorded by all involved." William Kreindler, Musicweb-Inernational, December 2018 http://musicweb-international.com/classrev/2018/Dec/Metamorfose_LWC1150.htm
"Suddenly we're in familiar land with one Edvard Grieg (1843-1907) whose 28-minute sonata turns out to have been well worth waiting for. Our performers take it on with such sensitive attention to every emotional implication that I felt as if I had never encountered this marvelous piece before, though I play it myself and have always loved it. I was weeping when it was over. This is the most moving rendition of it that I have heard, and that is saying a lot. These fine players work together with remarkable sensitivity and passion, and their Grieg puts this program high on my list of favorites for the year." D Moore, American Record Guide, December 2018
VIDEO
CARL GUSTAV SPARRE OLSEN (1903–1984)
1) Metamorfose, op. 80, nr. 2 /// 05:08
ØISTEIN SOMMERFELDT (1919–1994)
2) Mini-suite for cello solo, op. 43 /// 03:43
ARNE NORDHEIM (1931–2010)
3) Clamavi (1980) ///11:00
DAVID MONRAD JOHANSEN (1888–1974)
Suite for cello og piano, op. 24
4) I. Fantasia /// 03:07
5) II. Aria /// 03:31
6) III. Danza /// 01:58
7) IV. Elegi /// 04:46
8) V. Finale /// 05:16
EDVARD GRIEG (1843–1907)
Sonate for cello og piano, op. 36
9) I. Allegro agitato /// 09:26
10) II. Andante molto tranquillo /// 06:19
11) III. Allegro /// 11:41
Kommentarer