SAAN
Jan Erik Mikalsen er et av de heteste navnene innen ny norsk musikk, og på Saan presenterer han tre imponerende store orkesterverk. Utgivelsen tegner er et spennende bilde av Mikalsen som kunstner og komponist, med orkestermusikk som er preget av rike teksturer og store klanger. Denne portrettplaten presenterer en enhetlig musikalsk visjon, med en nærmest maksimalistisk bruk av store klimakser, og harmoniske strukturer som skitnes til med mesterlig hånd.
Albumets tittelverk er en perfekt illustrasjon på Mikalsens stadige trang til å utfordre konvensjoner. Her har komponisten satt trioen POING foran Oslo-Filharmonien, noe som skaper en interessant dynamikk mellom orkester og «band», der begge inkorporerer stemminger og/eller instrumenter som gir assosiasjoner til folkemusikk. ‘Saan’ betyr fjell på koreansk, et symbol Mikalsen mener passer albumet godt, og innflytelsen fra Korea stopper ikke der. Et utvalg koreanske perkusjonsinstrumenter tas i bruk i stykket, og den andre satsen runder av med referanser til Koreansk hoffmusikk. Bestilt av Oslo-Filharmonien ble ’Saan’ urfremført 12. januar 2017, under ledelse av Han-Na Chang, og spilt inn dagen etter.
‘Song for Orchestra’, bestilt og urfremført av Kringkastingsorkestret i 2014, ble mottatt med stor jubel og begeistring. Verket vant den prestisjefylte Rostrum of Composers i 2015, noe som førte til at det ble kringkastet i over 30 land. Her skinner en betydelig påvirkning fra den norske folkemusikken igjennom og Mikalsen evner å stimulere hele følelsesregisteret – fra det illevarslende og groteske til det såre og fantastisk vakre. Det siste stykket, ’Parts II for Orchestra’, ble tildelt en Toru Takemitsu Composition Award i Tokyo i 2011, Edvardprisen i 2012, og må betegnes som Mikalsens gjennombrudd.
Denne utgivelsen er et resultat av at norske orkestre ser verdien av å samarbeide med komponister, for på den måten å være med på å bidra til at kunstmusikken utvikler seg stadig videre. Når Oslo-filharmonien inviterer fremadstormende utenlandske dirigenter for å både fremføre og spille inn ny norsk musikk, gir de verket og komponisten en unik og helt nødvendig mulighet for eksponering – som vil resultere i flere fremførelser. Hos Kringkastingsorkestret gir sjefdirigenten den nye musikken rom og muligheter. Dette fokuset er med på å gi ny musikk bedre vilkår – både hos musikere og hos tilhørere.
SAAN [산] (2016)
1 I Movement – Lontano 07:52
2 II Movement – Placido 09:11
3 III Movement – Lontano 09:20
POING Oslo Philharmonic · Han-Na Chang, conductor
SONGR for Orchestra (2014)
4 I Movement – Lontano 06:55
5 II Movement – Lontano 08:18
6 III Movement – Desiderare 07:16
Norwegian Radio Orchestra · Miguel Harth-Bedoya, conductor
PARTS II for Orchestra (2010)
Oslo Philharmonic · Dalia Stasevska, conductor
Kommentarer