40-ÅRSKRISE À LA BRAHMS
Etter den vellykkede utgivelsen av «Vinterreise» (LWC1013), hvor de presenterte oss for Schuberts sangsyklus i norsk språkdrakt, gir Tor Espen Aspaas og Håvard Stensvold nå ut sin andre plate på LAWO Classics – «Mit vierzig Jahren». Denne gangen er det sanger av Johannes Brahms vi får høre, med de opprinnelige, tyske sangtekstene. Platetittelen er hentet fra en av sangene, som virkelig gir grobunn for den store 40-årskrisa: «Ved fylte 40 står man på toppen av fjellet. Nå kan det bare gå nedover og før du vet ordet av det, er du i havn.»
Herrene Aspaas (43) og Stensvold (43) har imidlertid kommet seg greit gjennom den, og har på denne platen – i tillegg til tittelsporet – samlet noen av Brahms’ fineste sanger; fra de store fortellende til de introverte og sarte. En favoritt er «Mondnacht», som har en mer kjent halvbror i Schumanns utgave.
Pianist Tor Espen Aspaas er professor ved Norges musikkhøgskole. Han er en av de mest profilerte pianistene i sin generasjon og har en mengde kritikerroste plateutgivelser bak seg. Han er også en av initiativtagerne til Vinterfestspillene på Røros.
Bassbaryton Håvard Stensvold er utdannet operasanger. I tillegg til en mengde roller på scener i Skandinavia har Stensvold sunget med de fleste symfoniorkestre i Norden. Han har også flere CD-utgivelser bak seg, bl. a. den tidligere omtalte «Vinterreise», som han gjendiktet selv.
TURNING-FORTY CRISIS À LA BRAHMS
Following the success of “Vinterreise”(LWC1013), featuring a Norwegian version of Schubert’s song cycle, Håvard Stensvold and Tor Espen Aspaas have now released their second album on the LAWO Classics label — “Mit vierzig Jahren”. This time we are offered up the songs of Johannes Brahms with their original German texts. The album title is taken from one of the songs, which gives rise to the turning-forty crisis. “At age forty you are standing on the mountain top, and, before you know it, your life is over.”
Stensvold (43) and Aspaas (43) have both made it through this juncture, and on this recording they have collected some of Brahms’s finest, from the wonderful narrative songs to the more intimate and tender. A favourite is “Mondnacht”, which has a more famous half brother in Schumann’s version.
Bass-baritone Håvard Stensvold is a trained opera singer. In addition to having sung numerous roles on Scandinavian stages, Stensvold has appeared with most of the major Scandinavian symphony orchestras. His recording releases include the aforementioned “Vinterreise”, which features his own free adaptations of the original texts.
Pianist Tor Espen Aspaas is professor at the Norwegian Academy of Music. He is one of the most distinguished pianists of his generation with a number of critically acclaimed recordings to his name. He is also one of the founders of the Røros Winter Chamber Music Festival.
ANMELDELSER/REVIEWS
Espri som i operaen
«Bassbarytonen Håvard Stensvold er ein underhaldande liedsongar. […] Lydkvaliteten på plata er god, med romklang om lag som i ein mellomstor sal.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid anmeldelse_LWC1079_dagogtid.pdf
Underholdende Brahms-tolkninger
«De to herrer har satt sammen musikk som på mange måter engasjerer og skaper nysgjerrighet på hva som kommer, og da man i tillegg har en levende formidling, kan man trygt si man har lykkes. De har hentet musikk fra hele 11 forskjellige lied-samlinger, og blant de finnes noen riktig så fine perler, blant andre «Salamander» fra opus 107, «Mondnacht», den vakre «Schön war, das ich dir weihte» og tittelsporet - «Mit vierzig Jahren» fra opus 94. En sang om hvordan det er er å passere de 40... Dette er en fin plate som gir et godt bilde av en stor lied-komponist, fint formidlet av to dedikerte musikere.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen http://klassiskcd.blogspot.no/2015/11/underholdende-brahms-tolkninger.html
«Enhver sanger som gir seg i kast med dette repertoaret, er nødt til å se Dietrich Fischer-Dieskaus fotavtrykk foran seg på bakken. Håvard Stensvold omgår dem med respekt og finner sin egen vei fremover. […] Stensvold og Aspaas leverer den ene fullkomment overbevisende fremførelsen etter den andre. […] Denne anbefales ettertrykkelig.»
Klassisk musikkmagasin anmeldelse_LWC1079_klassisk_musikkmagasin.pdf
«An intelligently constructed recital, though more Lieder could have been included. Stensvold’s interpretations are relialy free of idiosyncracy […].»
TB – BBC Music Magazine review_LWC1079_BBC_music_magazine.pdf
«Aquest àlbum recull algunes de les millors de Brahms, de les meravelloses cançons narratives que mostren una vida interior tendra amb algunes pinzellades de malenconia i tristesa. […] Els dos músics, amb dues identitats molt ben definides, treballen conjuntament des de fa uns anys amb uns resultats discogràfics francament notables. […] Sense perdre l’essència dels textos de diferents poetes contemporanis de Brahms, Havard Stenvold sap allunyar-les amb la seva veu de timbre dolç de les formes habituals romàntiques, mentre que Tor Espen Aspaas apareix en un segon pla com a complement perfecte. El resultat està assegurat.»
Marçal Borotauv – Sonograma Magazine http://sonograma.org/suplement-de-discos/mit-vierzig-jahren/
Mit vierzig Jahren - Songs by Johannes Brahms:
1) Treue Liebe, Op. 7, no. 1 /// 02:21
2) Von ewiger Liebe, Op. 43, no. 1 /// 04:41
3) Der Gang zum Liebchen, Op. 48, no. 1 /// 01:24
4) Vergebliches Ständchen, Op. 84, no. 4 /// 01:40
5) Spannung, Op. 84, no. 5 /// 02:28
6) Nicht mehr zu dir zu gehen, Op. 32, no. 2 /// 02:32
7) Verzagen, Op. 72, no. 4 /// 02:20
8) Salamander, Op. 107, no. 2 /// 00:58
9) In den Beeren, Op. 84, no. 3 /// 01:28
10) Mondnacht /// 02:50
11) Wie rafft' ich mich, Op. 32, no. 1 /// 03:58
12) Schön war, das ich dir weihte, Op. 95, no. 7 /// 01:49
13) O kühler Wald, Op. 72, no. 3 /// 02:06
14) Der Überläufer, Op. 48, no. 2 /// 01:24
15) Verrat, Op. 105, no. 5 /// 03:22
16) Sapphische Ode, Op. 94, no. 4 /// 02:30
17) Sommerabend, Op. 85, no. 1 /// 02:33
18) Muss es eine Trennung geben, Op. 33, no. 12 /// 02:20
19) Mit vierzig Jahren, Op. 94, no. 1 /// 03:18
Kommentarer