Den nye utgivelsen fra pianist Nils Anders Mortensen og Engegårdkvartetten er viet Schumanns kvartett og kvintett for piano og strykere. Robert Schumann produserte i 1842 et stort antall kammermusikkverk, deriblant piano-kvintetten op. 44 og pianokvartetten op. 47, begge i Ess-dur. Verkene er komponert på samme tid, side om side, og lytteren kan høre både tydelige likheter i struktur og stemning, men også noen distinkte forskjeller.

  • LWC1189 Katalognummer
  • 7090010182117 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT/352,8 KHz Masterfiler
  • Sofienberg kirke, Oslo Innspillingssted
  • 2019 Utgivelsesår

Den nye utgivelsen fra pianist Nils Anders Mortensen og Engegårdkvartetten er viet Schumanns kvartett og kvintett for piano og strykere. Robert Schumann produserte i 1842 et stort antall kammermusikkverk, deriblant piano-kvintetten op. 44 og pianokvartetten op. 47, begge i Ess-dur. Verkene er komponert på samme tid, side om side, og lytteren kan høre både tydelige likheter i struktur og stemning, men også noen distinkte forskjeller.
Les mer

Artist
Mortensen, Nils Anders (piano) | Engegårdkvartetten

Medvirkende
Engegård, Arvid (fiolin) | Robson, Alex (fiolin) | Jopling, Juliet (bratsj) | Carlsen, Jan Clemens (cello)

Ensemble
Engegård Quartet

Plateselskap
Lawo Classics

Verk

Schumann: Piano Quartet in E flat major, Op. 47
Schumann: Piano Quintet in E flat major, Op. 44

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Granberg, Anna-Julia | BLUNDERBUSS

Produktbeskrivelse

KAMMERMUSIKK AV SCHUMANN

Den nye utgivelsen fra pianist Nils Anders Mortensen og Engegårdkvartetten er viet Schumanns kvartett og kvintett for piano og strykere. Robert Schumann produserte i 1842 et stort antall kammermusikkverk, deriblant pianokvintetten op. 44 og pianokvartetten op. 47, begge i Ess-dur. Verkene er komponert på samme tid, side om side, og lytteren kan høre både tydelige likheter i struktur og stemning, men også noen distinkte forskjeller. 

Begge verk inneholder energiske og utadvendte yttersatser, hvor inspirasjon fra Mozarts vitalitet og Bachs kontrapunkt kombineres med Schumanns egen fantasifulle signatur i både drømmende og dramatiske partier, som raskt avløser hverandre. Scherziene i begge verk er virtuose, med sterkt kontrasterende mellomdeler. Men kvintetten inneholder en sats «in modo d’una marcia», i marsjstil, som er sørgelig nok til å være en sørgemarsj, og som tar oss til uventede både stille og ville karakterer underveis. Mens kvartetten har en cantabile-sats med en udødelig cellomelodi. 

Pianokvartetten og pianokvintetten er hjørnesteiner i den romantiske kammermusikklitteratur, og inneholder noen av Schumanns mest dypt personlige musikalske stemninger.

Pianist Nils Anders Mortensen har med sine kritikerroste plateutgivelser, og konserter som solist med de største, norske orkestrene, markert seg som en av Norges fremste pianister. Han er til daglig ansatt som landsdelsmusiker i Finnmark, men er også aktiv som frilanser.

Engegårdkvartetten så dagens lys under midnattssolen i Lofoten i 2006. Raskt ble dette kammermusikk-ensemblet et av de mest ettertraktede i Norge. Kvartetten er kjent for sine mange modige og friske tolkninger av det klassiske repertoaret. De har høstet stor internasjonal anerkjenn-else og er aktive med konsertvirksomhet i inn- og utland.

 

CHAMBER MUSIC BY SCHUMANN

The new release from Nils Anders Mortensen and the Engegård Quartet is devoted to Schumann’s quartet and quintet for piano and strings. Robert Schumann produced a large number of chamber music works in 1842, among them the piano quintet op. 44 and the piano quartet op. 47, both in E flat major. The works were composed at the same time, side by side, and the listener can hear definite similarities in both structure and mood, but also distinct differences.

Both works contain vigorous and expressive outer movements, in which inspiration from Mozart’s vitality and Bach’s counterpoint is combined with Schumann’s own imaginative signature in both dreamy and dramatic sections that follow each other in rapid succession. The scherzos in both works are virtuosic, with sharply contrasting middle sections. But the quintet contains a movement “in modo d’una marcia”, in march style, solemn enough to be a funeral march, and both poetic and fiery in nature. As for the quartet, it has a cantabile movement with an immortal cello melody.

The piano quartet and the piano quintet are cornerstones of the Romantic chamber music literature and contain some of Schumann’s most deeply personal musical moods.

With his critically acclaimed record releases and concerts as soloist with the principal Norwegian orchestras, Nils Anders Mortensen has distinguished himself as one of Norway’s leading pianists. He is employed as state musician in Finnmark County and is active as freelancer.

Formed under the midnight sun in Lofoten in 2006, the Engegård Quartet has rapidly become one of Norway’s most sought after ensembles, known for its bold and fresh interpretations of the classical repertoire. The quartet has attracted international acclaim and performs regularly in Norway and abroad.

ANMELDELSER/REVIEWS

«[…] Så hva om tempoene er litt ville – jeg gjetter på at Schumann ville vært begeistret over å se all forsiktighet kastet på båten på denne måten. Legg så til en innspilling så detaljert og umiddelbar at du føler du sitter midt blant musikerne (det er nesten en eim av tidligmusikk i teksturene). Her har du en utgivelse som er skjebnebestemt til å håve inn pris etter pris.» Martin Anderson, klassiskmusikk.com, 10.01.2020

«[…] Musikerne på denne platen har en rekke innspillinger bak seg - og turnerer nasjonalt og internasjonalt. Det er - alle fem - lydhøre for musikken de tar tak i - og sammen har de her klart å lage en nydelig kammermusikalsk opplevelse for oss i godstolen. Musikerne formidler dette så inderlig og med slikt musikalsk driv at man er nødt til å la seg fascinere og imponere. At teknikken på opptaket også er av det ypperlige slaget gjør at dette har blitt en innspilling med internasjonalt snitt.» Trond Erikson, den klassiske CD Bloggen, 23.01.2020

“With this recording, Norwegian pianist Nils Anders Mortensen and the Engegard Quartet give a master class on chamber music by Robert Schumann. The combination of the piano and the string quartet, as we all know, is an instrumental formation that appeared, of late form, towards the end of the 19th century. […] The Norwegian quartet Engegård, with pianist Nils Anders Mortensen, who form a masterful ensemble, respond to the melodic ardor of these works.” Josep Bosch, Sonograma Magazine, 29.01.2020

"The Engegard Quartet and Nils Anders Mortensen recorded Schumann’s Piano Quintet as well as the Piano Quartet, both compositions from 1842. The Engegard Quartet was founded one summer on Lofoten, a group of islands off Norway. The Nordic sun, which does not set during the summer season, seems to illuminate the performers’ playing. Their approach is characterised by playful joy and freshness, and thus differs from many other interpretations which always see in Schumann a mentally disadvantaged composer. Mortensen shares this view with his playing without ifs and buts. The five musicians care more for a fluid playing than for the ultimate and detailed perfection or an exaggerated accentuation of the climaxes, which would only detract from the naturalness of the performance." Uwe Krusch, pizzicato.lu, 29.01.2020

"This performance is a triumph from start to finish and I played it several times out of sheer enjoyment. Two points came through. Firstly, the five musicians are as one and seem perfectly attuned. Secondly, the debt Schumann owed to Schubert, particularly in his Piano Trio D929 and the aforementioned Trout Quintet. The first movement is dispatched at about mid speed for most ensembles and immediately immerses us in the romantic idiom with its forceful theme. The slow movement is enchanting and recalls certain aspects of the dark passages in Schubert’s second Piano Trio. The Scherzo is one of Schumann’s greatest achievements and is played with real spirit. The Allegro brings the performance to a sublime finale. I have fine recordings by such as Curzon/Budapest, Pressler/Emerson and Beaux Arts, and two by Martha Argerich and the Wihan. The present performance, superbly recorded joins them. [...] Two great works from a successful time in the composer’s life; a life that was to end in utter tragedy. I enjoyed the disc from start to finish and it is one of the best chamber recordings that I’ve heard in a long while. There are good notes by Philip Borg-Wheeler." David R. Dunsmore, Musicweb International, March 2020

"Calmly authoritative, a sobering intellect, Nils Anders Mortensen rises to the challenge of this music, combining drama, momentum and climactic elation with soulful poetry and moments of skittish humour free of artifice. His ear for detail, clarity and open textures is matched by the recording team and the Engegård Quartet." International Piano, March 2020

"Stirring, nimble performances of two chamber masterpieces. The quartet’s playing is as cool and luminous as the moody cover suggests, achieving a fine blend with the pianist." BBC Music Magazine, Brief Notes, April 2020

INTERVJU/INTERVIEW

http://crosseyedpianist.com/2020/07/23/meet-the-artist-engegard-quartet

 

Sporliste

ROBERT SCHUMANN (1810—1856)

       Pianokvintett, op. 44

1)    I. Allegro brillante /// 08:43

2)    II. In modo d’una Marcia.

       Un poco largamente /// 07:42

3)    III. Scherzo. Molto vivace /// 04:56

4)    IV. Finale. Allegro, ma non troppo /// 07:10

       Pianokvartett, op. 47

5)    I. Sostenuto assai.

       Allegro, ma non troppo /// 08:23

6)    II. Scherzo. Molto vivace /// 03:25

7)    III. Andante cantabile /// 05:45

8)    IV. Finale. Vivace /// 07:13

Kommentarer

Laster kommentarer ...
the first beauty - Oslo Kammerakademi

Med CD-en «the first beauty» fullfører Oslo Kammerakademi trilogien med harmonimusikk fra tre epoker. Oslo Kammerakademi’s third recording, “the first beauty”, completes a trilogy of “Harmonie” music from three epochs. 

 
Mozart String Quartets: Dedicated to Haydn; K. 421, K. 428 & K. 465 - Engegård Quartet

Den første utgivelsen, med Mozarts tre siste kvartetter (de såkalt «Prøysiske», ble utgitt på LAWO Classics i 2017 (LWC1123), og nå har tiden endelig kommet for CD nr. 2 i rekken! The first album, featuring Mozart’s last three quartets (nicknamed “Prussian”) was released in 2017 on the LAWO Classics label (LWC1123), and now the time has finally arrived for CD no. 2 in the series! 

 

×Tips en venn

Schumann: Piano Quintet, Op. 44 / Piano Quartet, Op. 47 <span>-</span> Mortensen, Nils Anders (piano) / Engegård Quartet Schumann: Piano Quintet, Op. 44 / Piano Quartet, Op. 47 Mortensen, Nils Anders (piano) / Engegård Quartet

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.235.137.159)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt